Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal nå søke om foreldrepenger da jeg skal ut I permisjon i juni. Jeg har inntil nå hatt samme lønn, men fra april øker lønnen min på jobben.

Vil jeg få samme lønn i foreldrepenger som den lønnen jeg nå får på jobben? Eller vil dem grunnlegge det på den lønnen jeg hadde før april?

Anonymkode: 7e077...dc1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal nå søke om foreldrepenger da jeg skal ut I permisjon i juni. Jeg har inntil nå hatt samme lønn, men fra april øker lønnen min på jobben.

Vil jeg få samme lønn i foreldrepenger som den lønnen jeg nå får på jobben? Eller vil dem grunnlegge det på den lønnen jeg hadde før april?

Anonymkode: 7e077...dc1

Den regnes ut i fra inntekten de tre siste månedene før du går ut i permisjon:  https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hva-kan-du-fa

Anonymkode: 3a8bb...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på.

Dersom du får lønn fra arbeidsgiver (som igjen får tilbakebetalt fra Nav), så mener jeg du vil få vanlig lønn - altså det du har gått opp. 

Får du penger fra NAV så får du sikkert utbetalt et gjennomsnitt av de 6 mnd ja

Anonymkode: 95a66...546

Skrevet (endret)

Hei, jeg mener å huske at det er mulig å få foreldrepengene basert på siste økning, altså få unntak fra at de bruker et gjennomsnitt, dersom man kan «bevise» at økningen er varig/permanent (at man ikke bare tilfeldigvis hadde høyere lønn mot slutte, fordi lønnen varierer fra måned til måned).

Det beste er å ringe NAV (da skal du få skriftlig samtalereferat på melding inne på «Ditt NAV» i etterkant) eller spørre på chatten (først møter du en robot, men du får snakke med et menneske om roboten ikke kan svare 😛)

Endret av DNX
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Anonymkode: 7e077...dc

Må du søke om foreldrepenger før du faktisk går opp i lønn? Det kan jo ha betydning for om de kan gjøre unntak 🤷‍♀️

Endret av DNX
AnonymBruker
Skrevet

De henter opplysninger fra arbeidsgiver om inntekt de tre siste månedene, har ikke noe å si når du søker. 

Anbefaler å lese på den linken jeg ut lenger oppe og å ta kontakt med Nav :)

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en varig lønnsøkning, skal arbeidsgiver opplyse om denne, og ikke bruke de tre siste månedene, se ftrl. paragraf 8 -28. Ved tvil må arbeidsgiver dokumentere at dette er reelt.

Anonymkode: cc84f...71c

Skrevet

Du får lønnsøkningen i foreldrepengene ja. Jeg gikk opp drastisk i lønn mnd før permisjon, arbeidsgiver sender inn inntekts melding til nav, og de betaler deretter 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den regnes ut i fra inntekten de tre siste månedene før du går ut i permisjon:  https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hva-kan-du-fa

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De henter opplysninger fra arbeidsgiver om inntekt de tre siste månedene, har ikke noe å si når du søker. 

Anbefaler å lese på den linken jeg ut lenger oppe og å ta kontakt med Nav :)

Men du tar jo feil :) er det varig lønnsøkning er det denne som skal rapporteres inn, uavhengig av hva lønnen har vært de siste 3 mnd. 

Anonymkode: 800e3...9b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...