AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Fortell gjerne litt om gangen i det. Jeg ba om at de jeg skylder penger ( 4.000 ca) skulle dele beløpet i mindre rater, men dette ønsket de ikke. Jeg føler meg altså så liten og tafatt 🤮 Det virker som om toleransen hos ulike selskap varierer veldig. Et annet selskap stoppet renter på sitt initiativ. Jeg pleier å betale altså, men de to siste månedene har strømmen veltet budsjettet mitt. Hva skjer nå? Har ikke mye å gå på i utgangspunktet. Flere her som har hatt betalingsanm. eller havnet hos namsmannen? Noe så jævlig nedrig. Anonymkode: d061f...fed
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #2 Skrevet 9. april 2021 Ikke bry deg om avslag og trusler. De har et lovverk å forholde seg til selvom de ikke opplyser det. Det er for å gjøre deg handlingslammet og gi de rett på å sette masse salærer Vis og dokumeter at du betaler etter evne, da unngår du betalingsanmerkning,lønnstrekk og namsmann. Når de må sikre kravet sitt hos innen tre år. Risikerer du bet.anmerkning Anonymkode: ea036...0e6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Betal det du kan å si ifra om at de er de du kan betale, 4000kr har du betalt inn før de kommer så langt som til namsmannen. Det tar mange måneder. Anonymkode: 75b43...ffb
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke bry deg om avslag og trusler. De har et lovverk å forholde seg til selvom de ikke opplyser det. Det er for å gjøre deg handlingslammet og gi de rett på å sette masse salærer Vis og dokumeter at du betaler etter evne, da unngår du betalingsanmerkning,lønnstrekk og namsmann. Når de må sikre kravet sitt hos innen tre år. Risikerer du bet.anmerkning Anonymkode: ea036...0e6 Stemmer dette? Er i en sak selv, der dem truer med å sende det til namsmannen, selv om jeg betaler mer en det jeg evt hadde blitt trekt i lønn. Sendte melding til namsmannen selv, fikk dette svaret : Så lenge kravene i tvangsfullbyrdelsesloven er innfridd, har saksøker/saksøkers prosessfullmektig anledning til å sende inn saken til namsmannen for tvangsinndrivelse. Det kan være flere grunner til at de ønsker å få saken behandlet hos namsmannen, bla. å få sikret kravet met pant i bolig/motorvogn e.l. Dersom saken behandles hos namsmannen, blir foreldelsesfristen 10 år, og dette kan også være en grunn til at de ønsker å sende saken til namsmannen. Anonymkode: 77b71...7e7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer dette? Er i en sak selv, der dem truer med å sende det til namsmannen, selv om jeg betaler mer en det jeg evt hadde blitt trekt i lønn. Sendte melding til namsmannen selv, fikk dette svaret : Så lenge kravene i tvangsfullbyrdelsesloven er innfridd, har saksøker/saksøkers prosessfullmektig anledning til å sende inn saken til namsmannen for tvangsinndrivelse. Det kan være flere grunner til at de ønsker å få saken behandlet hos namsmannen, bla. å få sikret kravet met pant i bolig/motorvogn e.l. Dersom saken behandles hos namsmannen, blir foreldelsesfristen 10 år, og dette kan også være en grunn til at de ønsker å sende saken til namsmannen. Anonymkode: 77b71...7e7 Riktig som namsmannen sier , de kan oversende det for å forlenge foreldelsesfristen i 10år. Betyr ikke at namsmannen tar utlegg i lønn fordet Anonymkode: ea036...0e6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Riktig som namsmannen sier , de kan oversende det for å forlenge foreldelsesfristen i 10år. Betyr ikke at namsmannen tar utlegg i lønn fordet Anonymkode: ea036...0e6 Det kan være at du står oppført med eiendeler det kan taes pant i? Anonymkode: ea036...0e6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Riktig som namsmannen sier , de kan oversende det for å forlenge foreldelsesfristen i 10år. Betyr ikke at namsmannen tar utlegg i lønn fordet Anonymkode: ea036...0e6 Men det blir vel en annmerkning uansett? Anonymkode: 77b71...7e7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det kan være at du står oppført med eiendeler det kan taes pant i? Anonymkode: ea036...0e6 Har en bil Anonymkode: 77b71...7e7
3LLA78 Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Det viktigste er å vise betalingsvilje og ikke hoppe over en frist. Har saken blitt sendt til inkasso? Send epost - så du har alt skriftlig, forklar situasjonen og hvor mye du kan betale av gangen, uten å velte økonomien din og be om en nedbetalingsavtale. Du kan også ta saken til Namsmannen, dersom du opplever at innkrever oppfører seg urimelige. Så vil saken bli sett på av uavhengig megler
TBergh Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Hei Det du må gjøre er å dokumentere at du betaler så mye som du klarer, og at dette skjer på en slik måte at ingen kreditor får mer enn noen av de andre. Dette gjør du som følger Bruk livsoppholdssatsen fra Forskrift og gjeldsordning lønnstrekk, og bruk det beløpet som passer i din situasjon. Legg til husleie. Husleien må du dokumentere. Forklar hvorfor du ikke klarer å betale alt med en gang, slik du her har gjort. Vis til dekningsloven (deknl.) § 2-7, siste ledd (avsnitt) «§ 2-7. Utlegg i lønnskrav m v. Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.» Send denne beregningen du har laget sammen med et likelydende brev til alle dine kreditorer. Send kopi av brevet til namsmannen på ditt hjemsted, og merk kopien til namsmannen med: Til orientering. Betalingsanmerkning. Det er inkassoselskapet som bestemmer om de gir deg en betalingsanmerkning. Det er imidlertid ikke lov å true med betalingsanmerkning, uten å gjennomføre det. Når du har innfridd, betalt, hele kravet skal betalingsanmerkningen slettes umiddelbart. Praksis er imidlertid noe annet. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå