Gå til innhold

Er det vanlig at steforelder blir spurt om det er greit å ta med venner hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor kjøpte kjæresten og jeg hus sammen. Han har to barn, jeg har ingen. Barna hans bor her 50%. 

Jeg har tatt opp med ham tidligere at jeg forventer at han spør meg også om det er greit at barna har venner på overnatting, nå når vi bor sammen. Nå reagerer jeg på at jeg aldri blir spurt før barna tar med venner hjem, har venner her til middag osv. Hva er vanlig her? 

Anonymkode: b1703...bdb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå ville det aldri falt meg inn å spørre barnefar om vi fortsatt bodde sammen om det var "greit at sønnen hadde med kompis hjem", da det faktisk er både mitt og barnas hjem, så jeg kan ikke forestille meg at jeg skulle spurt om lov fra steforelder for noe slikt. 

Jeg hadde derimot opplyst om det. "Idag har *** med seg *** hjem"

Når det kommer til overnatting så tenker jeg man fint man snakke i familien om at det er fint at de overnatter, men det trenger ikke skje hver helg. Hadde dog ikke krevd å bli spurt hver gang, det holder faktisk at en av de voksne i hus blir spurt og sier ja/nei. Og så lenge det ikke er snakk om flere dager i strekk så overlever man. 

Nå skal jeg dra kortet alle hater; du viste hva du gikk til når du ble sammen med en med barn. 

Anonymkode: 07a7a...444

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, de er der kun 50% av tiden og du ønsker å bestemme om de kan ha overnattings besøk eller venner med hjem.

Orker du så lite 2 uker i måneden 🤔

Sett ned foten, så ser du at de ønsker sjeldnere å komme til samvær. Barn og far sklir mer fra hverandre og du muligens får far 100% av tiden 

Anonymkode: 5d435...6f5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å spørre partneren, enten det er biologisk forelder eller steforelder. Den  som får spørsmålet tar avgjørelsen. 

Anonymkode: 3f428...2ae

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du få vite om det på forhånd om det kommer overnattingsgjest eller middagsgjest. Sånne ting avklarer man jo på forhånd selv om man har felles barn. Noe annet ville jo være respektløst mot partner. 

Anonymkode: 51247...c4d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er steforelderen som må håndtere besøket alene så er det ikke vanlig å spørre. Far er vel der han også?

Anonymkode: 295bb...20a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk uenig med de over.. jeg tenker at det er helt normalt å spørre partner(uavhengig av om det er bio- eller ste-forelder) om det er greit med overnatting. 

Ikke fordi man skal ”spørre om lov”, men fordi man er flere mennesker som bor i hjemmet og jeg synes at man skal ha muligheten til å si ifra dersom man virkelig ikke er i humør/orker. 

Anonymkode: 3ca93...445

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig skal du få vite om det på forhånd om det kommer overnattingsgjest eller middagsgjest. Sånne ting avklarer man jo på forhånd selv om man har felles barn. Noe annet ville jo være respektløst mot partner. 

Anonymkode: 51247...c4d

Nei, det gjør man ikke. Greit nok hvis begge er der når spørsmålet kommer, men jeg ville blitt irritert hvis min mann ringte meg hver gang barna spurte om å få ha besøk eller overnattingsgjester.

Anonymkode: 3f428...2ae

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig kan steforeldre ta avgjørelser om hvorvidt venner kan bli med hjem etter skole/barnehage. Overnatting er det vel mer naturlig å klarere med partner iom at det innebærer litt mer jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ikke mannen om det, jeg informerer ( med mindre det er gode grunner til at det skulle være problematisk for ham. Et barn til er ikke problematisk. Fem barn til og han lager maten, da sier jeg jo: «spør pappa»)). Hvorfor ønsker du å bli spurt? Er det kun du som lager middag, og er barna i tenårene og spiser som hester eller hva er greia? Kan du ikke be barna spørre deg direkte, hvis det er du som står for middag? Besøk bør de få lov å ha uten å spørre, middag kan de si ifra om, og overnatting må de jo spørre om, men både jeg ig mannen sier alltid ja med mindre vi har en god grunn til St det ikke passer, og da vet den andre jo veldig godt om det. 
Så dette var en rar problemstilling. 

Anonymkode: ff853...5ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er bonusmor ser på meg selv eller samboer kompetente nok til å ta den avgjørelsen på egenhånd. Mine bonusbarna spør meg og da sier jeg alltid ja. 

Er det noe de skal så er det å føle seg hjemme og da er venner velkommen når som helst. Har vi planer så tar vi enten med vennen/vennene også.

At du setter deg så på bakbeina når barna bare er der 50% syns jeg ikke noe om. 

Anonymkode: a6a35...dbd

• Liker 17
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Jeg blir ikke spurt, men får beskjed. Han hadde nok spurt om det var noe spesielt. At jeg var syk feks. 

Det plager ikke meg at noen av barna har besøk. Og overnatting et ikke så ofte, og da snakker de gjerne om det mens vi spiser middag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er faktisk uenig med de over.. jeg tenker at det er helt normalt å spørre partner(uavhengig av om det er bio- eller ste-forelder) om det er greit med overnatting. 

Ikke fordi man skal ”spørre om lov”, men fordi man er flere mennesker som bor i hjemmet og jeg synes at man skal ha muligheten til å si ifra dersom man virkelig ikke er i humør/orker. 

Anonymkode: 3ca93...445

Helt enig.

Dersom TS konsekvent sier nei er det en annen sak. Barna må få lov til å ha med venner hjem hos både far og mor. 

Det er også relevant om det er snakk om flere gjester, og hvor gamle barna er. 

Anonymkode: 13b12...679

• Liker 5
Skrevet (endret)

Edit: Vil legge til at det er forskjell på overnattingsbesøk og bare «besøk». Jeg hadde nok ikke spurt den andre forelderen om det er greit når det kun er besøk noen timer .

Jeg er vant til at det blir spurt om sånn ☺️ jeg og exe’n spurte alltid hverandre om sånn (passet dårlig med overnatting på 9 åringen om hodepinen dundret etter en lang uke) Svaret ble jo i 90% av tilfellene JA, men alltid greit å sjekke. Nå er vi skilt, og jeg bor alene. Sønnen min bruker å spørre meg om «Per» kan bli med hjem fra skolen, og han spør alltid om det er greit at «Per» spiser middag med oss. Mulig det blir mindre av det med årene, men funker slik med min nå 11 år gamle sønn i alle fall ☺️

Endret av Skyblue7
Legge til info
  • Liker 4
Skrevet

Dette blir det samme som om msn har felles barn. Den som står i situasjonen gir tillatelse til overnatting / besøk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for oss er at vi har nok mat til alle. Utover det har ungene spurt den de vil av oss. De spør like gjerne stefar som meg. Hjem er hjem uavhengig av hvem voksen jeg som mor har tatt inn i varmen.

Anonymkode: 53b52...6f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Seriøst, de er der kun 50% av tiden og du ønsker å bestemme om de kan ha overnattings besøk eller venner med hjem.

Orker du så lite 2 uker i måneden 🤔

Sett ned foten, så ser du at de ønsker sjeldnere å komme til samvær. Barn og far sklir mer fra hverandre og du muligens får far 100% av tiden 

Anonymkode: 5d435...6f5

Det handler vel ikke om å orke, vel? Tror de fleste voksne kan forstå TS. Er det sånn at du ønsker å få ubudne gjester inn i ditt eget hjem i tide og utide? Og nå under pandemien så er det spesielt viktig å kunne ha litt kontroll. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er de så små at de trenger oppsyn hele tiden er det greit å spørre om ansvaret faller på den andre. 

mine barn er i mellomskolen og klarer seg fint selv, derfor informerer jeg barnas far om at barna har besøk når han kommer hjem, jeg spør han ikke først. Makan... skal barnet ringe meg  og spørre om å ha med besøk hjem, og så skal jeg ringe far for å spørre om det er ok for han? Spiller ingen rolle om det er steforeldre eller ikke. 

jeg bryr meg heller ikke om middag og slikt. Da blir det litt mindre på hver da, så får det bli en ekstra brødskive til kvelds. Not a big deal! Barnas sosiale liv er viktigere, og jeg setter pris på st barna tar venner med hjem.

Anonymkode: 5a203...9a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder overnatting så bør han spørre. Tenker det også kommer an på hvordan dere har det hjemme. Hvis de må være i stuen, bruke tv osv så skjønner jeg om du ikke ofte vil ha overnatting. Har de egen kjellerstue/lignende er det noe annet. 

Anonymkode: 3b705...d76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Overnatting synes jeg man skal spørre om. Venner med hjem er mer fleksibelt, litt avhengig av om de skal ha middag. 

Det kommer litt an på situasjonen. Jeg er stemor til en gutt på 8 år som har slitt litt med å få seg venner på skolen. Dersom han skulle hatt med noen hjem kunne det ikke falt meg inn å si noe på det. Det er på en måte "gitt" at det er greit for oss begge, uansett. Skulle gjerne fått forespørselen oftere :( 

Eldste er tenåring, så når hun har med seg en venninne sitter de på rommet og pludrer, og det kreves egentlig ingenting ekstra av noen av oss. 

Men å gi beskjed synes jeg er minimum, uansett. Det handler om respekt for de man deler hus med.

Anonymkode: 13b12...679

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...