Gå til innhold

Datteren min spiser ikke på skolen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har oppdaget at 14-åringen ikke tar med seg mat på skolen. Jeg er også usikker på om hun spiser frokost. Hun har ikke spiseforstyrrelse da hun spiser godt resten av dagen.

Men, hva gjør vi med dette? Det er jo uaktuelt at hun ikke spiser før hun kommer hjem fra skolen.

Anonymkode: 86f99...49f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har oppdaget at 14-åringen ikke tar med seg mat på skolen. Jeg er også usikker på om hun spiser frokost. Hun har ikke spiseforstyrrelse da hun spiser godt resten av dagen.

Men, hva gjør vi med dette? Det er jo uaktuelt at hun ikke spiser før hun kommer hjem fra skolen.

Jeg har en 10-åring med samme problemet. Han er rett og slett sykt kresen, og spiser ikke brød med vanlig pålegg. Hjemme kan vi sitte mer eller mindre og passe på at han får i seg mat, men på skolen får vi jo ikke kontrollert det.

Er nok ikke noe spiseforstyrrelse når det gjelder han, mer særhet og at han synes matpakka er kjip.

Skjønner ikke hvorfor ikke barna kan få et gratis varmt måltid i løpet av dagen, slik de f.eks har i Sverige og USA. Her i Norge driver vi å surrer med 50-talls matpakka med brødskiver med brunost fortsatt

Anonymkode: 4f91a...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uaktuelt at hun ikke spiser før hun kommer hjem fra skolen?? 

Skal dere tvinge i henne mat?? Hun er gammel nok til å kunne styre måltidene selv. Det er faktisk ikke skadelig. 

Anonymkode: a3ee7...19b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn hadde en sånn periode. Vi løste det med at han var med på butikken og valgte hva han ville ha med på skolen. På kvelden lagde vi matpakke til neste dag sammen. Mange fine samtaler mens vi lagde diverse wraps, salater, bakte fylte horn osv :) 

Anonymkode: 74bf1...18c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide heller ikke å ta med mat på ungdomsskolen og har alltid vært aktiv, sunn og frisk, og har aldri hatt noen form for spisevegring (er i 20-årene nå). Var egentlig bare fordi jeg ikke syntes brød og pålegg smakte noe særlig etter å ha ligget i matpakken hele morgenen.

Anonymkode: eb671...757

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uaktuelt at hun ikke spiser før hun kommer hjem fra skolen?? 

Skal dere tvinge i henne mat?? Hun er gammel nok til å kunne styre måltidene selv. Det er faktisk ikke skadelig. 

Jeg vil vel påstå at det ikke er bra og ikke spise noen ting før kl. 15 i løpet av dagen. Når hun kommer hjem er hun fryktelig sur og grinete, og lærer sier hun virker ukonsentrert på skolen.

TS

• Liker 3
Skrevet (endret)

Eg hugsar at eg sjølv var veldig sær på dette då eg gjekk på ungdomsskulen. Det var av ein aller annan grunn veldig flaut å ha med matpakke (trur nok det var ein reaksjon på at eg følte at eg var veldig overvektig. Utan at det heilt var sant. Eg var berre kome litt lenger enn dei andre i utvikling av hofte/bryst). Vi løyste det med at eg fekk med meg ein yoghurt som eg måtte ete. Har dei kantine på skulen? Kan ho evt kjøpe mat der? Eller ha med knekkebrød og pålegg som føles ferskarare enn svett matpakke? 

Endret av Blikkboks
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan det være latskap? Hvis hun må lage frokost og niste selv? Husker min bror var ekstremt lat i tenårene, og lagde aldri mat selv (det gjorde vi andre søsken). 

Anonymkode: d7139...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil vel påstå at det ikke er bra og ikke spise noen ting før kl. 15 i løpet av dagen. Når hun kommer hjem er hun fryktelig sur og grinete, og lærer sier hun virker ukonsentrert på skolen.

TS

Hun er 14. Det er klart hun er ukonsentrert og har er svingende humør. 

Det er ikke farlig å gå uten mat. Selv spiser jeg sjeldent før kl 16. 

Men hva tenker du å gjøre siden det er ‘uaktuelt’? Hva sier hun selv? Er det matpakka som er problemet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir hun mobbet? Jeg turte selv ikke å ha med matpakke gjennom ungdomsskolen på grunn av mobbing. 

Anonymkode: b4c9f...f54

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her spiste ikke 13åringen frokost i en lang periode, og heller ikke matpakke på skolen. For det første, stresset ikke med det. De blir sultne og spiser til slutt i løpet av dagen, ikke noe farlig altså.

For det andre, 14 år er gammel nok til å forstå dette selv og ta ansvar. De snakker jo om mat, kosthold, søvn på skolen også i samtale alene med helsesykepleier. Hun velger selv å ikke spise, du kan ikke tvinge i henne mat.

Men, legg til rette for at det er gode alternativer å ha i matboksen! Om brødet ikke er grovt, spiller ingen rolle. Så lenge hun spiser noe. Her har vi løst det med å steke slike First Price baguetter om morgenen (tar maks 10min), de er helt fine ja, men man kan ha mye med næring som pålegg. Dette spiser hun faktisk! Vennene er misunnelige på matpakken, og har fått foreldre til å kjøpe det samme. Samtidig som jeg steker om morgenen, steker jeg en til frokost. Denne spiser hun mens hun sminker seg, men jeg må servere det til henne. Ja hun skal ta ansvar for å spise selv, men jeg legger til rette. Hun er for lat til å orke dette selv, knapt hun kommer seg opp fra sengen.

Anonymkode: 07da6...ca8

• Liker 2
Skrevet

Min fjortis vil heller ikke lage seg noe. Men jeg fikk til en avtale med hun tilslutt, at jeg kan lage og kutte opp frukt/grønnsaker. Da spiser hun. For de sitter ikke å spiser. De går rundt, d er det enklere med oppkuttet frukt eller grønnsaker da. Prøv noe sånt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste ikke frokost, og max et eple og/eller en youghurt på skolen i mange år. Det gikk helt fint. Kan ikke tvinge i folk mat. Var rett og slett ikke sulten tidlig på dagen. Var sunn og frisk og drev med idrett. 

Anonymkode: 12fd4...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, med mine 2. Varte omtrent et halvt års tid. Flaut å ha med matpakke på skolen vettu. 

Nå har eldste begynt på videregående og har med matpakke hver dag, og den andre går i 10. og da er d plutselig helt greit å ha med matpakke. 

Var nøyaktig slik når jeg var ungdom, skulle ikke ha med matpakke eller bruke regntøy. Da var du bra teit! 

Så lenge barnet spiser ellers, vil det jo gå greit. Kan være latskap også, jeg fikk endret det på eldste ved at jeg ordnet matpakke. Den spiste han alltid, laget jeg ikke matpakke en dag - da spiste han ikke på skolen. Han var mer lat på den måten, dette har jo nå endret seg, han lager matpakke selv. 

Anonymkode: 1c370...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget at hun ikke tar med seg mat? Regner med dere ikke lager matpakke klar til henne, da dere ellers ville oppdaget første dag det ble liggende igjen en matpakke i hus? Med en 14 åring kan det være så enkelt som at man ikke gidder å lage matpakke selv. Kanskje dere ikke har det hun vil ha i hus? Om du virkelig vil ha henne til å spise kan du jo høre hva hun vil ha og så lage matpakken klar til henne for å se om det hjelper 

Anonymkode: bd04c...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var jeg også. Spiste da jeg kom hjem i stedet. Da jeg var 6 år, var det en gutt i klassen som tok matpakken min. Jeg sluttet å ta mate opp av sekken pga ham, og kastet den da jeg kom hjem (når jeg husket det). Hvis mamma fant den gamle maten, sa jeg bare at jeg ikke ville ha maten min, når han hadde tatt på den. Men den udugelige læreren kunne aldri flytte han her. Neida. Vi skulle ha de faste plassene hele tida. 

Denne gutten er nå en voksen mann, og jeg har møtt ham igjen i voksen alder. Det er ingen dårlig tone mellom oss, men han hadde nok ikke gjort det han gjorde, hvis han hadde visst hva det gjorde med meg. Han er helt annerledes i dag. Heldigvis.

Jeg var ukomfortabel med å spise sammen med andre på ungdomsskolen også. Hadde blitt vant med å ikke spise på skolen. Så tok det med meg på vidregående også. Det hadde jo blitt en vane. Spiste bare hvis jeg fikk gå ut og spise alene. Nektet å spise sammen med andre. Skulket kjøkkentimer også, for der hadde vi langbord.

Anonymkode: de6ee...f8d

• Liker 2
Skrevet

Sånn drev jeg også på når jeg var 14 år. Det ble litt "populært" blant noen av jentene. Kan bare med sikkerhet si at det var i denne alderen mine spiseforstyrrelser startet. De andre som drev med det samme har også vist tendenser til spiseforstyrrelser. Jeg spiste også godt senere på dagen, så for de voksne virket det ikke som noe problem. Det er mye enklere å hoppe over frokost/lunsj på skolen enn å hoppe over måltider hjemme, samt at sulten overtar senere på dagen så det blir vanskelig å ikke spise mye utover dagen. Så dette kan være en "metode" for å begrense matinntaket. 

14 år er en veldig sårbar alder når det kommer til kroppsbilde, så ikke utelukk at dette kan ha noe med en spiseforstyrrelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva mener du "hun spiser ikke"?

At hun ikke tar med seg mat hjemmefra er ikke det samme som at hun ikke spiser. Hun kan da gå i butikken eller kiosken. Det samme gjorde ikke få av oss da vi var 14. Siden matprisene har sunket i forhold til lønnsøkningen de siste ... 30 årene er det ikke urimelig å tenke at tenåringen kjøper seg mat, ts. 

Å spise eller ikke spise deler av døgnet er forresten helt uvesentlig for å utvikle et sunt forhold til mat eller å ha en sunn livsstil. Det er intet innen forskning som tyder på at mennesket bør eller får utbytte av å spise frokost og lunsj - vi er biologisk utviklet og egner oss utmerket for å vandre rundt i naturen og så stappe i oss mat når vi finner den, ikke for 4 faste måltider. 

Anonymkode: b288d...ca4

• Liker 2
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Jeg gjorde det samme spiste  da jeg komm hjem vArm mat som har ligget i skole sekk er ikke godt  jeg levde på stor midag . Er ikke glad i brødstartet og spisedet da jeg ble voksen. Skolen sendte meg til legen mange ganger da dem  mente jeg  var syk. 

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet

Selvom det sannsynligvis er som de over sier, ikke noe å bry seg om, så må du likevel prøve å observere litt.

For min datter var dette første steg på vei inn i spiseforstyrrelsen. En jente i klassen gjorde narr av matpakken hennes og da ble det tolket som at hun var for tjukk. I starten spiste hun godt hjemme, for hun var jo sulten, men når sykdommen utviklet seg videre..... 

Skulle ønske jeg hadde oppdaget at hun ikke spiste på barneskolen...

Anonymkode: c90a0...1ec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...