Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette kan virke provoserende, men jeg har ingen andre å spørre og jeg får rett og slett bare prøve å ignorere eventuelle spydige kommentarer. 

Jeg har AAP som gir et inntektsgrunnlag. Jeg har også overgangsstønad som gir inntektsgrunnlag. Jeg fikk også feriepenger som økte årsinntekten, og samlet skattemelding viser en betydelig høyere årsinntekt enn hva jeg kommer til å ha. 

Nå skal det søkes uføretrygd og jeg lurer på om denne årsinntekten som jeg hadde i 2019 vil telle som beregning i uføregrunnlaget? 

Vil den telle med I fremtidig pensjonsopptjening? 

Dette kan jeg faktisk ikke og spør derfor. 

Anonymkode: d99e4...992

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får spørre nav.

Anonymkode: 1e0e6...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk uføretrygd, beregnet de den ut i fra mine siste års arbeidsinntekt, ikke AAP inntekten.

Anonymkode: 0777d...0f9

Skrevet (endret)

Uføretrygd beregnes av de tre beste årene de fem siste årene før du ble syk. 
Altså om du ble sykmeldt i 2018 er det de tre beste årene mellom 2013 og 2017 som gir beregningsgrunnlaget. I tillegg blir denne inntekten justert opp mot lønnsoppgjør og grunnbeløp.
AAP og andre stønader fra NAV er ikke med i beregningsgrunnlaget.

Endret av Angelheart2
Rettet skriveleifer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (2 timer siden):

Uføretrygd beregnes av de tre beste årene de fem siste årene før du ble syk. 
Altså om du ble sykmeldt i 2018 er det de tre beste årene mellom 2013 og 2017 som gir beregningsgrunnlaget. I tillegg blir denne inntekten justert opp mot lønnsoppgjør og grunnbeløp.
AAP og andre stønader fra NAV er ikke med i beregningsgrunnlaget.

Tusen takk for svar! 

Jeg rakk aldri å nå full ansiennitet før jeg ble syk, så ble fult sykemeldt på 8 års ansiennitet. Likevel er fjorårets årsinntekt mye høyere enn de forrige år, men det er jo OS som trekker den opp, og den forsvinner jo når barnet blir 18. Forhåpentligvis innen da skal jeg klare å jobbe noe, kanskje en 30%. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er jo OS som trekker den opp, og den forsvinner jo når barnet blir 18.

Trodde bare man får overgangsstønad frem til yngste barn er 7 eller 8? Eller er dette en annen type OS siden du går på AAP?

Anonymkode: 54f0c...275

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde bare man får overgangsstønad frem til yngste barn er 7 eller 8? Eller er dette en annen type OS siden du går på AAP?

Anonymkode: 54f0c...275

I få tilfeller, og veldig strengt, kan man få OS opp til barnet fyller 18, dersom barnet har en funksjonsnedsettelse/funksjinshemming. Det må søkes om hvert år, med spesialisterklæring, og siden jeg er på AAP må det begrunnes hvorfor jeg, om jeg ikke hadde hatt AAP, også ville fått OS. I vårt tilfelle er det blant annet lagt vekt på mye medisinering, mye nattevåk, stort fravær på skolen pga sykdommen til barnet, oppfølging i spesialisthelsetjenesten og veiledning. Barnet er tenåring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...