Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok "fy" å skrive, men lurer på om andre har lignende erfarne eller har tips å komme med.

Saken er den at jeg er DRITTLEI av å gå hjemme i permisjon. Mye er nok pga korona, som gjør at jeg er mye alene med baby. Mannen jobber bortreist i 2 uker, så er mye alene som sagt. Treffer foreldre/svigers noen timer i uka, det er det. Bor i en komnune alt er nedstengt.

Saken er den at jeg er så lei!! Når baby våkner om morgenen gleder jeg meg allerde til hun skal legge seg. Hun er en solstråle, sover natten gjennom og er en enkel baby. På dagen sover hun også godt, men duppene er sjeldent lenger enn 30-40 min. To av disse er på trilletur. Hun liker ikke å ligge våken i vogna.

Er så glad i babyen min, handler ikke om det! Gruer meg til å begynne på jobb om en måned og vet jeg kommer til å gråte i starten av savn. Det er bare at dagene er så like, alt vi gjør er det samme. Er jo begrenset hva en 6 mnd gammel baby syntes er gøy, spesielt når vi er alene. Hun blir fort lei, så er tom for ideer å gjøre. Vi bytter å være i ulike rom, leker etc.. men dagene blir lange når hun sover så korte dupper😅

Noen tips??

Anonymkode: 28cfd...e63

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt, syntes det var så kjedelig å være i permisjon selv. Min mann var derimot aldri bortreist, så det som fikk meg fint gjennom var at han hadde ansvar for ungen noen timer etter jobb eller kvelden, slik a jeg kunne gjøre min egne ting. Tur i skogen, treffe venninner, trening, butikker osv. Kanskje du kan bruke familien som barnepass litt? Akkurat nå er jo nesten alt stengt, men å gå en tur eller treffe noen ute kan man jo. 

Anonymkode: 71327...04b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tips, men du er ikke alene om å føle det slik. Jeg begynte å jobbe hjemmefra når lille var 4 mnd fordi jeg ikke likte å være hjemme i permisjon. 

Hadde også en baby som bare sov 30-40 min. Det ble bedre når jeg fikk tips om en svensk nettside med ett skjema for når baby "burde" sove. Begynte å følge dette og plutselig sov hun opptil 2 timer 🙂

Anonymkode: 6b167...3d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene. ❤️

Anonymkode: 689b4...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Var hjemme ca et år med baby i 2018. Foruten at jeg møtte barselgruppa mi noen ganger i mnd (som var kjempekos), litt kontakt med venninner på cafe og sånn + noe kontakt med familie så besto hverdagen til meg og baby mye i det samme. Og vi likte det faktisk begge to. Ble liksom en rutine. 

I de første 3 mnd var vi mye , fokus var på amming og søvn, ta i mot litt besøk fra familie etc. var uansett en trilletur om dagen (ned til butikken.)

Da baby var rundt et halvt år var vi som oftest i byen (Oslo) fra formiddag til tidlig ettermiddag. Kjøpte da litt mat på cafe , og gikk lange trilleturer i Frognerparken og lignende. Møtte av og til andre venninner med barn og trillet med dem (dette kan jo også gjøres nå når det er covid..) men syns ofte det var vel så kos å bare kunne styre tiden og dagen selv. 

Hørte alltid på podcast mens baby sov i vognen. Følte på den måten at jeg fikk inn ganske mye av både nyheter og litt påfyll - noe som sikkert er viktig for de fleste når man er utenfor arbeidslivet og det normale livet. 

Alt i alt så syns jeg at jeg klarte å se på permisjonstiden som en jobb. Likeledes en vanlig jobb blir man lei innimellom, men det handler om å gjøre noen gode rutiner ut av det. Få bakt inn noe du syns er allright inn i det også :) 

Man har selvsagt mye igjen når baby liker å sitte i vogn. Hvor gammel er baby? Ofte liker de når man kan bytte til sittende bagdel

Anonymkode: af9bb...a86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er nok "fy" å skrive, men lurer på om andre har lignende erfarne eller har tips å komme med.

Saken er den at jeg er DRITTLEI av å gå hjemme i permisjon. Mye er nok pga korona, som gjør at jeg er mye alene med baby. Mannen jobber bortreist i 2 uker, så er mye alene som sagt. Treffer foreldre/svigers noen timer i uka, det er det. Bor i en komnune alt er nedstengt.

Saken er den at jeg er så lei!! Når baby våkner om morgenen gleder jeg meg allerde til hun skal legge seg. Hun er en solstråle, sover natten gjennom og er en enkel baby. På dagen sover hun også godt, men duppene er sjeldent lenger enn 30-40 min. To av disse er på trilletur. Hun liker ikke å ligge våken i vogna.

Er så glad i babyen min, handler ikke om det! Gruer meg til å begynne på jobb om en måned og vet jeg kommer til å gråte i starten av savn. Det er bare at dagene er så like, alt vi gjør er det samme. Er jo begrenset hva en 6 mnd gammel baby syntes er gøy, spesielt når vi er alene. Hun blir fort lei, så er tom for ideer å gjøre. Vi bytter å være i ulike rom, leker etc.. men dagene blir lange når hun sover så korte dupper😅

Noen tips??

Jeg hatet permisjonen selv! Dritkjedelig med babyer. 

ingen tips, bare hold ut. Eller, vi graderte /delte permisjonen slik at det ble en kombinasjon av jobb og permisjon, så ingen av oss gikk på veggen.

Anonymkode: 6482b...84c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen tips, men du er ikke alene om å føle det slik. Jeg begynte å jobbe hjemmefra når lille var 4 mnd fordi jeg ikke likte å være hjemme i permisjon. 

Hadde også en baby som bare sov 30-40 min. Det ble bedre når jeg fikk tips om en svensk nettside med ett skjema for når baby "burde" sove. Begynte å følge dette og plutselig sov hun opptil 2 timer 🙂

Vil du linke? 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du jobbe gradert? Det reddet min permisjon, og kommer til å gjøre det samme med nr 2.

Var supert for alle involverte.

Anonymkode: 9fea8...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og tips dere! Godt jeg ikke er alene iallfall, føler det er litt tabu og si man er lei🙈 begynner på jobb igjen om 4 uker, så ser frem til det iallfall, får bare holde ut til da😊 er de siste månedene jeg har følt det slik, i starten så sov baby og jeg ammet hele tiden så fikk slappet godt av og sett masse serier osv. Det er det lite av nå, hun krever meg hele tiden så blir sliten av det😬

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det helt likt! Fikk baby sent 2019, hadde en tøff fødsel og en knallhard barseltid - så når jeg endelig kom meg på beina og var klar til å komme meg ut, da kom korona å avlyste alt.. Ingen babyaktiviteter, ingen barselgruppe, ingen åpen barnehage, ingenting. Jeg er yngre enn gjennomsnittet, derfor hadde ingen av mine venninner barn og jeg kjente ingen av dem som fikk barn samtidig som meg - fra før. Er en sjenert person, så å sende mld til en tilfeldig annen barseldame å spørre om å møtes var bare utelukket. Mannen hadde 14-14 skiftordning så var også mye alene. Hadde i tillegg en krevende baby som ennå (1,5 år nå) ikke vet hva søvn betyr 😛 Sett i retrospektiv hadde jeg nok en barseldepresjon, for jeg virkelig hatet livet og så ingen mening med noen ting periodevis. Var så ensom at ord kan ikke beskrive det! 

Jeg kan ikke si når ting blir bedre, for det ble de ikke for meg før jeg begynte i jobb og ungen i bhg 😅 Ikke misforstå, jeg forguder ungen og det var selvsagt mye kos også - men alt i alt et møkkaår. Jeg ELSKER hverdagen, dette er gull i forhold til permisjon :) 

Anonymkode: 58ce7...b7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig å føle det sånn. Jeg hatet være i perm med førstemann og gruet meg som en hund til denne permen.

Ensomhet, mangel på stimuli, og at alt er så likt, man er så låst.. 

Nå er lillebror 8 uker, og korona til tross går det litt bedre denne gangen.

For meg hjelper det veldig å ha på radio, høre litt stemmer. Jeg hører på podcast eller lydbok når jeg triller, så blir det mindre kjedelig. Jeg leser også litt jobbmailer og leser på some for jobben, så jeg ikke føler meg faller helt utenfor. Ellers er også denne babyen klistremerke som nekter ligge alene og kun sover i vogn i bevegelse eller på meg, så får null egentid på dagen..

Det var utrolig godt å begynne på jobb igjen sist..

Anonymkode: a8be4...f66

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg kjempegodt. Jeg hadde det helt likt (og også en power nap’er;)). Tips er å sette noen mål, hva vil du få til denne permisjonen? Og gjør det konkret. Samt vær bevisst på når den slutter, evt del opp i faser. Det funket kun litt hos meg, og jeg begynte å jobbe når min datter var 5 måneder. Og da savnet jeg plutselig å være i permisjon.

Anonymkode: dca78...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil du linke? 🙂

Har dessverre ikke klart å finne det igjen 😟

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forstår deg veldig godt, syntes det var så kjedelig å være i permisjon selv. Min mann var derimot aldri bortreist, så det som fikk meg fint gjennom var at han hadde ansvar for ungen noen timer etter jobb eller kvelden, slik a jeg kunne gjøre min egne ting. Tur i skogen, treffe venninner, trening, butikker osv. Kanskje du kan bruke familien som barnepass litt? Akkurat nå er jo nesten alt stengt, men å gå en tur eller treffe noen ute kan man jo. 

Anonymkode: 71327...04b

Så du trengte fri fra babyen med en gang mannen din kom hjem. Så mannen din skulle altså gå rett fra en lang dag på jobb til å ta seg av babyen. Ikke noe fritid for han, bare for deg? Virker urettferdig og egoistisk av deg.

Anonymkode: 4b2cb...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du trengte fri fra babyen med en gang mannen din kom hjem. Så mannen din skulle altså gå rett fra en lang dag på jobb til å ta seg av babyen. Ikke noe fritid for han, bare for deg? Virker urettferdig og egoistisk av deg.

Det er jo sånn det er å være forelder: man kommer hjem fra jobb og man må ivareta barna sine. Man kan ikke bare bestemme seg for å ta en pause fra foreldrerollen rett etter jobb. Moren har passet på barnet helt til far kommer fra jobb, og mor har vært den som har vært oppe om nettene med barnet og fått redusert søvn mens far har sovet "fordi han skal jo på jobb". Vil ikke far ha kontakt med barnet sitt? Hvorfor skal far få pause etter jobb når han har sovet natta igjennom, mens mor skal fortsette skiftet sitt i x antall timer, samt på mindre søvn enn far??

Anonymkode: 071f4...815

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jobb og det å ha barn er ikke det samme. Barn er ikke en jobb. Barn er et individ du kommuniserer, veileder og gi masse kjærlighet til. Selvsagt skal mannen ta seg av barnet selv om han har vært på jobb! Og hvis han ikke gjør det med glede blir jeg bekymret for tilknyttingen mellom far og barn. Det er et menneske som du selv skapte og valgte sette på jorda. Det er jo helt absurd å se på det som bare jobb! 

• Liker 6
Skrevet

Her en en link til «sensory play» eller ting babyen kan leke med som du finner i hjemmet som stimulerer sansene til babyen og kan underholde en 6mnd gammel baby. Det er bra for utviklingen og noe den kan holde på med og synes er gøy. Det er enkle ting du kan lage og det blir jo sikkert også et tidsfordriv for deg også :) 

https://lovevery.com/community/blog/child-development/fun-developmental-activities-for-babies-5-6-months/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha fritid? Den tida bruker nok mor på å sove.

Baby skal mates hver 2 time, har minst like mange bleier å skifte xx antall klesskift etter gulp eller bleier som lekker eller uhell på stellebordet, baby gråter noen timer i strekk og man må bysse bysse bysse for baby takler ikke å ligge i ro, og har kanskje kolikk.

Å få en hel natt søvn, komme seg ut fra skrik og hyl, det er far som har det lettest der.

Anonymkode: b966e...f26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett podcast eller TV på i bakgrunnen når vi er hjemme alene - hjelper veldig synes jeg (med serier jeg allerede har sett, baby er fremdeles hovedfokus) 🙃

Anonymkode: f388b...fe0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...