AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Er gravid uke 30, og jobber fortsatt 100%. Det er høyt tempo på jobb og MYE å gjøre , særlig nå. Jobber som kontaktlærer. Heg Legen har anbefalt gradert sykemelding en stund, pga stressende arbeidssituasjon som fører til mye kynnere , vondt i bekken/lysken og kvalme. Jeg får heller ikke sove om natta, siden jeg har vondt og tenker på alt jeg må rekke før jeg går ut i permisjon. Jeg må skrive vurderinger på alle elevene mine, og skrive henvisninger/IOP osv, samt være på veldig mange møter - dette er i tillegg til vanlig undervisning og planlegging. Jeg har veldig mange elever med spesielle behov i klassen. Jobben har lagt til rette det den kan med at jeg slipper inspeksjoner. Mer kan de ikke legge til rette pga rødt nivå og mangel på ressurser. Ledelsen har sagt at de ikke har en som kan erstatte med før til høsten, og har fram til det belaget seg på interne vikarer.. Hvis jeg blir sykemeldt må klassen min mest sannsynlig ha hjemmeskole. Derfor har jeg ikke tatt sykemelding , men sagt jeg skal prøve litt til. Jeg har heller ikke vært mye borte fra jobb. I dag var jeg så dårlig: kvalm, sterke kynnere , vondt i lysken med en gang jeg gikk , sovet dårlig osv. at jeg ringte og sa at jeg ikke kunne komme. De ringte meg etter noen timer og sa at det var helt krise , og at de ikke hadde folk. De lurte da på om jeg kunne komme likevel... Jeg sa at jeg ikke kunne , men etterpå så knakk jeg helt sammen. Noen andre som har det sånn ? Og som føler på dårlig samvittighet overfor jobb ? Anonymkode: ca7a5...127
Mnjah Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Dette er ikke greit, TS. Og det tror jeg du kjenner på selv også. At de ikke har nok ressurser til å erstatte deg før til høsten er ikke ditt problem, men arbeidsplassen sitt. Om noen brekker foten eller får hjerteinfarkt av de ansatte - hva skal de gjøre da? Presse disse folkene på jobb? De har ikke lov å be deg komme på jobb når du har ringt og sagt du er syk? De hadde aldri ringt noen som hadde måtte være hjemme pga omgangssyken, influensa, forkjølelsessymptomer osv. Snakk med legen din om presset jobben utfører på deg, og så ser dere på sykemeldingen sammen. Det er mellom dere, ikke jobben. 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Jeg har det også sånn, er kontaktlærer i krevende klasse på rødt nivå osv og er gravid. Har hatt graderte svangerskapspenger, men må nå i siste trimester sykemeldes pga kraftig bekkenløsning. Men det høres ut som ledere his deg er helt umenneskelige og at du er utrolig push-over? Selvfølgelig kan du ta ut egenmelding uten å en gang oppgi grunn og de har ingenting med å gi deg dårlig samvittighet. Det er ikke ditt problem at ikke arbeidsgiver setter inn vikar. Det er legen og din helse som bestemmer om du trenger sykemelding, ikke jobben. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge for gradert sykemelding så må du ut i 100% sykemelding. Du MÅ prioritere deg selv og barnet i magen. Her kjører kroppen din ut masse varsellys som forteller deg at du er nødt til å ta det rolig og da må du lytte. Om noe skjer med deg eller barnet ditt fordi du ikke tar hensyn er det vanskelig å leve med i ettertid. Lytt til lege og jordmor. Arbeidsgiver må klare seg uten deg, sånn er det bare. Anonymkode: 8c35f...954 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Har ikke du hatt en lignende tråd om dette før...? Eller er dette gjengs praksis i den norske skolen?! Dette er helt uholdbart. Snakk åpent med legen din om dette og ta i mot all den sykemeldingen du får. Dette er ikke ditt problem! Det kan også være at NAV kan hjelpe til med å stramme opp din arbeidsgiver. God damnit, kjente jeg ble skikkelig sint på dine vegne Anonymkode: 11f35...226 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Du lar deg jo utnytte. Det som er viktig her er din og ditt barns helse. Her hadde jeg gått for 100% sykmelding. Du skal tross alt komme deg gjennom en fødsel og ha krefter til å ta vare på barnet etterpå. Ikke tenk på jobben. Det er skolens ansvar å skaffe nok vikarer. Anonymkode: b5c62...da5 4
Prelunia Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke du hatt en lignende tråd om dette før...? Eller er dette gjengs praksis i den norske skolen?! Dette er helt uholdbart. Snakk åpent med legen din om dette og ta i mot all den sykemeldingen du får. Dette er ikke ditt problem! Det kan også være at NAV kan hjelpe til med å stramme opp din arbeidsgiver. God damnit, kjente jeg ble skikkelig sint på dine vegne Anonymkode: 11f35...226 Tror det er gjengs praksis i den norske skolen om dagen med rødt nivå og press på ressurser.. Situasjonen var allerede sårbar fra før , nå er det verre. Jobber i skolen selv, og kjenner igjen dette. Flere jeg har snakket med forteller det samme. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Prioriter det selv, be om 100% sykmelding om du må. Du kan forsøke å få til en avtale med rektor om at du går ut av undervisning og gjør ferdig skrivearbeid knyttet til elever som du skal ha ferdig før du går ut i permisjon. Jeg vet at det hadde gjort meg mye roligere om jeg visste at det var på plass. Jeg brukte mye av min tid før jeg gikk ut til å (underveis)vurdere IOP til elevene mine, oppdatere den slik at vikarer hadde noe å gå til og å skrive mer detaljerte skriv om hvilke tanker jeg hadde om videre opplegg til elevene. Anonymkode: e3c20...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er gravid uke 30, og jobber fortsatt 100%. Det er høyt tempo på jobb og MYE å gjøre , særlig nå. Jobber som kontaktlærer. Heg Legen har anbefalt gradert sykemelding en stund, pga stressende arbeidssituasjon som fører til mye kynnere , vondt i bekken/lysken og kvalme. Jeg får heller ikke sove om natta, siden jeg har vondt og tenker på alt jeg må rekke før jeg går ut i permisjon. Jeg må skrive vurderinger på alle elevene mine, og skrive henvisninger/IOP osv, samt være på veldig mange møter - dette er i tillegg til vanlig undervisning og planlegging. Jeg har veldig mange elever med spesielle behov i klassen. Jobben har lagt til rette det den kan med at jeg slipper inspeksjoner. Mer kan de ikke legge til rette pga rødt nivå og mangel på ressurser. Ledelsen har sagt at de ikke har en som kan erstatte med før til høsten, og har fram til det belaget seg på interne vikarer.. Hvis jeg blir sykemeldt må klassen min mest sannsynlig ha hjemmeskole. Derfor har jeg ikke tatt sykemelding , men sagt jeg skal prøve litt til. Jeg har heller ikke vært mye borte fra jobb. I dag var jeg så dårlig: kvalm, sterke kynnere , vondt i lysken med en gang jeg gikk , sovet dårlig osv. at jeg ringte og sa at jeg ikke kunne komme. De ringte meg etter noen timer og sa at det var helt krise , og at de ikke hadde folk. De lurte da på om jeg kunne komme likevel... Jeg sa at jeg ikke kunne , men etterpå så knakk jeg helt sammen. Noen andre som har det sånn ? Og som føler på dårlig samvittighet overfor jobb ? Anonymkode: ca7a5...127 Legen sykemeldte meg 100% fra uke 32. Også lærer. Angrer på at jeg ikke gikk til legen før. Fikk sykemelding før jeg var ferdig med å forklare hvorfor. Nevnte såvidt litt bekkenplager og at jeg var totalt utslitt, da gikk legen bare rett inn og fikset sykemelding. Hun sa: vil de ha flere barn i dette landet må gravide kvinner bli behandlet mer respektfullt enn nå. Enig med henne. Anonymkode: b8953...c6b 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke du hatt en lignende tråd om dette før...? Eller er dette gjengs praksis i den norske skolen?! Dette er helt uholdbart. Snakk åpent med legen din om dette og ta i mot all den sykemeldingen du får. Dette er ikke ditt problem! Det kan også være at NAV kan hjelpe til med å stramme opp din arbeidsgiver. God damnit, kjente jeg ble skikkelig sint på dine vegne Anonymkode: 11f35...226 Jeg hadde en tråd om dette. Jeg er ikke samme person. Kan tenke meg det er en hel haug av gravide lærere med samme problemstilling! Jeg ble sykemeldt til slutt jeg og eneste jeg angrer på er at jeg ikke ba om det før. Synes ikke kvinner skal føle et snev av skyld om de så må sykemelde seg hele svangerskapet. Anonymkode: b8953...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Har ikke ord egentlig. Er så mye som vitner om en vanvittig respektløshet overfor gravide kvinner i dette landet. Skulle tro det å bære frem et barn var samme prosess som når hår og negler gror.. skjønner godt ts - også på «skvisen» hun føler seg rammet av. Men man må vel bare gjenta for seg selv at det eneste riktige her er å ta ansvar for egen og ikke minst barns helse. Ved å jobbe på som ts gjør - dekker man bare over for de grunnleggende problemene. For sannheten er at alle kommer til å skjønne dersom ts blir sykemeldt. Kanskje det også blir rettet mer kritikk og krav om ansvar til systemet også da Anonymkode: 70db8...78b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Jeg har forresten kjent på mange samme tanker som ts. Ikke lærer, men jobber i helsevesenet . Jeg kommer ikke til å få flere barn. Det er sikkert. Anonymkode: 70db8...78b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er gravid uke 30, og jobber fortsatt 100%. Det er høyt tempo på jobb og MYE å gjøre , særlig nå. Jobber som kontaktlærer. Heg Legen har anbefalt gradert sykemelding en stund, pga stressende arbeidssituasjon som fører til mye kynnere , vondt i bekken/lysken og kvalme. Jeg får heller ikke sove om natta, siden jeg har vondt og tenker på alt jeg må rekke før jeg går ut i permisjon. Jeg må skrive vurderinger på alle elevene mine, og skrive henvisninger/IOP osv, samt være på veldig mange møter - dette er i tillegg til vanlig undervisning og planlegging. Jeg har veldig mange elever med spesielle behov i klassen. Jobben har lagt til rette det den kan med at jeg slipper inspeksjoner. Mer kan de ikke legge til rette pga rødt nivå og mangel på ressurser. Ledelsen har sagt at de ikke har en som kan erstatte med før til høsten, og har fram til det belaget seg på interne vikarer.. Hvis jeg blir sykemeldt må klassen min mest sannsynlig ha hjemmeskole. Derfor har jeg ikke tatt sykemelding , men sagt jeg skal prøve litt til. Jeg har heller ikke vært mye borte fra jobb. I dag var jeg så dårlig: kvalm, sterke kynnere , vondt i lysken med en gang jeg gikk , sovet dårlig osv. at jeg ringte og sa at jeg ikke kunne komme. De ringte meg etter noen timer og sa at det var helt krise , og at de ikke hadde folk. De lurte da på om jeg kunne komme likevel... Jeg sa at jeg ikke kunne , men etterpå så knakk jeg helt sammen. Noen andre som har det sånn ? Og som føler på dårlig samvittighet overfor jobb ? Anonymkode: ca7a5...127 Dette er ikke ditt problem! Og det er kke noe du kan straffes for om du blir sykmeldt eller lege synes du skal ha gradert sykmelding. At du sliter deg ut kommer du ikke til å få takk for eller ekstra lønn. Du får i genting igjen for det. Skoleledelsen må ta seg i sammen og gjøre SIN jobb, lede skolen. En av deres arbeidsoppgaver er å finne ut av det når noen blir sykmeldt. Anonymkode: a4294...8b0 1
KatteLatte Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Sykemeld deg umiddelbart, enten 100%, eller si til rektor at du kan jobb 20%, og den tida skal IKKE brukes på undervisning. Noe annet er faktisk ikke forsvarlig for barnet ditt. Jeg også presset meg for hardt på slutten av svangerskapet. Ingen takker deg for det. Noen uker fra eller til i jobb spiller ingen rolle. Det er mange arbeidsledige nå, de burde kunne få en vikar om de prøver hardt nok. Det er ikke ditt problem. Vær så snill, hør på oss. Ring legen i morgen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er gravid uke 30, og jobber fortsatt 100%. Det er høyt tempo på jobb og MYE å gjøre , særlig nå. Jobber som kontaktlærer. Heg Legen har anbefalt gradert sykemelding en stund, pga stressende arbeidssituasjon som fører til mye kynnere , vondt i bekken/lysken og kvalme. Jeg får heller ikke sove om natta, siden jeg har vondt og tenker på alt jeg må rekke før jeg går ut i permisjon. Jeg må skrive vurderinger på alle elevene mine, og skrive henvisninger/IOP osv, samt være på veldig mange møter - dette er i tillegg til vanlig undervisning og planlegging. Jeg har veldig mange elever med spesielle behov i klassen. Jobben har lagt til rette det den kan med at jeg slipper inspeksjoner. Mer kan de ikke legge til rette pga rødt nivå og mangel på ressurser. Ledelsen har sagt at de ikke har en som kan erstatte med før til høsten, og har fram til det belaget seg på interne vikarer.. Hvis jeg blir sykemeldt må klassen min mest sannsynlig ha hjemmeskole. Derfor har jeg ikke tatt sykemelding , men sagt jeg skal prøve litt til. Jeg har heller ikke vært mye borte fra jobb. I dag var jeg så dårlig: kvalm, sterke kynnere , vondt i lysken med en gang jeg gikk , sovet dårlig osv. at jeg ringte og sa at jeg ikke kunne komme. De ringte meg etter noen timer og sa at det var helt krise , og at de ikke hadde folk. De lurte da på om jeg kunne komme likevel... Jeg sa at jeg ikke kunne , men etterpå så knakk jeg helt sammen. Noen andre som har det sånn ? Og som føler på dårlig samvittighet overfor jobb ? Anonymkode: ca7a5...127 Har kronisk dårlig samvittighet over jobb, og jobber selv som lærer så forstår godt den dårlige samvittigheten og de ekstra nivåene av lojalitet som også strekker seg til elever og foreldre, og ikke bare ledelsen på skolen. Men! Du skal gå ti uker til med en voksende baby i magen, også skal du ha energi til å være mamma. Verken du, babyene, elevene dine eller ledelsen på skolen har godt av at du sliter deg ut eller potensielt blir enda sykere. En sykemelding kan gjøre underverker, og kanskje de siste ukene blir roligere - eller kanskje du må være sykemeldt ut svangerskapet. Uansett kommer helsa først. Vi har bare én helse, og det finnes mange lærere. Bemanningsproblem klarer man alltid å fikse. Det er verre med skrantende helse. Ta sykemelding. Den dårlige samvittigheten går fort over når du endelig bare gjør det. Nå går du og kvier deg, og da blir det bare enda mer overveldende. Ta vare på deg selv og kroppen din. Alt annet kommer i annen rekke, selv om det ikke føles så enkelt. Anonymkode: 5993c...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har kronisk dårlig samvittighet over jobb, og jobber selv som lærer så forstår godt den dårlige samvittigheten og de ekstra nivåene av lojalitet som også strekker seg til elever og foreldre, og ikke bare ledelsen på skolen. Men! Du skal gå ti uker til med en voksende baby i magen, også skal du ha energi til å være mamma. Verken du, babyene, elevene dine eller ledelsen på skolen har godt av at du sliter deg ut eller potensielt blir enda sykere. En sykemelding kan gjøre underverker, og kanskje de siste ukene blir roligere - eller kanskje du må være sykemeldt ut svangerskapet. Uansett kommer helsa først. Vi har bare én helse, og det finnes mange lærere. Bemanningsproblem klarer man alltid å fikse. Det er verre med skrantende helse. Ta sykemelding. Den dårlige samvittigheten går fort over når du endelig bare gjør det. Nå går du og kvier deg, og da blir det bare enda mer overveldende. Ta vare på deg selv og kroppen din. Alt annet kommer i annen rekke, selv om det ikke føles så enkelt. Anonymkode: 5993c...0cd Jeg kjente også på dårlig samvittighet, opp til det punktet hvor jeg faktisk fikk sykemelding. Tok en dag, så forsvant all den dårlige samvittigheten. Fikk rom til å kjenne etter, og merket jeg var vanvittig utslitt først da. Konkluderte med at det egentlig var helt sykt hvor mye jeg hadde presset meg, og ved neste svangerskap skal jeg definitivt ikke stille opp i samme grad. Anonymkode: b8953...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Du kan ikke lade opp til ditt livs maraton og deretter søvnløse måneder med dette, TS. Anonymkode: 97237...a50 1
Prelunia Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 18.53): Jeg kjente også på dårlig samvittighet, opp til det punktet hvor jeg faktisk fikk sykemelding. Tok en dag, så forsvant all den dårlige samvittigheten. Fikk rom til å kjenne etter, og merket jeg var vanvittig utslitt først da. Konkluderte med at det egentlig var helt sykt hvor mye jeg hadde presset meg, og ved neste svangerskap skal jeg definitivt ikke stille opp i samme grad. Anonymkode: b8953...c6b Det tenkte jeg også etter det første svangerskapet mitt, men så endte jeg på samme sted neste gang. Men tror man bare må ta sykemelding, så slipper man det midt i mellom greiene. Er ikke alle yrker det er så lett å få tilpasninger, og man føler man må mase for å få det, typ sykepleier, lærer , barnehageansatt. Der må man jo være så tilstede når man er der, samt press på ressurser , at tilpasninger blir vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Har ikke hatt dårlig samvittighet for å være sykemeldt nei, det var faktisk det beste for meg og baby da jeg har hatt veldig mange plager, sykehusopphold etc. Er aldri sykemeldt ellers å har svært mange år igjen av arbeidslivet , så god samvittighet. Ingen som takker meg for å slite meg ut å gå på veggen for Ås id et slik. Anonymkode: a43ce...e88 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå