Gå til innhold

Nå er jeg så lei! (Unicef, redd barna etc)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var ute å gikk isted og skulle på butikken. Jeg bor i sentrum av bergen, er student og har lite penger. I flere år har disse organisasjonene Redd barna, Unicef osv patruljert på torgallmenningen, kaster seg nærmest over folk, maser og spiller gjerne på samvittigheten din for å huke tak i deg.. Dette syns jeg i seg selv er dårlig gjort siden får da dårlig samvittighet resten av dagen egentlig. Men nå er grensen nådd! Nå har de altså begynt å henge utfor her jeg bor også.. Kan ikke gå tur med hunden min uten at jeg skal bli stoppet og ikke nok med det men de har blitt ENDA mer innpåsliten og krevende! Da jeg skulle hjem isted fulgte han ene fra en av organisasjonene etter meg HELE veien hjem.. Det ekleste var at da jeg åpnet døren til bygningen her jeg bor så stirret han inn i gangen akkurat da jeg gikk inn.. Som han prøvde å finne ut hvor jeg bodde og hvilken dør som var min osv. Dette syns jeg er langt over grensen på hva som er greit!

Er det ikke et slags firma jeg kan klage til? Kommunen eller noe? Syns de har blitt værre år etter år og nå syns jeg at de går over grensen når de begynner å følge etter deg, roper og skriker i det du ikke gir dem responsen de vil ha, følger etter deg påvei til butikken osv. Flere som er lei?

Anonymkode: 20e12...9f0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare nei takk, spør de en gang til sier jeg at jeg ikke liker barn. Unngår øyekontakt og gjør meg selv utilgjengelig. 

Er også lei, og synes det er synd at man må være så «slem». Men det står nye mennesker på samme plassene hele tiden, prøver mann være høflig så hopper de på deg. 

Han som står utenfor hos deg gikk langt over streken. Hadde klagd til firmaet de jobber for i første omgang. Tror ikke det er noe firma som fører tilsyn. Om det ikke endrer seg når du henvender deg til firmaet så hadde jeg forsøkt gårdeier eller kommunen. 

Anonymkode: 7e676...9ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare sier nei takk.  Fix ferdig.  Ja, de er kjempeirriterede, må brøyte meg forbi på vei fra jobb til bybanen. Torvallemenningen er blitt en utrivelig plass på grunn av alle selgerene. 

Anonymkode: c5aa6...876

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt livredd, men dem er et annet folkeslag enn hva vi er, ting som er over grensen vår er som oftest ikke det for dem. Ekkel oppførsel 

Anonymkode: 0504d...4a8

Skrevet

Herregud, ilandsproblemer

• Liker 4
Skrevet

Så rart. Med tanke på at andre tiggere må sitte i ro. Hvorfor gjøres det forskjell på tiggere? 

• Liker 2
Skrevet
Rosa Dartle skrev (3 minutter siden):

Herregud, ilandsproblemer

Og bli forfulgt når du er ute og går?  Det er plagsomt med tiggere som nærmest antaster en. Sett opp boder og stand, de får holde seg i ro. Så er det helt opp til alle om de vil komme bort å gi 🙂

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De fra unicef på Torgallmenningen i Bergen er faktisk det verste jeg har vært borti av slike "selgere". Jeg gir regelmessig penger til Unicef, men oppførselen til en av de som vanker på Torgallmenningen gjør faktisk at jeg vil boikotte hele greia, han burde mistet jobben. Han er aggressiv, og frekk, følger etter deg, og når man sier "nei, takk" eller prøver å gå videre sier han stygge ting til deg, og det er en pine å møte på dem. 

Hvis du skal klage til noen blir det vel å kontakte den organisasjonen vedkommende arbeider for, å forklare tidspunkt og sted og kanskje de tar det videre. Si gjerne at du vurderer å gå til media så de tar det på alvor. 

Anonymkode: bf530...85e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Må gå an å rapportere inn. Har og blitt stoppet av unicef, de er de verste, de mener de skal legge inn info der og da og man får ikke tenkt seg om, så Sier bare nei. Men opplevd noen rope etter meg på en parkeringsplass at jeg ville bli et bedre menneske av å tenke på andre. Kommer og hvert år noen på døra og skal ha meg til å gi 400kr i mnd til barn som ikke får dratt på ferie. Jeg er ingen gjerrig person, jeg gir mye hvert år, men jeg velger å gi til de jeg føler er mer nærmere mitt hjerte. Lhl, kreftforeningen, dyrebeskyttelsen, demensforeningen osv. Fuck pågående unicef folk, de skremmer og provoserer så nei... desverre.

Anonymkode: 203d6...33f

• Liker 3
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Og bli forfulgt når du er ute og går?  Det er plagsomt med tiggere som nærmest antaster en. Sett opp boder og stand, de får holde seg i ro. Så er det helt opp til alle om de vil komme bort å gi 🙂

Jeg klarte ikke å finne noe i innlegget som gjorde at det virket skummelt, det hadde vel mer med trådstarters egen samvittighet å gjøre. Kan da godt hende han skulle samme veien.

Jeg får også dårlig samvittighet når jeg ikke gir, der jeg ser at frivillige bruker masse tid på å samle inn penger til fattige og syke barn, mens jeg heller vil bruke pengene mine på mat, vin, Netflix og planter til hagen. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt livredd, men dem er et annet folkeslag enn hva vi er, ting som er over grensen vår er som oftest ikke det for dem. Ekkel oppførsel 

Hva mener du med et annet folkeslag?

Jeg synes også det kan være irriterende.

Anonymkode: a081f...529

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må gå an å rapportere inn. Har og blitt stoppet av unicef, de er de verste, de mener de skal legge inn info der og da og man får ikke tenkt seg om, så Sier bare nei. Men opplevd noen rope etter meg på en parkeringsplass at jeg ville bli et bedre menneske av å tenke på andre. Kommer og hvert år noen på døra og skal ha meg til å gi 400kr i mnd til barn som ikke får dratt på ferie. Jeg er ingen gjerrig person, jeg gir mye hvert år, men jeg velger å gi til de jeg føler er mer nærmere mitt hjerte. Lhl, kreftforeningen, dyrebeskyttelsen, demensforeningen osv. Fuck pågående unicef folk, de skremmer og provoserer så nei... desverre.

Anonymkode: 203d6...33f

Så merkelig at flere har opplevelsen av at unicef er de verste. Møtte en annen fra unicef på Stord, og han også var frekk og slesk og prøvde å lure oss til å gi informasjon. Det varte og rakk og det gikk ikke an å gå derifra uten å være innmari frekk tilbake (og jeg har god øving i å avvise slike hyggelig). Jeg vet ikke, er det ikke dårlig reklame for Unicef at folkene deres holder på slik, eller har det liksom ikke noe å si fordi saken er så viktig uansett? 

Jeg bare lurer på om det kan være slik at dette er en målrettet strategi fra ledelsen i unicef, å presse folk inn i å bli givere?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med et annet folkeslag?

Jeg synes også det kan være irriterende.

Anonymkode: a081f...529

ser for meg at det er utlendinger som snakker dårlig norsk osv , men er kanskje ikke det allikevel. 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (3 minutter siden):

Jeg klarte ikke å finne noe i innlegget som gjorde at det virket skummelt, det hadde vel mer med trådstarters egen samvittighet å gjøre. Kan da godt hende han skulle samme veien.

Jeg får også dårlig samvittighet når jeg ikke gir, der jeg ser at frivillige bruker masse tid på å samle inn penger til fattige og syke barn, mens jeg heller vil bruke pengene mine på mat, vin, Netflix og planter til hagen. 

Ja, men herregud, så får du støtte noen da, så slipper du den dårlige samvittigheten? Er jo verdens enkleste løsning det. 

Skulle samme veien? :fnise: ja, sikkert

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ute å gikk isted og skulle på butikken. Jeg bor i sentrum av bergen, er student og har lite penger. I flere år har disse organisasjonene Redd barna, Unicef osv patruljert på torgallmenningen, kaster seg nærmest over folk, maser og spiller gjerne på samvittigheten din for å huke tak i deg.. Dette syns jeg i seg selv er dårlig gjort siden får da dårlig samvittighet resten av dagen egentlig. Men nå er grensen nådd! Nå har de altså begynt å henge utfor her jeg bor også.. Kan ikke gå tur med hunden min uten at jeg skal bli stoppet og ikke nok med det men de har blitt ENDA mer innpåsliten og krevende! Da jeg skulle hjem isted fulgte han ene fra en av organisasjonene etter meg HELE veien hjem.. Det ekleste var at da jeg åpnet døren til bygningen her jeg bor så stirret han inn i gangen akkurat da jeg gikk inn.. Som han prøvde å finne ut hvor jeg bodde og hvilken dør som var min osv. Dette syns jeg er langt over grensen på hva som er greit!

Er det ikke et slags firma jeg kan klage til? Kommunen eller noe? Syns de har blitt værre år etter år og nå syns jeg at de går over grensen når de begynner å følge etter deg, roper og skriker i det du ikke gir dem responsen de vil ha, følger etter deg påvei til butikken osv. Flere som er lei?

Dårlig samvittighet ...?

Jammen, menneske, du må da kunne stå opp for deg selv.

Når disse flotte hjelpeorganisasjonene kommer med maset sitt, får de enten et solid NEI, eller en forelesning om skyhøye administrasjonskostnader og lureri av folk.

Tro meg - de spør ikke igjen.

Det samme med en viss gruppe utenlandske tiggere; et kraftig NEI på norsk, og da noen prøvde å komme nærmere ifjor sommer (utrolig lurt med tanke på korona; de foretrekker å fysisk komme så nærme folk som mulig), rakte jeg hånden ut såpass bestemt at de holdt seg unna; hadde de våget å komme nærmere, hadde de blitt skjelt ut.

Anonymkode: daf1d...6d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ser for meg at det er utlendinger som snakker dårlig norsk osv , men er kanskje ikke det allikevel. 

Ts her. Han som fulgte etter meg var utenlandsk ja. Han kunne ok norsk. Men uansett om man er fra Norge eller ikke og jobber i slike organisasjoner så er det ikke ok oppførsel. Kjenner jeg har nesten lyst å flytte fra sentrum..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dårlig samvittighet ...?

Jammen, menneske, du må da kunne stå opp for deg selv.

Når disse flotte hjelpeorganisasjonene kommer med maset sitt, får de enten et solid NEI, eller en forelesning om skyhøye administrasjonskostnader og lureri av folk.

Tro meg - de spør ikke igjen.

Det samme med en viss gruppe utenlandske tiggere; et kraftig NEI på norsk, og da noen prøvde å komme nærmere ifjor sommer (utrolig lurt med tanke på korona; de foretrekker å fysisk komme så nærme folk som mulig), rakte jeg hånden ut såpass bestemt at de holdt seg unna; hadde de våget å komme nærmere, hadde de blitt skjelt ut.

Anonymkode: daf1d...6d3

Tro meg, et solid NEI til de fra unicef på Torgallmenningen har ingenting å si. En gang prøvde vedkommende til og med å gå i veien for meg da jeg prøvde å gå videre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke hatt slike creepy opplevelser med selgere/tiggere😨 men før jul var jeg innom Cubus å skulle kjøpe noen «nødvendigheter» til antrekket jeg skulle ha på julaften. Gikk bort til kassa, varene ble slått inn og i det jeg skulle dra kortet så sier hun at de har et samarbeidsprosjekt elns med UNICEF og spør om jeg er interessert i å støtte dem, følte jeg absolutt ikke kunne si nei, så endte med at jeg ga 100kr👀 syns de kanskje kunne hatt en brosjyre ved kassa med et vipps nummer elns, det blir liksom så veldig «pakka på»😬🤷‍♀️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gå med hodetelefoner eller øreplugger og PEKER demonstrativ mot dem når de prøver å snakke med meg. Det fungerer. 

Anonymkode: 43c72...8d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i sentrum rett ved et typisk slik sted og får daglig tilbud på strøm, krill, unicef, røde kors osv.. Ikke noe problem for meg å svare nei, jeg gir alle pengene mine til dyrevern svarer jeg eventuelt (og det er sant). Om noen hadde prøvd seg på noe fysisk så er det vel bare å dra opp mobilen og filme de? Har aldri skjedd med meg men det hadde jeg gjort om noen prøvde seg. 

Anonymkode: fb3bd...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...