AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Bodde en periode på institusjon. Da opplevde jeg at kokken på avdelingen ikke klarte å koke hverken ris og poteter. Er ikke det veldig grunnleggende å kunne koke poteter, pasta og ris riktig? Opplevde også at utenom da kokken jobbet på avdelingen og maten ble laget av andre som jobbet på avdelingen, de kunne heller ikke lage mat. Omelett som er kokt/stekt for lenge, generelt sett mye mat som enten er stekt for lenge eller for lite. Hva kommer det av? Spurte en annen og hun mente det kom av latskap, men er det virkelig latskap, eller er det mer ubevissthet? Nekter å tro at den kokken er utdannet kokk. Til og med jeg er flinkere til å koke ris og jeg er ikke allverdens flink, men jeg sjekker jo risen underveis så den ikke blir enten hard eller altfor myk. Er ikke et kulinarisk talent, for å si det slik, men klarer å koke pasta, poteter og ris. Anonymkode: 72e36...c88
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Poteter skal dampes, ikke kokes. For å koke ris, trenger man tresifret IQ. Noe ikke alle har. Samme med pasta. Men husk at nordmenn bruker dressing på pizza, så det er ikke så rart at de ikke kan koke pasta. De kjenner rett og slett ikke forskjell på pasta al dente, og pasta som er ihjelkokt. Anonymkode: 5b821...26c 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Jeg kan koke poteter men uansett hva jeg gjør blir risen helt fakka. Det hjalp litt når boil in bag kom, men ikke mye 😅 Anonymkode: 14f7d...86c 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Poteter skal dampes, ikke kokes. For å koke ris, trenger man tresifret IQ. Noe ikke alle har. Samme med pasta. Men husk at nordmenn bruker dressing på pizza, så det er ikke så rart at de ikke kan koke pasta. De kjenner rett og slett ikke forskjell på pasta al dente, og pasta som er ihjelkokt. Anonymkode: 5b821...26c Gjør nordmenn det? Har jeg aldri gjort og aldri opplevd. Anonymkode: 9cb7d...12a 13
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjør nordmenn det? Har jeg aldri gjort og aldri opplevd. Anonymkode: 9cb7d...12a Mange gjør det jo Anonymkode: 54a18...84a 2
SoWhat? Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Poteter skal dampes, ikke kokes. For å koke ris, trenger man tresifret IQ. Noe ikke alle har. Samme med pasta. Men husk at nordmenn bruker dressing på pizza, så det er ikke så rart at de ikke kan koke pasta. De kjenner rett og slett ikke forskjell på pasta al dente, og pasta som er ihjelkokt. Anonymkode: 5b821...26c Ikke bland iq borti dette 🙂 jeg er helt avhengig av riskoker. Har aldri klart å koke ris så den blir god uten gitt 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mange gjør det jo Anonymkode: 54a18...84a Ok da. Anonymkode: 9cb7d...12a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Poteter skal dampes, ikke kokes. For å koke ris, trenger man tresifret IQ. Noe ikke alle har. Samme med pasta. Men husk at nordmenn bruker dressing på pizza, så det er ikke så rart at de ikke kan koke pasta. De kjenner rett og slett ikke forskjell på pasta al dente, og pasta som er ihjelkokt. Anonymkode: 5b821...26c Og hva er forskjellen på de om de er dampet kontra kokt:-)? Anonymkode: e5ded...a93 2
SoWhat? Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mange gjør det jo Anonymkode: 54a18...84a Hva slags dressing?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gjør nordmenn det? Har jeg aldri gjort og aldri opplevd. Anonymkode: 9cb7d...12a Ja, de fleste gjør det. Det er helt avskyelig. Finnes noen unntak heldigvis. Anonymkode: 5b821...26c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 Jeg synes dere er veldig negative her. Men er enig i at poteter i billige stor-kjøkken som kantine og sikkert på institusjon ikke alltid er så gode - de er jo ikke kokt på stedet, men kjøpt ferdig kokt og fryst etter hva jeg forstår. Så selv om du kan koke poteter vil du nok ikke klare å lage gode poteter med de rammene som finnes på storkjøkken. Anonymkode: f04da...2e1 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 Kan dere i tråden være så snill å lære oss andre da? Og nå er jeg forvirret siden en skriver at poteter skal kokes riktig, og en annen skriver dampes. Gjerne del hva korrekt fremgangsmåte er for alt som er nevnt. 🙂 Anonymkode: 7daac...832 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bodde en periode på institusjon. Da opplevde jeg at kokken på avdelingen ikke klarte å koke hverken ris og poteter. Er ikke det veldig grunnleggende å kunne koke poteter, pasta og ris riktig? Opplevde også at utenom da kokken jobbet på avdelingen og maten ble laget av andre som jobbet på avdelingen, de kunne heller ikke lage mat. Omelett som er kokt/stekt for lenge, generelt sett mye mat som enten er stekt for lenge eller for lite. Hva kommer det av? Spurte en annen og hun mente det kom av latskap, men er det virkelig latskap, eller er det mer ubevissthet? Nekter å tro at den kokken er utdannet kokk. Til og med jeg er flinkere til å koke ris og jeg er ikke allverdens flink, men jeg sjekker jo risen underveis så den ikke blir enten hard eller altfor myk. Er ikke et kulinarisk talent, for å si det slik, men klarer å koke pasta, poteter og ris. Anonymkode: 72e36...c88 En person omtales ikke som mange. Anonymkode: 6dd40...9a4 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan dere i tråden være så snill å lære oss andre da? Og nå er jeg forvirret siden en skriver at poteter skal kokes riktig, og en annen skriver dampes. Gjerne del hva korrekt fremgangsmåte er for alt som er nevnt. 🙂 Anonymkode: 7daac...832 De kan ikke lære oss noen ting, da det er subjektivt hva man foretrekker å gjøre og hvordan det skal smake, Ingen av matvarene kommer med en "slik SKAL det gjøres" fra naturen sin side:-). Dette er bare bedrevitere og tullinger:-) Anonymkode: e5ded...a93 10
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes dere er veldig negative her. Men er enig i at poteter i billige stor-kjøkken som kantine og sikkert på institusjon ikke alltid er så gode - de er jo ikke kokt på stedet, men kjøpt ferdig kokt og fryst etter hva jeg forstår. Så selv om du kan koke poteter vil du nok ikke klare å lage gode poteter med de rammene som finnes på storkjøkken. Anonymkode: f04da...2e1 Det var ikke storkjøkken, ble laget på komfyr på stedet. Anonymkode: 72e36...c88
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Gjør nordmenn det? Har jeg aldri gjort og aldri opplevd. Anonymkode: 9cb7d...12a Jeg bruker thousand island på pizzaen min, men jeg er ikke etnisk norsk😅 Jeg har aldri hørt om thousand Island før jeg kom til Norge. Anonymkode: 42b2f...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: En person omtales ikke som mange. Anonymkode: 6dd40...9a4 Du er ikke læreren min. Anonymkode: 72e36...c88
K.B. Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 Nøkkelordene her er vel "institusjon" og "storkjøkken" Det er jo ikke de store gourmet kokkene som jobber sånne steder... 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 50 minutter siden, AnonymBruker said: Poteter skal dampes, ikke kokes Dampes, da tar det jo dobbelt så lang tid! Som om ikke poteten har lang nok koketid fra før av. Jeg koker potetene mine på full styrke så det omtrent bobler over, og de blir perfekte hver gang. Sjekker om de er blitt Møre nok ved hjelp av en skarp kniv. Anonymkode: 74874...1e6 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #20 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg kan koke poteter men uansett hva jeg gjør blir risen helt fakka. Det hjalp litt når boil in bag kom, men ikke mye 😅 Anonymkode: 14f7d...86c Hvis jeg bruker basmati så bruker jeg 1.5 dl ris til to porsjoner og akkurat 212 gram vann. Koker opp med litt salt og lar det koke med lokk på svak varme ( min komfyr går til 9, og jeg pleier å ha på 3 ) i 12-13 minutter. Slår av varmen og lar risen hvile ( med lokket fortsatt på ) i ca 20 minutter. Fluffer opp med en gaffel etterpå og da blir det veldig bra. Med jasminris bruker jeg 1.5 dl ris og 2.5 dl vann og ca samme fremgangsmåte som rett over. det blir som regel veldig bra https://www.etkjokken.com/2017/05/hvordan-koke-ris/ Anonymkode: 3feb0...953 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå