AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #1 Skrevet 9. april 2021 Hvilken matlagingstips synes dere er helt på tryne? 🤭 Jeg synes det er merkelig hvordan folk sverger til forskjellige lure "tips og metoder" som bare gjør alt verre. (ihvertfall for meg) Dere trenger ikke å være enige, jeg er bare nyskjerrig på hva dere synes er elendige tips😊 enten som folk har foreslått for deg, eller som du lest et sted. Det jeg kommer på i farten: -bruke skje til å skrelle ingefær, eller til å fjerne innmaten i tomat. -hakke kniven inn i steinen på avokadoen (ouch..) -bruke saks til alt -sende knivene i oppvakmaskinen -bruke et halv glass oregano på en pizza. -bruke sitron i alt. Er utrolig mye mer som jeg sikert kommer på etterhvert. 🤭 Anonymkode: 3c999...088 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Jeg synes det merkeligste er at du synes alle disse tipsene er elendig. Noen av dem ja, men ikke alle. Fjerne innmaten i tomat er for eksempel både normalt og forståelig. Frøene har en helt annen konsistens enn tomatkjøttet og ikke alle vil ha bløte frø i maten sin. Å bruke saks er ikke elendig, det er tvert i mot svært smart. Saks er i mange tilfeller både raskere og enklere enn kniv og hvis du i det hele tatt lager mat selv forundrer det meg at du ikke har funnet ut av det selv. Men det er kanskje nettopp derfor du ser på smarte valg som elendige. Anonymkode: c755e...851 22
Thjelp Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 (endret) Verste tipset jeg har fått var når jeg skulle lage brun jevning til saus, jeg fikk nemlig beskjed om at det var viktig at melet satte seg fast i bunn for det var slik mel smaken forsvant🙂 Altså så skulle det være brent fast i bunn av kjelen! Endret 9. april 2021 av Thjelp 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Thjelp skrev (2 minutter siden): Verste tipset jeg har fått var når jeg skulle lage brun jevning til saus, jeg fikk nemlig beskjed om at det var viktig at melet satte seg fast i bunn for det var slik mel smaken forsvant🙂 Altså så skulle det være brent fast i bunn av kjelen! Er enig med det å sende gode kniver i oppvaskmaskinen, for det griner jeg nesten av, du kan jo like greit bare kaste kniven etter bruk Det var litt av en overdrivelse. Anonymkode: 6b2bd...6ec 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes det merkeligste er at du synes alle disse tipsene er elendig. Noen av dem ja, men ikke alle. Fjerne innmaten i tomat er for eksempel både normalt og forståelig. Frøene har en helt annen konsistens enn tomatkjøttet og ikke alle vil ha bløte frø i maten sin. Å bruke saks er ikke elendig, det er tvert i mot svært smart. Saks er i mange tilfeller både raskere og enklere enn kniv og hvis du i det hele tatt lager mat selv forundrer det meg at du ikke har funnet ut av det selv. Men det er kanskje nettopp derfor du ser på smarte valg som elendige. Anonymkode: c755e...851 Jeg er kokk, så er kanskje litt for glad i å bruke kniv til alt 🤭 og jeg er med på å fjerne innmaten i tomat, bare ikke med skje. Det er smertefullt, og veldig treigt når man skal gjøre flere, lettere å bare dele tomaten i 4 og bruke kniven 😊 grunnen til at jeg nevnte den var en lærling som prøvde å overbevise meg at det var den beste måten. 😉 Men som sagt, dette var bare min personlige menning. 😊 Anonymkode: 3c999...088 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Jeg er selv kokk og bruker skje til å fjerne innmaten på tomat. Går fortere for min del. Hva andre velger er opptil dem. Har flere som bruker kniv som du gjør og bruker lengre tid enn meg. Er det noe jeg har lært er at alle har sin måte å gjøre ting på. Det som fungerer for deg fungerer ikke altid for andre 😊 Anonymkode: 87387...186 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er selv kokk og bruker skje til å fjerne innmaten på tomat. Går fortere for min del. Hva andre velger er opptil dem. Har flere som bruker kniv som du gjør og bruker lengre tid enn meg. Er det noe jeg har lært er at alle har sin måte å gjøre ting på. Det som fungerer for deg fungerer ikke altid for andre 😊 Anonymkode: 87387...186 Absolutt! Blir bare irritert av folk som skal pushe råd på meg som er "såå mye bedre" 🤭 Anonymkode: 3c999...088 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Å bruke lunken væske i gjærbakst! Dreper jo gjæret når det eltes, da eltingen gir mer enn nok temperaturøkning. Anonymkode: 38908...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Thjelp skrev (38 minutter siden): Verste tipset jeg har fått var når jeg skulle lage brun jevning til saus, jeg fikk nemlig beskjed om at det var viktig at melet satte seg fast i bunn for det var slik mel smaken forsvant🙂 Altså så skulle det være brent fast i bunn av kjelen! Er enig med det å sende gode kniver i oppvaskmaskinen, for det griner jeg nesten av, du kan jo like greit bare kaste kniven etter bruk ...eller enkelt og greit kvesse den.. noe som er gjort på sekunder. Anonymkode: b31f6...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Tilogmed faren min som er kjøkkensjef og sensor på fagprøver sender de aller fleste knivene i oppvask 🤷 de fleste kjøkkensjefer jeg snakker med gjør det samme. De eneste knivene som ikke går i maskin er de som har håndtak som ikke tåler det. Det samme sa også knivprodusentene jeg snakket med når jeg jobbet som konsulent for restaurant 🤷 alle sier det er en gammel myte dette med kniv i oppvaskmaskin... det som derimot er med å ta knekken på kniver er de som slenger dem i skuffer uten beskyttelse av bladet, eller bruker feil kniv til feil produkt. Jeg gremmes mest over at folk er så livredd for salt og ikke skjønner hvordan salt fremhever smaken. Eller at folk ikke har forståelse for allergier. Anonymkode: 6f3c4...aea 14
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Absolutt! Blir bare irritert av folk som skal pushe råd på meg som er "såå mye bedre" 🤭 Anonymkode: 3c999...088 Hm, jeg også egentlig. Men ironisk nok er det jo dette som er premisset for tråden din her - du vil ha noen medsammensvorne som skal le sammen med deg av alle de andre som er idioter, fordi du vet så mye bedre. (PS: Skjønner blant annet av startinnlegget at maten din antakelig mangler syre for å balansere tilslutt - verste jeg vet). Anonymkode: 8cf92...a1d 5
Leo Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg gremmes mest over at folk er så livredd for salt og ikke skjønner hvordan salt fremhever smaken. Eller at folk ikke har forståelse for allergier. Anonymkode: 6f3c4...aea Du vet at folk unngår salt av helsemessige årsaker og ikke fordi de ikke forstår hvordan salt fremhever smaken? 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Kanskje ikke akkurat matlagingstips. Men jeg hater alle disse tipsene om å bytte ut f.eks fint mel med grovere, sukker med sukrin, smør med kesam for å gjøre kaker og bakst sunnere. Og så påstår de at det smaker like godt om ikke bedre enn orginalen. Anonymkode: 0ef79...e38 20
MarianneE Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje ikke akkurat matlagingstips. Men jeg hater alle disse tipsene om å bytte ut f.eks fint mel med grovere, sukker med sukrin, smør med kesam for å gjøre kaker og bakst sunnere. Og så påstår de at det smaker like godt om ikke bedre enn orginalen. Anonymkode: 0ef79...e38 Enig, lag nå en skikkelig kake, ta et stykke og kos deg! Så får man heller bake litt sjeldnere da 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 Sjeldent jeg har sett de tipsene du nevner (aldri sett noen anbefale skikkelige kniver i oppvaskmaskin), men - jeg syns det er litt rart med så mange små-verktøy som er for én ting. Avokadodeler, epleskreller etc. Jeg forstår det om man trenger det som hjelpemidler pga sviktende styrke f.eks, men for de fleste så er en kniv helt fin til den jobben. Anonymkode: 72bb0...eff 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm, jeg også egentlig. Men ironisk nok er det jo dette som er premisset for tråden din her - du vil ha noen medsammensvorne som skal le sammen med deg av alle de andre som er idioter, fordi du vet så mye bedre. (PS: Skjønner blant annet av startinnlegget at maten din antakelig mangler syre for å balansere tilslutt - verste jeg vet). Anonymkode: 8cf92...a1d 🤭 Da har du nok misforstått meg litt 😊 det er derfor jeg er så tydlig på hva "jeg" synes. Alle kan være helt uenig. Kanskje er det jeg ser på som et dårlig tips noe du synes er genialt, eller det jeg synes er genialt mener du er elendig. Jeg ønsker bare å høre hva folk selv mener, og hva slags tips og råd ute der som de har slått fra seg, og som kanskje var det dårligste tipset eller rådet de har fått 😊 tenkte bare det kunne være en morsom tråd, og få høre forskjellen på folk 😉 (og jeg er glad i syre, men jeg har en person som mener absolutt alt kan reddes med sitron. Selv om maten smaker forferdelig eddik, så trenger den visst bare en skvett sitron så er den perfekt 🤭) Anonymkode: 3c999...088 1
SoWhat? Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 Jeg syns det er rart at så mange steker mat i smør. Det er vel en smakssak, så vil ikke si at det er elendig. Men jeg bruker olje, og kan hende melange pga stekeskorpe iblant. Men oftest har jeg oppi litt melange når det er stekt ferdig. For smakens skyld Nei, jeg liker ikke smør. Syns det lukter fælt også. Sorry
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 1. Oppskrifter som påstår du kan lage tomatsuppe, blomkålsuppe etc ved å koke grønnsakene. Ehm - nei, det er ikke sånn du lager suppe. Du stapper grønnsakene i ovnen til de er møre og velsmakende og noe svidd i skallet. Så skreller du. Så lager du suppe. 2. Oppskrifter som påstår du skal bruke en ts eller kanskje en halv med krydder til taco, suppe, lasagne etc. Ehm - nei, det er ikke nok. Mål urter og krydder i spiseskjeer om du ikke koker til en person. Så klager folk over at maten de lager etter de to punktene over er "så kjedelig" og at "posesuppe er bedre". Ja - det er fordi de har krydder og urter i posesuppa, det, og at de har aromert grønnsakene. Anonymkode: a2553...4c3 4
Spell Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): 1. Oppskrifter som påstår du kan lage tomatsuppe, blomkålsuppe etc ved å koke grønnsakene. Ehm - nei, det er ikke sånn du lager suppe. Du stapper grønnsakene i ovnen til de er møre og velsmakende og noe svidd i skallet. Så skreller du. Så lager du suppe. 2. Oppskrifter som påstår du skal bruke en ts eller kanskje en halv med krydder til taco, suppe, lasagne etc. Ehm - nei, det er ikke nok. Mål urter og krydder i spiseskjeer om du ikke koker til en person. Så klager folk over at maten de lager etter de to punktene over er "så kjedelig" og at "posesuppe er bedre". Ja - det er fordi de har krydder og urter i posesuppa, det, og at de har aromert grønnsakene. Anonymkode: a2553...4c3 HÆ!? 😂 Folk kan lage suppe som de vil vel. Blomkål kan ikke kokes/forvelles? 😂 Og jeg synes ikke det er godt om det er for mye krydder. Har man gode råvarer er det spesielt ikke nødvendig med for mye krydder.. 8
Gjest Føsleguri Skrevet 9. april 2021 #20 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Oppskrifter som påstår du kan lage tomatsuppe, blomkålsuppe etc ved å koke grønnsakene. Ehm - nei, det er ikke sånn du lager suppe. Du stapper grønnsakene i ovnen til de er møre og velsmakende og noe svidd i skallet. Så skreller du. Så lager du suppe. 2. Oppskrifter som påstår du skal bruke en ts eller kanskje en halv med krydder til taco, suppe, lasagne etc. Ehm - nei, det er ikke nok. Mål urter og krydder i spiseskjeer om du ikke koker til en person. Så klager folk over at maten de lager etter de to punktene over er "så kjedelig" og at "posesuppe er bedre". Ja - det er fordi de har krydder og urter i posesuppa, det, og at de har aromert grønnsakene. Anonymkode: a2553...4c3 Jeg kjøper ferdig skrelt blomkål. Tror ikke jeg har sett blomkål med skall noen gang 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå