Gå til innhold

Europeisk domstol: Kan påby vaksinering av innbyggerne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) kom torsdag frem til en ny slutning om obligatorisk vaksinering.

Der kommer det fram i en tsjekkisk sak, som ble påstartet lenge før koronapandemien utbredte seg, at obligatorisk vaksinering er «nødvendig i et demokratisk samfunn».

Ikke tvang

Nå er det avgjort at vaksinepålegg ikke krenker privatlivets fred etter EMDs artikkel 8.

Man har derimot ikke tilgang til å tvangsvaksinere, men heller sanksjonere statene på forskjellige måter om de ikke kan dokumentere vaksinasjon, ifølge Rett24.

Det skjer etter at flere land meldte seg på i saken og støttet Tsjekkia, deriblant Frankrike - som allerede har en lov som påbyr vaksinering av elleve forskjellige sykdommer før et barn er fylt to år.

Dette er den første EMD-dommen om obligatorisk vaksinasjon mot barnesykdommer. Eksperter sier den kan få betydning for eventuelle vedtak om obligatorisk covid-19-vaksinasjon.

https://www.nettavisen.no/nyheter/europeisk-domstol-kan-paby-vaksinering-av-innbyggerne/s/12-95-3424111781

Endret av Den Sagnsomsuste
Endring av skriftstørrelse
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

We must resist the latest COVID-era power grab: the 'vaccine passport'

The newest power grab comes in the form of an alleged "Vaccine Passport" which would determine your social suitability to engage in your everyday life.

Want to go to the store? Show your vaccine card.

Want to go to a restaurant or concert? Did you tell the government what vaccines you've had?

Want to travel? VACCINE PAPERS PLEASE.

I have been warning for a full year about the slippery slope that our freedoms were being pushed down. Even I wasn't sure it would end with full on vaccine fascism.

• Liker 3
Skrevet

R.I.P friheten 🙄

• Liker 6
Skrevet (endret)

Venter spent på påbudet om å sy sekskantede stjerner eller andre synlige merkelapper på klærne til de uvaksinerte; får visse assosiasjoner når jeg ser i hvilken retning samfunnet vårt beveger seg i - i rekordfart ...

Endret av - Brian
  • Liker 8
Skrevet

syns det hele er litt skremmende jeg. Har jo skjønt lenge at det er frivillig tvang i dette, men nå syns jeg alt virker så ekstremt. Ikke bra. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Den Sagnsomsuste skrev (31 minutter siden):

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) kom torsdag frem til en ny slutning om obligatorisk vaksinering.

Der kommer det fram i en tsjekkisk sak, som ble påstartet lenge før koronapandemien utbredte seg, at obligatorisk vaksinering er «nødvendig i et demokratisk samfunn».

Ikke tvang

Nå er det avgjort at vaksinepålegg ikke krenker privatlivets fred etter EMDs artikkel 8.

Man har derimot ikke tilgang til å tvangsvaksinere, men heller sanksjonere statene på forskjellige måter om de ikke kan dokumentere vaksinasjon, ifølge Rett24.

Det skjer etter at flere land meldte seg på i saken og støttet Tsjekkia, deriblant Frankrike - som allerede har en lov som påbyr vaksinering av elleve forskjellige sykdommer før et barn er fylt to år.

Dette er den første EMD-dommen om obligatorisk vaksinasjon mot barnesykdommer. Eksperter sier den kan få betydning for eventuelle vedtak om obligatorisk covid-19-vaksinasjon.

https://www.nettavisen.no/nyheter/europeisk-domstol-kan-paby-vaksinering-av-innbyggerne/s/12-95-3424111781

Ett lite tips. Kanskje justere tekststørrelsen litt? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (2 timer siden):

Ett lite tips. Kanskje justere tekststørrelsen litt? 

Ble bare sånn, beklager. Blame Xiaomi, telefonen min velger litt merkelige copy/ paste løsninger fra tid til annen 🙄

Skrevet

Tja. Noen ganger kan det være best for samfunnet at folk blir tvunget til å ikke være til skade for seg selv og andre mennesker.

Ikke helt sikker på om jeg synes at det er en god ting med påbudt vaksinering, for det kan være at gevinsten går ut i vask ved at folk blir irrasjonelle motstandere av noe bare fordi det er påbudt.

Den Sagnsomsuste skrev (9 minutter siden):

Ble bare sånn, beklager. Blame Xiaomi, telefonen min velger litt merkelige copy/ paste løsninger fra tid til annen 🙄

Når du limer inn noe kommer det en liten tekstmeny opp i bunnen av innlegget ditt du kan trykke på som gjør teksten normal: "Du har limt inn tekst med formatering. Lim inn uten formatering i stedet"

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, Nicathv said:

Tja. Noen ganger kan det være best for samfunnet at folk blir tvunget til å ikke være til skade for seg selv og andre mennesker.

Ikke helt sikker på om jeg synes at det er en god ting med påbudt vaksinering, for det kan være at gevinsten går ut i vask ved at folk blir irrasjonelle motstandere av noe bare fordi det er påbudt.

Forskjellen på denne og andre vaksiner er for det første at de andre er godt utprøvd med tanke på bivirkninger slik at befolkningen ikke blir forsøkskaniner, og for det andre er det begrenset hvor mye nytte koronavaksinen kan gjøre for seg når det dukker opp nye mutasjoner som ikke lar seg stoppe av vaksinen.

Skal fremtiden vår bestå av tvangsvaksinering to ganger i året fordi regjeringen ikke gidder å stenge grensene for importsmitte ...?

• Opprett ny...