Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Trenger tåd og tips med 2 små barn der det ene barnet er kun to uker gammel. Mannen er ikke i bildet for en periode. Er alenemor fortiden. Føler at det er mest vanskelig på morgenen når begge barna våkner nesten samtidig. Eldste er sulten og maser om frokost. På andre siden er babyen også sulten og vil ha pupp. Hvem av barna skal prioriteres først? Og så itillegg  til det må jeg stelle begge barna og meg selv. 

Er heeelt kaos på morgenen. Blir gal😭😭 vil gjerne høre hvordan de andre løser dette som har 2 tette

Anonymkode: 69601...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips er å prøve å stå opp før barna.  Ordne frokost . Eventuelt smøre frokosten kvelden i forveien:)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lykkerusen skrev (1 minutt siden):

Et tips er å prøve å stå opp før barna.  Ordne frokost . Eventuelt smøre frokosten kvelden i forveien:)

Takk for tips😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen er ikke i bildet for en periode

Har du klippet ham ut?

Anonymkode: 4f3aa...08f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Siden barn nr 2 kom har jeg spist frokost 11-12 tiden. Men føler at barna må prioriteres først. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lage frokosten klar kvelden i forveien, pakk litt folie over og ha noen ferdig smurte skiver klart, så går det kjappere å bare sette det på bordet så kan du gi minsten mat mens eldste spiser.

Anonymkode: 4cf1b...d53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du klippet ham ut?

Anonymkode: 4f3aa...08f

Nei han blir limt inn igjen snart 🤣

Ts

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte elastisk bæresjal til minste. Hun roet seg i det mens jeg stelte eldste. La eldste se barne tv ved frokost mens du steller minste, slik at du har litt kontroll. Vippestol er og nyttig når man er alene med to tette. 

Anonymkode: 30767...a0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser noen har skrevet det før, men smør frokost og matpakke til eldste barn kvelden før og sett i kjøleskap:) legg frem klær og annet nødvendig. Tror du kjøper deg «fri» fra noen samtidighetskonflikter her!

Anonymkode: fb3e0...6e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stå opp før barna og stell deg, evt spis litt frokost også. Mat til eldste lager du kvelden før. Vekk barna og ta dem med på kjøkkenet. Eldste spiser frokosten samtidig som du ammer minste (eller gir flaske). Alle går på badet, eldste får leke med leker eller lese bok mens du steller minste. Legg minste i et bæresjal/babygym/senga (det barnet aksepteret) og stell eldste. Alt som kan forberedes kvelden før, ordnes kvelden før. 

Anonymkode: feda8...0ae

• Liker 2
Skrevet

Du kan meal preppe:) lage overnight grøt, eller pannekaker/toast/eggemuffins som kan fryses ned og tines i mikroen på morgen

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er eldste? 

Anonymkode: bed8e...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Haha to tette barn? Høres ut som du kaller de tette i hue🤣

Anonymkode: 1837b...ef0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod opp før barna når det gikk, og ordnet frokost til eldste. Da babyen var så liten som to uker, satt jeg ofte og ammet mens storesøster spiste. Da var babyen fornøyd, samtidig som jeg kunne ha fokus på den eldste som ellers ble ganske sjalu når jeg ammet. Noen ganger våknet babyen da jeg stod opp, men da fikk jeg ofte ammet en stund før eldste våknet, og hvis jeg hadde skikkelig flaks, sovnet babyen igjen. Men det varierte fra dag til dag. 

Bæretøy til babyen vet jeg hjelper mange, men her ble eldste så veldig lei seg fordi hun også ville bæres. Så jeg brukte det faktisk mest til å bære eldste på ryggen og det hjalp på sjalusi. 

Sånn generelt husker jeg den første tiden med to som at det var vanskelig å planlegge eller ha rutiner, babyen var ikke særlig forutsigbar. Både morgener, middagog legging, som var dagens største utfordringer ble lettere da yngste var noen måneder. 

Anonymkode: 36b70...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Bæresjal/bæresele til minste, og kjøp yogurt til eldste. Er litt utfordrende hvis du ikke har bært før, men man kan få til amming i bæreselen. Noe vi måtte ty til med minste. Mine har 2,5 år imellom.

Hvor gammel er eldste? Hva om, for kortere periode, får eldste lov å se på tv på morgen, mens du våkner, står opp, mater minste?

Anonymkode: 2977d...95c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bæretøy til babyen vet jeg hjelper mange, men her ble eldste så veldig lei seg fordi hun også ville bæres. Så jeg brukte det faktisk mest til å bære eldste på ryggen og det hjalp på sjalusi. 

Akkurat det ble ikke problem hos oss, og eldste sa, "mamma du må putte lillesøster i sånn håndkle, og leke med meg!". Han var 2,5 når minste var født. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal eldste i barnehagen?

Du dusjer om kvelden. Frokost til eldste og deg selv lages klar om kvelden, og så slapper dere gooooodt av med frokost og amming i sofaen foran tven og stresser ned 😊

Anonymkode: b0a91...c57

AnonymBruker
Skrevet

Du får flere gode råd her. Prøv rådene og finn ut hva som passer deg og dine. Du får det til! Sterke mammaen! 💪😃

Anonymkode: 1757c...9e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat det ble ikke problem hos oss, og eldste sa, "mamma du må putte lillesøster i sånn håndkle, og leke med meg!". Han var 2,5 når minste var født. 

Hehe, så søtt. Ja, eldste her var 1,5 og det hendte fortsatt at jeg bar henne på tur. Nå er hun 2,5 og kunne nok ønsket at jeg puttet ettåringen i håndkle og lekte med bare henne 😅Men de reagerer nok ulikt uavhengig av alder også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bæresjal/bæresele til minste, og kjøp yogurt til eldste. Er litt utfordrende hvis du ikke har bært før, men man kan få til amming i bæreselen. Noe vi måtte ty til med minste. Mine har 2,5 år imellom.

Hvor gammel er eldste? Hva om, for kortere periode, får eldste lov å se på tv på morgen, mens du våkner, står opp, mater minste?

Om du har et bæresjal, og får til å bære baby i det, så er det en fantastisk investering. Så det skrives over her, så er det faktisk mulig å amme i bæresjal.  

Da kan du lage mat til eldste mens du ammer. 

Og generelt er det en stor fordel med to små å ha hendene fri samtidig som du har kontroll på at baby får den nærheten den trenger. 

Det skader selvfølgelig ikke å "ligge litt foran" og ha klar frokost til eldste når dere står opp. Eller å ha lettvinte løsninger som yoghurt frem til du er ferdig med å amme og kan fokusere mer på eldste igjen.

Anonymkode: 075a7...d49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...