Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei 3 uker gammel baby som konstant vil være hos meg. Det er mitt første barn og jeg får nesten ikke tid til noe som helst pga babyens behov. Nå har jeg heldigvis startet med smokk som gjør at det blir litt lettere i hverdagen. Jeg blir vekket hver 1 eller 2 time på nettene pga melk. Syntes det er så utrolig slitsomt dere.. Hvor lenge vil dette vare??? Ender det noen gang? Jeg har så lyst til og bare rive av meg håret noen ganger og ikke ønske at jeg fikk barn i det hele tatt. 

Hjelp meg dere.. Dette er helt håpløst... 

Anonymkode: 56720...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til 4.trimester! 🤪 Ja, det er kjempeslitsomt, men det er bare sånn det er. Heldigvis vil det gradvis bli bedre, men barsel is a struggle! Har en gutt på 6 uker selv og de siste to ukene har han sovet 3-3,5 timer i strekk. På dagtid har jeg puppen ute hele tiden og han sover max en time, men kun oppå meg... Får ikke gjort et slag og fornøyd om jeg får tatt en dusj og gredd håret i løpet av dagen 😅

Anonymkode: 7957a...0dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha noen til å avlaste deg! Har du noen som kan ha han en stund så du får sovet litt?

Anonymkode: 94b45...7b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen! Jeg syns de første 4 mnd var noe drit, selvom det ble bedre uke for uke. Hold ut og be om hjelp! Det er ingen skam i å be om hjelp og avlastning. Har mor det bra, så har baby det bra ❤ Senk kravene til deg selv og fokuser på å få nok søvn og mat. Alt annet kan ligge, settes bort eller mannen kan ordne det (støvsuging, matlaging, klesvask osv.) 

Det kommer til å bli bedre etterhvert, men er fryktelig slitsomt når det står på. Alt er nytt, uvant, ingen rutiner og livet endres. Dere finner gradvis deres egen rytme, jeg kan love deg det🥰

Anonymkode: dfdca...ee3

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ei 3 uker gammel baby som konstant vil være hos meg. Det er mitt første barn og jeg får nesten ikke tid til noe som helst pga babyens behov. Nå har jeg heldigvis startet med smokk som gjør at det blir litt lettere i hverdagen. Jeg blir vekket hver 1 eller 2 time på nettene pga melk. Syntes det er så utrolig slitsomt dere.. Hvor lenge vil dette vare??? Ender det noen gang? Jeg har så lyst til og bare rive av meg håret noen ganger og ikke ønske at jeg fikk barn i det hele tatt. 

Hjelp meg dere.. Dette er helt håpløst... 

Anonymkode: 56720...ef0

Velkommen til barseltiden! Legg det ned og se på serier mens du ammer, kos deg med popkorn. Slapp av! Du får uke gjort en dritt fremover.

Endret av Mnjah
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar kanskje tre måneder før det blir bedre, kanskje før. Jeg ammet annenhver time i 3 måneder før det stabiliserte seg. Det kan være andre årsaker til at barnet vokser, feks refluks. Er ikke all gråt som er melkebehov.

Anonymkode: bbd06...b53

AnonymBruker
Skrevet

Gutt som blir tre uker i morgen. Henger på puppen konstant! Smokken blir godkjent 1 av 10 ganger. Når jeg legget storesøs på 3 år skriker babyen nonstop hos pappa de 40 minuttene jeg er vekk, og roer seg og sovner idet puppen brettes ut. Var helt likt med storesøs. Bare nyt og vær glad det er førstemann! Innser nå hvor luksus det var da jeg gikk igjennom dette med førstemann. Nå må jeg stå opp med storesøs i 6 tiden uansett om jeg kun har sovet en time, jeg må levere i bhg, handle og lage middag klart før jeg henter igjen i bhg. Samboer er vekk fra 6:30 til 16:30 hele uka. 🥶Men vet at det er tøft selvom det er førstemann. Husker tilbake selv!! 

Anonymkode: 2adb8...c40

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vil babyen være hos deg, det er jo der den er trygg. Den trenger din lukt og varme, og magen er så liten at den stadig trenger påfyll. Morsmelk er lett fordøyelig, og babyen er vant til å være konstant mett inni magen. Der har den også hatt det trygt, godt og varmt, og hørt dine hjerteslag og stemme hele tiden. Nå er den ute i en stor, kald og lys verden, og det tar det tid å venne seg til. La babyen få den tiden det tar, ikke ha for store forventninger til en liten på tre uker som ikke engang vet at den har hender å gripe med eller kanskje ikke vet hvordan man smiler engang. Babyer er rett og slett ikke selvstendige vesner, det overrasket meg stadig at så mange tror babyen skal spise i noen min hver tredje time og ellers sove eller være våken og fornøyd. 

Det er viktig å vite at det er en periode, det blir bedre og det vil til slutt gå over. Men det viktigste er å klare å godta at det er slik nå, ikke sammenlikne med andre og ikke forvente for mye. Sitt med babyen på brystet/i fanget/i armene og godta at livet er slik akkurat nå. Det er ingen ting annet som er viktigere og som ikke kan vente. 

Anonymkode: a4087...63f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et ordtak jeg trøstet meg mye med i barseltiden er "This too shall pass". De fleste problemer vil gå over, på en eller annen måte.

Det er viktig at du får avlastning. Om du har en partner bør du få avlastning hver kveld og i helgene. Partner kan bære, slik at du kan spise med begge hender, dusje, sove eller vaske klær, avhengig av hva du har behov for.

Snakk sammen med partner. Dette er et samarbeidsprosjekt, selv om det er du som er mammaen.

Vi hadde god nytte av elastisk sjal. Det gjorde at baby følte seg helt trygg på pappas mage, og jeg kunne slappe av skikkelig.

Baby hadde nesten kolikk, så det ble mye skriking på kvelden. Da var det pappa som tok i ørepropper og bar og bysset den daglige halvtimen med vræling. Om det var ekstra ille gikk han en tur med sjalet men jeg lå i senga og leste, og så fikk jeg tilbake en varm og fornøyd baby senere.

Barnepleier på sykehuset og helsesøster insisterte mange ganger på at det var viktig å tenke "mamma først!" Baby tåler å ligge på gulvet eller annet helt trygt sted litt, spesielt hvis mamma er i samme rom. Mamma skal gå på do. Mamma skal få kle på seg og børste håret. Mamma skal smøre seg en skive. Baby skriker, men det er ikke farlig så lenge mamma er der. Det som er farlig er hvis mamma ignorerer sine egne behov og blir syk. En syk mamma, fysisk eller psykisk, klarer ikke å ta skikkelig hånd om babyen sin. Derfor må mamma passe på seg selv, for å klare å passe på babyen sin.

Anonymkode: 7d013...f93

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...