Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen strever med forholdet, og jeg er redd det ender med skilsmisse. Vi får hjelp av en parterapeut, men ser lite bedring i vår relasjon. Vi har ikke gitt helt opp enda, og jeg håper vi kommer oss over denne kneika.

Dere som er skilt / lever alene.. Hvordan går det rundt økonomisk? 

Jeg har en stor drøm om å bygge meg nytt hus på drømmetomta. Tomta er en del av arven min, og ligger på et sted ved sjøen med fantastisk utsikt. Hvilke muligheter har jeg til å realisere denne drømmen, dersom jeg blir alene?

Jeg har per i dag utbetalt rundt 35.000,- i mnd. Har planer om videre studier i tillegg til full jobb, og ser for meg at inntekten min vil øke med årene. Jeg har også akkurat begynt å investere i fond, og leser meg meg opp på aksjer.. 

Dersom det blir kun meg og mine barn, vil vi være en voksen og to tenåringer. Trenger derfor ikke et gedigent hus. 

Noen enslige her inne som har bygd nytt hus? :)

Jeg bor på landet, så boligprisene er ikke så veldig høye. "Vanlige" hus i et byggefelt her koster mellom 1,8 mill og 4 mill, alt etter byggeår og standard. 

Anonymkode: e7ed1...d15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har Ikke bygd. Men tviler ikke i ett sekund på at dette vil du klare. Min lønn har vært langt lavere enn din. Jeg også har valgt å bo litt i utkant der det er litt rimeligere. Og etter 15 år, så sitter jeg her med ett hus og to utleie leiligheter. Uten hjelp fra noen andre. Så om du har økonomisk teft. Og kjører så hardt du kan på nedbetaling på lån. Så vil du innen 10 år se store resultater av det. 

Anonymkode: 9312d...707

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har Ikke bygd. Men tviler ikke i ett sekund på at dette vil du klare. Min lønn har vært langt lavere enn din. Jeg også har valgt å bo litt i utkant der det er litt rimeligere. Og etter 15 år, så sitter jeg her med ett hus og to utleie leiligheter. Uten hjelp fra noen andre. Så om du har økonomisk teft. Og kjører så hardt du kan på nedbetaling på lån. Så vil du innen 10 år se store resultater av det. 

Anonymkode: 9312d...707

Takk for svar :)

Så gøy å lese at du har greid det! 

Jeg er usikker på hva en helt ny bolig vil koste meg, men som sagt trenger jeg jo ikke et kjempestort hus dersom jeg blir alene. Barna flytter hjemmefra om få år, og da blir det kun meg. 

Saken er vel at jeg ønsker å realisere denne drømmen ganske snart. Jeg blir antagelig sittende med det huset vi eier nå, dersom det blir skilsmisse. Likevel har vi såpass stort lån på dette huset, at jeg ikke vil få noe særlig fortjeneste ved et salg. 

Kanskje du har noen tips til hvordan å få pengene mine til å vokse, med en stram økonomi? Jeg er ganske fersk på dette med å investere :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva får du med deg ut av forholdet av kapital da? Eier dere hus eller leilighet sammen, hvor mye eier du, hvor høy er verdi i forhold til lån dere har nå? Har du arv som du kan holde utenfor oppgjøret? Har dere avtalt skjevdeling eller kan du regne med at du får 50% siden dere har vært gift? Har du andre lån som du må ta med deg (studielån, personlig gjeld)? Om du feks kommer ut av forholdet med 2 mill i egenkapital så er det noe helt annet enn om du kommer ut med null. Kommer du ut med null og ikke har spart opp annen kapital så kan du nok se langt etter det huset. Et møte med banken er et godt sted å starte.

Å bygge et hus koster omtrent det samme i hele landet, det er tomtepris som drar det opp. Om du har gratis tomt som er byggeklar og  som ligger nær tilkobling for vann/avkøp og strøm så hjelper det. Et lite, enkelt hus vil uansett sjeldent komme under 2,5-3 mill. Jo mer du evt legger inn av egeninnsats jo billigere er det. Det er dyrere med nytt hus enn å kjøpe brukt.

Anonymkode: b965a...23b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva får du med deg ut av forholdet av kapital da? Eier dere hus eller leilighet sammen, hvor mye eier du, hvor høy er verdi i forhold til lån dere har nå? Har du arv som du kan holde utenfor oppgjøret? Har dere avtalt skjevdeling eller kan du regne med at du får 50% siden dere har vært gift? Har du andre lån som du må ta med deg (studielån, personlig gjeld)? Om du feks kommer ut av forholdet med 2 mill i egenkapital så er det noe helt annet enn om du kommer ut med null. Kommer du ut med null og ikke har spart opp annen kapital så kan du nok se langt etter det huset. Et møte med banken er et godt sted å starte.

Å bygge et hus koster omtrent det samme i hele landet, det er tomtepris som drar det opp. Om du har gratis tomt som er byggeklar og  som ligger nær tilkobling for vann/avkøp og strøm så hjelper det. Et lite, enkelt hus vil uansett sjeldent komme under 2,5-3 mill. Jo mer du evt legger inn av egeninnsats jo billigere er det. Det er dyrere med nytt hus enn å kjøpe brukt.

Her var det mange gode spørsmål ☺️ 

Vi eier hus sammen, og har tatt opp ekstra lån for å oppgradere huset. Med tanke på beliggenhet tror jeg ikke at jeg får så mye for huset at jeg sitter igjen med mye. Kanskje null, eller kanskje 1-200.000 i pluss. Jeg har ikke mye egenkapital, da vi begge har vært studenter omtrent hele forholdet vårt. Så ja, jeg har studielån, men ingen annen personlig gjeld.

Jeg eier mer enn han, både i løsøre og litt i sparing, men ikke mye. Tomta er klar med både vann og strøm. Regner med jeg kan få et lån på kanskje 4mill som enslig i min bank. Kanskje mer, om jeg får med en kausjonist 🧐 Kan gjøre en del selv med tanke på bygging, og vet at jeg får god hjelp av familie med bygging, det elektriske, bad.. men kan ikke basere meg på det😅

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi eier hus sammen, og har tatt opp ekstra lån for å oppgradere huset. Med tanke på beliggenhet tror jeg ikke at jeg får så mye for huset at jeg sitter igjen med mye. Kanskje null, eller kanskje 1-200.000 i pluss. Jeg har ikke mye egenkapital, da vi begge har vært studenter omtrent hele forholdet vårt. Så ja, jeg har studielån, men ingen annen personlig gjeld.

Jeg eier mer enn han, både i løsøre og litt i sparing, men ikke mye. Tomta er klar med både vann og strøm. Regner med jeg kan få et lån på kanskje 4mill som enslig i min bank. Kanskje mer, om jeg får med en kausjonist 🧐 Kan gjøre en del selv med tanke på bygging, og vet at jeg får god hjelp av familie med bygging, det elektriske, bad.. men kan ikke basere meg på det😅

TS

Hvor mye har du i egenkapital med tanke på nytt lån i tilfellet? Og du har to tenåringer som drar ned låneevnen. Har du bil? Hva er årslønnen din? Du nevner kun netto lønn, ikke brutto.

Anonymkode: 24cf5...811

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noen enslige her inne som har bygd nytt hus? :)

Jeg har. Bodd i nytt hus med to barn rundt tenårene 50/50 i et år nå. Det går fint. Tjener 750-800K pr år, men kan fint ta ut litt i utbytte i tillegg.

Banken gikk litt utover sine egne krav, men dette er på gård så lånet er bare 45-50% av verdien, selv om summen jo er høy.

Huset er 230 m2 over to etasjer og kostet 4,2 mill totalt med absolutt alt. Dvs at det er en ganske nøktern standard innvendig, dersom nøktern betyr solid, varig og rimelig moderne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mye har du i egenkapital med tanke på nytt lån i tilfellet? Og du har to tenåringer som drar ned låneevnen. Har du bil? Hva er årslønnen din? Du nevner kun netto lønn, ikke brutto.

Har to tenåringer 50% av tiden ja. Eier bil, ikke lån på den. Har en årslønn på litt over 600.000,-. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (20 minutter siden):

Jeg har. Bodd i nytt hus med to barn rundt tenårene 50/50 i et år nå. Det går fint. Tjener 750-800K pr år, men kan fint ta ut litt i utbytte i tillegg.

Banken gikk litt utover sine egne krav, men dette er på gård så lånet er bare 45-50% av verdien, selv om summen jo er høy.

Huset er 230 m2 over to etasjer og kostet 4,2 mill totalt med absolutt alt. Dvs at det er en ganske nøktern standard innvendig, dersom nøktern betyr solid, varig og rimelig moderne.

Herlig☺️ 

Du har en del høyere lønn enn meg ser jeg. Viktigste for meg er beliggenheten, ikke nødvendigvis størrelsen på huset eller det mest fancy interiøret. Ønsker at det skal være enkelt å vedlikeholde, luftig og med masse store vinduer ut mot sjøen 😅 og en stor veranda. Ellers har jeg ikke så mange krav.

TS

Skrevet

Hvis du har utgangspunkt at det fort koster nærmere 5mill å bygge (ukjent grunnforhold) så kan du regne ut i fra gjennomsnitts rente med nedbetaling på 25-30år. Du har en fordel at tomten arver du, det er ett +. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får vel låne maks 5x årsinntekt totalt , altså inkl studielånet? Så da må du nok ha hjelp i en kausjonist/medlånetaker. 

Du har iallefall egenkapitalen i form av tomten.

Anonymkode: 8f592...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Du får ikke lån på 4 mill med din inntekt og så lite kapital når du i tillegg har barn. Selv om du kan bruke tomten som sikkerhet. Det vet jeg for jeg tjener mer enn deg og har hatt denne runden med bankene selv. 2,5 mill vil jeg tro er maks alene, så kanskje 3 med en solid kausjonist. Du trenger en realitetssjekk. Det er noe helt annet å ta opp lån alene enn når man er to. Kontakt gjerne banken og få en grov vurdering om du ikke tror meg. Husk også at inventar og sparepenger er en del av boet og ikke noe du kan holde utenfor oppgjøret med mindre dere har en skriftlig avtale på det. Google gjerne økonomisk oppgjør ved skilsmisse.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skilt og hadde over 4mill i egenkapital. 600 000 i årslønn. 2 tenåringsbarn. Jeg fikk mulighet til å låne max 3 mill av bank for å kjøpe bolig. Jeg tok opp 2.5 mill i lån og kjenner det er i overkant i hverdagen. Jeg har ingen andre lån, heller ikke studielån. 

Jeg ville ikke basert meg på mer enn max 2 mill i lån om jeg var deg.

Anonymkode: 1e453...0b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har to tenåringer 50% av tiden ja. Eier bil, ikke lån på den. Har en årslønn på litt over 600.000,-. 

TS

Du får ikke 4 mill i lån. Absolutt maks 2,5 mill. 

Anonymkode: f1481...aa8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble skilt og hadde over 4mill i egenkapital. 600 000 i årslønn. 2 tenåringsbarn. Jeg fikk mulighet til å låne max 3 mill av bank for å kjøpe bolig. Jeg tok opp 2.5 mill i lån og kjenner det er i overkant i hverdagen. Jeg har ingen andre lån, heller ikke studielån. 

Jeg ville ikke basert meg på mer enn max 2 mill i lån om jeg var deg.

Anonymkode: 1e453...0b1

Det kommer veldig an på forbruket, tror jeg.

Jeg har 320 000 kr i årslønn og tok opp 2,5 millioner i lån. Har riktignok ingen barn, men jeg regner med at den andre forelderen tar noen av utgiftene der. Har betalt ned mye av lånet før tiden, setter inn noen tilleggssummer med jevne mellomrom. Og jeg har i tillegg et oppussingsobjekt der det har gått store summer på elektrikere, rørleggere, etc. 🤷‍♀️

Håper at lånet er nedbetalt etter ca. 15 år. 

Inntekt er én parameter, forbruk er noe helt annet. 

Anonymkode: 5c758...1c5

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg leid til ungene hadde flytta ut og jeg hadde vært ferdig studert. I mens sparer du alt du kan. Så kan du kanskje bygge hus. Nå er det urealistisk for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er to faktorer som spiller inn for hvor mye du kan få låne, betjeningsevne / lånegrad og egenkapital. Utgangspunktet er at du skal ha minst 15% egenkapital, men her kan en kausjonist hjelpe.
Når det gjelder betjeningsevne/lånegrad så er taket maks 5 ganger egen inntekt inklusiv billån, studielån og annen gjeld, men det er ikke garantert at det innvilges.
Tjener du f.eks 500.000 i året før skatt, er maks lånebeløp 2.500.000,- . Har du et billån på 100.000,- og studielån på 200.000,- i tillegg blir maks lånebeløp 2.200.000,-

De fleste bankene har en lånekalkulator som du kan sjekke ca hvor mye du kan låne, men det beste er nok å ta et møte med banken. Det høres kanskje ut som du har litt urealistiske forventninger til hvor mye du kan låne.

Anonymkode: 50191...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er to faktorer som spiller inn for hvor mye du kan få låne, betjeningsevne / lånegrad og egenkapital. Utgangspunktet er at du skal ha minst 15% egenkapital, men her kan en kausjonist hjelpe.
Når det gjelder betjeningsevne/lånegrad så er taket maks 5 ganger egen inntekt inklusiv billån, studielån og annen gjeld, men det er ikke garantert at det innvilges.
Tjener du f.eks 500.000 i året før skatt, er maks lånebeløp 2.500.000,- . Har du et billån på 100.000,- og studielån på 200.000,- i tillegg blir maks lånebeløp 2.200.000,-

De fleste bankene har en lånekalkulator som du kan sjekke ca hvor mye du kan låne, men det beste er nok å ta et møte med banken. Det høres kanskje ut som du har litt urealistiske forventninger til hvor mye du kan låne.

Anonymkode: 50191...afd

Det trekker også ned når man har barn, ganske mye hvis jeg har forstått riktig. I tillegg til at de kan trekke for bilen uansett om du har lån på den eller ikke.. Så jeg hadde nok ikke håpet på noe mer enn maks 2,5 mil på det aller meste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...