Gå til innhold

Når smurte dine barn matpakke selv, uten oppsyn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle var de da de selv kunne ta ansvar for matpakken til skolen, uten at du sjekket at de fikk med seg (bra) nok mat? 

Anonymkode: 92b96...b5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hva du mener med bra nok mat, men jeg tenker at vanlige brødskiver er bra nok, og det kan de smøre selv fra ganske tidlig alder. Etter skolestart

Anonymkode: 18de7...c20

• Liker 4
Skrevet

Storesøster går i første klasse men har ikke tenkt tanken ennå😁

Kanskje når hun begynner i andre...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det selv da jeg var 6 år. Gikk fint 😊 tenker at de i den alderen i det minste bør få det til med veiledning 

Anonymkode: ec0f1...9d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det selv da jeg var 6 år. Gikk fint 😊 tenker at de i den alderen i det minste bør få det til med veiledning 

Anonymkode: ec0f1...9d5

Signerer den! Seksåringen her har smurt selv (med veiledning, ved frokostbordet) siden hen var 4,5 år. Skjærer ikke brødskiver selv, men ut over det går det på skinner. Det er jo anbefalt å la dem hjelpe til med sånt fra de er en neve store; vi syntes vi var seint ute i forhold til mange flerbarnsfamilier i barnehagen. 

Turmatpakkene lager gjerne vi voksne, for da er det mer tilbehør og flere avveininger som må tas. 

Anonymkode: 61e07...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Våre datter i 3.klasse har smurt egen matpakke (brødskiver med pålegg) siden hun var 3 år. Fra 1.klasse har hun skjært brødskivene og grønnsakene selv. Hun ordner seg også frokost og kvelds selv, og lager middag 1 dag pr uke.  

Anonymkode: f172f...c61

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De lagde den selv ved kveldsmatbordet eller frokostbordet fra 1-2 klasse ca.. vi bytter litt på å gjøre det men da la jeg jo frem det de kunne smøre/lage, så litt kontroll må man jo ha i den alderen. På slutten av barneskolen kan man kanskje si at de må huske å lage matpakke før skolen og kanskje veilede dem i hva de kan ha med og hvor mye hvis de tenker at et eple fks holder🤭 barn er jo forskjellige. Noen er sikkert modne nok til å stå på helt egne ben å fikse slike ting uoppfordret ganske tidlig. 

Anonymkode: 8ad06...327

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Våre datter i 3.klasse har smurt egen matpakke (brødskiver med pålegg) siden hun var 3 år. Fra 1.klasse har hun skjært brødskivene og grønnsakene selv. Hun ordner seg også frokost og kvelds selv, og lager middag 1 dag pr uke.  

Anonymkode: f172f...c61

Samme med barnebarnet mitt. Nå er hun snart fire år og fikser det meste selv. Smører brødskiver og knekkebrød, danderer grønnsaker og frukt sirlig i matpakka når hun skal i barnehagen. Fyller vannflasker og setter klar bagen sin dagen i forveien. Klærne hun skal ha på seg dagen etter, legger hun fram sånn at alt er klart. 

Og nei, hun bruker ikke skarpe kniver og gjør dette under oppsyn. 

Bonusbarna mine har lagd matpakke selv siden de begynte på skolen, alltid kvelden i forveien. De får et klokkeslett hvor alt av spill og mobiler skal være skrudd av, så er det matpakke, tannpuss og i seng. Nå er de tenåringer og eldste gjør som hun selv vil, mens 15 åringen har kl 21 som klokkeslett når det er skole dagen etter. Vi må alltid minne ham på klokka da ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Eldste begynte i 3. kl, nr 2 i 2. kl og de to yngste fra 1. kl. Nå går yngste i 2. kl har de ofte spist frokost og lagd niste når jeg står opp. Deilig!

Anonymkode: 74edc...9e8

Skrevet

Når barnet var ferdig med småskolen og begynte i 5.klasse. Da syns jeg det var på tide. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene smører selv før de spiser frokost. Først smører de matpakker, så spiser. Gjort selv siden første klasse. Jeg sitter ved bordet og drikker kaffe, har aldri trengt å blande meg borti hva de smører på/tar med seg. Altfor mange gjør ungene sine hjelpeløse og late.

Anonymkode: daa16...fde

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

17 år 🙈

Anonymkode: 7e9e0...ef9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 22.59):

Hvor gamle var de da de selv kunne ta ansvar for matpakken til skolen, uten at du sjekket at de fikk med seg (bra) nok mat? 

Anonymkode: 92b96...b5c

Er det ikke vanlig at det er mammaene som lager matpakke?

• Liker 1
Gjest lillepersille123
Skrevet

Det skal jeg smøre så lenge de vil. Føler ikke det er en viktig ting de må kunne. Dette skjønner de selv. Jeg ønsker å gjøre det for dem. Lærer de heller viktigere ting i hverdagen.

Gjest rabrabara
Skrevet

16😅 Lager Horn eller snurrer som de tar med seg ennå jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
lillepersille123 skrev (52 minutter siden):

Det skal jeg smøre så lenge de vil. Føler ikke det er en viktig ting de må kunne. Dette skjønner de selv. Jeg ønsker å gjøre det for dem. Lærer de heller viktigere ting i hverdagen.

Enig. 

Jeg vet at jentungen evner å få pålegg på en skive og forflytte den over i en boks om hun må. Men hun må ikke, og jeg gjør det gjerne. Hun er intelligent nok til å finne ut av det når hun trenger det. Alle slike praktiske ting ordner seg. 

Anonymkode: 9b9f8...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma smurte matpakke til meg til jeg var ferdig med VGS☺️ Så aldri

Anonymkode: 07ffb...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg smører nok matpakkene til mine barn så lenge dei vil ☺️ 

Anonymkode: 0072a...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Niesa mi på 4 år smører ofte selv. Hun kan til og med finne på å sette fram frokost eller lunsj til hele familien. 

Angående "bra nok" mat... Jeg er skeptisk til brød i det hele tatt, så det feiler jo der da. Korn hemmer opptak av mineraler, så det er ikke noe man bør spise hver dag. Pålegget er ofte det sunneste på hele brødskiva. Men det er jo bare å ikke ha usunn mat i hus, eller i alle fall ikke lett tilgjengelig for små barn. Søstera mi har ikke nugatti, prim, banos eller sånt i hus en gang. Niesa mi smører på pesto og ost for eksempel. Eller leverpostei med majones. Eller makrell-i-tomat. Eller baconost med skinke. Hun vet at kroppen har godt av mat, men ikke av godteri. Nugatti er godteri, ikke mat. Vi har ikke forklart henne mer enn det. Så da endte det med at hun sa at bacon var godt for kroppen fordi det er jo mat. 😄 

Anonymkode: 1370e...2ff

• Liker 1
Skrevet

Eldstemann aldri. Jeg fikk så pes fra far (og farmor) for hver ting jeg mente at han burde lære seg å gjøre selv at oppi resten av alt de fant på å lage konflikt og problemer av orket jeg ikke den kampen. De hadde meldt meg til barnevernet om han måtte smøre matpakke selv når han var 10 år +. Jeg tuller ikke. 

Sikkert som en slags motvekt til idioten i dette var det veldig viktig for meg å lære mine to yngre, som har annen far, å være selvstendige. Jeg skar brødskiver, eller skar opp på butikken når det kom, men de smurte selv fra de var fysisk i stand til det. Jeg pleide likevel å sjekke sekkene deres før de gikk til skolen de første årene, at de hadde alt de trengte og at det ikke var noe i den som burde tas ut, så jeg hadde forsåvidt kontroll på hva de hadde med seg av mat og frukt. Melk fikk de på skolen. 

De lærte seg å lage annen mat også, og fra de var 8-9 år kom jeg jevnlig hjem til ferdig middag. 

Dere som sier at dette gjør dere gjerne for barna så lenge de ønsker, at de selvfølgelig klarer slikt, og at det egentlig ikke er viktig å ikke gjøre det for dem, fordi det ikke gir konsekvenser for videre liv. Vel vel, med ett barn som ikke lærte seg slikt, og to som gjorde det, så ser iallefall jeg svært store ulikheter på mangt og mye. Såpass at jeg ikke vil si at det er uviktig, men svært vesentlig. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...