AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Jeg følger en amerikansk youtube kvinne som jobber med nyheter. En kollega av henne ble sparket fra samme firma som henne for seksuell trakassering. Denne kvinnen støttet da mannen og sa offentlig at han bare hadde vært god mot henne. Så sier hun i ettertid at jo mer hun tenkte over saken jo mer har hun funnet ut at jo, hun ble faktisk også seksuelt trakassert. Dette skremmer meg veldig mye. At kvinner ikke føler de blir misbrukt/trakassert, men så finner de ut i ettertid at de faktisk ble det. Kan man stole på hukommelsen her?, eller forvrenger hjernen minnene fordi man ønsker å være et offer. Hva tenker dere? Bør man ta det seriøst når kvinner kommer i ettertid og sier at de nå ser at de ble misbrukt/trakassert? Anonymkode: 01ec7...114 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Det blir vel som om du finner ut i ettertid at det noen gjorde mot deg ikke var innafor når du fikk tenkt litt på det Anonymkode: 13574...f7f 23
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Så absolutt; kvinner tar aldri feil. For sikkerhetens skyld burde man bure inne alle menn - sånn i tilfelle man 30 år senere finner ut at grisen som kysset kvinnen uten å spørre om lov som 9-åring gjorde noe ubeskrivelig galt. Krav om konkrete bevis i norsk rett har man jo allerede gått bort fra da man kan bli dømt på grunnlag av indisier, så hvorfor ikke bare dømme folk kun ifra påstander om noe som skjedde et halvt århundre tilbake i tid. Anonymkode: af72b...8ea 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2017/01/hvorfor-tar-det-sa-lang-tid-fortelle-om-seksuelle-overgrep Det tar i snitt 17 år å fortelle om seksuelle overgrep. Ser ingen grunn til å mistro noen selv om det ikke rapporteres i sekundet det skjer. Synes tråden virker som et dårlig forsøk på å underbygge kvinner som opplever seksuelle overgrep og trakassering. Anonymkode: 860fe...bf2 29
Bamseklemmer Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Er det MeToo du tenker på? Det blir nok ord mot ord, hvis ikke annet bevis ligger på bordet. Det er bare jeg noe tror (sitatet har jeg hørt fra Elden fra andre saker) Så det er nok best å behandle kvinner med silkehansker😅 Skulle ønske MeToo fremskapte han Gentlemannen som forsvant når likestillingen kom.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Synes forresten det vitner om et skjevt menneskesyn om man legger en tråd om trakassering og overgrep under seksualitet. Anonymkode: 860fe...bf2 19
Trolltunge Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 (endret) Dette handler nok mye om å avfeie og finne seg i egentlig uakseptabele ting, men så modne i forhold til å innse at det ikke er greit. Vi er nok mange kvinner som har funnet oss i for mye som unge, i tro på at slikt måtte man bare tåle, for så å modne, bli tryggere på oss selv og klokere og sterkere, og skjønne at det diverse ikke verken er greit, eller noe man skal finne seg i. Endret 8. april 2021 av Trolltunge 29
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg følger en amerikansk youtube kvinne som jobber med nyheter. En kollega av henne ble sparket fra samme firma som henne for seksuell trakassering. Denne kvinnen støttet da mannen og sa offentlig at han bare hadde vært god mot henne. Så sier hun i ettertid at jo mer hun tenkte over saken jo mer har hun funnet ut at jo, hun ble faktisk også seksuelt trakassert. Dette skremmer meg veldig mye. At kvinner ikke føler de blir misbrukt/trakassert, men så finner de ut i ettertid at de faktisk ble det. Kan man stole på hukommelsen her?, eller forvrenger hjernen minnene fordi man ønsker å være et offer. Hva tenker dere? Bør man ta det seriøst når kvinner kommer i ettertid og sier at de nå ser at de ble misbrukt/trakassert? Anonymkode: 01ec7...114 Ja, man bør ta det seriøst også i ettertid, hvis kvinnen/den det gjelder ikke tenkte på det som galt først. Dette fordi noen ganger blir man manipulert til å tenke at noe som er det ikke er trakassering, eller man skjønte ikke først definisjonen på det. Det går nok også an at noen bare angrer og overbeviser seg selv om at det ikke var frivillig når det faktisk var det, dessverre. Men i de aller fleste tilfeller er ikke anklagene falske. Det minste man kan gjøre er i alle fall å ta det seriøst når noen sier de er blitt misbrukt eller trakassert. Anonymkode: b1d79...b43 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Jeg er kvinne 40+ Jeg vil påstå at jeg ikke driver og klandrer menn i etterkant for ting som har skjedd tidligere. Likevel, på generelt grunnlag, og i takt med økt modenhet og større selvrespekt, så ser jeg jo ting som jeg ikke så tidligere. Det gjelder både menn og kvinner, som jeg i etterkant har innsett at var helt urimelige. Hadde jeg da, tidligere, stått hardt på at noen ikke trakasserte, så kan det godt være at jeg hadde ønsket å rette opp igjen den meningen. Særlig hvis jeg hadde uttalt meg offentlig. Snakket faktisk med noen andre om dette her for leden, da det var spørsmål om venner blir dårligere med årene, og vi fant ut at nei, de har alltid vært sånn, det er bare vi som legger mer merke til ting som er galt. Jeg hadde en kjæreste som hele tiden klådde i søvne. På den tiden tenkte jeg at det er bare sånn det er. Så leser jeg her inne om voldtekt og greier, og tenker det er overdrevet. Men samtidig som jeg opplever at det blir feil å kalle det voldtekt, det var tross alt i søvne, så innser jeg jo at dette var sterkt medvirkende til at ting tok slutt. Jeg visste det ikke da, jeg ser det nå. Anonymkode: 4c797...6e2 14
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Og ja, selvfølgelig bør man ta det seriøst. Men jeg tenker også litt sånn at hvis modenhet er en faktor hos offeret, så bør også modenhet være en faktor hos utøveren. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om de grove tilfellene som alle over 2 år vet at er galt, men de mer ulne tilfellene. Anonymkode: 4c797...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Synes forresten det vitner om et skjevt menneskesyn om man legger en tråd om trakassering og overgrep under seksualitet. Anonymkode: 860fe...bf2 Du bare må finne noe du kan angripe andre på? Anonymkode: 01ec7...114 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du bare må finne noe du kan angripe andre på? Anonymkode: 01ec7...114 Hva mener du? Forklar gjerne. Anonymkode: 860fe...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du? Forklar gjerne. Anonymkode: 860fe...bf2 Kutt ut. Meld heller fra til moderator om du mener den ligger på feil forum. Anonymkode: 4c797...6e2
Trolltunge Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og ja, selvfølgelig bør man ta det seriøst. Men jeg tenker også litt sånn at hvis modenhet er en faktor hos offeret, så bør også modenhet være en faktor hos utøveren. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om de grove tilfellene som alle over 2 år vet at er galt, men de mer ulne tilfellene. Anonymkode: 4c797...6e2 Jeg er forsåvidt enig i dette. Derfor veier jeg i etterkant opplevelser med menn som burde vært voksen ovenfor en svært ung jente/kvinne som verre enn tabber svært unge gutter gjorde. En av de tingene jeg trodde man bare måtte finne seg i, "fordi menn er slik", var seksuelle trakassering av en mann i 40 årene, på jobb da jeg var tenåring. I etterkant forstår jeg hvor feil det var, mens jeg ikke gjorde det da. Mannen endte forøvrig med å gjøre et overgrep mot en av mine like unge kolleger. Først da gikk det opp for meg at slikt absolutt ikke er ufarlig. Jeg måtte så bli enda mer voksen for å virkelig skjønne at det var fullstendig uakseptabel oppførsel av ham, også om han ikke hadde dratt det til å forgripe seg på min kollega. 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du? Forklar gjerne. Anonymkode: 860fe...bf2 Du virker som en som finner på ting for å anklage folk for? Anonymkode: 01ec7...114 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Jeg vil nok si at denne diskusjonen, i seg selv, er et argument i debatten om voksne mennesker som går etter yngre. Det argumenteres om at unge mennesker ser så bra ut osv, men faktum er nok oftere at unge mennesker ikke tør sette grenser, ikke tør si fra, eller ikke i det hele tatt ser at det som skjer er feil. Og det liker selvfølgelig rovdyrene godt. Men det vil de jo helst ikke innrømme, så da bruker de argumentet om ungdom og fertilitet. Så har du den klassiske rovdyr-argumentasjonen som latterliggjør metoo. Men, det blir feil å tenke kjønn, mener jeg. Det er helt klart et skifte her, hvor kvinner stadig går åpent etter yngre menn, og hvor overgrep mot menn stadig avdekkes. Anonymkode: 4c797...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så absolutt; kvinner tar aldri feil. For sikkerhetens skyld burde man bure inne alle menn - sånn i tilfelle man 30 år senere finner ut at grisen som kysset kvinnen uten å spørre om lov som 9-åring gjorde noe ubeskrivelig galt. Krav om konkrete bevis i norsk rett har man jo allerede gått bort fra da man kan bli dømt på grunnlag av indisier, så hvorfor ikke bare dømme folk kun ifra påstander om noe som skjedde et halvt århundre tilbake i tid. Anonymkode: af72b...8ea Kan du gi meg referansen til disse dommene slik at jeg kan sjekke de ut på lovdata? Anonymkode: c947d...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du gi meg referansen til disse dommene slik at jeg kan sjekke de ut på lovdata? Anonymkode: c947d...0d3 Flagget betyr ironi. Ta heller å les om hva ironi betyr. Anonymkode: 4c797...6e2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Trolltunge skrev (18 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i dette. Derfor veier jeg i etterkant opplevelser med menn som burde vært voksen ovenfor en svært ung jente/kvinne som verre enn tabber svært unge gutter gjorde. En av de tingene jeg trodde man bare måtte finne seg i, "fordi menn er slik", var seksuelle trakassering av en mann i 40 årene, på jobb da jeg var tenåring. I etterkant forstår jeg hvor feil det var, mens jeg ikke gjorde det da. Mannen endte forøvrig med å gjøre et overgrep mot en av mine like unge kolleger. Først da gikk det opp for meg at slikt absolutt ikke er ufarlig. Jeg måtte så bli enda mer voksen for å virkelig skjønne at det var fullstendig uakseptabel oppførsel av ham, også om han ikke hadde dratt det til å forgripe seg på min kollega. Jepp. Anonymkode: 4c797...6e2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 Det er så mange gråsoner på dette området. For venninna mi som hadde en 12 år eldre kjæreste når hun var 16, er det ingen tvil om at noe skurret med det forholdet. Hun så det selvsagt ikke da, den gang var han verdens kuleste og det var de to mot verden. Helt på bølgelengde mentalt. Den dag idag ser hun med gru på mannfolk som legger seg etter usikre tenåringer, og hun føler seg misbrukt på grunn av alt hun lot han gjøre mens hun var ung og dum. Men han har jo ikke gjort noe ulovlig, bare vært et svin som ungjenter burde vært beskyttet fra. Anonymkode: 85fab...65a 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå