AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Hei folkens. Jeg bruker et forskningsartikkel med en beskrivende design, har dette artikkelen en kvalitativ eller kvantitativ metode? På artikkelen står det: this is a descriptiv study of a mapping study design. Jeg finner ikke hvilken type metode artikkelen består av. Er det noen som har peiling om descriptiv study of a mapping study???Altså hvilken metode er dette??? Anonymkode: 62e69...2ae
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei folkens. Jeg bruker et forskningsartikkel med en beskrivende design, har dette artikkelen en kvalitativ eller kvantitativ metode? På artikkelen står det: this is a descriptiv study of a mapping study design. Jeg finner ikke hvilken type metode artikkelen består av. Er det noen som har peiling om descriptiv study of a mapping study???Altså hvilken metode er dette??? Anonymkode: 62e69...2ae Kvantitativ metode: ved hjelp av et tallmateriale undersøker du et forskningsspørsmål. Eks. Om coronavaksinen fører til lavere risiko for sykdom. Kvalitativ metode: Noe som ikke kan undersøkes med tall og man er i større grad opptatt av det subjektive, hvordan noe oppleves/erfares Om du legger ut artikkelen blir det enklere å vurdere det, men det høres fra din vage beskrivelse ut som en kvalitativ studie.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (Akkurat nå): Kvantitativ metode: ved hjelp av et tallmateriale undersøker du et forskningsspørsmål. Eks. Om coronavaksinen fører til lavere risiko for sykdom. Kvalitativ metode: Noe som ikke kan undersøkes med tall og man er i større grad opptatt av det subjektive, hvordan noe oppleves/erfares Om du legger ut artikkelen blir det enklere å vurdere det, men det høres fra din vage beskrivelse ut som en kvalitativ studie. Jeg vet forskjellen på kvalitativ og kvantitativ metode men den artikkelen jeg bruker står ikke noe om dette. På artikkelen står det: Materials and methods: this is a descriptiv study of a mapping study design. Det er dette jeg ikke forstår. Hvilken metode har denne deskriptive studien? Anonymkode: 62e69...2ae
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet forskjellen på kvalitativ og kvantitativ metode men den artikkelen jeg bruker står ikke noe om dette. På artikkelen står det: Materials and methods: this is a descriptiv study of a mapping study design. Det er dette jeg ikke forstår. Hvilken metode har denne deskriptive studien? Anonymkode: 62e69...2ae Om du forsøker å resonnere deg frem til et svar basert på definisjonen av de to metodene. En beskrivende studie som ikke analyserer et tallmateriale, er det kvalitativt eller kvantitativt?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Bla gjennom artikkelen og sjekk om den inneholder deler som har beregninger/statistikk og diskusjon og konklusjon basert på det. Hvis det er tilfelle, så vil jeg si den er kvantitativ. Hvis den ikke har noe slik, men kun er "deskriptiv" slik den omtaler seg selv, så peker den i retning av kvalitativ. Anonymkode: 4a591...466
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (3 minutter siden): Om du forsøker å resonnere deg frem til et svar basert på definisjonen av de to metodene. En beskrivende studie som ikke analyserer et tallmateriale, er det kvalitativt eller kvantitativt? Ok nå skjønner jeg det. Studien analyser antall personer som fikk god effekt av et produkt. Studien analyser også personenes tilbakemeldinger om produktet, dvs hvor god/dårlig effekt de hadde av produktet. Jeg er fremdeles i tvil om det er både kvalitativ og kvantitativ metode. Jeg tror at den er mest preget av kun kvantitativ metode. Anonymkode: 62e69...2ae
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ok nå skjønner jeg det. Studien analyser antall personer som fikk god effekt av et produkt. Studien analyser også personenes tilbakemeldinger om produktet, dvs hvor god/dårlig effekt de hadde av produktet. Jeg er fremdeles i tvil om det er både kvalitativ og kvantitativ metode. Jeg tror at den er mest preget av kun kvantitativ metode. Anonymkode: 62e69...2ae Kommer an på antall personer. Hvis det er slik 5 personer synes de hadde god effekt, mens 7 personer syntes ikke de hadde effekt av det, og fokuset ligger på tilbakemeldingene de ga, så vil jeg si at det er kvalitativ. Hvis det er mer slik 78 av personene hadde god effekt av produktet. Grunner til dette var blant annet tilbakemelding, tilbakemelding og tilbakemelding. Fokuset ligger mer på antallet, og tilbakemeldingene kommer som et tillegg. Så vil det være kvantitativ. Anonymkode: 62870...15b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kommer an på antall personer. Hvis det er slik 5 personer synes de hadde god effekt, mens 7 personer syntes ikke de hadde effekt av det, og fokuset ligger på tilbakemeldingene de ga, så vil jeg si at det er kvalitativ. Hvis det er mer slik 78 av personene hadde god effekt av produktet. Grunner til dette var blant annet tilbakemelding, tilbakemelding og tilbakemelding. Fokuset ligger mer på antallet, og tilbakemeldingene kommer som et tillegg. Så vil det være kvantitativ. Anonymkode: 62870...15b Tusen takk for svar!! Ts Anonymkode: 62e69...2ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå