Gå til innhold

Kvinner bak hvert tredje sexovergrep mot gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver tredje mann som henvender seg til Senteret for misbrukte menn i Oslo forteller at overgrepet ble utført av en kvinne.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=288401

Hvorfor snakkes det så lite om seksuelle overgrep utført av kvinner?

Er en av tre et høyt tall? Lavt tall?

Har menn og kvinner som er utsatt for overgrep krav på lik behandling?

Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av tre er i hvert fall høyere enn man får inntrykk av i mediene. Seksuelle overgrep utført av kvinner, tror jeg ofte også blir bagatalisert og "fnist" bort.

Gjest porselen
Skrevet

Ja, det er sånt som blir fnist av. Det skal liksom være litt stas for en gutt å bli forført av en voksen kvinne, men mange av de guttene bærer med seg dette som et gjemt sår inni seg for resten av livet. Akkurat som de som blir utsatt for overgrep av menn.

Et overgrep er et overgrep enten det er en mann eller en kvinne som står for overgrepet. like ille etter min mening.

Skrevet

Det sto også i artikkelen (husker ikke om det var nevnte artikkel, eller en annen) at en god del ikke turte ta kontakt for å fortelle dette, fordi det føltes galt og fordi det var flaut.

Skrevet

Dette var jo litt overraskende for feministene på forumet, som har vedtatt hvilket kjønn som er offer og hvilket kjønn som er den skyldige.

Skrevet

Jeg blir så :frustrert::kjempesinna: :kjempesinna: :sinna: over alle de perverse kvinnfolka. :frustrert:

Skrevet

Lurer litt på hvorfor denne tråden ikke er like lang som tilsvarende tråder ang. mannlige overgripere...

Skrevet
Det lurer ikke jeg på.

Oj, glemte visst irnoniflagget. :roll:

Gjest Homer Simpson
Skrevet
Oj, glemte visst irnoniflagget. :roll:

Skjønte jo at du var ironisk, lammet.

Skrevet
Lurer litt på hvorfor denne tråden ikke er like lang som tilsvarende tråder ang. mannlige overgripere...

Antakelig fordi man vet lite om det, klarer i liten grad å knytte det opp mot eget liv og det er en generell artikkel, ikke om en spesifikk sak med juicy detaljer.

Skrevet

Vet dere gutter...

Det lurer jeg faktisk på. Det er ingen grunn til å overse overgrep kvinne-> mann. Overgrepet blir da for pokker ikke mindre om overgriperen ikke har baller? :koke:

Jeg kaller meg feminist og er stolt av det. En feminist skal ta avstand fra en hver form for overgrep, uavhengig av kjønnet på overgriperen. Det waco beskriver er ikke feminisme. Det waco her kaller feminisme er forkvakla menneskesyn og mannsdikriminering.

Overgripere er mennesker (om de fortjener den betegnelsen) som gjør andre mennesker vondt. Kjønn har ikke noe med saken å gjøre.

Det ene overgrepet er ikke det andre likt, og ingen som utsettes for overgrep har de akkurat samme opplevelsene som andre. Overgrep utført av kvinner er ikke mindre alvorlige enn motsatt.

Skrevet

Har alltid visst at det (må) ha vært store mørketall når det gjelder kvinnelige overgripere.

Menn (altså gutter) skal liksom ikke bli voldtatt, og spesielt ikke av kvinner. Dette er ikke bare holdninger som ofrene må slite med i forhold til andre i samfunnet, men også seg selv.

Til og med her på forumet har det vært menn som skryter av å ha debutert med voksne kvinner når de var tolv. Når noen har reagerer på at det er helt klart ikke heldig og at det er snakk om overgrep, har det oftest vært menn som har støttet innlegger med at det ikke er overgrep (sier ikke at det også er kvinner som kan støtte dette). Folk ser ut som å glemme at seksuelle overgrep mot barn stort sett skjer med overtalelse (og barns manglende forståelse av sex) og ikke ren fysisk makt. At man likte å ha sex med en voksen er heller ikke en årsak til å si at det ikke var et overgrep. Mange ofre har opplevd å få orgasme eller seksuell opphisselse under overgrepene, men det gjør det ikke til mindre overgrep for det! Det er derfor en av grunnene til at ofre lever med så mye skam og selvbebreidelse.

Vi bør få bort det teite stempelet at menn ikke er ordentelige menn eller er svake menn om de har blitt seksuelt misbrukt (og det gjelder også voksne menn som blir voldtatt) og få bort den teite myten om at det er alle gutters/menns drøm om at en voksen erfaren kvinne skal ta jomfrudommen dems.

Skulle ønske flere kvinner kunne ta opp dette området og problemet, hvorfor er det tabu eller ikke-eksisterende emne at kvinner er overgripere. Fra menns side ønsker jeg altså oppvask med disse mytene om gutters egentlige sexønsker og at menn ikke er mindre menn om de har blitt misbrukt.

Skrevet
Vet dere gutter...

Det lurer jeg faktisk på. Det er ingen grunn til å overse overgrep kvinne-> mann. Overgrepet blir da for pokker ikke mindre om overgriperen ikke har baller? :koke:

Selvsagt ikke, men i tilsvarende debatter hvor menn er overgriperne ytres det ønsker om at nevnte mannelig overgriper gjeldes og det som verre er.

Dette skjer ikke i debatter slik som denne.

Melk:

Antakelig fordi man vet lite om det, klarer i liten grad å knytte det opp mot eget liv og det er en generell artikkel, ikke om en spesifikk sak med juicy detaljer.

Jeg klarer ikke å knytte overgrep utført av menn opp mot mitt eget liv, men jeg klarer fortsatt å uttale meg om saken, også selv om det er en generell artikkel.

Det har også vært spesifike saker med juicy detaljer av samme sjanger (kvinnelige overgripere) som har fått mye mindre "oppmerksomhet" enn dersom det var en mannelig overgriper.

Og hvorfor må man absolutt ha juicy detaljer for å diskutere dette? Jeg trenger hvertfall ikke det, men vi er alle forskjellige. :roll:

Skrevet
Hvorfor snakkes det så lite om seksuelle overgrep utført av kvinner?

Sier ikke det seg selv? Akkurat som ideen om den hvite mann som overgriper mot den ikke-hvite mann, er ideen om kvinnen som offer og mannen som overgriper så rotfestet i vårt samfunns sinn at man får problemer med å forholde seg til ting som rokker ved dette bildet.

I tillegg har de respektive bildene hvert sitt industrielle kompleks som gjør sitt beste for å opprettholde det bildet de baserer seg selv på.

Skrevet
Jeg blir så :frustrert:  :kjempesinna: :kjempesinna:  :sinna: over alle de perverse kvinnfolka.    :frustrert:

:ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Skrevet
Til og med her på forumet har det vært menn som skryter av å ha debutert med voksne kvinner når de var tolv. Når noen har reagerer på at det er helt klart ikke heldig og at det er snakk om overgrep, har det oftest vært menn som har støttet innlegger med at det ikke er overgrep (sier ikke at det også er kvinner som kan støtte dette).

Når en person fortsatt etter mange år mener det ikke var snakk om overgrep, så er det ikke overgrep. Det er vel nok reelle seksuelle overgrep om man ikke skal begynne å konstruere opp flere i tillegg.

Skrevet
:ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:

Dette er ikke noe å spøke med i det hele tatt. De mødrene som gjør slik med sønnene sine er minst like perverse som mannlige overgripere. Har lest endel om gutter som blir utsatt for overgrep fra sine mødre og det er rett og slett tragisk lesing. Jeg vil gå så langt som å påstå at de har det verre enn jenter som blir utsatt for overgrep - fordi dette er noe som er mer tabu - og det er vanskeligere for en gutt å fortelle om det og de har større problemer med å bli trodd. Det snakkes til stadighet om at det er alle gutters drøm å bli forført av en moden kvinne - det utsagnet er med på å gjøre det verre for gutter å fortelle om overgrep. I tillegg er gutter ofte i puberteten når denne mishandlingen foregår - og gutter i puberteten har ofte store problemer med å snakke om følelser og "flaue" opplevelser.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Enig med Leola. Enkelte ting ler man ikke av, og overgrep er en av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...