AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Om vi skal prøve å søke inn baby i barnehage fra januar så er han bare 10 mnd gammel. Er ikke det for ungt å starte i barnehagen? Her vi bor er det egentlig oppstart kun august men mulighet for januar dersom det er ledige plasser. Jeg og barnefar jobber til ulike tider på døgnet så vi får det til å gå opp dersom baby ikke starter i barnehage før august. Tenker da isåfall å søke kontantstøtte for disse mnd fra mars til august. Hva lønner seg? Begynte barnet ditt før eller etter fylte 1 år? Hva er det beste? Om han starter i august er han 1 år og fem mnd isåfall. Anonymkode: ed16d...db1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Siden dere har mulighet til å vente til august, så hadde jeg helt klart gjort det. Da barn kanskje barnet lært å gå, si noen ord og mye mer selvstendig enn en på 10 mnd. 10 mnd midt på vinteren, da kan barnet sikkert ikke gå enda, svømmer i vinterdressen, lite komfortabel ute osv. Anonymkode: e70e1...c6a 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Vårt barn ble 10 mnd i januar ifjor, vi bestemte oss for å vente til august og er glad for det. Pappapermen var jo først ferdig i mars, og ved hjelp av ferier etc ble det ikke så kostbart å vente til august. Anonymkode: 395a9...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Ville ventet til august om dere har mulighet, 10 mnd er tidlig å begynne i barnehage om man ikke absolutt må. Anonymkode: 47d0a...3aa 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Begge deler går nok fint, i barselgruppa så var det et par som begynte i januar og de koser seg veldig i barnehagen. Resten begynner i august, jeg er fortsatt hjemme med min og begynner ikke å jobbe før i juni. Glad for at det ble sånn for jeg hadde ikke vært klar for barnehagestart i januar. Hvis du har mulighet er det helt klart mange fordeler med å være hjemme så lenge som mulig, så lenge det er det du ønsker. Anonymkode: 9fdc9...d50
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Jeg personlig hadde aldri sendt en baby under 1 år i barnehage med mindre det virkelig ikke var noen andre muligheter. I mine barns barnehage har jeg sett hvor tøft det er for så små barn å ha så hektiske dager Anonymkode: 24489...f43 4
imjohansen Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Vent så lenge dere har mulighet. Så små barn har ikke det samme utbyttet av barnehagen som eldre barn ifht sosialisering, lek osv - for en baby på 10 mnd blir det mest barnepass og da er det like greit å være hjemme om dere har mulighet. Dere kan jo også høre med bhg om dere kan komme på besøk, ha lang tilvenning eller lignende, så blir ikke overgangen så brå for barnet (om coronaen tillater det)
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 Jeg sier start i januar men prøv å holde korte dager og helst ikke alle dager i uka. Men med en viss rutine og forutsigbarhet. Barnet får litt mer inntrykk og dere slipper å stresse med å få kabalen til å gå opp. Det er luksus å unngå stress og vokse opp i en stessfri hverdag. Anonymkode: 897eb...136
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Eldstebarnet vårt startet da det var 10 mnd, det var i en liten gårdsbarnehage med rundt 10 barn og det gikk kjempefint. Men så hadde vi ikke så mye valg heller, jeg jobbet og mannen studerte med oppmøteplikt. De yngre søsknene har fått være hjemme til de var mellom 2 og 3 år, fordi det har fungert best både praktisk og økonomisk. Jeg vil si at til de er nesten 3 år er for lenge å gå hjemme egentlig, men barnehagen vår har kun opptak i august og vi hadde ikke råd til å betale for ubenyttet plass i månedsvis. Men rundt 1,5-2 år er en fin tid å starte på. Anonymkode: 02547...508
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Jeg har en februar barn, vi fikk ikke lov å søke før barnet ble 1 år. Men vi søkte med engang og var så heldige å få plass fra mars! Det er i Oslo, hvor det er en del fraflytting av småbarnsfamilier, også midt i året. Anonymkode: eba5d...695
Lizard Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 Jeg ville aldri sendt et barn på 10 måneder i barnehagen. Folk kan bille seg inn og si "det går bra", så mye de vil, men et så lite barn har det selvfølgelig best hos primæromsorgspersonene. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 7 minutter siden, Lizard said: Jeg ville aldri sendt et barn på 10 måneder i barnehagen. Folk kan bille seg inn og si "det går bra", så mye de vil, men et så lite barn har det selvfølgelig best hos primæromsorgspersonene. Forresten, jeg har selv vært i barnehagen siden jeg var 8 mnd gammel. Det ble sånn på grunn av mor studerte fulltid og far var i militæret (jeg er ikke født i Norge, det er mer vanlig med nursery der) jeg er nå snart forti og har to barn selv. Det kan godt hende at min oppvekst ikke var helt optimal, men hvem sin er det? På ingen måte husker jeg noe fra barnehagen, eller kan komme på noe måte jeg skulle ha vært skadet av det. Bortsett fra jeg er immun mot slike meninger: 👆 Anonymkode: eba5d...695
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en februar barn, vi fikk ikke lov å søke før barnet ble 1 år. Men vi søkte med engang og var så heldige å få plass fra mars! Det er i Oslo, hvor det er en del fraflytting av småbarnsfamilier, også midt i året. Anonymkode: eba5d...695 Hæ, hvorfor fikk dere ikke søke før barnet var ett? Var det barnehagen som hadde satt den regelen? Jeg har sendt et av barna mine i bhg når det var ti mnd. Det gikk jo greit, men jeg har bedre erfaring med oppstart for de to som fikk vente til de var ett. Så hvis dere får det til, vent til barnet er ett, men hvis ikke går det nok helt fint uansett. Anonymkode: 210cd...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå