Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva må vi huske på? Hva må vi skaffe av papirer osv? 

og generelt hvordan gjør vi det? Er det billigere å selge selv enn gjennom megler? 

kom gjerne med erfaringer!

Anonymkode: 56bb9...479

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selger du selv slipper du i utgangspunktet unna hele meglerhonoraret som gjerne er i størrelseordren 100 000 kroner avhengig av salgsprisen.

Du bør uansett sette bort oppgjøret til megler eller advokat. Det koster noen få kroner men sørger for at oppgjør, tinglysninger etc blir gjort korrekt og i korrekt rekkefølge. Megleren kan ta seg av kun oppgjøret uten alt det andre med annonsering etc.

Har selv benyttet megler til kun oppgjøret. Fikk en pris på dette og megleren satt opp kontrakt osv.

Anonymkode: 4bb25...196

Skrevet

Vil anbefale propr.no

En tredjedel av prisen til megler og eneste du må ordne selv er visning, noe som du greier minst like bra som megler. Aldri blitt imponert av en megler og har solgt 2 leiligheter gjennom propr uten problemer. Der kan du også velge hvilke tjenester du vil ha hjelp med.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes megler tjenester som er lagt opp til at du gjør alt selv. Har ikke undersøkt alt, men de skal ha alle nødvedige papirer

Skrevet

Solgte en fritidsbolig uten megler og uten advokat. Annonserte på finn. Det kostet fire tusen. Gjorde alt av papirarbeid selv. Kjente ikke kjøper, men det oppstod ingen problemer. Vi møttes fysisk når vi gikk gjennom og signerte papirene. Dere må ha to uavhengige vitner. Som jeg husker trenger dere: 

Kjøpekontrakt

Nullkonsesjonskjema 

Skjøte

AnonymBruker
Skrevet

Bare til infor så er vi mange som styrer unna eiendom der eier selger selv, så du kan risikere færre interessenter. 

Anonymkode: 04464...f0a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare til infor så er vi mange som styrer unna eiendom der eier selger selv, så du kan risikere færre interessenter. 

Aldri hørt om, du må fortsatt forholde deg til takst og akkurat samme regler som med megler. Var 2 leiligheter i samme bygg som min som megler brukte nesten et år på å få solgt. Solgte selv gjennom propr og solgte på 2 uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jytte skrev (53 minutter siden):

Solgte en fritidsbolig uten megler og uten advokat. Annonserte på finn. Det kostet fire tusen. Gjorde alt av papirarbeid selv. Kjente ikke kjøper, men det oppstod ingen problemer. Vi møttes fysisk når vi gikk gjennom og signerte papirene. Dere må ha to uavhengige vitner. Som jeg husker trenger dere: 

Kjøpekontrakt

Nullkonsesjonskjema 

Skjøte

Vitner? Det tror jeg neppe. Link?

Anonymkode: d108f...951

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Riktig, det gjør vi også ;)

Anonymkode: d108f...951

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo da, i mitt tilfelle var jeg nokså sikker på hva prisene lå på i markedet. Det samme var kjøper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer 

Anonymkode: f5b73...66e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor styrer du unna eiendom der eier selger selv?

Anonymkode: bfc96...76a

AnonymBruker
Skrevet

I veldig attraktive områder så har ikke dette noe å si. 

Anonymkode: d1428...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor styrer du unna eiendom der eier selger selv?

Anonymkode: bfc96...76a

Hvis eier har kommet med feil info er man fucked om eier ikke kan betale for seg. La oss si eier har opplyst om fellesgjeld på 200 000, som i ettertid viser seg å være 400 000, (selger glemte at soilrør lånet nettop ble bevilget, og er en uerfaren selger.) kjøper kan kreve selger for 200 000, men selger har ikke disse pengene. Hva da?

Du har ikke noe meglerhus med penger på bok du kan kreve pengene fra. 

å selge privat gagner KUN selger, ikke kjøper. Skulle jeg kjøpt privat skulle jeg hatt det for under markedspris. 

Anonymkode: d6a1d...e55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og flere jeg vet om styrer unna boliger hvor det ikke er megler. Så det er ikke sikkerr man tjener på det :) 

Anonymkode: 09f57...d8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis eier har kommet med feil info er man fucked om eier ikke kan betale for seg. La oss si eier har opplyst om fellesgjeld på 200 000, som i ettertid viser seg å være 400 000, (selger glemte at soilrør lånet nettop ble bevilget, og er en uerfaren selger.) kjøper kan kreve selger for 200 000, men selger har ikke disse pengene. Hva da?

Du har ikke noe meglerhus med penger på bok du kan kreve pengene fra. 

å selge privat gagner KUN selger, ikke kjøper. Skulle jeg kjøpt privat skulle jeg hatt det for under markedspris. 

Du ber jo selvsagt om dokumentasjon på fellesgjelden. Det er jo ikke vanskelig. 

Man kan fint ta oppgjør via advokat i stedet for megler.

Anonymkode: 98482...103

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette. Som kjøper har man ingenting igjen for det.

Anonymkode: 9f218...18d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du ber jo selvsagt om dokumentasjon på fellesgjelden. Det er jo ikke vanskelig. 

Man kan fint ta oppgjør via advokat i stedet for megler.

Anonymkode: 98482...103

Jo, det kan være vanskelig for to uerfarne amatører. Og det var jo bare ett lite eksempel, det er tusen andre ting som en uerfaren selger kan bomme på, så står du der som kjøper og må dobbeltsjekke all informasjonen han/hun gir deg og gjør hele meglerjobben selv for å føle deg trygg. Hvorfor skal en kjøper gidde det? 

at oppgjøret er via advokat sikrer jo bare transaksjonen, problemet er når det er problemer i etterkant.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit at det koster penger ved bruk av megler, men når en ikke vet noe om salg av eiendom så bør en holde seg langt unna dette selv. Hvilke garantier er det for at heftelser på eiendommen blir slettet før evt nytt pant skal tinglyses? Flere låneinstitusjoner godtar heller ikke at alt gjøres privat.

Anonymkode: 6fd75...3af

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...