AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Har ei datter som har gode karakterer, og kan bli « hva hun vil». Nå har hun søkt seg inn på bachelor i trening, noe jeg mener hun vil få dårlige jobber innen. Mener hun burde valgt en mer sikker retning som f.eks økonomi eller juss. Har ikke sagt noe til henne da jeg vil la henne følge egne drømmer, men er så innmari skuffet Anonymkode: f9b51...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Er det viktigst at hun tar et utdannelse du synes er "riktig" men som ikke gjør henne lykkelig, eller at hun velger noe hun selv faktisk liker? Hun kan bli hva hun vil og har valgt hva hun vil. Det hjelper ikke om man har gode nok karakterer til økonomi eller juss hvis man mistrives med det. Anonymkode: fd23a...50b 23
Kristin70 Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Så flott at hun har gode karakterer. Jeg forstår godt at du er litt skuffet, men det viktigste er at hun gjør noe hun trives med (og det vet du 🙂. Med gode karakterer kan hun alltid ta mer utdanning senere hvis hun ønsker det. En av mine beste venninner startet med treningsutdanning og nå har hun doktorgrad og er ansatt på et universitet som professor. 5
MollyJones Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det viktigst at hun tar et utdannelse du synes er "riktig" men som ikke gjør henne lykkelig, eller at hun velger noe hun selv faktisk liker? Hun kan bli hva hun vil og har valgt hva hun vil. Det hjelper ikke om man har gode nok karakterer til økonomi eller juss hvis man mistrives med det. Anonymkode: fd23a...50b Siden ts ikke har nevnt for datteren at hun er skuffet så er det nok viktigst at hun velger noe hun faktisk liker. At ts føler på en skuffelse må være lov, så lenge hun bearbeider de følelsene uten å innvolvere datteren? Ved å f.eks lufte det her? 12
Drizzt Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Det er helt forståelig at du er skuffet, TS. Vi vil alle at våre barn er økonomisk sikret og det er helt normalt at du er bekymret hvis hun velger en retning som ikke gir så gode utsikter for inntekt. Det er ikke uvanlig at man velger ''utradisjonelt'' ut fra egne interesser selv om man har karakterer og potensiale for mye mer og så finner mat ut av det ikke var så spennende likevel og bytter studie underveis. De gode karakterene er det ingen som kan ta fra henne, så hun kan fint søke en ny utdanning på nytt senere hvis hun finner ut at hun vil ha noe annet likevel. Ja, hun kanskje taper noe tid med tanke på å starte helt ny utdanning på nytt senere, men hun får mye livserfaring og ikke minst får hun oppleve at hun faktisk prøvde det hun ville før hun gikk over til noe annet. Det viktigste er at hun trives med sitt valg. 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Helt ærlig synes jeg er et litt dårlig gjort av foreldre å bare si "gjør hva du vil". Selvfølgelig bør de gjøre det de vil, men de er unge og jeg synes de fortjener at noen forteller de realiteten om arbeidsforhold, utsikt til å få relevant arbeid, om det passer personlighet, lønn... Så får de heller bestemme seg selv med det i bakhodet. Og det sier jeg som noen som kastet bort år på tullestudier mye pga manglende veiledning hjemmefra. Anonymkode: 63830...33c 17
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har ei datter som har gode karakterer, og kan bli « hva hun vil». Nå har hun søkt seg inn på bachelor i trening, noe jeg mener hun vil få dårlige jobber innen. Mener hun burde valgt en mer sikker retning som f.eks økonomi eller juss. Har ikke sagt noe til henne da jeg vil la henne følge egne drømmer, men er så innmari skuffet Anonymkode: f9b51...ed7 Jeg satt nettopp og fortalte mine ungdommer som går på videregående at bachelor innen idrett kunne være lurt visst dem ikke vet hva dem vil studere. Begge går på idrettslinjen på gymnas og har gode karakter Bachelor innen idrett og ledelse (og coaching) kommer veldig bra med i mange yrker. Jeg har jobbet innen olje, energi, oppdrett osv . Diverse jobber som koordinator, support, dokumentkontroll. Men med at jeg manglet bachelor så lå /ligger jeg under med 100 000 til 150 000 mindre i året enn dem andre som har bachelor. Tok dette opp med ledelsen. Fikk nærmest fortalt at det spilte ingen rolle hvilken bachelor jeg hadde. Altså satt på spissen. En sykepleier med null erfaring innen olje og energi hadde fått høyere lønn enn meg fordi hun/han en bachelor Anonymkode: 06fbe...add 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg satt nettopp og fortalte mine ungdommer som går på videregående at bachelor innen idrett kunne være lurt visst dem ikke vet hva dem vil studere. Begge går på idrettslinjen på gymnas og har gode karakter Bachelor innen idrett og ledelse (og coaching) kommer veldig bra med i mange yrker. Jeg har jobbet innen olje, energi, oppdrett osv . Diverse jobber som koordinator, support, dokumentkontroll. Men med at jeg manglet bachelor så lå /ligger jeg under med 100 000 til 150 000 mindre i året enn dem andre som har bachelor. Tok dette opp med ledelsen. Fikk nærmest fortalt at det spilte ingen rolle hvilken bachelor jeg hadde. Altså satt på spissen. En sykepleier med null erfaring innen olje og energi hadde fått høyere lønn enn meg fordi hun/han en bachelor Anonymkode: 06fbe...add Meg som skrev dette. Legger ved link https://www.nih.no/studere-pa-nih/bachelorstudier/bachelor-i-trenerrollen-og-idrettspsykologi/ Anonymkode: 06fbe...add
Uakseptabel Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Fordi det er så stas å kunne si at "min datter studerer jus" ? Dette er noe av det kjedeligste jeg hører på. Satt på en kafe på Frogner for litt siden og der satt det noen slike eldre damer som snakket om sine barnebarn. Tema var hva slags utdannelse de har valgt. 2
cattleya Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det viktigst at hun tar et utdannelse du synes er "riktig" men som ikke gjør henne lykkelig, eller at hun velger noe hun selv faktisk liker? Hun kan bli hva hun vil og har valgt hva hun vil. Det hjelper ikke om man har gode nok karakterer til økonomi eller juss hvis man mistrives med det. Anonymkode: fd23a...50b Upopulær mening, men jeg tenker ikke at dette er klart viktigst. Det er en viktig faktor, men slett ikke den eneste man bør tenke på. Selvsagt skal man trives i jobben, men man bør også tenke på arbeidsmuligheter, lønn og hvor disse jobbene finnes, hvordan det er å bli gammel i det yrket, hvordan det er å kombinere med evt. familieliv. Å gå fra trening til juss eller økonomi er kanskje mye forlangt, men jeg ville nok unoter frempå om fysioterapi for eksempel. 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Er ikke sikker på om hverken økonomi eller juss er særlig lukrativt på lang sikt. Det er utdanning innen industri, bygg og anlegg, helse og utdannelse som er fremtiden. Økonomien styrer folk i stor grad selv eller via roboter" som gir råd. Juss er selvsagt alltid aktuelt. Men veldig mange jurister ender opp på NAV og sosialkontoret. Kun de dyktigste tjener masse penger fordi de er dyktige i retten. Anonymkode: 40fe8...2fe
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 cattleya skrev (Akkurat nå): Upopulær mening, men jeg tenker ikke at dette er klart viktigst. Det er en viktig faktor, men slett ikke den eneste man bør tenke på. Selvsagt skal man trives i jobben, men man bør også tenke på arbeidsmuligheter, lønn og hvor disse jobbene finnes, hvordan det er å bli gammel i det yrket, hvordan det er å kombinere med evt. familieliv. Å gå fra trening til juss eller økonomi er kanskje mye forlangt, men jeg ville nok unoter frempå om fysioterapi for eksempel. HELT ENIG!!!! Beklager caps, men dette er så viktig! Hva hjelper det å studere noe som er "kjempegøy" om man likevel ender opp i butkk eller som assistent på sykehjem? Helt klart ta interesser og evner med i betraktning, jeg synes fysioterapeut høres ut som et kjempefint forslag. Praktisk og samtidig noe hun interesserer seg for. Anonymkode: 63830...33c 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Kjenner flere som har studert idrettsrelaterte fag og har spennende jobber i dag, noen har også gått hele veien og blitt professorer, så det åpner seg mange muligheter for henne dersom hun finner ut at hun liker studiet. Og ikke peil henne inn på fysioterapi med mindre hun har et brennende ønske om å jobbe med syke mennesker, og ønsker å flytte på seg. Kjenner flere som fikk "sjokk" etter tre år når de skjønte at de ikke ble fysioterapeuter for skilandslaget og i tillegg måtte flytte på seg for å gjennomføre turnusåret. Anonymkode: 0ec63...871 7
Gjest Wanda1984 Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Lurt å velge det en selv vil studere, jeg fulgte fornuften og råd fra andre...ble utbrent, gikk på halv maskin, arbeidskonflikt og nå delvis ufør og fått en tillrettelagt jobb jeg trives mer i...planen er etterhvert å begynne studere det jeg i utgangspunktet ville...😅
SoWhat? Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Uakseptabel skrev (25 minutter siden): Fordi det er så stas å kunne si at "min datter studerer jus" ? Dette er noe av det kjedeligste jeg hører på. Satt på en kafe på Frogner for litt siden og der satt det noen slike eldre damer som snakket om sine barnebarn. Tema var hva slags utdannelse de har valgt. du satt på en café på Frogner? Du må huske på at eldre mennesker nok ikke hadde muligheten til å velge fritt hva de ville utdanne seg til. Om de i praksis kunne, så var nok normene og forventningene annerledes den gang. Og litt snobbete er vi nok alle mann, på ett eller flere områder. Akkurat som vi har våre mer eller mindre harry sider. Til Ts. Jeg skjønner at du hadde ønsket noe annet sånn at hun fikk brukt de gode karakterene. Men å bli så skuffet syns jeg er rart. Hun må jo få ta selvstendige valg, og akkurat det bør du jo sette pris på. Dessuten, det går fint an å studere annet senere. Og nå er det strengt tatt ingenting som er "dårlige" jobber! Mindre betalt ja, men nå er det ikke alle som jobber kun for å tjene penger heller. Det er veldig viktig å ha jobb en trives i 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er ikke sikker på om hverken økonomi eller juss er særlig lukrativt på lang sikt. Det er utdanning innen industri, bygg og anlegg, helse og utdannelse som er fremtiden. Økonomien styrer folk i stor grad selv eller via roboter" som gir råd. Juss er selvsagt alltid aktuelt. Men veldig mange jurister ender opp på NAV og sosialkontoret. Kun de dyktigste tjener masse penger fordi de er dyktige i retten. Anonymkode: 40fe8...2fe Mye feil her. Hvis man skaffer seg master fra f.eks NHH med greie karakter, så har man en særdeles god jobbfremtid i vente. Ny sak: https://kapital.no/karriere/utdannelse/2021/03/05/7636891/rekordmange-i-jobb-etter-studieslutt Anonymkode: b9715...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ei datter som har gode karakterer, og kan bli « hva hun vil». Nå har hun søkt seg inn på bachelor i trening, noe jeg mener hun vil få dårlige jobber innen. Mener hun burde valgt en mer sikker retning som f.eks økonomi eller juss. Har ikke sagt noe til henne da jeg vil la henne følge egne drømmer, men er så innmari skuffet Anonymkode: f9b51...ed7 Er det ikke "pent" nok for deg? Tenker hun blir "innmari" skuffet over deg som mamma. Anonymkode: 59cc3...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dårlig mor. Anonymkode: 682b4...fd6 Er lov å ønske barna sine en god økonomisk fremtid uten å være en dårlig mor. Juss og økonomi vil normalt gi bedre jobber enn trening. Anonymkode: b9715...8e1 5
SoWhat? Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dårlig mor. Anonymkode: 682b4...fd6 Syns du drar det for langt å kalle henne dårlig mor. Jez 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå