AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Del Skrevet 8. april 2021 Jeg leier en leilighet som er møblert, og TV/wifi inngår i husleien. Bredbåndet er ganske dårlig og svinger skikkelig, og når husverten er inne så er det veldig ustabilt og fungerer ikke, sikkert fordi han er på nettet. Dette har jeg gitt beskjed om og husvert sier det har vært sånn i flere år. Husvert fortalte meg at han skulle kjøpe en wifi forsterker som jeg skulle ha i min leilighet, for å få mer stabilt bredbånd. Nå kommer han og sier at den forsterkeren var så dyr at det blir ikke aktuelt for han å kjøpe den, og fortalte at de som bodde der før meg kjøpte sin egen forsterker... Når jeg betaler for all inclusive og det står i kontrakten at TV og wifi abonnement er inkludert i husleien, så skal jo ikke jeg bruke penger på å kjøpe noe ekstra for å få Internett til å fungere? De siste par ukene har jeg måttet kjøpt mer mobildata for i det hele tatt å kunne bruke telefonen når jeg er hjemme, og pcen min har jeg gitt opp å bruke, og jeg er ikke interessert i å kjøpe noe mobilt bredbånd til pcen. Jeg mener jeg har rett til å få redusert husleie når wifi ikke fungerer, og når husvert hinter om at jeg må kjøpe min egen wifi forsterker til flere tusen kroner. Eller? Anonymkode: f415c...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Del Skrevet 8. april 2021 Problemet her er at du har jo tilgang på det du betaler for (tv og nett), selv om det er ustabilt og dårlig. Dessverre tror jeg huseier har sitt på det tørre her. Anonymkode: db2db...456 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Del Skrevet 8. april 2021 Jeg er enig med deg, at når wifi er spesifisert som inkludert i kontrakten, så skal det ikke være slik at du selv skal måtte gjøre tiltak (for egne penger og krefter) for å få det til å fungere. Man kan ikke forvente et ultraraskt bredbånd hvis det ikke er spesifisert i kontrakten at det skal være veldidg raskt, men et trådløst nett som minimum kan anvendes til daglige ting og litt strømming bør man kunne forvente i dag. Anonymkode: 296fd...b34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Del Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet her er at du har jo tilgang på det du betaler for (tv og nett), selv om det er ustabilt og dårlig. Dessverre tror jeg huseier har sitt på det tørre her. Anonymkode: db2db...456 Internettet er så dårlig at jeg kan nesten ikke bruke det. Jeg var jo ikke klar over at det var så dårlig da jeg sa ja til leiligheten. Man tester jo ikke wifi når man er på visning. Ts Anonymkode: f415c...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 8. april 2021 #5 Del Skrevet 8. april 2021 Jeg mener korte svaret er nei - står det at det skal være wifi skal det være fugnerende wifi. Står det at det er wifi eller internett? Dersom det står internett trenger han bare levere en kabel/kontakt med internetttilkobling til deg, så må du ordne wifien selv (men da må han levere kontakten) Dersom det blir dårligere når han går inn høres det ut som det er båndbredden som er problemet, altså hvor mye linjen kan laste ned samtidig. Om denne ikke tåler "vanlig bruk" for din del mener jeg at han ikke har levert det han har avertert. (Det blir omtrent som om TV-bildet skurrer og faller ut jevnlig) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Del Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet her er at du har jo tilgang på det du betaler for (tv og nett), selv om det er ustabilt og dårlig. Dessverre tror jeg huseier har sitt på det tørre her. Anonymkode: db2db...456 Hvis det faktisk ikke fungerer ordentlig, så er det jo en kontraksfestet tjeneste som da i liten grad leveres. Så nei, huseier har ikke sitt på det tørre her. Anonymkode: 296fd...b34 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 8. april 2021 #7 Del Skrevet 8. april 2021 Du kan feks kjøre speedtest jevnlig og se hvilke resultater du får. Dette kan brukes som dokumentasjon på dårlig linje. https://fast.com/nb/ eller https://www.speedtest.net/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Del Skrevet 8. april 2021 Jeg tviler på at du kan få redusert leie pga ustabilt wifi. Det er jo wifi tilgjengelig. At det ikke er godt nok for deg, er nok ikke utleiers problem. Kan du ikke bare kjøpe inn det du trenger for å eventuelt få det bedre? Eller kanskje dere bare bor et sted med dårlig nett? Anonymkode: cbd9e...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 8. april 2021 #9 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 8. april 2021 #10 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Del Skrevet 8. april 2021 ekkoet skrev (25 minutter siden): Jeg mener korte svaret er nei - står det at det skal være wifi skal det være fugnerende wifi. Står det at det er wifi eller internett? Dersom det står internett trenger han bare levere en kabel/kontakt med internetttilkobling til deg, så må du ordne wifien selv (men da må han levere kontakten) Dersom det blir dårligere når han går inn høres det ut som det er båndbredden som er problemet, altså hvor mye linjen kan laste ned samtidig. Om denne ikke tåler "vanlig bruk" for din del mener jeg at han ikke har levert det han har avertert. (Det blir omtrent som om TV-bildet skurrer og faller ut jevnlig) I kontakten står det wifi. Ts Anonymkode: f415c...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Del Skrevet 8. april 2021 Hvorfor bruker du nettet til husverten?, for det første så er det ikke sikkert siden det er veldig lett å overvåke hva du gjør og for det andre så bryter husverten vilkårene i kontrakten med nettleverandøren. Leietagere må slutte å bruke andre sitt nett og utleiere må slutte å la andre bruke sitt nett. Sikkerhet er en ting men den står bak abonnementet er også juridisk ansvarlig for hva nettet blir brukt til. Du bør ordne med eget nett. Anonymkode: f27a0...9fd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Del Skrevet 8. april 2021 Her leier vi ut med internettkabel til leiligheten (trukket i veggen). Leietaker må selv ordne ruter. Er det ikke ganske vanlig at man som leietaker som minimum fikser egen ruter? Anonymkode: b8b99...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 8. april 2021 #14 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristina S. Skrevet 8. april 2021 #15 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Del Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor bruker du nettet til husverten?, for det første så er det ikke sikkert siden det er veldig lett å overvåke hva du gjør og for det andre så bryter husverten vilkårene i kontrakten med nettleverandøren. Leietagere må slutte å bruke andre sitt nett og utleiere må slutte å la andre bruke sitt nett. Sikkerhet er en ting men den står bak abonnementet er også juridisk ansvarlig for hva nettet blir brukt til. Du bør ordne med eget nett. Anonymkode: f27a0...9fd På hvilken måte kan utleier overvåke hva jeg gjør på nettet? Ts Anonymkode: f415c...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Del Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): På hvilken måte kan utleier overvåke hva jeg gjør på nettet? Ts Anonymkode: f415c...c00 Utleier har full oversikt over hvilke nettsider du besøker og kan enkelt se hvilken data som blir overført. Anonymkode: 86435...e01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Del Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På hvilken måte kan utleier overvåke hva jeg gjør på nettet? Ts Anonymkode: f415c...c00 Utleieren har tilgang til routeren som kan logge all trafikken på nettet, utleier kan også skaffe seg tilgang til dine enheter som du bruker på hans nett. Hvis du skal bruke nettet så bør du i det minste bruke VPN på alle enhetene, da snakker jeg om betalt VPN som NordVPN eller ExpressVPN. Anonymkode: f27a0...9fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Del Skrevet 8. april 2021 T.o.m Internett leverandørene pleier p ha i vilkår at wifi ikke er garantert , ap spørst om du kommer noen vei Anonymkode: ef958...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Del Skrevet 8. april 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Utleieren har tilgang til routeren som kan logge all trafikken på nettet, utleier kan også skaffe seg tilgang til dine enheter som du bruker på hans nett. Hvis du skal bruke nettet så bør du i det minste bruke VPN på alle enhetene, da snakker jeg om betalt VPN som NordVPN eller ExpressVPN. Anonymkode: f27a0...9fd Dettw! Anonymkode: 15bdb...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå