AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Hei Skal ta eksamen i Norsk Skriftlig i mai og lurer på om noen har noen tips til hva jeg MÅ kunne? Anonymkode: ee7da...de7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Du må for det første vite at du vil få (studiespes) i oppgave å skrive en kortsvarsoppgave og en langsvarsoppgave. kortsvarsoppgaven skal skrives etter et eget mønster/oppsett. I kortsvaret må du huske at dette er et svar som tar utgangspunkt i et eller flere vedlegg. Typ: Gjør rede for sentrale virkemidler i diktet «Ord over grind» osv. Langsvaret prøver deg i en rekke sjangre/teksttyper. Du skal også her forholde deg til vedlegg. Teksttyper du ofte kan velge mellom er: sammenlikning (av noveller, dikt osv.) analyse av novelle, retorisk analyse Drøftende tekst kreativ tekst (ikke gå i fallgropa og skriv i hytt og pine her. Kreativ tekst tester deg i bruk av virkemidler. Essay eller kåseri er lurt å velge her.) Også langsvaret skal alltid ha en innledning og avslutning. Husk alltid alltid kilder og riktig og konsekvent referering underveis. Vil sterkt anbefale deg å lese deg opp på NDLA om skriftlig eksamen, samt sjekke ut ressursene på Skrivesenteret (på nett). Der ligger det eksempelsvar. Skaff deg også et mnd ab på Studienet. Der ligger det absolutt alt du trenger å lese nå før eksamen, blant annet eksamensoppgaver for årene frem til nå, med eksempelsvar. Forklaring på hvordan du skriver sjangrene over. Norsk er et modningsfag, og en speed-learning vil være veldig vanskelig. Du bør derfor gamble litt og velge deg ut 2-3 sjangre du er rå på, slik at du vet mye om noe. lykke til Anonymkode: 5771e...729 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Ps: Videoteket.no er også bra!! Forelesninger på nett. Mye om skriftlig eksamen. Anonymkode: 5771e...729
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #4 Skrevet 9. april 2021 Min privatistlærer i norsk sa at hvis du får muligheten til å velge novelleanalyse, så bør du velge det. Det er litt utfordrende, men INGEN velger det og sjansen er stor for å få 6. Jeg gjorde det og fikk 6. Anonymkode: c4517...cb8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå