Gå til innhold

Elendige matlagingstips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke akkurat matlagingstips. Men jeg hater alle disse tipsene om å bytte ut f.eks fint mel med grovere, sukker med sukrin, smør med kesam for å gjøre kaker og bakst sunnere. Og så påstår de at det smaker like godt om ikke bedre enn orginalen. 

Anonymkode: 0ef79...e38

Helt enig! Synes det er greit å bytte ut helmelk med lettmelk, seterrømme med lettrømme. Men da helst til hverdags. Om jeg har gjester liker jeg å holde meg til oppskriften. 

-grovkvernet pepper på biff/kjøtt som stekes i panne. Kommer en forferdelig stekeos. Pepperet blir jo brent! 

-blande litt sukker i tomatpuré slik den ikke er så skarp når den brukes til pizzasaus. Grusomt! Lag heller hjemmelaget saus eller i det minste en boks med det som heter pizzasaus.

Anonymkode: c5e76...8fa

Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tilogmed faren min som er kjøkkensjef og sensor på fagprøver sender de aller fleste knivene i oppvask 🤷 de fleste kjøkkensjefer jeg snakker med gjør det samme. De eneste knivene som ikke går i maskin er de som har håndtak som ikke tåler det. Det samme sa også knivprodusentene jeg snakket med når jeg jobbet som konsulent for restaurant 🤷 alle sier det er en gammel myte dette med kniv i oppvaskmaskin... det som derimot er med å ta knekken på kniver er de som slenger dem i skuffer uten beskyttelse av bladet, eller bruker feil kniv til feil produkt.  

Jeg gremmes mest over at folk er så livredd for salt og ikke skjønner hvordan salt fremhever smaken. Eller at folk ikke har forståelse for allergier. 

Anonymkode: 6f3c4...aea

Jeg har alltid fått høre at knivene ikke skal i oppvaskmaskin. Faren min har vært i bransjen i mange år og jeg har jobbet på kjøkken i mange år selv. Alle der har sagt at kniver ikke skal i oppvaskmaskin. Så hvem skal man stole på? Jeg kommer til å fortsette å vaske mine for hånd. 

Tja, tror ikke at folk er redd for salt, men mange oversalter maten. Nordmenn er fæl til å salte maten overdrevet mye. Det finnes andre måter å fremheve smaken på. 

AnonymBruker
Skrevet
Føsleguri skrev (12 minutter siden):

Jeg kjøper ferdig skrelt blomkål.

Tror ikke jeg har sett blomkål med skall noen gang 🤔

Men du kjøper det altså ferdig skrelt? Selv om det ikke har skall? 

Er du helt sikker på den logikken?

Anonymkode: a2553...4c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (46 minutter siden):

HÆ!? 😂 Folk kan lage suppe som de vil vel. Blomkål kan ikke kokes/forvelles? 😂

Og jeg synes ikke det er godt om det er for mye krydder. Har man gode råvarer er det spesielt ikke nødvendig med for mye krydder..

Naturligvis er det fysisk mulig å koke blomkål. 

Det er til og med fritt frem å lage suppe av kokt blomkål.

Men etter at du har kokt blomkålet vil jeg heller gå sulten enn å måtte spise suppe laget på det. Gode råvarer er helt uvesentlige om du koker smaken utav dem. 

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke akkurat matlagingstips. Men jeg hater alle disse tipsene om å bytte ut f.eks fint mel med grovere, sukker med sukrin, smør med kesam for å gjøre kaker og bakst sunnere. Og så påstår de at det smaker like godt om ikke bedre enn orginalen. 

Ja, helt enig. 

Skal jeg lage kake eller noe usunt så vil jeg ha sukker, smør og hvetemel. Det blir ikke bedre med alle disse forferdelige erstatningene. 

Jeg velger heller å spise noe sunt ellers og heller unne meg den kaken iblant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken matlagingstips synes dere er helt på tryne? 🤭

Jeg synes det er merkelig hvordan folk sverger til forskjellige lure "tips og metoder" som bare gjør alt verre. (ihvertfall for meg) 

Dere trenger ikke å være enige, jeg er bare nyskjerrig på hva dere synes er elendige tips😊 enten som folk har foreslått for deg, eller som du lest et sted. 

Det jeg kommer på i farten:

-bruke skje til å skrelle ingefær, eller til å fjerne innmaten i tomat. 

-hakke kniven inn i steinen på avokadoen (ouch..) 

-bruke saks til alt

-sende knivene i oppvakmaskinen

-bruke et halv glass oregano på en pizza. 

-bruke sitron i alt. 

Er utrolig mye mer som jeg sikert kommer på etterhvert. 🤭

Anonymkode: 3c999...088

Saks er genialt. 

Husker jeg reagerte med forundring da min mann laget pizza til oss på første hjemmedate. Han hadde dekket et pent bord, og der det vanligvis var bestikk lå det en saks. En saks til hver. Perfekt til å klippe opp pizzastykker, i stedet for å bakse med kniv eller pizzahjul. Vi har vært gift en stund nå, og det er alltid 1 saks til hver når vi spiser pizza. 

Vi bruker også saks til å klippe opp både krydder, grønnsaker og kjøtt 

Anonymkode: 193bf...221

• Liker 3
Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du kjøper det altså ferdig skrelt? Selv om det ikke har skall? 

Er du helt sikker på den logikken?

Tror du må se litt på din egen logikk.

Det var du som skrev om blomkålsuppe og å steke grønnsaker i ovn før du skreller dem. Så tydeligvis kjøper du blomkål med skall.

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 timer siden):

Du vet at folk unngår salt av helsemessige årsaker og ikke fordi de ikke forstår hvordan salt fremhever smaken? 

Noen unngår det pga smaken også, selvsagt.

Anonymkode: 55f0e...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Saks er genialt. 

Husker jeg reagerte med forundring da min mann laget pizza til oss på første hjemmedate. Han hadde dekket et pent bord, og der det vanligvis var bestikk lå det en saks. En saks til hver. Perfekt til å klippe opp pizzastykker, i stedet for å bakse med kniv eller pizzahjul. Vi har vært gift en stund nå, og det er alltid 1 saks til hver når vi spiser pizza. 

Vi bruker også saks til å klippe opp både krydder, grønnsaker og kjøtt 

Anonymkode: 193bf...221

Hva med å kun bruke 1 saks totalt?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva med å kun bruke 1 saks totalt?

La nå folk få gjøre det de selv synes er best.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når fikk blomkål skall?? 

Anonymkode: 2f0ef...d24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tiktok har en del merkelige matlagingstips :) Jeg ser i alle fall ofte videoer på youtube  som debunker dem, men her er noen jeg irriterer meg litt over

-Å kutte cherrytomater i to ved hjelp av to tallerkner og en kniv....

-Å bytte ut fersk koriander i guacamole med tørket 

-Denne er mer en fremgangsmåte når det kommer til å lage baser (sofrito) for lignende retter som lasagne og bolognese. De fleste oppskrifter ber om å steke løken og hvitløk til den er blank for å så ha oppi gulrot og selleri + alt annet som skal oppi retten. Løken, hvitløk, gulrot og selleri bør finhakkes eller pulses i en food processor for å deretter surres i en tykkbunnet gryte med (en del) olje, jo lengre er bedre så lenge den ikke svir seg.

-Igjen, en fremgangsmåte. Norske oppskrifter på indisk mat som bare ber deg om å dumpe alle krydrene (malte krydre) oppi en kjele og tilsette hermetiske tomater. Dette gir jo ikke akkurat spesielt mye smak

-Putte hvitløk oppi en boks med lokk og riste for å få av skallet. Funker ikke

-Erstatte natron i diverse oppskrifter med bakepulver 

Anonymkode: 2ae40...bf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
TheCatLady skrev (På 9.4.2021 den 13.56):

Jeg har alltid fått høre at knivene ikke skal i oppvaskmaskin. Faren min har vært i bransjen i mange år og jeg har jobbet på kjøkken i mange år selv. Alle der har sagt at kniver ikke skal i oppvaskmaskin. Så hvem skal man stole på? Jeg kommer til å fortsette å vaske mine for hånd. 

Tja, tror ikke at folk er redd for salt, men mange oversalter maten. Nordmenn er fæl til å salte maten overdrevet mye. Det finnes andre måter å fremheve smaken på. 

Ting har endret seg med tiden, oppvaskmaskin er mer skånsomt nå. Og selv knivprodusentene jeg snakker med på ulike messer sier knivene nå går i maskin.

En annen ting er at kun 1-2 av 100 renholdsprøver på håndvaskede kniver blir godkjent.

Anonymkode: 6f3c4...aea

• Liker 5
Skrevet

At man kan erstatte hvitløk med hvitløkspulver. Det er IKKE DET SAMME! 🤬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 12.32):

1. Oppskrifter som påstår du kan lage tomatsuppe, blomkålsuppe etc ved å koke grønnsakene. 

Ehm - nei, det er ikke sånn du lager suppe. Du stapper grønnsakene i ovnen til de er møre og velsmakende og noe svidd i skallet. Så skreller du. Så lager du suppe. 

2. Oppskrifter som påstår du skal bruke en ts eller kanskje en halv med krydder til taco, suppe, lasagne etc. 

Ehm - nei, det er ikke nok. Mål urter og krydder i spiseskjeer om du ikke koker til en person.

Så klager folk over at maten de lager etter de to punktene over er "så kjedelig" og at "posesuppe er bedre". Ja - det er fordi de har krydder og urter i posesuppa, det, og at de har aromert grønnsakene. :ler: 

Jo,man kan fint lage suppe ved å koke grønnsakene først. Trenger ikke overkoke dem da. 

Lurer også på hvor du kjøper blomkål med skall

Anonymkode: d466c...d9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 8.03):

Hvilken matlagingstips synes dere er helt på tryne? 🤭

Jeg synes det er merkelig hvordan folk sverger til forskjellige lure "tips og metoder" som bare gjør alt verre. (ihvertfall for meg) 

Dere trenger ikke å være enige, jeg er bare nyskjerrig på hva dere synes er elendige tips😊 enten som folk har foreslått for deg, eller som du lest et sted. 

Det jeg kommer på i farten:

-bruke skje til å skrelle ingefær, eller til å fjerne innmaten i tomat. 

-hakke kniven inn i steinen på avokadoen (ouch..) 

-bruke saks til alt

-sende knivene i oppvakmaskinen

-bruke et halv glass oregano på en pizza. 

-bruke sitron i alt. 

Er utrolig mye mer som jeg sikert kommer på etterhvert. 🤭

Anonymkode: 3c999...088

Det med kniv i avocadosteinen er jeg enig i. Leste en gang også er nyhetssak om at det hver helt kom inn folk på legevakten med skader etter å ha utført dette «eksperimentet»...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Butter skrev (6 minutter siden):

Det med kniv i avocadosteinen er jeg enig i. Leste en gang også er nyhetssak om at det hver helt kom inn folk på legevakten med skader etter å ha utført dette «eksperimentet»...

Hvordan skadet de seg? Legger man ikke bare avocadoen på benken og skjærer kniven i? :klo:

Anonymkode: 5b506...e04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skadet de seg? Legger man ikke bare avocadoen på benken og skjærer kniven i? :klo:

Det husker jeg ikke. Lenge siden jeg leste nyhetssaken. Men det er vel det at kniven plutselig glipper ved et uhell eller noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

A2DA929C-C28B-488B-970B-C4F6E98E1C2C.png

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 11.05):

Enig! Min svigermor har slått seg på dette med å bytte ut sukker med sukrin, ev bruke 1/4 av sukkermengden som står i oppskriften osv. Ikke noe av det hun lager er godt lenger, før laget hun kjempegode kaker og bakst. 
Skal man først kose seg med kake så skal kaken være søt og god, ikke slik at du like godt kunne spist en kokt potet. 

Anonymkode: 45337...ac5

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...