AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Er for tiden på AAP. Skal gjennom praksis/arbeidsutprøving for å sjekke arbeidsevnen min. Vet at med tilrettelegging greier jeg 100%, men det er ikke innenfor det jeg har utdanning som(lærer). Har derfor forespurt om å få praksis i selve Nav, altså på kontor. Samme hva jeg gjør, så lenge det er tilrettelagt(har ulcerøs kolitt, springer ofte på do, mista forrige jobb pga det). Når jeg leser på Nav sine sider ser det ut som at en slik praksis varer i maks 3 mnd? Hva skjer etter det, tar de fra deg stønaden om de ser at du kan jobbe 100% på den tilrettelagte arbeidsplassen ? Eller er det videre til ny praksisplass? Har forøvrig brukt et av tre år på AAP om det har betydning. Har stilt spørsmål til veileder også, men tar lang tid å få svar. Så vil gjerne høre andres erfaringer, er det mulig å få fast jobb ut av dette? Jeg vil jo jobbe! Anonymkode: e765f...459
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Tror ikke de er pliktig til å gi deg jobb, men tror meningen med slik praksisplass er at man får erfaring og at arbeidsplassen skal forsøke, om mulig å gi jobb. Men det kan de ikke hvis ikke noe er ledig. De vil nok også se deg an. Jeg hadde selv en praksiskandidat via NAV. Det fungerte utrolig dårlig. Men det var rett og slett fordi hun virket uengasjert, kom ofte for sent og den slags. Hadde hun tatt praksisen seriøst så ville hun nok kunne få en lav stillingsprosent eller et vikariat. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men hvis du må løpe mye på do så kan jeg dessverre tenke meg at mange vil luke deg ut med mindre de er veldig forståelsesfull. Men siden du er lærer, du har ikke tenkt på å bli privatlærer? En som hjelper privatister osv? Kan vel gjøres over nett, men også ved møte. Da kan du jo sørge for at det er wc tilgjengelig. Kan egentlig ikke helt forstå at ikke din tidligere arbeidsplass kunne tilrettelegge. Det skulle jo vært mulig å rettet prøver, laget undervisningsopplegg, ekstralærer i klasser (så du kan gå til og fra) osv. Anonymkode: 31189...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #3 Skrevet 9. april 2021 Nei følte meg utnyttet Anonymkode: 52d02...9f2 12
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Gratis arbeidskraft for bedriftene, som xxl etc. Anonymkode: e0b75...dcc 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #5 Skrevet 9. april 2021 Min første praksisplass ble avsluttet etter tre måneder fordi arbeidsplassen ble omstrukturert. Hadde praksis i en resepsjonen, og bedriften fjernet hele resepsjonen 🤷 var oppe i 70% der. Så var det to måneder hjemme mens veileder jaktet på ny praksisplass, den fikk jeg ha en måned, skulle trappe opp til 100%, men uka før oppstrapping var 12 mars i fjor... 🤷 så var jeg hjemme igjen fram til jeg fikk vanlig jobb i november. Full aap hele veien. Anonymkode: 27bae...234 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #6 Skrevet 9. april 2021 Kjenner tre som har hatt praksis via NAV. Alle tre fikk jobb der de hadde praksis. To av dem var kollegaer på to forskjellige arbeidsplasser, en er en nær venninne. Anonymkode: 1891f...288
Gjest Elder Millennial Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 (endret) Jeg har👋 Først 3mnd på arbeidstrening, så hadde jeg prosjektarbeid i ca ett år og har nå vert fast ansatt i 7 år . Endret 9. april 2021 av Elder Millennial
Titania Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Har hatt 2 praksisplasser der det ikke ble jobb (den ene i en kommune som lovte alle som var i praksis at det kommer jobbmuligheter - noe som aldri skjedde), og var i praksis i 1 år i bedriften jeg nå er fast ansatt Så det er fullt mulig 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Elder Millennial skrev (10 minutter siden): Jeg har👋 Først 3mnd på arbeidstrening, så hadde jeg prosjektarbeid i ca ett år og har nå vert fast ansatt i 7 år . Så bra, jeg sa jo at jeg gjerne ville ha praksis i selve Nav da jeg tenker de som er så opptatte av at andre skal tilrettelegge hvertfall må tilrettelegge selv. Veileder var veldig positiv, ville finne et sted jeg faktisk kan jobbe, ikke bare en random praksis. Så vi får se, men takk for svar Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Titania skrev (8 minutter siden): Har hatt 2 praksisplasser der det ikke ble jobb (den ene i en kommune som lovte alle som var i praksis at det kommer jobbmuligheter - noe som aldri skjedde), og var i praksis i 1 år i bedriften jeg nå er fast ansatt Så det er fullt mulig Så bra 😃 Gir meg håp. Søker selvfølgelig stillinger selv også, men mangler nok erfaring fra kontor.. Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjenner tre som har hatt praksis via NAV. Alle tre fikk jobb der de hadde praksis. To av dem var kollegaer på to forskjellige arbeidsplasser, en er en nær venninne. Anonymkode: 1891f...288 Så godt å høre, håper det blir tilfellet her også Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min første praksisplass ble avsluttet etter tre måneder fordi arbeidsplassen ble omstrukturert. Hadde praksis i en resepsjonen, og bedriften fjernet hele resepsjonen 🤷 var oppe i 70% der. Så var det to måneder hjemme mens veileder jaktet på ny praksisplass, den fikk jeg ha en måned, skulle trappe opp til 100%, men uka før oppstrapping var 12 mars i fjor... 🤷 så var jeg hjemme igjen fram til jeg fikk vanlig jobb i november. Full aap hele veien. Anonymkode: 27bae...234 Bra du fikk AAP hele veien da, det er en av mine bekymringer, plutselig stå uten noen form for inntekt liksom. Anonymkode: e765f...459
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror ikke de er pliktig til å gi deg jobb, men tror meningen med slik praksisplass er at man får erfaring og at arbeidsplassen skal forsøke, om mulig å gi jobb. Men det kan de ikke hvis ikke noe er ledig. De vil nok også se deg an. Jeg hadde selv en praksiskandidat via NAV. Det fungerte utrolig dårlig. Men det var rett og slett fordi hun virket uengasjert, kom ofte for sent og den slags. Hadde hun tatt praksisen seriøst så ville hun nok kunne få en lav stillingsprosent eller et vikariat. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men hvis du må løpe mye på do så kan jeg dessverre tenke meg at mange vil luke deg ut med mindre de er veldig forståelsesfull. Men siden du er lærer, du har ikke tenkt på å bli privatlærer? En som hjelper privatister osv? Kan vel gjøres over nett, men også ved møte. Da kan du jo sørge for at det er wc tilgjengelig. Kan egentlig ikke helt forstå at ikke din tidligere arbeidsplass kunne tilrettelegge. Det skulle jo vært mulig å rettet prøver, laget undervisningsopplegg, ekstralærer i klasser (så du kan gå til og fra) osv. Anonymkode: 31189...f2e Skjønner de ikke er pliktige til det ja, og skjønner også at det kommer veldig an på hvordan man er som person og om man er engasjert osv. Det tror jeg ikke blir noe problem. Min tidligere arbeidsplass var ekstremt vrange, Nav prøve å få til tilrettelegging, men de nekta plent. Så da ble det 100% sykemelding, selv om jeg er bedre enkelte dager. Jobbet med de minste, så ble vanskelig å løpe til/fra, lite prøveretting og kontortid egentlig. Anonymkode: e765f...459
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #14 Skrevet 9. april 2021 Vært igjennom en lang avklaringsrunde med nav selv og fikk jo da litt innsikt i dette systemet som jeg synes virker noe suspekt. Greit nok at enkelte har fått jobb etter praksis, men virker på meg som at det store flertall blir brukt som gratis arbeidskraft for store aktører som bl.a XXL. Synes også at disse kursene de holder for folk på aap har preg av å være iscenesatt primært for å holde nav og disse utallige tiltaksarrangørene i arbeid. Du sier at du er utdannet lærer og har vært uheldig å få en fordøyelsessykdom men ønsker å jobbe. Jeg mener da det sier seg selv at den tilretteleggingen du er avhengig av er at du kan få gått på toalettet når du kjenner behov for det. Da er det jo mange stillinger som utgår, skjønner jo at undevisningsstillinger blir uaktuelle. Jeg skjønner da ikke hvorfor du må avklares for dette da det virker som du har løsningen selv og at du er en fleksibel person. Her kan jo nav velge om de ønsker å gi deg en tilrettelagt jobb eller gi deg inntektssikring hvis de ikke har lønnet arbeid å tilby. Ja- jeg er drittlei av nav 😊 Anonymkode: 655c1...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #15 Skrevet 9. april 2021 Har ei venninne som var utplassert i dagligvarebutikk i praksis gjennom NAV og som fikk ansettelse der etterpå. Har jobbet der noen år nå. Anonymkode: 2d3b2...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Hadde AAP. Var i praksis via NAV, først 3mnd også fikk jeg forlenget praksisen i 6mnd til, på samme plass. Praksisen ble så lang fordi jeg hadde 0 erfaring i yrket, og trengte mye og tilrettelagt opplæring. Etter de 9mnd opprettet bedriften en 100% stilling til meg. Jobber her fremdeles 3år senere. Så det er håp Anonymkode: 7f9b5...ee2 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 Vi er et av de mest attraktive arbeidsplassene innenfor vårt fagområde, og får sykt mange søknader hver gang vi legger ut en stilling. Vi hadde en person fra NAV på praksis, som slet med å finne jobb på grunn av at hun hadde vært hjemmeværende en del år på grunn av barn. Hun ble fast ansatt etter praksisen siden hun fikk en sjanse til å vise at hun var flink, og fordi hun allerede hadde erfaring hos oss gjennom praksisen. Hadde hun søkt normalt ville hun nok ikke blitt kalt inn til intervju. Så det er mulig. Men nå var ikke dette en butikkjobb der de bare tar inn hvem som helst for gratis arbeidskraft. Vi tok henne ikke inn fordi vi tjente på det, men for å gi noen en sjanse. Anonymkode: 7cda9...92b 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vært igjennom en lang avklaringsrunde med nav selv og fikk jo da litt innsikt i dette systemet som jeg synes virker noe suspekt. Greit nok at enkelte har fått jobb etter praksis, men virker på meg som at det store flertall blir brukt som gratis arbeidskraft for store aktører som bl.a XXL. Synes også at disse kursene de holder for folk på aap har preg av å være iscenesatt primært for å holde nav og disse utallige tiltaksarrangørene i arbeid. Du sier at du er utdannet lærer og har vært uheldig å få en fordøyelsessykdom men ønsker å jobbe. Jeg mener da det sier seg selv at den tilretteleggingen du er avhengig av er at du kan få gått på toalettet når du kjenner behov for det. Da er det jo mange stillinger som utgår, skjønner jo at undevisningsstillinger blir uaktuelle. Jeg skjønner da ikke hvorfor du må avklares for dette da det virker som du har løsningen selv og at du er en fleksibel person. Her kan jo nav velge om de ønsker å gi deg en tilrettelagt jobb eller gi deg inntektssikring hvis de ikke har lønnet arbeid å tilby. Ja- jeg er drittlei av nav 😊 Anonymkode: 655c1...0f5 Ja dette er jeg helt enig i. Jeg har ptsd og har svært negativ erfaring med praksisarbeid. Jeg ble utnyttet. Ts, arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver å tilrettelegge for deg når du har en sykdom. Les deg opp på arbeidstilsynets sider Anonymkode: 5468f...b96 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #19 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vært igjennom en lang avklaringsrunde med nav selv og fikk jo da litt innsikt i dette systemet som jeg synes virker noe suspekt. Greit nok at enkelte har fått jobb etter praksis, men virker på meg som at det store flertall blir brukt som gratis arbeidskraft for store aktører som bl.a XXL. Synes også at disse kursene de holder for folk på aap har preg av å være iscenesatt primært for å holde nav og disse utallige tiltaksarrangørene i arbeid. Du sier at du er utdannet lærer og har vært uheldig å få en fordøyelsessykdom men ønsker å jobbe. Jeg mener da det sier seg selv at den tilretteleggingen du er avhengig av er at du kan få gått på toalettet når du kjenner behov for det. Da er det jo mange stillinger som utgår, skjønner jo at undevisningsstillinger blir uaktuelle. Jeg skjønner da ikke hvorfor du må avklares for dette da det virker som du har løsningen selv og at du er en fleksibel person. Her kan jo nav velge om de ønsker å gi deg en tilrettelagt jobb eller gi deg inntektssikring hvis de ikke har lønnet arbeid å tilby. Ja- jeg er drittlei av nav 😊 Anonymkode: 655c1...0f5 Har litt det inntrykket jeg å, men veilederen min virker ekstremt positiv og vil finne noe jeg har lyst til å gjøre, samtidig som det er noe jeg kan stå i. Vi ble da enige om kontorjobb, for det er mest fleksibelt med tanke på diagnosen min. Hun spurte hva slags kontor jeg kunne tenke meg, da sa jeg Nav fordi jeg føler jeg har mye erfaring med systemet og det er et stort kontor som kanskje er lettere å finne en stilling til meg på i etterkant. Tenkte også at nav i seg selv må jo være flinke til å tilrettelegge siden de vil at alle andre skal det. Jeg har videreutdanning(60 stp) i administrasjon og ledelse, så noe fornuftig har jeg fått gjort selv om jeg har vært inn og ut av sykehus. Skjønner heller ikke hvorfor jeg må avklares, tror jeg greier å jobbe 100% med riktig tilrettelegging, altså gå på do i tide og utide. Enkelte dager er jo gode også. Problemet i «disse tider» er vel å i det hele tatt skaffe seg en jobb. Jeg fikk meg en liten jobb i fjor sommer, i butikk, de har tilrettelagt bra for meg, men jobber bare 20%, og det er ikke mulig å få mer der - ser heller ikke noe fremtid i butikkbransjen. Mest fordi at jeg helst ikke kan være alene på jobb der, i såfall må jeg droppe å spise den dagen. Men tenkte som så at det er bedre å skrive «deltid -xx butikk» på CV’n enn AAP.. Så jeg prøver, søkt over 300 jobber på et år, ingen napp. Har vært på karriereveiledning, får høre at søknadene er gode. Har prøvd å både nevne og ikke nevne sykdommen. I og med at jeg studerte på deltid samtidig som jeg var syk så har jeg ingen hull i CV’n heller. Anonymkode: e765f...459 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #20 Skrevet 10. april 2021 Hva er forresten inntektssikring? 😅 Anonymkode: e765f...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå