AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Har akkurat kjøpt meg en ildfast form med lokk, og er ute etter litt inspirasjon til hva jeg kan lage i den. For meg personlig som ikke er spesielt flink eller glad i matlaging, så hjelper det ekstremt på med enkle og raske oppskrifter. Da kan jeg oppleve litt glede og mestringsfølelse rundt matlaging når det ikke tar hele dagen og samtidig er spiselig. Enkelt i denne sammenhengen vil for meg bety at man trenger minst mulig ekstra forberedelse. Hvis jeg må frem med stekepanne og kasserolle i tilleg til den ildfaste formen går liksom noe av poenget vekk for min del. Så om du har noe på lager, del gjerne dine beste tips og retter, setter stor pris på det. Anonymkode: ffcfe...418
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Hva med å tråle igjennom noen matblogger? Fru Timian, Trines mat m.fl Anonymkode: 04620...885
Gjest Lunaris Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Har ingen tips om ting ikke skal kokes og stekes litt først, så slenger meg på for å få tips!
Måneskinn Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Kylling og masse grønnsaker jeg har en tupperware form med lokk og den er mye brukt hos meg. Legger i kylling og gjerne masse grønnsaker, og steker på 200 gr i ca 30 min. Deilig myk kylling og gode grønnsaker. Lager saus og sper på med saften fra forma Gjør det samme med laks, og da slenger jeg oppi litt sitron også. Ost er også godt på 😄 en slags gryterett kan man også lage, litt pasta (ferdigkokt først), kjøttdeig, grønnsaker og litt ost. Nydelig og lett. Tacograteng. Alt det gode fra tacoen, opp i form med ost og chips. Digg og godt! 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Måneskinn skrev (3 minutter siden): Kylling og masse grønnsaker jeg har en tupperware form med lokk og den er mye brukt hos meg. Legger i kylling og gjerne masse grønnsaker, og steker på 200 gr i ca 30 min. Deilig myk kylling og gode grønnsaker. Lager saus og sper på med saften fra forma Gjør det samme med laks, og da slenger jeg oppi litt sitron også. Ost er også godt på 😄 en slags gryterett kan man også lage, litt pasta (ferdigkokt først), kjøttdeig, grønnsaker og litt ost. Nydelig og lett. Tacograteng. Alt det gode fra tacoen, opp i form med ost og chips. Digg og godt! Høres godt ut, takk for tips! Med kylling og grønnsaker, bruker du noe ekstra veske i bunnen eller er ikke det nødvendig? Har du lokket på i ovnen? Må grønnsakene være små biter for å rekke å bli god på en halvtime i ovnen, eller holder det å dele dem grovt opp? 🙂 Anonymkode: ffcfe...418
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Oppkuttede poteter i bunnen, litt olje, salt og pepper, et lag grønnsaker (fryst fra pose) + koteletter, salt og pepper. 200 grader i 30 min. Anonymkode: 6ff16...70d 1
Måneskinn Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres godt ut, takk for tips! Med kylling og grønnsaker, bruker du noe ekstra veske i bunnen eller er ikke det nødvendig? Har du lokket på i ovnen? Må grønnsakene være små biter for å rekke å bli god på en halvtime i ovnen, eller holder det å dele dem grovt opp? 🙂 Anonymkode: ffcfe...418 Nei jeg har bare litt smør eller noe sånn i bunn for at det ikke skal sette seg fast jeg bare deler dem litt grovt opp jeg, noen ganger lar jeg det stå kanskje 40 min og, det bare ser jeg an. 1
Gjest Lunaris Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppkuttede poteter i bunnen, litt olje, salt og pepper, et lag grønnsaker (fryst fra pose) + koteletter, salt og pepper. 200 grader i 30 min. Anonymkode: 6ff16...70d Steker du kotelettene i panne først? Og kokes potetene, eller legges de i rå? Endret 8. april 2021 av Lunaris
Gjest Føsleguri Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Grovt kuttede rotgrønnsaker, kjøtt og en boks hermetiske tomater (Mutti) og la den stå i ovn ca. 1 time.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 https://www.tine.no/oppskrifter/tema/formretter Mange gode forslag her 😄 Anonymkode: 276e4...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 kjøpe frossen gratinerte poteter, sleng oppi fryste grønnsaker (jeg bruker brokkoli og blomkål blanding), sleng oppi ternet bacon som stekes som vanlig først og deretter chorizo pølse som jeg hakker opp og har i, strø masse ost over, steker det som det står på fløtegratinerte poteter pakken og voila! Kaller det latmannsformen 😂 Anonymkode: 94f49...0dd 4
Jytte Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 (endret) Fisk i form som er billig og enkel å lage. Smør formen. 500 gram filet av sei eller torsk i bunnen halv purre 4-6 tomater Blomkålris, grønnsaksris eller blomkål og brokkoli, hvitløk, grønnsaker kan varieres. Eller server med ris ved siden av. En skvett fløte eller melk Salt og pepper eller det du måtte ønske. Ost på toppen Ca. 35 min. 220 grader. Endret 8. april 2021 av Jytte 3
Ti.09 Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 (endret) Mange gode tips her!😊 Jeg har også en oppskrift til fisk i form, som jeg fant på Instagramkontoen til Linda Stuhaug. Hun er matblogger og har mange gode oppskrifter på Instagram! Det du trenger til 3-4 personer er: Laks (500 gram), 1 stor brokkoli, 1 pk (200 gram) philadelphiaost hvitløk og urter, 1/2-1 valgfri tubeost, raspet ost og valgfritt tilbehør. Hun hadde kokte poteter til, mens jeg valgte pasta. Linda brukte Chili Paprika som tubeost, mens jeg brukte Paprika og Ost. Dette gjør du: Smør formen med for eksempel olje eller smør, dette er for at det ikke skal svi seg fast. Deretter kutter du brokkoli i små buketter og fordeler det i bunnen av formen. Så har du i en pakke med philadelphiaost hvitløk og urter, en valgfri tubeost, laks i biter og til slutt raspet ost. Bruk det krydderet du ønsker å bruke. Den skal stekes på 200 grader og i ca. 15-20 min. Veldig godt, enkelt og sunt! 😊 Endret 8. april 2021 av Ti.09
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 1 stor søtpotet 1 blomkål 3 gulrøtter 1 gul løk 500 gram ferdig kokte grønne linser 2 terning grønnsaksbuljong 3 dl vann 2 ss tomat pure 200 gram frosne erter Skrell og kutt søtpotet og blomkål i små biter. Kok disse møre i saltet vann. Sett ovnen på 200 grader. Hakk løk og gulrøttene i små biter Stek løk og gulrøtter i litt olje til løken er blank. Tilsett tomatpure, linser, buljong og vann. La dette stå å simre i 10 minutter og bland inn ertene Hell vannet fra søtpotet og blomkålen. Mos søtpotet og blomkål til mos – smak til med salt og pepper. Ha blandinger over i en ildfast form og bre mosen over. Stek i ovnen i ca. 15 minutter. Anonymkode: 06711...478
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Hvis du ikke vil bruke tid på å kutte opp ting, så er det fint å bruke frosne blandinger. F.eks de med båtpoteter og grønnsaker, rotgrønnsaker eller blanding med blomkål/brokkoli/gulrøtter. Så kan du legge laks, torsk, koteletter, kylling osv. på toppen. Jeg synes også det kan være godt å ha med noen båter med løk også. Væsken som blir til under stekingen kan brukes i sausen du skal ha for ekstra smak. Anonymkode: 6234c...2cc
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Grønsaksgryte. Vi kutter opp masse grønnsaker(blomkål, brokkoli, purre, persillerot, gulrøtter, tomater, squash, kålrabi....) i en ildfast form. Lager masse hjemmelaga karri-saus og heller over. Har på oumph og smetter den inn i ovnen i 30-40 minutter. Serveres med hvitløksbaguetter. Kjeeeeeeeempegodt Anonymkode: 62129...1bc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 lager du en blanding av creme fraiche, fløte og soyasaus har du en enormt god base du kan bruke til det meste, en av mine favoritter er kotletter, grønnsaker og basen over i den ildfasteformen og la surre i ovnen en times tid. Dette er også godt til fisk og kylling. Jeg bruker ildfast form masse, og det er mye man kan lage, men ofte må jeg nok og bruke en kasserolle til for eksempel saus. Ha grønnsaker og pølser/kylling/eller annet du ønsker over i en ildfastform, lag en ostesaus og hell over, strø over ost på toppen og la surre i ovnen en times tid. Jeg pleier kun ha grønnsaker i denne formen som tilbehør til middagen Sønnen sin favoritt her i hus om dagene er tacograteng, her må du bruke stekepanne og kasserolle, men når du kommer inn i bruken så er denne å anbefale, potetmos i bunnen av formen, kjøttdeig blandet med tacokrydder og salsa over og ost på toppen, inn i ovnen til osten er smeltet. Du kan også bytte ut tacokjøttet med for eksempel pølser og dermed trenger du ikke å steke noe først Kokt pasta, valgfritt kjøtt, saus og ost på toppen er også veldig godt Eller rett og slett bare kjøtt og noen smørklatter sammen med løk, poteter og gulrøtter Anonymkode: 99101...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #18 Skrevet 10. april 2021 Min aller enkleste må være omelett Kutter opp diverse grønnsaker + evt kjøtt, heller over vispede egg og lar det stå til eggemassen har stivnet. Anonymkode: 58642...b82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #19 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 13.41): Grønsaksgryte. Vi kutter opp masse grønnsaker(blomkål, brokkoli, purre, persillerot, gulrøtter, tomater, squash, kålrabi....) i en ildfast form. Lager masse hjemmelaga karri-saus og heller over. Har på oumph og smetter den inn i ovnen i 30-40 minutter. Serveres med hvitløksbaguetter. Kjeeeeeeeempegodt Anonymkode: 62129...1bc Hvordan lager du karrysausen? Anonymkode: 765b5...595
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå