Gå til innhold

Hvorfor er kosmetisk kirurgi sett så ned på i vår kultur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo i prinsippet bare en del av hvordan man ønsker å fremstå fysisk. Akkurat som klærne man velger. 

Det går an å gi en som nettopp har gjennomført en operasjon kompliment for hvordan vedkommende nå ser ut. Det er ikke noe annerledes enn å gi komplimenter for klærne folk går med. 

Anonymkode: f0bc0...a78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at plastiske kirurger aldri tar kosmetiske operasjoner. Kan det være de vet noe?

Anonymkode: b8000...24d

Skrevet

Fordi folk lyger om det og skaper et unaturlig "skjønnhetsideal", som igjen fører til at folk får urealistiske forventninger for hvordan man skal se ut, som igjen fører til psykisk uhelse og flere som velger plastiske operasjoner.

• Liker 10
Skrevet

Synes egentlig mange velger det jeg da. Selv vet jeg ikke hvordan jeg ser på det. Det jeg ser er bare at det er stort sett de som fikk oppmerksomhet for utseendet i sine dager som gjør det. Men ikke alle. 
Jeg synes nå det er synd og irriterende at vi må få saggete og tynnere hud med tiden da. 
Jeg synes også gule tenner er uapetittelig å se på. 

Å fikse litt på ting en er misfornøyd med ser jeg egentlig ikke ned på. Det jeg irriterer meg over er reklamer der de fremdeles snakker negativt om å ha rynker. Teite reklamer for ansiktskrem som lover å fjerne rynkene dine. Alltid en kvinne som snakker og slike reklamer snakker alltid til kvinner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen, men undres over at enkelte tar så lett på både narkose og kirurgiske inngrep. Det jeg synes er interessant, er at relativt unge folk som har fått fikset opp masse i ansiktet, i mine øyne ender opp med å se eldre ut enn de er, sannsynligvis fordi de ender opp med et ubestemmelig utseende som jeg opprinnelig forbinder med eldre mennesker som har fått fikset ansiktet.

DBF1E7F6-54BB-4C11-BFF2-45E64C9E3D6D.jpeg

Anonymkode: 50be1...c63

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nitrist at man legger sin friske kropp på et operasjonsbord for å bli skjært i, for å kunne føle seg fin. All narkose og all kirurgi medfører risiko. Se på hvordan Sophie Elise har ødelagt seg, for eksempel. Bare nesa hennes er skjært ned og bygd opp igjen 4 ganger. Det er bare ustabilt arrvev igjen. Tenk å ødelegge en frisk og sunn kropp på den måten. Alt skal se så kunstig og fake ut nå. Digre, svarte plastvipper. Speilblanke, oppblåste kinn. Silikonpupper, rumpeimplantater, tatovert hårfeste, hakeimplantater,  tykke løsnegler og løshår. Det er, som den vise Ari Behn en gang skrev; Trist som Faen. 

Anonymkode: a84a5...679

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tja du sidestiller plastikk fantastisk med å bytte klær😅...😳 Det er frisk hudvev du kutter i, syr om, og ødelegger, det er overhode det ikke det samme som å bytte en bukse.. craziness

Har du sett "kirurgiske katastrofer"? Det er mange der som ikke er helt mentalt på plass for å si det slik. Det er stakkarslig og trist at normale mennesker for det første ikke klarer å føle seg verdige med mindre de ommøblerer hele kroppen sin, og nr 2 når de først gjør det så ser det stort sett bare latterlig unaturlig ut.

Anonymkode: 167df...779

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man ser rarere og rarere ut jo mer man gjør, og til slutt er det nesten som om man snakker med en voksdukke. Begynner vanligvis med rare lepper, så rar nese, deretter rare øyne og øyebryn og kinn. I mellomtiden har gjerne leppene blitt ett nebb. 

Anonymkode: e650d...f78

• Liker 8
Skrevet

Antagelig fordi det er å gå temmelig langt for utseende, kombinert med fordommer (riktige eller uriktige) om hvem som benytter seg av dette. 

I utgangspunktet kunne en jo sett på det som et utjevnende tiltak, for det er klart at veldig lite pene mennesker har en rekke ulemper i livet. Samtidig virker det ikke som det primært er slike mennesker som tar kosmetiske operasjoner men allerede fysisk noenlunde attraktive kvinner men gjerne tilhørende grupper eller med karakteristikker som fremstår harry, veldig opptatt av utseende eller lever av utseende. Dette bildet kan selvfølgelig være feil, men all den tid en ikke forbinder slikt med "hun pene samfunnsbevisste" men mer eller mindre ureflekterte bloggere og lignende tror jeg stigmaet vil bestå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første fordi man ikke tar tak i det som er det egentlige problemet - eget selvbilde. Dermed er det mange som tar operasjon etter operasjon fordi de blir aldri fornøyd. 

For det andre fordi det da skaper et skjønnhetsideale hvor alle skal se like (falske) ut.

Anonymkode: d5841...c9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

take-the-bog-pill-58936c040da8e.jpeg

Anonymkode: 81674...9c2

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å fylle på med litt fillers når man har kommet i 30-årene. Det er som regel da man virkelig kan begynne å se forfall, men dette kommer an på gener og livsstil også. 
Å begynne allerede i 20-årerne er tristere. Men når man er i 30-årene så kommer gjerne sinnarynken eller noe annet, og jeg ser ingenting galt i å fjerne det.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Is it time again for a quick rundown?

Rothschilds bow to Bogdanoffs.

In contact with aliens.

Possess psychic-like abilities.

Control France with an iron but fair fist.

Own castles & banks globally.

Will bankroll the first cities on Mars (Bogdangrad will be be the first city).

Direct descendants of the ancient royal blood lines.

Can save entire continents with a single phone call.

Own 99% of DNA editing research facilities on Earth.

First designer babies will in all likelihood be Bogdanoff babies.

Both brothers said to have 215+ IQ, such intelligence on Earth has only existed deep in Tibetan monasteries & Area 51.

Ancient Indian scriptures tell of two angels who will descend upon Earth and will bring an era of enlightenment and unprecedented technological progress with them.

The Tunguska event in 1908 was actually the Bogdanoff's arriving on planet Earth. How else do you think they got their Slavic last names and how else do you explain the exponential acceleration in technological and scientific development since then?

They own Nanobot R&D labs around the world.

You likely have Bogdabots inside you right now.

The Bogdanoffs are in regular communication with the Archangels Michael and Gabriel, forwarding the word of God to the Orthodox Church. Who do you think set up the meeting between the pope & the Orthodox high command (First meeting between the two organisations in over 1000 years) and arranged the Orthodox leader’s first trip to Antarctica in history literally a few days later to the Bogdanoff bunker in Wilkes land?

They learned fluent French in under a week.

Invented post-anabelian froeboid geometrics, a complex field of mathematics which only they can comprehend fully.

Nation states entrust their gold reserves with the twins. There’s no gold in Ft. Knox, only Ft. Bogdanoff.

All major philosophers and scientists have made reference to them in one way or another.

The twins are about 7 decades old, from the space-time reference point of the base human currently accepted by our society.

In reality, they are timeless beings existing in all points of time and space from the big bang to the end of the universe. We don’t know their ultimate plans yet. We hope they’re benevolent beings.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Uakseptabel said:

Jeg ser ikke noe galt i å fylle på med litt fillers når man har kommet i 30-årene. Det er som regel da man virkelig kan begynne å se forfall, men dette kommer an på gener og livsstil også. 
Å begynne allerede i 20-årerne er tristere. Men når man er i 30-årene så kommer gjerne sinnarynken eller noe annet, og jeg ser ingenting galt i å fjerne det.. 

Forfall?! Å eldes er ikke å forfalle. Herlighet. Er nettopp de holdningene som er problemet, at vi tror ungdommelighet er lykke. De fleste kvinner opplever å være mye mer fornøyde med seg selv i 40 årene enn 20 årene. Med alder kommer trygghet i seg selv. Å eldes er tegn på at du har levd et liv, opparbeidet deg erfaring og kunnskap. Det viser at du har hatt tid til å utvikle deg til et dypere menneske enn du var da du var 20. Vi burde slutte å kalle det ting som "sinnarynker" og heller kalle det visdomslinjer eller noe sånt.

Mennesker har forøvrig verdi også etter det fertile vinduet er over, livet handler ikke bare om mulighet for reproduksjon liksom. Selvom det ofte er begrunnelsen vi gir for at samfunnet idealiserer ungdommen. Vi burde idealisert 45 åringene, de som har levd nok til å opparbeide seg endel klokskap og fortsatt har tid til å bruke den til å endre verden. Og begynnende rynker burde bæres med stolthet. 

- k26 

Anonymkode: 834ac...0c1

• Liker 10
Skrevet

Fordi det er unødvendig, sløsing med penger og tullete.

De eneste plastiske operasjonene som er viktige, er ved mosdannelser eller skader.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det andre fordi det da skaper et skjønnhetsideale hvor alle skal se like (falske) ut.

Anonymkode: d5841...c9f

Dette!

Ser dette på jobb. Noe er riv, ruskende galt når tenåringer tror de naturlig lyse tennene deres er «gule», selv om de har den lyseste fargen på fargeskalaen som vi tannleger forholder oss til. Og det aller verste er når foreldre (uten unntak mor) påstår ungdommen har gule tenner, og om vi kan gjøre noe med det. (Igjen, ungdommen har lyse, naturlig hvite tenner). Ikke rart at ungdommer blir usikre på eget utseende om til og med foreldre gjør det som er naturlig til et problem!

Anonymkode: 50be1...c63

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forfall?! Å eldes er ikke å forfalle. Herlighet. Er nettopp de holdningene som er problemet, at vi tror ungdommelighet er lykke. De fleste kvinner opplever å være mye mer fornøyde med seg selv i 40 årene enn 20 årene. Med alder kommer trygghet i seg selv. Å eldes er tegn på at du har levd et liv, opparbeidet deg erfaring og kunnskap. Det viser at du har hatt tid til å utvikle deg til et dypere menneske enn du var da du var 20. Vi burde slutte å kalle det ting som "sinnarynker" og heller kalle det visdomslinjer eller noe sånt.

Mennesker har forøvrig verdi også etter det fertile vinduet er over, livet handler ikke bare om mulighet for reproduksjon liksom. Selvom det ofte er begrunnelsen vi gir for at samfunnet idealiserer ungdommen. Vi burde idealisert 45 åringene, de som har levd nok til å opparbeide seg endel klokskap og fortsatt har tid til å bruke den til å endre verden. Og begynnende rynker burde bæres med stolthet. 

- k26 

Anonymkode: 834ac...0c1

Ja jeg vet at holdningene nok er feil, men vil man ikke ha det så vil man ikke. De er nok fornøyde fordi såpass mye er over også. De har opplevd det meste av spenning i livet. Men er jo bra om en er fornøyd. 

Ja jeg håper flere kanskje kan se det slik etter hvert at det finnes andre meninger med livet enn reproduksjon. 

Men likevel, så ser jeg ingenting galt å fjerne ting eller redusere litt tegn. Fjerne føflekker eller ting som kan bli vondt etter hvert som åreknuter. Det er muligheter for å fjerne det nå, og det har bidratt til nye arbeidsplasser at folk vil fjerne eller gjøre ting med utseendet. 

Jeg kan nok innrømme at både jeg og de aller fleste andre er hjernevasket av fokuset på å være ung. Kremer for å unngå rynker, fillers, og stadig få høre som kvinne (les her inne da!) at man er gammel fra man er 30 og kan bare glemme å date menn på egen alder. at man vil bli forlatt av mannen når man kommer i 40-årene til fordel på 15 år yngre, at vi mister glansen i huden, puppene henger osv. 
Men, jeg synes også de på motsatt side kan ta seg sammen litt. Det er mye dømming særlig mot såkalt attraktive kvinner. Du vet hva jeg mener. Disse som har noe ved seg som folk legger merke til. Det virker som det er ekstra negativt om disse trener eller tiltrekker seg oppmerksomhet fra også single menn. Jeg ser jo at overvektige eller kraftige får mye skryt når de går ned i vekt og poster før og etter bilde. Er det ei som er slank, stram og pen i utganspunktet så starter drittpratet med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 7.38):

Jan Thomas og en ukjent bror? 

Anonymkode: e650d...f78

AnonymBruker
Skrevet

Men, er det sett ned på da? Det virker jo som det er ekstremt vanlig, det ser jeg jo bare på forumet her. Har et inntrykk av at det er veldig normalisert og ufarliggjort.

Noe jeg synes er trist, ikke minst det at det forstyrrer ideen om hva som er normalt og ekte og ikke. Selv kommer jeg aldri til å verken sprøyte inn noe eller gjøre andre inngrep.

Anonymkode: 9b842...35a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...