Gå til innhold

Når kan man forvente at barna holder orden i sekken/leksesaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en andreklassing, gutt som roter fælt i sekken. Knøvler papirer, legger ikke papirer i permen, er stadig med andres blyanter og viskelær hjem i penalet, glemmer skolebøker, osv. Har snakket med læreren om det også. Men uansett hvor mye jeg pratet med sønnen min, så ser jeg ingen endring. Når kan jeg forvente det?

Har dere tips til tiltak jeg kan gjøre?

Anonymkode: 3cd36...db3

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en andreklassing, gutt som roter fælt i sekken. Knøvler papirer, legger ikke papirer i permen, er stadig med andres blyanter og viskelær hjem i penalet, glemmer skolebøker, osv. Har snakket med læreren om det også. Men uansett hvor mye jeg pratet med sønnen min, så ser jeg ingen endring. Når kan jeg forvente det?

Tja, personlige erfaringer tilsier at når de har flyttet for seg selv og begynt i full jobb, da kan man forvente ryddig sekk ;) 

Skrevet

Dette er nok mer personavhengig enn aldersavhengig. Vi har tre barn og mellomste på 10 er akkurat slik du beskriver. Han bare dytter alt nedi sekken uten å sjekke hva som er nederst eller prøve å lage plass og vil det ikke nedi så skal det likevel. (Derimot glemmer han ikke bøker eller noe sånt.) Vi har snakket mye om det og hjulpet ham med å pakke sekken, men straks vi ikke følger med så går han tilbake til gamle vaner. Tror vi bare må fortsette å passe på og håpe at det når inn på et vis. De to andre på 8 og 12 har orden i sekkene sine. Vi har jo ikke oppdratt dem annerledes enn 10-åringen så han er nok bare slik. Vet det ikke var det du ville høre, men jeg tenker at det går seg til etter hvert som de blir eldre. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det der kommer helt an på både personlighet og modenhet hos barnet, men mye henger også på hvor konsekvente man har vært på å få barnet til å ta dette som en selvfølge fra 1-2 årsalderen av. 

Min førsteklassing holder orden selv, og har gjort det siden barnehagen. Alt av papirer og bøker ligger der det skal, alle brev og beskjeder leveres oss foresatte på vei hjem fra skolen, skift som er blitt vått/skittent er pakket i vanntett pose vi har og ligger i sekken, og når leksene er ferdige spisses blyanter og sekken pakkes til dagen etter utfra en timeplan hun har ved skrivebordet. Nettbrett etc settes til lading på et fast sted så fort det er ferdigbrukt; alt sånt går på automatikk.
Søndag kveld pakker hun også posene med utstyr til ukens to fritidsaktiviteter, og henger dem på riktig knagg. 

Vi fremstiller det som helt naturlig å ha skikkelig orden på sakene sine og full kontroll på egne prosjekter og utstyr til enhver tid, så barnet vet ikke av noe annet og gjør disse tingene på et øyeblikk. Vi kaller det «orden i forbifarten». 

Anonymkode: 6ea34...a5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der kommer helt an på både personlighet og modenhet hos barnet, men mye henger også på hvor konsekvente man har vært på å få barnet til å ta dette som en selvfølge fra 1-2 årsalderen av. 

Min førsteklassing holder orden selv, og har gjort det siden barnehagen. Alt av papirer og bøker ligger der det skal, alle brev og beskjeder leveres oss foresatte på vei hjem fra skolen, skift som er blitt vått/skittent er pakket i vanntett pose vi har og ligger i sekken, og når leksene er ferdige spisses blyanter og sekken pakkes til dagen etter utfra en timeplan hun har ved skrivebordet. Nettbrett etc settes til lading på et fast sted så fort det er ferdigbrukt; alt sånt går på automatikk.
Søndag kveld pakker hun også posene med utstyr til ukens to fritidsaktiviteter, og henger dem på riktig knagg. 

Vi fremstiller det som helt naturlig å ha skikkelig orden på sakene sine og full kontroll på egne prosjekter og utstyr til enhver tid, så barnet vet ikke av noe annet og gjør disse tingene på et øyeblikk. Vi kaller det «orden i forbifarten». 

:ler: Ja, hva kan man egentlig si.

Anonymkode: 77ab4...c4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

:ler: Ja, hva kan man egentlig si.

Anonymkode: 77ab4...c4a

Hæ? 

AnonymBruker
Skrevet

Min nå 10 åring var akkurat sånn i 1-3 klasse. Men ble gradvis bedre. Hadde helt glemt det rim jeg leste tråden din. Trodde det var min gamle, for jeg lagde en tråd om dette jeg også :)

Anonymkode: 5f538...7ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på vgs og veeeldig mange av 16-18 åringene er slik enda 😅

Anonymkode: 8136e...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik hele barneskolen, ungdomsskolen og videregående. Studerte i 6 år og halve studieløpet mitt var innleveringene fremdeles fysiske på papir før alt ble digitalisert på studieprogrammet. De ble levert inn med kaffeflekker, rifter og krølla sammen til tider av et voksent menneske som studerer. Tror bare det er en del av min personlighet. Tror jeg ble truet med nedsatt order på barneskolen fordi jeg ofte glemte leksene hjemme, glemte innleveringer osv. 

Er ikke sløv på andre områder, har et ryddig hjem, alltid presis på jobb og i sosiale sammenhenger. Så vet ikke hvorfor det aldri har vært så nøye med organisering av skolesaker.

Anonymkode: 79d88...ea9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg er sånn enda, og jeg er 32. 

Anonymkode: 23ed5...4dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde fem mugne matpakker nedi der i alle fall ut barneskolen 🙈😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er 2. klasse-lærer og kan trøste deg med at han er helt normal. De fleste 2. klassinger har ikke tid til å pakke pent sammen, om beskjeden er aldri så tydelig. Når timen er over, gjelder det å komme seg ut i ei farlig fart og hvis papiret stappes i sekken er pulten ryddig. Sånn er det. Åpne sekken sammen, når han kommer hjem og la han rydde da, men å forvente snuoperasjon... Kanskje når han er på mellomtrinnet 😊

Anonymkode: cc77e...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...