AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #41 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står forklart videre i innlegget. Mennesker med såpass lite utviklede smaksløker at de bruker dressing på pizza, kan ikke forventes å kjenne forskjell på ris/poteter/pasta som er ihjelkokt/underkokt og som er passe kokt. Dette er grunnen til at de ikke kan koke disse matvarene. Fordi de ikke klarer å smake forskjell. Anonymkode: 5b821...26c Jeg er både enig og uenig. Noen typer pizza er god egnet for dressing - type tjukke pizza fra den lokale sjappen - junkfood vi spiser foran fotballkampen. Hvis jeg derimot er restaurant og bestiller steinovnsbakt pizza med tynn bunn, bruker jeg aldri dressing. Da passer det bedre med ingenting, eventuelt olje. Tror mange nordmenn tenker som meg her. Anonymkode: 2b770...754 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #42 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det med ris synes jeg er helt fascinerende. Aldri fått god ris servert av en nordmann. Nordmenn bruker helt feil type ris -kortkornet - ris som man mater dyrene med i Asia. Ikke ris for mennesker🤯 Når jeg var barn og ungdom påsto jeg at jeg ikke likte ris, fordi jeg alltid fikk servert «norsk» ris. Nå liker jeg den langkornede tilbredt riktig veldig godt! Anonymkode: 2b770...754 Jeg har aldri brukt kortkornet ris, og jeg er norsk. Så der røyk den generaliseringen. Dessuten opererer jeg ikke med slike grovinndelinger, alvorlig talt. Jeg bruker basmati til indisk, jasminris til thaimat, sushiris hvis jeg lager sushi, calasparra til paella, carnaroli eller arborio til risotto, og rundkornet grøtris til julegrøten. Anonymkode: 367b1...a7f 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #43 Skrevet 10. april 2021 Er det så nøye da? Jeg bare koker alt langt over tiden, liker det best 😂 potetene skal helst omtrent dette fra hverandre. Og pizzadressing er jo kjempe vanlig. Peppes og rømmedressing? Kro pizza med dressing? Det finnes 100 forskjellige rømmedressinger på butikken. Hvordan er det mulig å ikke få med seg det? Anonymkode: 1de93...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #44 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har aldri brukt kortkornet ris, og jeg er norsk. Så der røyk den generaliseringen. Dessuten opererer jeg ikke med slike grovinndelinger, alvorlig talt. Jeg bruker basmati til indisk, jasminris til thaimat, sushiris hvis jeg lager sushi, calasparra til paella, carnaroli eller arborio til risotto, og rundkornet grøtris til julegrøten. Anonymkode: 367b1...a7f Trenger ikke å bli fornærmet, du har tydeligvis langt mer kunnskap enn nordmenn flest om ris. Så dette var ikke til deg. Du er vel enig i at de fleste nordmenn har dårlig kunnskap om ris? Anonymkode: 2b770...754
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #45 Skrevet 10. april 2021 Nå skal jeg lære dere noe smart: Kok risen i en plastbolle i mikroen. Aldri mer brent ris. Tar f.eks 1 glass ris (2-3 porsjoner). Skyller det godt i vann, til vannet er klart. Deretter tar jeg den samme koppen med vann, ca 1 glass og 3/4 vann. Sett på mikroen litt kortere enn det står og sjekk. Står den for lenge, blir den tørr. Anonymkode: 47ce8...92e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #46 Skrevet 10. april 2021 Til dere som lurer på dette med damping av potetee: man legger en rist nede i kjelen (en slags sammenleggbar rund vifte av metall) og har vann under, poteter oppå. Potetene kokes altså ikke i vannet på bunnen av kjelen, men i den varme dampen. Moren min dampet poteter, jeg gidder aldri, for det tar for lang tid. Koker sjelden poteter, og bruker stort sett mandel eller amadine eller enda mindre sorter - noe som går fort å koke! Ris er enkelt å koke, godt beskrevet av flere over. Er det for lite vann, slik at alt vannet er trukket inn, men risen fortsatt er litt hard, kan man helle på mer. Eller helle av om risen er ferdig og det fortsatt er vann igjen. Har også alltid brukt langkornet ris, vet ikke om man får tak i noe annet nå? Men tror det fantes kort ris da jeg var barn på syttitallet. Dressing på pizza er en vederstyggelighet. Ekkelt, ekstra kalorier, ekstra inntjening for selger, og helt unødvendig. Blæ. Anonymkode: 1f08b...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #47 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger ikke å bli fornærmet, du har tydeligvis langt mer kunnskap enn nordmenn flest om ris. Så dette var ikke til deg. Du er vel enig i at de fleste nordmenn har dårlig kunnskap om ris? Anonymkode: 2b770...754 Det vet jeg ingenting om, det kommer vel an på hva slags mat de lager? Men kriteriene du selv satte opp tydet ikke på noen særlig spisskompetanse hos deg heller, derfor framsto det litt pussig å samtidig anklage andre for å ikke ha peiling. Klart, de fleste nordmenn vil vite mindre enn de fleste iranere om å lage tahdig, som er en persisk spesialitet som krever kunnskaper og må lages på en presis måte. Men det vil vel gjelde de fleste andre i verden som ikke er iranere også, vil jeg tro? Samtidig som de nordmennene som har iransk bakgrunn sikkert er flinke til det, dvs de av dem som er flinke til å lage mat. Hvis man prøver å fange noe i et veldig grovmasket garn vil det meste svømme tvers gjennom. Anonymkode: 367b1...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #48 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det med ris synes jeg er helt fascinerende. Aldri fått god ris servert av en nordmann. Nordmenn bruker helt feil type ris -kortkornet - ris som man mater dyrene med i Asia. Ikke ris for mennesker🤯 Når jeg var barn og ungdom påsto jeg at jeg ikke likte ris, fordi jeg alltid fikk servert «norsk» ris. Nå liker jeg den langkornede tilbredt riktig veldig godt! Anonymkode: 2b770...754 En kopp ris, to kopper vann og en klype salt. Sett ned varmen når det koker til 2. ferdi på 15 min. Anonymkode: 28e48...282 1
skrue Skrevet 11. april 2021 #49 Skrevet 11. april 2021 (endret) On 4/10/2021 at 8:25 AM, stan said: Nei, man trenger en riskoker. Anbefaler Xiaomis: https://mi-home.no/produkt/smart-hjem/mi-rice-cooker/ Riskoker med wifi, nå snakker vi. Ellers, for basmatiris så pleier jeg å ta dobbelt så mye vann og litt til (i volum) som ris, salt og kanskje litt olje eller andre smaker, koke opp og så lar jeg den stå på laveste varme til den er ferdig. Hele tiden under lokk. Feiler aldri her. Endret 11. april 2021 av skrue 1
Gjest loveli Skrevet 11. april 2021 #50 Skrevet 11. april 2021 Jeg kan koke pasta da jeg ikke liker den kokt et sekund over perfekt, men jeg har aldri brydd meg om perfekt kokt ris. 🤪 Vet ikke hvorfor, men jeg bryr meg bare ikke. Betyr ikke at jeg ikke vet hvordan man gjør det, lager den jo bra jeg lager ris til andre mennesker. Merkelig at en kokk herpa risen, men hvis han jobbet på institusjon så brøy han seg vel ikke fordi de som skulle spise maten ikke er på restaurant. Poteter liker jeg heller ikke overkokt/overtrukket, men det er jo enkelt å unngå. --- Hadde en kollega en gang som lot pastaen stå i kokevannet etter at den var ferdigkokt, for hun mente at pastaen skulle "svelle". Det var første og siste gang jeg spiste pastagrøt med kjøttsaus...
Tanuki Skrevet 12. april 2021 #51 Skrevet 12. april 2021 Er jo ikke vanskelig å koke ris så lenge man har riktig forhold vann : ris, og bruker riktig type ris. Bor i Asia, spiser ris hver dag, bruker riskoker, eller bare en kjele. Resultatet blir det samme så lenge jeg har rikig mengde vann. Noe jeg har merket meg, nordmenn skyller ikke risen før den kokes. Da brekker jeg meg litt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #52 Skrevet 12. april 2021 Tanuki skrev (4 timer siden): Er jo ikke vanskelig å koke ris så lenge man har riktig forhold vann : ris, og bruker riktig type ris. Bor i Asia, spiser ris hver dag, bruker riskoker, eller bare en kjele. Resultatet blir det samme så lenge jeg har rikig mengde vann. Noe jeg har merket meg, nordmenn skyller ikke risen før den kokes. Da brekker jeg meg litt. Joda, det gjør jeg da selvsagt. Men ingen grunn til å brekke seg om noen ikke gjør det - man skyller ris for å vaske ut stivelse og gjøre at den blir mer lett og fluffy. Hvis man feks lager risotto er det ingen vits, for da vil man bruke stivelsen i risen til å gjøre retten kremet. Anonymkode: 367b1...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #53 Skrevet 12. april 2021 https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/oct/19/tips-for-cooking-perfect-rice-how-to-dale-berning-sawa Anonymkode: 367b1...a7f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #54 Skrevet 12. april 2021 Aldri hatt problemer med å koke ris, men poteter derimot. Tror jeg får til å overkoke de mer enn jeg klarer å få de perfekte jaja, de blir jo spisende fordi om Anonymkode: 278bc...828
Belima Skrevet 12. april 2021 #55 Skrevet 12. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 8.45): Er det så nøye da? Jeg bare koker alt langt over tiden, liker det best 😂 potetene skal helst omtrent dette fra hverandre. Og pizzadressing er jo kjempe vanlig. Peppes og rømmedressing? Kro pizza med dressing? Det finnes 100 forskjellige rømmedressinger på butikken. Hvordan er det mulig å ikke få med seg det? Anonymkode: 1de93...7e3 Hvis du også er mest glad i "mosa" poteter, så sjekk på posen at det du ikke kjøper kokefaste poteter. Det står på posene om de er kokefaste eller melne. Da må du kjøpe ferdigpakka poteter ikke de i løsvekt. Ser i de butikkene jeg handler i, at lappen med hvilken type potet som ligger i løsvektsalg, ekstremt sjelden er tilgjengelig. Endret 12. april 2021 av Belima La til mer informasjon.
Tanuki Skrevet 12. april 2021 #56 Skrevet 12. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men ingen grunn til å brekke seg om noen ikke gjør det - ehh jo, tror du den er ren eller?
strynejenta Skrevet 12. april 2021 #57 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 11.50): Bodde en periode på institusjon. Da opplevde jeg at kokken på avdelingen ikke klarte å koke hverken ris og poteter. Er ikke det veldig grunnleggende å kunne koke poteter, pasta og ris riktig? Opplevde også at utenom da kokken jobbet på avdelingen og maten ble laget av andre som jobbet på avdelingen, de kunne heller ikke lage mat. Omelett som er kokt/stekt for lenge, generelt sett mye mat som enten er stekt for lenge eller for lite. Hva kommer det av? Spurte en annen og hun mente det kom av latskap, men er det virkelig latskap, eller er det mer ubevissthet? Nekter å tro at den kokken er utdannet kokk. Til og med jeg er flinkere til å koke ris og jeg er ikke allverdens flink, men jeg sjekker jo risen underveis så den ikke blir enten hard eller altfor myk. Er ikke et kulinarisk talent, for å si det slik, men klarer å koke pasta, poteter og ris. Anonymkode: 72e36...c88 Institusjons kokker pleier å være dårlige.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #58 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 8.49): Trenger ikke å bli fornærmet, du har tydeligvis langt mer kunnskap enn nordmenn flest om ris. Så dette var ikke til deg. Du er vel enig i at de fleste nordmenn har dårlig kunnskap om ris? Anonymkode: 2b770...754 Kanskje du trenger å utvide omgangskretsen litt? Jeg omgås mest nordmenn og absolutt alle av de kan å koke ris. Anonymkode: 3feb0...953 2
Peanut Skrevet 12. april 2021 #59 Skrevet 12. april 2021 8 hours ago, Tanuki said: Noe jeg har merket meg, nordmenn skyller ikke risen før den kokes. Da brekker jeg meg litt. Jeg skylte ikke risen før min samboer flyttet inn og vi kjøpte riskoker. Bruker ikke noe annet enn riskoker og skyller risen til vannet er klart Poteter er heller ikke et problem ^^,
Djungelvrål Skrevet 12. april 2021 #60 Skrevet 12. april 2021 Tanuki skrev (9 timer siden): Er jo ikke vanskelig å koke ris så lenge man har riktig forhold vann : ris, og bruker riktig type ris. Bor i Asia, spiser ris hver dag, bruker riskoker, eller bare en kjele. Resultatet blir det samme så lenge jeg har rikig mengde vann. Noe jeg har merket meg, nordmenn skyller ikke risen før den kokes. Da brekker jeg meg litt. Jeg har aldri skylt risen, hvorfor skulle jeg det? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå