AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Jeg klarer ikke finne svar, verken på internett eller i lærebøker. Det eneste det står er at kalsium i plasma er som ionisert (fritt) kalsium er biologisk aktivt, og ikke bundet til proteiner eller anioner. Resten er bundet til proteiner og anioner. Fritt kalsium påvirkes visst nok ikke av proteiner eller anioner. Hvorfor? Hva er det som gjør kalsium ionisert, og hvorfor? Albumin er negativt ladet, så kalsium (ikke fritt) binder seg til proteinet. Men kalsium binder seg jo også til anioner som er positivt ladet. Så her faller min argumentasjon bort om at ionisert kalsium kun bindes til positivt ladede molekyler. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: cefbb...e8f
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 (endret) Kalsiumioner har ladning 2+, ettersom de er lavt i spenningsrekka på oksidert form er de lite reaktive. Kalsiumatomer blir ionisert i redoksreaksjoner, de finnes bla. I kalk som løses opp og frigir ca2+ til vannet ved sur nedbør. kalsium binder seg ikke til kationer, anioner er per definisjon negativt ladd. Ionisert kalsium vil frastøtes av positivt ladde partikler, da lik ladning frastøter hverandre. Endret 8. april 2021 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Dette er snakk om i kroppen. Spørsmålet er hvorfor noe kalsium binder seg til proteiner og anioner, mens andre ikke gjør det, og dermed foreligger som fritt/ionisert kalsium. Anonymkode: cefbb...e8f
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er snakk om i kroppen. Spørsmålet er hvorfor noe kalsium binder seg til proteiner og anioner, mens andre ikke gjør det, og dermed foreligger som fritt/ionisert kalsium. Anonymkode: cefbb...e8f Om du leser innlegget ditt ser du at du spør om mer enn det du skriver her. Om du bruker feil terminologi i oppgaven for elementær kjemi antar jeg du trekkes for det. Albumin er bla. Et bæreprotein for kalsium, og hvis du hadde hatt ekstremt mye albumin i kroppen ville det meste vært bundet opp, men det har du ikke. Derfor er ca. 50-60% av kalsiumet i blodet i form av frie ioner.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (28 minutter siden): Om du leser innlegget ditt ser du at du spør om mer enn det du skriver her. Om du bruker feil terminologi i oppgaven for elementær kjemi antar jeg du trekkes for det. Albumin er bla. Et bæreprotein for kalsium, og hvis du hadde hatt ekstremt mye albumin i kroppen ville det meste vært bundet opp, men det har du ikke. Derfor er ca. 50-60% av kalsiumet i blodet i form av frie ioner. Jeg skrive kalsium i plasma, så det er vel ensbetydende med at det er i kroppen. Dette er ingen oppgave. Jeg bare forstår ikke sammenhengen. Så det du sier, er at det er en større andel albumin i kroppen, og derfor er ikke all kalsium bundet til protein? Jeg har nemlig lest (nå finner jeg ikke tilbake dette) at ionisert kalsium ikke påvirkes av konsentrasjon albumin. Anonymkode: cefbb...e8f
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrive kalsium i plasma, så det er vel ensbetydende med at det er i kroppen. Dette er ingen oppgave. Jeg bare forstår ikke sammenhengen. Så det du sier, er at det er en større andel albumin i kroppen, og derfor er ikke all kalsium bundet til protein? Jeg har nemlig lest (nå finner jeg ikke tilbake dette) at ionisert kalsium ikke påvirkes av konsentrasjon albumin. Anonymkode: cefbb...e8f Sitat Hva er det som gjør kalsium ionisert, og hvorfor? Tror du kroppen din magisk ioniserer kalsium? om du hadde fått kalsium i metallform rett i kroppen ville du sannsynligvis vært død i løpet av kort tid. Om en skal svare på hvorfor kalsium er ionisert, kan man ikke forklare det med kroppen som utgangspunkt. Kalsium blir til kalsiumioner når det inngår i redoksreaksjoner. Videre er det interessant at du trekker en slutning som er det motsatte av det jeg skrev. Det virker oppriktig som om du ikke er i nærheten av å ha forutsetningene for å forstå dette, det blir som å forklare trigonometri til noen som ikke har lært hvordan man regner arealet av en sirkel.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Ville sjekket i Boron sin fysiologibok, hvis du har tilgang til den. Anonymkode: cced0...ab0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (23 minutter siden): Tror du kroppen din magisk ioniserer kalsium? om du hadde fått kalsium i metallform rett i kroppen ville du sannsynligvis vært død i løpet av kort tid. Om en skal svare på hvorfor kalsium er ionisert, kan man ikke forklare det med kroppen som utgangspunkt. Kalsium blir til kalsiumioner når det inngår i redoksreaksjoner. Videre er det interessant at du trekker en slutning som er det motsatte av det jeg skrev. Det virker oppriktig som om du ikke er i nærheten av å ha forutsetningene for å forstå dette, det blir som å forklare trigonometri til noen som ikke har lært hvordan man regner arealet av en sirkel. Skjønner godt at TS ikke vet dette på forhånd. Står ikke noe om dette i mine vgs bøker. Det er vel forkunnskaper til dette pensumet som er spesielt da. Tror du TS er magisk? Anonymkode: a273d...7a0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (14 minutter siden): Tror du kroppen din magisk ioniserer kalsium? om du hadde fått kalsium i metallform rett i kroppen ville du sannsynligvis vært død i løpet av kort tid. Om en skal svare på hvorfor kalsium er ionisert, kan man ikke forklare det med kroppen som utgangspunkt. Kalsium blir til kalsiumioner når det inngår i redoksreaksjoner. Videre er det interessant at du trekker en slutning som er det motsatte av det jeg skrev. Det virker oppriktig som om du ikke er i nærheten av å ha forutsetningene for å forstå dette, det blir som å forklare trigonometri til noen som ikke har lært hvordan man regner arealet av en sirkel. Det var det veldig. Slapp nå av. Du trenger ikke være aggressiv. Jeg er nysgjerrig på hva som skjer med kalsium i kroppen. Hvorfor er det 45% fritt kalsium, 40% bundet til protein og 15% bundet til anioner (bikarbonat, citrat og laktat). Anonymkode: cefbb...e8f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Jeg har ganske god kompetanse for å forstå dette. Og her er jeg ikke ute etter kjemien bak, men hvorfor det skjer. Og hva er forskjellen på ionisert kalsium og det kalsium som er bundet til proteiner? Hvorfor blir noe kalsium ionisert, og andre ikke (som da binder seg til proteiner og anioner). Hva er det som regulerer dette? Er det reseptorer på samme måte som reseptorer regulerer kalsium i skjelettet og plasma? Anonymkode: cefbb...e8f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg skrive kalsium i plasma, så det er vel ensbetydende med at det er i kroppen. Dette er ingen oppgave. Jeg bare forstår ikke sammenhengen. Så det du sier, er at det er en større andel albumin i kroppen, og derfor er ikke all kalsium bundet til protein? Jeg har nemlig lest (nå finner jeg ikke tilbake dette) at ionisert kalsium ikke påvirkes av konsentrasjon albumin. Anonymkode: cefbb...e8f Det kan virke som det er dette kastanjefrø sier ja. Men hn har en tendens til å kødde med folk i trådene, så ta det med "en klype salt." at hvis du har lite albumin, eks bare 10 stk, og du har 20 kalsiumioner, så vil 10 av de være bundet, og resten fri. Man kaller kalsium for et ion fordi det har revet fra seg elektroner (du får flere positive ladninger (protoner) i kjernen enn negative elektroner, (derfor plussladning på hele atomet ) Dette med redoksreaksjoner skjer over alt, og det er flere definisjoner på hvordan man skal tolke en redoksreaksjon. Så hør med din lærer hva som er aktuelt for det du skal lære nå. Men jeg ville sjekket dette i en bok, som av de andre forslagene her, eller hørt med en lærer . Egentlig ville jeg bare hørt med lærer, for det er så lett å rote seg bort. Anonymkode: a273d...7a0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ganske god kompetanse for å forstå dette. Og her er jeg ikke ute etter kjemien bak, men hvorfor det skjer. Og hva er forskjellen på ionisert kalsium og det kalsium som er bundet til proteiner? Hvorfor blir noe kalsium ionisert, og andre ikke (som da binder seg til proteiner og anioner). Hva er det som regulerer dette? Er det reseptorer på samme måte som reseptorer regulerer kalsium i skjelettet og plasma? Anonymkode: cefbb...e8f Du må ha med litt grunnleggende kjemi, for å vite forskjellen (Derfor understreker jeg viktigheten av å snakke med lærer, slik at du får tak i det essensielle for det du skal lære nå. Det kan plutselig bli alt for mye på en gang) . Du burde lære litt om redoksreaksjoner, og ladninger på atomer🙂. Det kan være litt problematisk å trekke samme alle disse trådene alene. Det er ikke alle skolebøker som vektlegger eller forklarer likt heller. Jeg vet ikke hva du studerer nå, eller om du studerer. Men har du mulighet, snakk med lærer🙂 Anonymkode: a273d...7a0
Hemoglobin Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg klarer ikke finne svar, verken på internett eller i lærebøker. Det eneste det står er at kalsium i plasma er som ionisert (fritt) kalsium er biologisk aktivt, og ikke bundet til proteiner eller anioner. Resten er bundet til proteiner og anioner. Hvis du skal være helt korrekt, så er all kalsium i plasma ionisert. Både kalsium som er bundet til proteiner og anioner er ionisert. Derfor er det bedre å referer til kalsium som ikke er bundet til "noe" for fritt. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fritt kalsium påvirkes visst nok ikke av proteiner eller anioner. Hvorfor? Korrekt. Fordi fritt kalsium påvirkes blant annet av pH. Dersom pH endres, endres også den frie formen for kalsium. Kalsium bindes til proteiner pga. ladninger til proteiner. Hvis pH øker (alkalose) vil proteiners ladning bli negativ. Dette fører til at fritt kalsium reduseres fordi dette kalsiumet binder seg til proteinet. Reguleringen av kalsium gjøres av et hormon som heter PTH. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Albumin er negativt ladet, så kalsium (ikke fritt) binder seg til proteinet. Men kalsium binder seg jo også til anioner som er positivt ladet. Så her faller min argumentasjon bort om at ionisert kalsium kun bindes til positivt ladede molekyler. Er ikke kjempegod her, men de fleste kalsiumioner er bundet til proteiner som er negativt ladet. Et mindretall er bundet til blant annet bikarbonat, fosfat, citrat og laktat som er anioner. Her kommer jeg til kort, men jeg antar at det er en forskjell i ladning som gjør at bindinger kan oppstå. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er nysgjerrig på hva som skjer med kalsium i kroppen. Hvorfor er det 45% fritt kalsium, 40% bundet til protein og 15% bundet til anioner (bikarbonat, citrat og laktat). Dette skyldes en likevektsbalanse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hva er forskjellen på ionisert kalsium og det kalsium som er bundet til proteiner? Hvorfor blir noe kalsium ionisert, og andre ikke (som da binder seg til proteiner og anioner). Hva er det som regulerer dette? Er det reseptorer på samme måte som reseptorer regulerer kalsium i skjelettet og plasma? Det er ingen forskjell. Både frie og bundet kalsium er ionisert. PTH regulerer kalsiumkonsentrasjonen. Ved lave nivåer kalsium, vil PTH aktivere osteoklaster som bryter ned bein for å frigjøre mer kalsium til blodet. Hvorfor fordelingen er som den er, kan jeg ikke svare på. Det er nok det som er optimalt for kroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Kastanjefrø skrev (3 timer siden): Tror du kroppen din magisk ioniserer kalsium? om du hadde fått kalsium i metallform rett i kroppen ville du sannsynligvis vært død i løpet av kort tid. Om en skal svare på hvorfor kalsium er ionisert, kan man ikke forklare det med kroppen som utgangspunkt. Kalsium blir til kalsiumioner når det inngår i redoksreaksjoner. Videre er det interessant at du trekker en slutning som er det motsatte av det jeg skrev. Det virker oppriktig som om du ikke er i nærheten av å ha forutsetningene for å forstå dette, det blir som å forklare trigonometri til noen som ikke har lært hvordan man regner arealet av en sirkel. Er du virkelig lærer, kastanjefrø? Håper ikke du snakker så aggressivt til elevene dine. Anonymkode: 979c8...e11 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Det er så enkelt som at positive og negative ladninger tiltrekkes hverandre, og stoffer med lik ladning frastøter hverandre. anioner = atom eller molekyl med negativ ladning kationer = atom eller molekyl med positiv ladning. ionisert kalsium er på formen Ca2+ og binder seg hvis den er i nærheten av noe som er negativt ladet. Ved å inngå en binding så endres ikke ladningen til calsium egentlig, den bare "nøytraliseres", typ balanseres ut med den motsatte ladningen til den andre komponenten, men innad i dette sammenbundne stoffet (calsium2+ + noe annet) så er calsium fremdeles ionisert. Calsium ioniseres ikke i kroppen, men kommer til kroppen ferdig ionisert via maten. På et eller annet tidspunkt på sin reise gjennom universet som grunnstoff så har det blitt ionisert i en redoksreaksjon. Det kan ha skjedd hvor som helst i naturen, på mange ulike måter. Calsiumholdig mat inneholder f.eks. Ca2+ forbindelser. Det er pH i blodet blant annet som styrer likevekten mellom fritt Ca2+ og Ca2+ bundet til proteiner. Dette skyldes at proteinene selv endrer struktur og ladning ved ulik pH. (pH verdi kan påvirke ladninger til andre stoffer fordi pH er konsentrasjonen av H+ i en løsning/blodet). Når pH endres seg slik at flere proteiner endrer struktur og blir negativt ladet, så vil det gjøre ar balansen skifter og flere Ca2+ binder seg i stedet for å være "frie". Nettopp derfor er det så viktig at blodet har en buffer (som gjør pH verdien mer motstandsdyktig mot påvirkning) som stabiliserer pH, fordi mange biologiske prosesser holdes i balanse ved den riktige pH-en og er sårbare for endringer. Det skal veldig mye til for at blodet endrer pH pga bufferegenskapene, men mye CO2 løst opp i blodet skaper syreforbindelser som kan påvirke pH. vi har et senter i hjernen også, som detekterer blodets pH og regulerer blant annet pust til å tilpasse mengden CO2 i blodet. Ganske finurlig ☺️ Anonymkode: a00d2...cce 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #16 Skrevet 9. april 2021 Takk for svar! Forstår det litt bedre nå Anonymkode: a309a...d65
Gjest Kastanjefrø Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 12.28): Det kan virke som det er dette kastanjefrø sier ja. Men hn har en tendens til å kødde med folk i trådene, så ta det med "en klype salt." at hvis du har lite albumin, eks bare 10 stk, og du har 20 kalsiumioner, så vil 10 av de være bundet, og resten fri. Man kaller kalsium for et ion fordi det har revet fra seg elektroner (du får flere positive ladninger (protoner) i kjernen enn negative elektroner, (derfor plussladning på hele atomet ) Dette med redoksreaksjoner skjer over alt, og det er flere definisjoner på hvordan man skal tolke en redoksreaksjon. Så hør med din lærer hva som er aktuelt for det du skal lære nå. Men jeg ville sjekket dette i en bok, som av de andre forslagene her, eller hørt med en lærer . Egentlig ville jeg bare hørt med lærer, for det er så lett å rote seg bort. Anonymkode: a273d...7a0 Uansett hvor mye du skulle mene at jeg «kødder» med folk, er det jeg skriver faktuelt riktig.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 15.25): Er du virkelig lærer, kastanjefrø? Håper ikke du snakker så aggressivt til elevene dine. Anonymkode: 979c8...e11 Dette er fullstendig irrelevant for temaet, men TS legger i stor grad opp til dette selv når hun svarer at hun ikke spurte om noe som står skrevet ett innlegg lengre opp.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 12.18): Skjønner godt at TS ikke vet dette på forhånd. Står ikke noe om dette i mine vgs bøker. Det er vel forkunnskaper til dette pensumet som er spesielt da. Tror du TS er magisk? Anonymkode: a273d...7a0 Dette står bla. I Naturfag SF kapittel 9. dvs. vg1 pensum. Jeg antar TS har gjennomført vgs, syns du det er urimelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå