Letti Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Kan du fortelle meg om mormonere? Jeg vet absolutt ingenting, men siden naboen er det og flere av deres barn leker hos oss. Hadde det vært greit å vite noe. Unga lekte med noen gutter før fra JV og jeg visste jo ikke at de ikke feiret bursdager før jeg ba ungene deres i bursdag, og moren sa tydelig, og en smule fornærmet, at de feiret ikke. Så det er kun for at jeg skal kunne være føre var.....
hecuba Skrevet 30. august 2005 #2 Skrevet 30. august 2005 En av mine gode venner på vgs var(og er) mormoner. Jeg fikke egentlig ikke inntrykk av at de oppførte seg på noen annen måte enn "vanlige menighetsfolk", bortsett fra at noen av dem er litt mer engasjert i kirkesamfunnet. Vikrer på meg som om de følger en mer "personlig kristen"-holdning enn de gammeldagse mormonerne og JhV. Forskjellene på kristne og mormonere er vel bare mormons bok. Det har hvertfall jeg fått inntrykk av. Egentlig vet jeg ikke mye om mormonere, men jeg tror de har et mer variert syn på troen sin enn f.eks. JhV og Smiths Venner.. Før var også mormonere kjent for å holde seg litt for seg selv og dette med flerkoneri. Men min venn er både mot flerkoneri og for bursdager og fester. Det eneste er at han holder på tradisjonelle kristne verdier og oppfører seg kanskje litt mer "ordentlig"(f.eks. avholds) enn de fleste på hans alder. Men igjen. Det er det ganske mange "vanlige kristne" som gjør også. Kanskje det hjelper å lese om Mormons bok? Uansett har jeg hvertfall inntrykket av at de ikke har noen spesielt "sær" livsstil i forhold til "vanlige" mennesker. Ble masse gåseøyne og rart ordvalg her..
Gjest mormonere Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Mormonere er ikke kristne. De tror alle kan bli en Gud. De drev systematisk rasisme fram til 1978. Joseph Smith, grunnleggeren, var gift med mellom 20-33 kvinner, noen som allerede av gift, og noen under 16 år.
La Luna Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Du kan jo lese litt om det på hjemmesida deres: http://www.jesu-kristi-kirke.no/
Gjest StockDama Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Siste_Dagers_Hellige http://no.wikipedia.org/wiki/Mormons_bok (Grunner ned til en amerikaner som påstå han fant forgylne transcripter om jesus som hadde kommet til amerika, som det nye landet. Ingen fikk selvfølgelig se disse skriftene, og det var på et eller annet merkelig språk bare han kunne tyde.)
Pastor Knut Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 (endret) De drev systematisk rasisme fram til 1978. Kristendommen kan da vise til mange eksempler der kristne kirker aktivt har drevet med rasisme. I Sør-Afrika begrunnet man til og med raseskillepolitikken ut fra bibelvers! Utrolig, ikke sant. Men sant, dessverre. Bortsett fra det, så synes jeg vi skal akseptere at medlemmene av Jesu Kristi Kirke av de siste dagers hellige er kristne. Alternativet er at vi legger oss på en dogmatisk linje og bestemmer hvem som skal få lov til å høre til i kristendommen og hvem som ikke skal få lov til det. En slik linje bruker alle kristne kirker som sier at bare de som tror på treenigheten og at Jesus er guddom skal få lov til å være kristne. Selv den norske stat er så dogmatisk - var i alle fall, for i norsk krikerett fra 1957 (ei lærebok) står det at dåp av unitarer og mormonere ikke skal regnes som kristen dåp. Det betyr at en stat fant det riktig å bestemme hvem som skal være kristne og hvem som ikke skal være det. Hørt slikt? Tror det bare er diktaturer i dag som legger seg på den linja. La oss være bedre en diktatorer og heller inkludere mormonerne i den kristne familie. De har jo Bibelen og Jesus, de også. Hva mer trenger man hvis man ønsker å være tolerant, ha respekt for andres tro og kjempe for frihet? Endret 18. september 2007 av Pastor Knut 1
Gjest Gjest_maren_* Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Riktig. Kirkehistorie i alle religioner er svarte hull... Men grunnen til at momonere ikke er kristne, er fordi de tror at Gud en gang var et menneske. De tror ikke på jomfrufødsel (de tror Gud hadde sex med Maria). De tror at Man MÅ være medlem av jesu kristi kirke av siste dagers hellige, gå gjennom deres tempel, gifte seg der og gjøre mange andre ting for at man i det miste skal ha en liten mulighet fpr å leve med Gud... De tror vi mennesker fantes som ånder oppe i himmelen før vi kom til jorden. De tror det finnes uendelig mange guder. De tror vi kan bli guder. Problemet med rasisme og polygami er at de påstår at de er den eneste sanne kirke.. og har alltid vært det... Polygami og rasisme fikk de som påbud gjennom "åpenbaring".. Derfor kan ikke kirka ha vært sann, når slike ting er synd. De trodde før at man måtte "gyte sitt eget blod" ved visse synder, fordi Jesu blod ikke var nok. De tror ikke troen på Jesus er nok for å bli frelst... Dette er kun et lite utdrag av den uendelige lista over hvorfor de ikke er kristne. Se filmer på youtube ( ) Jesu kristi kirke er ikke sann kirke. Mormonere er ikke kristne. Besøk www.testskriftene.net Men du har vel ingen rett til å si at de ikke er kristne for det! Regner med at du kaller deg selv for kristen. Men bibelen kan forstås på så utrolig mange måter, greit at de tror på smiths bok også, men selv om John Smith var en bedrager så har det ingen ting med Jesus å gjøre. Jeg synes det er merkelig at de har fått til å kombinere disse, men jeg vil ikke gå ut og kalle dem for ikke-kristne bare fordi de ikke tror på bibelen den samme måten som meg. De tar Jesus seriøst og lever etter bibelens moraler. Og akkurat som i alle andre religioner så er noen leveregler veldig umoderne så det forsvinner mer og mer. Endret 18. mars 2008 av Furstina
Furstina Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Tråden modererad, det är inte tillåtet att identifiera sig själv eller andra med fullt namn. Se Reglerna /Furstina (mod)
Gjest Ze Kleun Skrevet 17. mai 2009 #9 Skrevet 17. mai 2009 Mormonere er ikke kristne. De tror alle kan bli en Gud. De drev systematisk rasisme fram til 1978. Joseph Smith, grunnleggeren, var gift med mellom 20-33 kvinner, noen som allerede av gift, og noen under 16 år. Du har jammen lest lite av leksa di. Mormonere er et samlebegrep på alle menighetene som har sprunget ut fra Smith sin opprinnelige bevegelse. Det er sant at noen menigheter i Statene praktiserer flerkoneri, og noen er ekstreme på andre områder, men menighetene du i hovedsak møter på her i Norge er den typiske mannen i gata. De drikker ikke kaffe eller cola, ettersom det inneholder koffein, og jeg ser ikke noe galt med det. De praktiserer heller ikke SM i kjelleren på alle barn som finner på å innta koffein. Du skal ikke slenge noe dritt om mennesker med mørk hud i samme slengen da? De ER kristne og er ekstremt tolerante ovenfor andre religioner, noe som er mer å skryte av enn din holdning. Tenk deg om før du skriver.
Fluffie Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 En amerikansk venn av meg er mormoner, og jeg har inntrykk av at de er helt greie mennesker. De virker mer tolerante enn for eksempel JV, min venn har i alle fall venner som drikker, bruker narkotika og har sex foer ekteskapet, uten at det saa ut til aa vaere noe problem i forhold til religionen hans (han driver ikke med noen av disse 'forbudte' tingene selv). Jeg har foroevrig en utgave av Mormons bok selv og har lest noen sider i den. Om du oensker aa vite mer om religionen deres, saa vil sikkert ikke naboen din ha noe imot aa fortelle deg mer om hva de tror paa og hvordan de lever. Bare forklar at du spoer pga barna deres er venner og at du oensket aa vite litt om familien. Dagens mormonere driver foroevrig ikke med flerkoneri. De som driver med flerkoneri og kaller seg mormonere, blir ikke regnet og akseptert som mormonere av resten av religionen. Det var tillatt med flere koner tidligere for aa la menigheten vokse, men de sluttet med det for lenge siden (husker ikke naar).
Gjest Gjest_L_* Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Det blir jo helt feil å si at mormonere ikke er kristne.. de tror også på en treenighet, og da vil det si at de er kristne.. JV tror ikke på en treenighet, og kan da ikke kalle seg kristne.. Uansett så blir det så mange rykter og ting folk trur på... Folk er så redde for alt fremmed og ukjent.. og da er alle fulle av fordommer også innbiller de seg saker som ikke stemmer helt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå