Gå til innhold

Forslag til billigere festmat i bryllup? Og lov med kaffegjester hvis det er mange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger bryllup som må bli etter korona. Vi kan bli ca 80stk hvis vi skal invitere alle vi ønsker. Og det vil vi jo! Men det kan jo bli veldig dyrt med så mange, og ikke minst så har ikke alle lokalene plass til så mange sittende. 

Så da lurer jeg på om noen har tips til å gjøre det billigere? Kan vi servere noe annet enn treretter som ikke er fryktelig dyrt, men samtidig litt "fest" over? (ikke sodd og den type mat, det skal i IKKE servere)

Også lurer jeg på om det er ok å ha kaffegjester dersom det er flere? Er i så fall snakk om 20-35stk. 

Anonymkode: 453ac...f76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at kaffegjester bør unngås hvis man kan, da kan man kanskje heller la være å invitere dem? Det blir fort sånn "a-lag" og "b-lag" av gjester. Da bør det i tilfelle være godt organisert slik at ikke kaffegjestene blir sittende og vente utenfor middagslokalet mens "a-gjestene" spiser middag dersom middagen drar ut i tid.

Billigere mat: har dere undersøkt muligheten for å ha catering lever til et lokale, og kjøpe alkohol selv? Det betinger at dere finner et lokale som tillater medbrakt alkohol. Eller hva med å ha toretters i stedet for treretters?

Anonymkode: 750fe...573

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke kaffegjester er noe god idé. Typisk at middagen drar ut i tid og de blir sittende et sted å vente på å få komme inn. Ikke gøy for noen. Jeg har vært i bryllup før hvor det var grillbuffet. Vet ikke om det var så mye billigere, men det var helt ok. Så kan dere for eksempel ha noe frukt til dessert og kaker senere (som gjestene har bakt)

Anonymkode: 89b72...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller kjørt en liten og intim middag med de aller nærmeste, og deretter hatt bryllupsfest med nattmat.

Anonymkode: a0b9f...814

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ville jeg heller kjørt en liten og intim middag med de aller nærmeste, og deretter hatt bryllupsfest med nattmat.

Anonymkode: a0b9f...814

Dette! 

Ingen som forventer gourmet til nattmat. I riktig lag kan pølse i lompe gjøre susen til og med 😂

Anonymkode: 967b3...176

Skrevet

Jeg er kanskje litt sær her, men som er veldig interessert i og opptatt av god mat, då har jeg til gode å få en imponerende tre-retters i bryllup. Med overraskende lite variasjon har disse middagene stort sett ligget rundt og under middels - dette gjelder både på hotell og der det har vært mer grendehus-aktig. Det er rett og slett veldig få kjøkken som klarer, og med de forskyvninger i tidsplan som stort sett skjer er det også ekstremt krevende, å få til en bra tre-retters i et bryllup med 80+ gjester.

Dette er råd du ikke vil ha, men jeg synes også det er veldig mye bedre med riktig tilberedt sodd, en god gryterett eller riktig kokt rømmegrøt med spekemat, enn en middels tre-retters.

Min erfaring er også at det har vært like mye « fest» med servering av grillmat eller buffet som ved treretter. Altså tror jeg det er mulig å overvurdere dette.

Kaffegjester primært som sparetiltak synes jeg ikke er noen god ide. Jeg er ikke blant de mest negative til kaffegjester her inne, men kaffegjester for meg har nok litt snevre rammer.

- Det er folk som holder til helt i nærheten av bryllupet og som ikke har problemer med å henge hjemme, eller kanskje til og med droppe vielsen.

- Det er folk som blir bedt primært som en hyggelig gest, ikke forventer å bli invitert og kanskje til og med føler middag og taler som for personlig, men som kan ha en trivelig fest om det passer sånn. Typisk naboer, korpset, koret eller gode kollegaer.

Kaffegjester som må reise er skikkelig uhørt. Hadde jeg blitt invitert i kaffen i et bryllup over en time reise hjemmefra hadde jeg takket nei, men hadde jeg blitt invitert i et bryllup med servering av sodd til middag hadde jeg gladelig reist landet rundt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ymra skrev (2 timer siden):

Jeg er kanskje litt sær her, men som er veldig interessert i og opptatt av god mat, då har jeg til gode å få en imponerende tre-retters i bryllup. Med overraskende lite variasjon har disse middagene stort sett ligget rundt og under middels - dette gjelder både på hotell og der det har vært mer grendehus-aktig. Det er rett og slett veldig få kjøkken som klarer, og med de forskyvninger i tidsplan som stort sett skjer er det også ekstremt krevende, å få til en bra tre-retters i et bryllup med 80+ gjester.

Dette er råd du ikke vil ha, men jeg synes også det er veldig mye bedre med riktig tilberedt sodd, en god gryterett eller riktig kokt rømmegrøt med spekemat, enn en middels tre-retters.

Min erfaring er også at det har vært like mye « fest» med servering av grillmat eller buffet som ved treretter. Altså tror jeg det er mulig å overvurdere dette.

Kaffegjester primært som sparetiltak synes jeg ikke er noen god ide. Jeg er ikke blant de mest negative til kaffegjester her inne, men kaffegjester for meg har nok litt snevre rammer.

- Det er folk som holder til helt i nærheten av bryllupet og som ikke har problemer med å henge hjemme, eller kanskje til og med droppe vielsen.

- Det er folk som blir bedt primært som en hyggelig gest, ikke forventer å bli invitert og kanskje til og med føler middag og taler som for personlig, men som kan ha en trivelig fest om det passer sånn. Typisk naboer, korpset, koret eller gode kollegaer.

Kaffegjester som må reise er skikkelig uhørt. Hadde jeg blitt invitert i kaffen i et bryllup over en time reise hjemmefra hadde jeg takket nei, men hadde jeg blitt invitert i et bryllup med servering av sodd til middag hadde jeg gladelig reist landet rundt...

Takk for tips! En god gryterett kan være noe, men bare ikke type sodd/lapskaus. Det ville nok mange synes var kjipt og mange er ung og ikke så vant til den slags. Kaffegjestene hadde i så fall blitt venner med partnere, søskenbarn med partnere, noen få kollegaer. Også ville det vært middag med tanter/onkler, søsken, foreldre, forlovere, besteforeldre inkl partner. Har tenkt å ha bryllupet i byen vi bor i og alle gjestene bor der også. 

Anonymkode: 453ac...f76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns personlig at kaffegjester er en uting. Jeg har vært det et par ganger, og når man får beskjed om å dukke opp f.eks kl 20 er det ALDRI etter tidsplanen, har opplevd at alle fremdeles sitter ved bordet. Det er litt kleint. Så snakker alle om hvor fin vielsen var, noe man ikke var invitert i. Nei, det er egentlig bare litt kleint. Det føles som om du er en skikkelig attpåklast-gjest, en siste tanke.

Du ber også de du inviterer som kaffegjest om å pynte seg for å være et par timer i bryllupet ditt, og de får ikke mat engang. Kanskje litt kake ja, men næ. Jeg sier nei til invitasjoner som kaffegjest om jeg får en igjen, men det er lenge siden sist heldigvis. 

Anonymkode: 59860...165

AnonymBruker
Skrevet

Tror du kan spare penger på å ha buffet, og ikke 3 retters. Og der desserten er kakene, som man oftest får hjelp fra venner og familie til å lage.

Anonymkode: 40ee1...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke konseptet kaffegjester. Hadde aldri i verden vært komfortabel med å ha det i eget bryllup. 

On 4/8/2021 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

Vi kan bli ca 80stk hvis vi skal invitere alle vi ønsker.

Hvorfor invitere så mange? Du skriver at 20-35 av disse gjestene skal inviteres som kaffegjester. Da ville jeg heller latt være å invitere de. Er jo som å si til folk at de ikke er bra nok til å inviteres i selve bryllupet, men sitte å slurpe kaffe med resten av gjengen som ikke var bra nok skal de få lov til. Og regner med de føler seg forpliktet til å ta med seg en gave eller blomst eller noe også. Nei, jeg synes det er noe tull dette kaffegjest greiene.

Anonymkode: 3113c...172

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...