AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Datteren min er 14. Høy, slank, sunn jente. Hun har slitt med ekstrem kresenhet hele livet, men hun prøver å smake på forskjellige ting. Hun har "favoritt" mat som hun da spiser ofte. Dette er kylling, grove rundstykker og toast. Hun spiser også det meste av forskjellige kjøtt typer men hun liker ikke poteter eller grønnsaker. Hun spiser ris/pasta/potetstappe/pommes. Hun spiser også litt frukt. (eple) Bakgrunn for at han sier det (i følge han selv) er at hun drikker for mye (han mener hun drikker seg mett) måten hun spiser på og at hun pirker i mat hun ikke er så glad i. Vi har nylig vært hos legen å tatt blodprøver (dette gjør vi ca 1 gang i året) pga ensformig kosthold. Alle prøver var bra, kun D vitamin mangel. Det har det også vært de siste årene. Var 1 år hun hadde B12 mangel. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av dette. Jeg mener det ikke er noe problem. Hun spiser regelmessig og er en av få som har med matpakke på skolen og er helt avhengig av frokost. Han mener hun er i den aldersgruppen hvor det er mest vanlig. Jeg mener at vi ikke trenger å lage et større problem enn det det er. Hun har hele livet vært kresen. Jeg var også veldig, veldig kresen som liten/ung. Datteren min liker stadig "nye" ting akkurat som jeg gjorde. Hva tenker dere? Jeg følger med, har alltid gjort det og både hun, jeg og faren er bevisst på at kostholdet burde vært bedre. Men så lenge hun spiser regelmessig, ser sunn ut, ikke har mangler er det vel litt i overkant å si ho har spiseforstyrrelse? Hvis ikke kresenhet er en spiseforstyrrelse? Skremmende å nevne for en 14 åring at hun har spiseforstyrrelse når hun bare er kresen? For dere som ikke forsto det så er ikke samboeren min hennes pappa. Anonymkode: e22d4...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Spiseforstyrrelse er å ta hardt i, med mindre hun er veldig rigid. Det er likevel ikke bra om hun overhodet ikke spiser grønnsaker. Har hun aldri gjort det, siden hun var liten? Anonymkode: 923ad...d33 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Kresenhet er ikke det samme som spiseforstyrrelser. Så lenge du fortsetter å følge henne opp mtp vitaminer og mineraler så går nok dette helt fint. Anonymkode: a3582...999 13
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Har døtre i samme aldersgruppe. De er også ganske ensidige i kosten hvis de får velge selv. De spiser som regel det de blir servert (med unntak av f.eks. brokkoli som ingen av dem liker). Høres ut som jenta di er ei helt normal yenåri gsjente som har funnet sine favoritter, homder seg til dem, og kommer til å vokse det av seg etterhvert. En spiseforstyrrelse betyr jo at man har et forvrengt bilde av mat, og hva den kan gjøre for deg. Jenta di spiser jo mat hver dag. Hun er kanskje ikke så opptatt av næringsinnholdet akkurat nå, men hvor mange av oss var det i den alderen? Anonymkode: 46698...373 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiseforstyrrelse er å ta hardt i, med mindre hun er veldig rigid. Det er likevel ikke bra om hun overhodet ikke spiser grønnsaker. Har hun aldri gjort det, siden hun var liten? Anonymkode: 923ad...d33 Aldri likt det nei.. Har prøvd men det ender med at hun har brekt seg. Dette fra hun var liten og ikke hadde mosa mat. Ts Anonymkode: e22d4...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Uavhengig av om det er spiseforstyrrelse eller ei, tenker jeg dette ikke er et godt grunnlag for et sunt kosthold i voksen alder. At hun er slank akkurat nå kan «bare» være forbrenningen til barn/unge, og ikke noe som vedvarer senere. Anonymkode: f1cb9...551 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har døtre i samme aldersgruppe. De er også ganske ensidige i kosten hvis de får velge selv. De spiser som regel det de blir servert (med unntak av f.eks. brokkoli som ingen av dem liker). Høres ut som jenta di er ei helt normal yenåri gsjente som har funnet sine favoritter, homder seg til dem, og kommer til å vokse det av seg etterhvert. En spiseforstyrrelse betyr jo at man har et forvrengt bilde av mat, og hva den kan gjøre for deg. Jenta di spiser jo mat hver dag. Hun er kanskje ikke så opptatt av næringsinnholdet akkurat nå, men hvor mange av oss var det i den alderen? Anonymkode: 46698...373 Hun spiser godt. Og hun har lyst å like flere ting da hun syns det er flaut å være såpass kresen og at hun syns det er kjipt å ikke kunne kjøpe mat ute som de andre jentene gjør innimellom. Min ender da opp med en pommes-frites. Så hun jobber med saken om å like flere ting og jeg er også overbevist om at det kommer etterhvert. Husker når jeg var på den alderen så spiste jeg "frokost" når jeg kom hjem fra skolen🙈 Anonymkode: e22d4...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uavhengig av om det er spiseforstyrrelse eller ei, tenker jeg dette ikke er et godt grunnlag for et sunt kosthold i voksen alder. At hun er slank akkurat nå kan «bare» være forbrenningen til barn/unge, og ikke noe som vedvarer senere. Anonymkode: f1cb9...551 Enig i det men det er ikke lett når ungen ikke klarer å få ned feks grønnsaker. Og jeg er ikke spesielt overvektig som voksen selv om jeg kun spiste brødskiver som liten/ung. Ts Anonymkode: e22d4...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Alle barn og unge går gjennom perioder med kresenhet. Sånn var det med mine to, og den yngste insisterte på å ha et mye mer restriktivt kosthold enn datteren din. Det var bare pasta eller pommes frites med ketchup, og loff med ost. Bare hvit mat. Det verste dere gjør er å gjøre så stor deal av det, det kan gjøre mye mer skade å kalle det en spiseforstyrrelse (om hun faktisk spiser gode porsjoner). Hun vokser det av seg. Anonymkode: 4a3d5...2a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle barn og unge går gjennom perioder med kresenhet. Sånn var det med mine to, og den yngste insisterte på å ha et mye mer restriktivt kosthold enn datteren din. Det var bare pasta eller pommes frites med ketchup, og loff med ost. Bare hvit mat. Det verste dere gjør er å gjøre så stor deal av det, det kan gjøre mye mer skade å kalle det en spiseforstyrrelse (om hun faktisk spiser gode porsjoner). Hun vokser det av seg. Anonymkode: 4a3d5...2a7 Hun spiser godt. Her om kvelden spiste hun 3 rundstykker til kvelds. Og til middag spiser hun feks en kyllingfile og makkaroner. Så hun spiser ikke muse posjoner. Klart når vi har middag som ikke faller i smak blir det mest pirking🙈 Ts Anonymkode: e22d4...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig i det men det er ikke lett når ungen ikke klarer å få ned feks grønnsaker. Og jeg er ikke spesielt overvektig som voksen selv om jeg kun spiste brødskiver som liten/ung. Ts Anonymkode: e22d4...fa1 Skjønner at det ikke er lett Poenget mit var også delvis at det at man er slank/ikke overvektig betyr ikke at kroppen innvendig er sunn. Uansett. Har du prøvd «alt» mtp frukt og grønt? Hva med gulrot eller kålrot? Salat? Hva med taco - spiser hun grønnsaker der? Hvis hun liker kylling og ris, har du prøvd med raita til (som inneholder mye agurk og løk hvis man lager den selv? Burger med portobellosopp i stedet for hamburgerkjøtt? Wok? Tror hun (som jeg i min barndom) er noe man lager fra hermetikk eller har dere prøvd fersk IG god sopp? Hva med smoothie/juice som man lager selv - med mye frukt som base og så at dere sniker inn/venner henne til grønt innhold den veien? Spør fordi det ikke kommer frem om dere har forsøkt å lage diverse grønnsaker, spennende tilberedt Anonymkode: f1cb9...551 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Sa samboer til din datter at hun har en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 20244...891 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Maser han mye om hennes spising så hun hører så risikerer han jo å få rett til slutt. Nå er han bare en idiotisk stefar jeg hadde bedt ta seg en bolle. Og om han ikke ga seg så hadde jeg skiftet lås på døra og satt klærne hans utenfor. Anonymkode: e33fc...c6f 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at det ikke er lett Poenget mit var også delvis at det at man er slank/ikke overvektig betyr ikke at kroppen innvendig er sunn. Uansett. Har du prøvd «alt» mtp frukt og grønt? Hva med gulrot eller kålrot? Salat? Hva med taco - spiser hun grønnsaker der? Hvis hun liker kylling og ris, har du prøvd med raita til (som inneholder mye agurk og løk hvis man lager den selv? Burger med portobellosopp i stedet for hamburgerkjøtt? Wok? Tror hun (som jeg i min barndom) er noe man lager fra hermetikk eller har dere prøvd fersk IG god sopp? Hva med smoothie/juice som man lager selv - med mye frukt som base og så at dere sniker inn/venner henne til grønt innhold den veien? Spør fordi det ikke kommer frem om dere har forsøkt å lage diverse grønnsaker, spennende tilberedt Anonymkode: f1cb9...551 Hun spiser kun "ren" mat. Ingen form for gryter eller sånn. Hun har det siste året begynt å spise lasagne da som er en typ "blanding". Eller så er det rent kjøtt/kylling med makaroner, pommes, stappe eller ris. Spiser ikke saus så å prøve å "lure" inn noe der blir vanskelig. Har prøvd smoothie, hjemmelaga syltetøy osv.. Og brugere er kun 1 type hun liker. Hun er ganske sensitiv da hun merker forskjell på rundstykkene jeg kjøper. Hun kan spise noe yoghurt eller drikke yogurt og drikker en spesiell juice. Så noe der får ho i seg men det følger gjerne da med en del sukker. Hun spiser tomatsuppe av alle ting da🙈 Ts Anonymkode: e22d4...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Maser han mye om hennes spising så hun hører så risikerer han jo å få rett til slutt. Nå er han bare en idiotisk stefar jeg hadde bedt ta seg en bolle. Og om han ikke ga seg så hadde jeg skiftet lås på døra og satt klærne hans utenfor. Anonymkode: e33fc...c6f Han har lett for å kommentere det ja. Er nesten alltid et "tema" når vi spiser. Jeg har sagt i fra om det og det hjalp en liten stund men nå er det på"n igjen. Ts Anonymkode: e22d4...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sa samboer til din datter at hun har en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 20244...891 Han har ikke sagt det direkte til henne men han sa det til meg i stad. Dessuten har han påpekt flere ganger når vi spiser middag at ho er kresen, at ho må spise anderledes hvis ikke kan ho få alvorlige mangler som kan føre til alvorlig sykdom og til og med døden....så inderekte sier han det jo selv om han ikke direkte har sagt : "du har spiseforstyrrelse..." Anonymkode: e22d4...fa1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 Har aldri forstått dette med at barn skal få velge kostholdet sitt helt selv. Her i huset spiser alle det som blir servert. Vi har aldri fokusert på hvem som liker hva. Det er ikke en restaurant vi driver, det er et hjem. Anonymkode: 9f253...e54 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Hva mener han egentlig er løsningen da? Skal dere tvinge i henne mat? Sette hardt mot hardt? Det er altfor sent. Datteren din er kresen. Hun opplever det som hemmende, men det er ingen spiseforstyrrelse. Om samboeren fortsetter å kommentere matinntak og valg av mat så vil det kunne gi et forvrengt syn på mat. En alvorsprat med denne mannen på tomannshånd er første steg. Om han ikke gir seg så ville jeg vurdert om hun har godt av å bo med denne mannen. Om dere har felles barn gjør det selvfølgelig saken mer komplisert.. Anonymkode: a9b4b...e73 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Det der er en kresen jente men jeg vil ikke kalle det det man tradisjonelt mener med en spiseforstyrrelse. Det innebærer jo andre ting som å styre tilværelsen generelt med hvordan en forholder seg til mat og at tanker og handlinger rundt dette med mat går utover andre sider av livet så mye at det hemmer en. Men det vil være en belastning for henne i livet å være så kresen. Men når det er som det er tror jeg det gjør vondt verre tvinge på henne mat når hun er vant til å ha det som hun har det. Det finnes verre ting i livet enn å være kresen på mat. Og en som ikke er faren tror jeg skal klappe igjen overfor jenta og ødlegge den matgleden hun tross alt har. Hun er i en sårbar tid. masing tror jeg vil gjøre henne mer sensitiv. Det er for seint å skifte strategi fra de voksen på dette tidspunkt. ( ja sette krav om å spise det en får) Anonymkode: 69e30...787
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 I naturlig tilstand, så vil mennesker spise veldig ensformig (etter sesong), med perioder hvor det e rlite mat, og hvor det er mye mat tilgjengelig. Å spise ensformig er verken unnaturlig eller unormalt. Jeg bruker alltid å spise det samme til lunsj hver dag (spiser ikke frokost). Til middag varierer jeg litt, men kun mellom 2-3 retter. Spiser kun 1-2 måltid om dagen, kanskje 3 måltid i helgene, eller 2 måltid hvor siste måltid er med litt potetgull til "dessert". Å spise 3-4 måltid om dagen er, når man ser på menneskets historie, ikke naturlig. Det er heller ikke naturlig å få i seg både frukt, grønnsaker, belgfrukter og kjøtt på én dag, eller i løpet av flere dager. Import/eksport er noe nytt som har kommet i senere tid. Før spiste vi mat ut i fra den lokale sesongen, og vi hadde også perioder i løpet av året hvor vi spiste svært lite, og perioder hvor det var et mangfold av mat så vi kunne lagre litt fett på kroppen. Kroppene våre er altså laget for å kunne fungere på ensformig kost, med perioder hvor vi spiser lite/mye. At datteren din spiser ensformig er ikke et problem. Hun bør kanskje spise mer grønnsaker, men hun er tenåring, så mulig du som forelder kan finne oppskrift på en digg grønnsakslasagne, grillet grønnsaker eller noe annet godt? Men så lenge hun ikke har noen mangler (vitamin D, og B12 er vanlige mangler i Skandinavia uansett kostholdt), og hun er normalvektig og virker ok, så ville jeg ikke bekymret meg. Anonymkode: 3a2a2...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå