Gå til innhold

Ønsker slankere armer - trene/ikke trene armstyrke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på vei ned i vekt. Har vært såvidt overvektig, og er nå i normalvekt-området. Jeg er veldig atletisk bygget, men ser fort tjukk ut bare med noen få kilo ekstra. Heldigvis er jeg totalt sett ganske fornøyd med kroppen min, men jeg har litt komplekser for store overarmer, og ønsker at disse skal bli mindre med vektnedgangen. Men typisk nok er dette det siste stedet jeg mister fett, og jeg vet godt at man ikke kan punktforbrenne.

Jeg bygger muskelmasse veldig raskt (til å være kvinne) og har tidligere drevet med en idrett som innebar mye styrke i armer/overkropp. Det medførte at jeg lenge hadde relativt muskuløse overarmer. Men med underhudsfett utenpå, så de bare tjukke ut. 

Det jeg tenker på, er hvorvidt jeg skal trene armer, eller om jeg bare bør la det være? Jeg har knapt trent armer de siste 10 årene. Likevel opprettholdes størrelsen på armene, selvfølgelig hjulpet av fett, men det er fortsatt mye muskler også. Alt jeg ønsker meg er slanke overarmer, men det føles som at musklene jeg bygde for mange år siden, aldri minsker.

Treningen jeg gjør per idag er primært lange gåturer. Jeg vet styrketrening er bra for vektnedgang, men motivasjonen for styrketrening er ikke tilstede. Dels fordi jeg trives med gåturene mine, og dels fordi jeg vet hvor fort jeg bygger muskler og hvordan jeg ser ut da, og det ønsker jeg meg ikke.

Så det jeg blir sittende og lure på: hvis jeg ønsker mindre overarmer, bør jeg droppe styrketreningen (i hvert fall på armene) i mitt tilfelle? Kanskje noen har tanker og innspill...

Anonymkode: 04011...ea9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har jo forskjellig kroppsbygning. Jeg tenker at dine store overarmer umulig kan ha noe sammenheng med styrketrening fra flere år tilbake. 

Muskler må trenes jevnlig for å holde seg, og det er vanskelig for kvinner å oppnå store overarmer ved trening. Jeg tror at fettet og ikke musklene er roten til misnøyet ditt med armene. 

Så jeg vil anbefale deg å fortsette trening av hele kroppen, og heller fokusere på å gå ned i fettprosent. (gitt at du har litt å gå på). 

Anonymkode: 47d7a...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle har jo forskjellig kroppsbygning. Jeg tenker at dine store overarmer umulig kan ha noe sammenheng med styrketrening fra flere år tilbake. 

Muskler må trenes jevnlig for å holde seg, og det er vanskelig for kvinner å oppnå store overarmer ved trening. Jeg tror at fettet og ikke musklene er roten til misnøyet ditt med armene. 

Så jeg vil anbefale deg å fortsette trening av hele kroppen, og heller fokusere på å gå ned i fettprosent. (gitt at du har litt å gå på). 

Anonymkode: 47d7a...218

Takk for svar. Jeg er helt enig i at kroppsbygning har mye å si, og jeg er jo som nevnt veldig atletisk bygget. Men, på armene er det jo ganske lett å kjenne fettet, ved å stramme musklene og «klype» i det som henger under. Og det er absolutt noe der, men det er ikke kjempemye. 

Jeg er også enig i at veldig mange kvinner har vanskelig for å oppnå store overarmer. Dessverre er ikke det tilfellet for meg. Og det bygger jeg på mange års erfaring med trening, så det er ikke noe jeg tror men noe jeg vet. Men, jeg har nok falt til ro med at jeg aldri kommer til å få veldig slanke overarmer (uten å bli svært undervektig, noe som er helt uaktuelt). De kommer alltid til å være atletiske, jeg vil bare forsøke å ha dem så slanke som mulig med min kroppsbygning og utgangspunkt.

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Men....

når du har mye erfaring fra styrketrening vet du jo at det å trene kun spesifikke kroppsdeler fører til belastningsskader og skjevheter.

Er det viktigere med 2 cm mindre i omkrets enn en normalt sunn kropp? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (11 minutter siden):

Men....

når du har mye erfaring fra styrketrening vet du jo at det å trene kun spesifikke kroppsdeler fører til belastningsskader og skjevheter.

Dette vet jeg godt, men jeg er litt usikker på hvor i innlegget mitt du leser at jeg har planer om å trene kun spesifikke kroppsdeler? Alternativene jeg ser for meg er følgende:

- Fortsette med bare gåturer.

- Fortsette med gåturer, men legge til styrketrening av hele kroppen. I så fall vil jeg nok holde meg til forholdsvis lett belastning, samt lite fokus på armer.

Belastningsskader oppstår primært ved tung og/eller repetetiv belastning på et spesifikt område over tid, og det skriver jeg ingenting om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (17 minutter siden):

Forøvrig har jeg allerede en normalt sunn kropp, med en betydelig mengde muskelmasse. Den blir ikke usunn av at jeg går ned noen kilo til, og som resultat av det får slankere armer. (Og lår, og rumpe, og mage...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også store overarmer sammenlignet med mye av resten av kroppen, og har vel nå bare innfunnet meg med at sånn er jeg. Skal armene bli som jeg ønsker må resten av kroppen bli undervektig... så ja, lost case 😅

Anonymkode: 5495a...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også store overarmer sammenlignet med mye av resten av kroppen, og har vel nå bare innfunnet meg med at sånn er jeg. Skal armene bli som jeg ønsker må resten av kroppen bli undervektig... så ja, lost case 😅

Anonymkode: 5495a...45b

Ja, det er litt dette jeg føler på også. Selv når jeg har vært betydelig slankere enn det jeg er nå (7-8 kilo slankere, bmi på 21) så har fortsatt overarmene vært store. Og da er jeg veldig slank på resten av kroppen. Mulig jeg bare må gjøre som deg, og avfinne meg med det.. 😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på vei ned i vekt. Har vært såvidt overvektig, og er nå i normalvekt-området. Jeg er veldig atletisk bygget, men ser fort tjukk ut bare med noen få kilo ekstra. Heldigvis er jeg totalt sett ganske fornøyd med kroppen min, men jeg har litt komplekser for store overarmer, og ønsker at disse skal bli mindre med vektnedgangen. Men typisk nok er dette det siste stedet jeg mister fett, og jeg vet godt at man ikke kan punktforbrenne.

Jeg bygger muskelmasse veldig raskt (til å være kvinne) og har tidligere drevet med en idrett som innebar mye styrke i armer/overkropp. Det medførte at jeg lenge hadde relativt muskuløse overarmer. Men med underhudsfett utenpå, så de bare tjukke ut. 

Det jeg tenker på, er hvorvidt jeg skal trene armer, eller om jeg bare bør la det være? Jeg har knapt trent armer de siste 10 årene. Likevel opprettholdes størrelsen på armene, selvfølgelig hjulpet av fett, men det er fortsatt mye muskler også. Alt jeg ønsker meg er slanke overarmer, men det føles som at musklene jeg bygde for mange år siden, aldri minsker.

Treningen jeg gjør per idag er primært lange gåturer. Jeg vet styrketrening er bra for vektnedgang, men motivasjonen for styrketrening er ikke tilstede. Dels fordi jeg trives med gåturene mine, og dels fordi jeg vet hvor fort jeg bygger muskler og hvordan jeg ser ut da, og det ønsker jeg meg ikke.

Så det jeg blir sittende og lure på: hvis jeg ønsker mindre overarmer, bør jeg droppe styrketreningen (i hvert fall på armene) i mitt tilfelle? Kanskje noen har tanker og innspill...

Å fokusere på kostholdet er det viktigste. Og gåturer høres fint ut. ❤️

Du trenger ikke trene mye styrke på armene om du ikke har lyst og har bruk for det. Eventuelt om du har lyst å trene armer, tren med tyngre vekter og få reps for bare ren styrke og ikke volum. 

Mer protein i kosten er tingen, som også gjør deg mettere på mindre. Gå for et mer kalorifattig kosthold. 

Folk legger fett på ulike plasser og å legge fett på armene er ikke akkurat den verste plassen, det er ikke en så usunn plass, så sånn sett er det greit. Men du skal trives selv også. 

Om du fortsetter med kalorifattig mat, turer og styrketrening når du har lyst så blir dette bra 😃 Lykke til! 

Endret av Emma_123
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forøvrig har jeg allerede en normalt sunn kropp, med en betydelig mengde muskelmasse. Den blir ikke usunn av at jeg går ned noen kilo til, og som resultat av det får slankere armer. (Og lår, og rumpe, og mage...)

Men som du sier selv: kroppsfasongen din vil stort sett være den samme uansett vekt.

Sånn er det for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...