AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #21 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde AAP. Var i praksis via NAV, først 3mnd også fikk jeg forlenget praksisen i 6mnd til, på samme plass. Praksisen ble så lang fordi jeg hadde 0 erfaring i yrket, og trengte mye og tilrettelagt opplæring. Etter de 9mnd opprettet bedriften en 100% stilling til meg. Jobber her fremdeles 3år senere. Så det er håp Anonymkode: 7f9b5...ee2 Så herlig. Håper jeg er en del av den statistikken! Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #22 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi er et av de mest attraktive arbeidsplassene innenfor vårt fagområde, og får sykt mange søknader hver gang vi legger ut en stilling. Vi hadde en person fra NAV på praksis, som slet med å finne jobb på grunn av at hun hadde vært hjemmeværende en del år på grunn av barn. Hun ble fast ansatt etter praksisen siden hun fikk en sjanse til å vise at hun var flink, og fordi hun allerede hadde erfaring hos oss gjennom praksisen. Hadde hun søkt normalt ville hun nok ikke blitt kalt inn til intervju. Så det er mulig. Men nå var ikke dette en butikkjobb der de bare tar inn hvem som helst for gratis arbeidskraft. Vi tok henne ikke inn fordi vi tjente på det, men for å gi noen en sjanse. Anonymkode: 7cda9...92b Så fint at det finnes slike bedrifter. Håper jeg støter på en slik bedrift 😄 Anonymkode: e765f...459 1
Khadira Skrevet 10. april 2021 #23 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 0.49): Når jeg leser på Nav sine sider ser det ut som at en slik praksis varer i maks 3 mnd? Hva skjer etter det, tar de fra deg stønaden om de ser at du kan jobbe 100% på den tilrettelagte arbeidsplassen ? Først og fremst, jeg fikk jobb etter praksis. Ikke på samme sted jeg jobbet, men i samme bransje. Sånn sett var praksis gull verdt for meg. Det opprinnelige tiltaket varte som du sier i tre måneder, men i mitt tilfelle forlenget Nav det med ytterligere tre måneder (mener jeg å huske, det er noen år siden, men det ble iallfall forlenget). Kan du jobbe, kan du jobbe - da vil jeg tro stønaden fra Nav ryker. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #25 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva er forresten inntektssikring? 😅 Anonymkode: e765f...459 At de innvilger en form for trygd til deg som sikrer deg mat og tak over hodet😊 Nei, det er ikke så lett å forstå hvorfor du må avklares for ulike jobber som man på forhånd skjønner at du ikke vil fungere i, typ butikkjobb hvor du ikke kan være alene pga du må løpe på do i tide og utide. Det er bl.a dette jeg mener tyder på at mye av systemet driftes kun for å sysselsette ulike nav-avdelinger og tiltaksarrangører. Hvis du avklares mot en type kontorjobb vil du jo i praksis være avklart mot alle typer kontorjobber, må vel verken oftere eller sjeldnere på do om man sitter på kontoret hos nav eller Felleskjøpet liksom😊 Skjønner heller ikke nødvendigheten av å avklares opp mot administrativt arbeid i ditt tilfelle når det er soleklart at dine helsemessige problem løses ved at du har tilgang til toalett og arbeidsoppgaver du kan legge til side når behovet oppstår. Når du i tillegg er såpass positiv at du mener du vil greie full jobb hvis du har denne muligheten mener jeg du bør slippe denne avklaringen. Anonymkode: 655c1...0f5 1
sicario Skrevet 10. april 2021 #26 Skrevet 10. april 2021 Jeg har ansatt etter å ha hatt folk i arbeidspraksis gjennom NAV. 2 stykker som jeg kommer på i farten. 1
Anonoym4745 Skrevet 10. april 2021 #27 Skrevet 10. april 2021 Har dårlig erfaring med praksis via nav. Var på praksis i nesten 9 måned oså fikk jeg sommerjobb i cirka 6 uker. Avtalen var å få deltidsjobb siden jeg skulle begynne å studere. Men da fant de en "unnskyldning" på at de ville ha heltidsjobbere. Fant dermed en jobb på SFO og angrett at jeg i det hele tatt valgte butikk jobb. Mitt råd ikke jobb på arbeidsplassen mer enn 3 måneder via nav. Nav gjorde ingenting videre. Ikke nok ned det de behandlet meg forskjellig fra andre som var i praksis fra nav. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #28 Skrevet 10. april 2021 Hva med å bli privatlærer og/eller lærer over nett? Hvilke fag har du mest vært lærer I? Og for hvilken aldersgruppe? Finnes mange muligheter for en som deg om du tar litt kreativ tankegang. Anonymkode: b7d36...444
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #30 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 18.59): Hva med å bli privatlærer og/eller lærer over nett? Hvilke fag har du mest vært lærer I? Og for hvilken aldersgruppe? Finnes mange muligheter for en som deg om du tar litt kreativ tankegang. Anonymkode: b7d36...444 Barnehagelærer, men jobbet både som ped leder og på 1.trinn i barneskolen. Fikk beskjed i går fra NAV at jeg må finne praksisplass selv, synes det var litt merkelig? Men forsåvidt kanskje større mulighet for å finne et sted jeg liker og vil jobbe da. Måtte sende søknaden jeg skulle sende til ulike kontor til veileder først, hun ville også ha meg på karriereveiledning igjen - selv om jeg var på det i januar. Blir nok ikke lett dette, men får bare prøve Takk for alle svar. TS Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #31 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 0.49): Er for tiden på AAP. Skal gjennom praksis/arbeidsutprøving for å sjekke arbeidsevnen min. Vet at med tilrettelegging greier jeg 100%, men det er ikke innenfor det jeg har utdanning som(lærer). Har derfor forespurt om å få praksis i selve Nav, altså på kontor. Samme hva jeg gjør, så lenge det er tilrettelagt(har ulcerøs kolitt, springer ofte på do, mista forrige jobb pga det). Når jeg leser på Nav sine sider ser det ut som at en slik praksis varer i maks 3 mnd? Hva skjer etter det, tar de fra deg stønaden om de ser at du kan jobbe 100% på den tilrettelagte arbeidsplassen ? Eller er det videre til ny praksisplass? Har forøvrig brukt et av tre år på AAP om det har betydning. Har stilt spørsmål til veileder også, men tar lang tid å få svar. Så vil gjerne høre andres erfaringer, er det mulig å få fast jobb ut av dette? Jeg vil jo jobbe! Anonymkode: e765f...459 Hva slags bilde har du egentlig av jobb i NAV? Å jobbe i NAV er en hektisk jobb med mange telefoner og møter med arbeidsgivere, leger, brukere og ledere/kolleger i løpet av dagen. Anonymkode: a3a70...9ac
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #32 Skrevet 16. april 2021 Ja. Fikk jobb etter to måneder. Men det er 16-17 år siden nå. Har inntrykk av at det er vanskeligere nå. Anonymkode: 0def2...42a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #33 Skrevet 16. april 2021 Jeg var først i praksis et sted, de hadde ikke råd til å ansette meg, de var bare ute etter gratis arbeidskraft. Begynte et annet sted i samme bransje, og der fikk jeg fast jobb etter praksis. Vært der i tre år, og er den med minst sykefravær, og den som jobber mest ekstra... Trives godt, og jobben fungerer for kroppen min siden den er veldig variert. Hadde store hull i CV'en, så er glad for at de ville satse på meg🙂 Anonymkode: 389eb...633 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #34 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 10.16): Så bra, jeg sa jo at jeg gjerne ville ha praksis i selve Nav da jeg tenker de som er så opptatte av at andre skal tilrettelegge hvertfall må tilrettelegge selv. Veileder var veldig positiv, ville finne et sted jeg faktisk kan jobbe, ikke bare en random praksis. Så vi får se, men takk for svar Anonymkode: e765f...459 Nav kan ikke ansette direkte via praksisplass, du må søke på eksternt utlyste stillinger som alle andre. Og blir vurdert opp mot andre kandidater, men - du har fortrinn mtp. Funksjonsnedsettelse. Anonymkode: e4356...2f4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #35 Skrevet 16. april 2021 On 4/9/2021 at 4:49 PM, AnonymBruker said: Vi er et av de mest attraktive arbeidsplassene innenfor vårt fagområde, og får sykt mange søknader hver gang vi legger ut en stilling. Vi hadde en person fra NAV på praksis, som slet med å finne jobb på grunn av at hun hadde vært hjemmeværende en del år på grunn av barn. Hun ble fast ansatt etter praksisen siden hun fikk en sjanse til å vise at hun var flink, og fordi hun allerede hadde erfaring hos oss gjennom praksisen. Hadde hun søkt normalt ville hun nok ikke blitt kalt inn til intervju. Så det er mulig. Men nå var ikke dette en butikkjobb der de bare tar inn hvem som helst for gratis arbeidskraft. Vi tok henne ikke inn fordi vi tjente på det, men for å gi noen en sjanse. Anonymkode: 7cda9...92b Om dere ønsket å gi noen en sjanse, hvorfor ikke gi en vanlig søker en sjanse? Fryktelig kjipt av bedrifter å få nav til å dekke gratis arbeidskraft på denne måten, er jo blitt et stort problem om bedrifter heller får folk i praksis fra NAV uten noe risiko, enn å faktisk ansette noen og betale skikkelig lønn. Anonymkode: a9944...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #36 Skrevet 16. april 2021 Venninnen min fikk 100% jobb hos europris Anonymkode: 44dae...819
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #37 Skrevet 16. april 2021 Ja 🙂 Ble ansatt etter arbeidspraksis Anonymkode: c08c5...fca 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #38 Skrevet 16. april 2021 Ja, men jeg tok utdanning mens jeg gikk på AAP, og fikk praksis innen det jeg utdannet meg. Hadde praksisplass der så lenge jeg studerte, og ble ansatt da studiene var ferdig. Min arbeidsplass har ofte folk i praksis, men det er ingen andre enn jeg som har fått jobb der etterpå. Anonymkode: e1f13...713
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #39 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 2.00): Hva slags bilde har du egentlig av jobb i NAV? Å jobbe i NAV er en hektisk jobb med mange telefoner og møter med arbeidsgivere, leger, brukere og ledere/kolleger i løpet av dagen. Anonymkode: a3a70...9ac Skal sjekke flere forskjellige kontorer selvfølgelig, var veileder som først foreslo Nav, så tenkte det var verdt et forsøk. Alle har ikke møter med arbeidsgivere osv, spørs hva man jobber med i Nav. Anonymkode: e765f...459
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #40 Skrevet 17. april 2021 Sjelden du får jobb, da skal du være utrolig dyktig og så må arbeidsplassen faktisk være interessert i å få deg inn som ordinær arbeidstaker. Som regel så vil de bare ha gratis arbeidskraft, vi har hatt så mange inn fra NAV, men det er bare 2 som faktisk har fått jobb. Og det er av kanskje 90-100 stykker på 10 år. Så noe håp om fast jobb ville jeg ikke hatt. Anonymkode: e35fe...ba5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå