AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Jeg er gravid for første gang og venter barn i juli. Har alltid vært flatbrystet, og da jeg ble gravid begynte jeg med en gang å lure på om de kom til å være store nok til å produsere melk. Puppene ble litt større i starten av svangerskapet, men nå har de sluttet helt å vokse og jeg kan ikke skjønne at de to små humpene jeg fikk presset ut kan klare å produsere nok melk til å mette ungen med frokost engang. Så spørsmålet mitt er; 1) kommer puppene i det hele tatt til å vokse noe mer til når jeg har termin, eller er løpet kjørt nå, og 2) har størrelse egentlig noe å si for om man kan produsere melk? Vet jo at det ikke er mye melk ungen skal ha i løpet av en dag, og at pupper i stor grad består av fett så har et lite håp om at det kanskje kan gå bra likevel? :’) Anonymkode: 17be9...c11
Butterfly2891 Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Jeg har ganske små, rett etter fødsel ble di mye større og jeg hadde nok melk i 5-6 mnd frem til hun ikke ville ta puppen mer 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Vent til dag 3-4 etter fødsel du😁 bryststørrelsen pleier ikke å være til hinder for vellykket amming, med mindre man har for lite kjertelvev som enkelte med PCOS kan ha. Anonymkode: f0560...f04 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Jeg har også små/ikke eksisterende pupper, samt flate/innovervendte brystvorter og amming var ikke noe problem Anbefaler å lese deg opp på https://ammehjelpen.no/ Mine pupper vokste littegrann etter at jeg ble gravid med første,men var fremdeles små. En dag etter fødselen fikk jeg brystspreng i forbindelse med at melka "kom" og da fikk jeg plutselig kjempestore pupper! Selv mitt flate bryst hadde altså kapasitet til kjempeproduksjon av melk Puppene gikk ned etter noen dager til litt mer normal og da jeg sluttet å amme ble de like små/borte igjen Kroppen er amazing, dette kommer til å gå fint Anonymkode: 1bef7...a24 4
Million Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Jeg var svært flatbrystet før. En A-cup bh var alltid for stor, fant aldri noen som passet. Helt flat omtrent. Men da jeg fødte, eksploderte melkeproduksjonen, og jeg ammet og ammet. Det gikk strålende, uten problemer. Jeg ammet til barnet var 11½ måned gammel. Da sluttet vi for barnet var uinteressert i mer. Og fullammet til 4 måneder, da begynte vi med grøt på kvelden osv. Det var ikke noe problem å pumpe seg heller, og å fylle opp fryseren med et reservelager morsmelk til flaskemating så barnefaren kunne mate i blant også. Små pupper fungerte altså like bra som store til å mate barnet. Det er antall melkekjertler som teller, ikke hvor mye fett og størrelsen på puppene. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Puppestørrelse har ingenting å si for hvor mye melk du produserer. Eneste "problemet" er at du gjerne må amme oftere enn en med store pupper, siden du ikke klarer lagre så mye melk før puppene blir helt sprengfulle. Puppene fylles når de tømmes, så det blir på samme måte som at du har en halvlitersflaske i stedet for halvannenlitersflaske. Du kan øse like mye vann med dem, men har du liten flaske må du bare tømme og fylle oftere. Jeg har veldig små pupper, og har fullammet to barn med dem Anonymkode: c9f28...932 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Håh bare vent til melka kommer.... Det er heldigvis ikke fettet i puppene som produserer melk. Anonymkode: db1b4...c77 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Gratulerer med graviditeten! Anonymkode: 89200...633 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 TS her; takk for alle betryggende svar! Slapper av litt mer nå Anonymkode: 17be9...c11 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Du får GIGAPUPPER etter fødsel. De kommer. Har alltid hatt små pupper og jeg så ut som Pamela. Anonymkode: 8eed2...e35 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 Jeg googlet det samme da jeg var gravid første gang. Det er rimelig flatt her også, puppene fyller ikke en a-cup. Og ammingen har vært uproblematisk for meg. Jeg fikk ikke så store pupper da melken kom heller, nå som jeg ammer nr. to kan jeg vel kanskje si at de fyller en a-cup (fjortisen i meg hadde gledet seg litt til å ha store pupper en periode og de svarte ikke helt til forventningene 😅) Det er mulig jeg har litt lite lagringsplass, men melkeproduksjonen er stor nok. Baby nr. to har diet raskt og villet ha mat ganske hyppig, og det kan vel være fordi det ikke er så mye om gangen i melkelageret mitt. Men mange babyer til brystfagre mødre dier også ofte, og det er ikke sikkert det er noen sammenheng. Det var ikke noe jeg la merke til med første baby heller, men hun var en del mindre og spiste kanskje mindre. Anonymkode: 29885...1cb
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 Litt misunnelig på dere med små bryster, jeg😬 Synes det virker så mye enklere å legge babyen til når brystet ikke er så stort og tungt. Anonymkode: 8e242...82c 2
Gjest Albbas Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Det går helt fint! De med store bryster har større lagringsplass, så for noen KAN det bety at man må amme litt oftere med små pupper, enn store, alt annet likt. Men mye annet spiller også inn, babyer er jo svært forskjellige og har forskjellige behov for hvor hyppig de vil ammes.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Litt misunnelig på dere med små bryster, jeg😬 Synes det virker så mye enklere å legge babyen til når brystet ikke er så stort og tungt. Anonymkode: 8e242...82c Jeg har tenkt motsatt, men nå har jeg jo bare prøvd å ha knøttsmå pupper da. Jeg syntes det var vanskelig å amme liggende i starten, babyen nådde ikke opp til puppen hvis jeg lå komfortabelt på siden. Og litt det samme med vanlig ammestilling da de var nyfødte, jeg måtte få dem så høyt opp og inntil meg for at de skulle komme helt opp til puppen. Jeg ble sittende ganske krøkkete, eller med et tårn av pute og ammepute i fanget, som aldri lå helt rett. Puppene mine er liksom bare to små knotter som stikker rett ut, det er ikke noe der som kan strekkes eller eller flyttes på, jeg må evt. bøye hele overkroppen. Anonymkode: 29885...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 https://www.babyverden.no/blogg/har-puppenes-storrelse-og-form-noe-a-si-for-ammingen/ Det er ikke slik at store bryster=mer melk. Store bryster har mye fett, men de har ikke nødvendigvis mer kjertelvev enn små bryster. Var selv storprodusent og ammet ungen til 3 år (ikke planlagt!) med mine "A minus" Nysgjerrig: Hvor står det at store bryster har bedre lagringskapasitet? 🙂 Anonymkode: f7551...4ca
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 22.22): Jeg har tenkt motsatt, men nå har jeg jo bare prøvd å ha knøttsmå pupper da. Jeg syntes det var vanskelig å amme liggende i starten, babyen nådde ikke opp til puppen hvis jeg lå komfortabelt på siden. Og litt det samme med vanlig ammestilling da de var nyfødte, jeg måtte få dem så høyt opp og inntil meg for at de skulle komme helt opp til puppen. Jeg ble sittende ganske krøkkete, eller med et tårn av pute og ammepute i fanget, som aldri lå helt rett. Puppene mine er liksom bare to små knotter som stikker rett ut, det er ikke noe der som kan strekkes eller eller flyttes på, jeg må evt. bøye hele overkroppen. Anonymkode: 29885...1cb Godt poeng Det høres styrete ut. Er vel greiest med noe midt i mellom kanskje. Føler at babyen drukner i pupp her😅 Anonymkode: 8e242...82c 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): https://www.babyverden.no/blogg/har-puppenes-storrelse-og-form-noe-a-si-for-ammingen/ Det er ikke slik at store bryster=mer melk. Store bryster har mye fett, men de har ikke nødvendigvis mer kjertelvev enn små bryster. Var selv storprodusent og ammet ungen til 3 år (ikke planlagt!) med mine "A minus" Nysgjerrig: Hvor står det at store bryster har bedre lagringskapasitet? 🙂 Anonymkode: f7551...4ca En nylig post på instakontoen @femme_ammeveileder tar det opp Anonymkode: 8e242...82c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En nylig post på instakontoen @femme_ammeveileder tar det opp Anonymkode: 8e242...82c Ser bildet av druer og kopper, men får ikke åpnet (har ikke insta). Link? 🙂 Anonymkode: f7551...4ca
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser bildet av druer og kopper, men får ikke åpnet (har ikke insta). Link? 🙂 Anonymkode: f7551...4ca https://www.instagram.com/p/CNehw69gH1d/?igshid=147dj23ab8ped Sånn😊 Anonymkode: 8e242...82c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): https://www.instagram.com/p/CNehw69gH1d/?igshid=147dj23ab8ped Sånn😊 Anonymkode: 8e242...82c Takk 🙂 Ser at det her er snakk om størrelsen på ampullene, ikke størrelsen på brystene. Tror (fremdeles) at lagringskapasitet har med kjertelvevet å gjøre. Og at man ikke kan se av størrelsen på brystet om man har stor eller liten lagringskapasitet? Små bryster kan ha mye kjertelvev (og store ampuller for lagring) , selv om de har lite fettvev. Eller er det jeg som surrer? Anonymkode: f7551...4ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå