Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg er 30 og har vært ufør i et par år grunnet kroniske smerter i kroppen. Har mistet fullstendig kontakt med omverden bortsett fra godt forhold til mannen, hunden og noen venner jeg har. Savner så veldig å få til noe utenfor hjemmet og få noen nye impulser, men har prøvd å jobbe ulike steder de siste årene uten at det gikk. Har for dårlig helse, og har brukt en del tid på å akseptere dette. 

I natt drømte jeg at jeg studerte igjen. (Måtte avslutte studiene for noen år siden da jeg ble syk)

Det var en deilig drøm. Den handlet ikke så mye om å "komme seg et sted", for sykdommen min er veldig uforutsigbar, og det er ikke realistisk at jeg kan ha en normal jobb med det første. Drømmen handlet mer om å møte folk, lære noe, bruke meg selv litt og mestre noe. Så jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på et årsstudium.

Kjenner at jeg blir veldig nervøs av tanken, har jo prøvd så mye de siste årene uten at det gikk, men har samtidig flere dager i uka hvor jeg kunne gjort noe, og disse dagene blir sløst bort. 

Men jeg vil helst ikke bli sittende på et årsstudium med 19-åringer.
Her jeg bor står det mellom årsstudium i sosiologi og nordisk. Disse to tingene interesserer meg mest, da vi ikke har psykologi her. 

Har noen av dere tanker om dette? Er det mest veldig unge folk på slike studier, og er det ekstremt krevende?

Håper på svar, da jeg ser at søknadsfristen nærmer seg :)

Anonymkode: a3b7d...79e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal bruke det til jobb, spiler vel ikke resultatene noen rolle?

Anonymkode: deffb...dac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke skal bruke det til jobb, spiler vel ikke resultatene noen rolle?

Vil jo helst bestå :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer garantert ikke å være bare 19-åringer der, så ikke la det skremme deg. Er du mest interessert i psykologi, så tror jeg sosiologi er det lureste å søke på. Begge er jo fagfelt innenfor samfunnsvitenskap.

Anonymkode: e528d...211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil jo helst bestå :)

Det forstår jeg, men du har jo den luksusen av du kan kose deg med studiene uten å stresse for mye. Velg noe du synes virker spennende, og se hvordan det går :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør forresten også sjekke ut UiT, de bruker å ha nettbasert førstesemesterstudium, samt noen årsstudier, og disse er lokalt opptak og ikke med i samordna opptak. Kanskje du finner noe der og?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bør forresten også sjekke ut UiT, de bruker å ha nettbasert førstesemesterstudium, samt noen årsstudier, og disse er lokalt opptak og ikke med i samordna opptak. Kanskje du finner noe der og?

Tingen var liksom å komme seg fysisk ut :)  Men takk for tipset!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det forstår jeg, men du har jo den luksusen av du kan kose deg med studiene uten å stresse for mye. Velg noe du synes virker spennende, og se hvordan det går :)

Ja, jeg tenkte jo egentlig at jeg får mer studiegjeld hvis jeg stryker, men kom jo nå på at jeg ikke trenger studielån :P Får jo trygda uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det med evt stipend og uføret? 

Anonymkode: 4b633...2f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke. På nav står det: 

"Du kan studere og gå på folkehøyskole når du er uføretrygdet. Utbetalingen din av uføretrygd vil ikke bli redusert. Du kan også ha rett på stipend og lån fra Lånekassen i tillegg til uføretrygd når du studerer, og du trenger ikke å melde fra til oss om hva du får fra Lånekassen. "

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg tenkte jo egentlig at jeg får mer studiegjeld hvis jeg stryker, men kom jo nå på at jeg ikke trenger studielån :P Får jo trygda uansett.

Hehe, det er akkurat det! Ikke meningen å høres negativ ut, snarere tvert imot. Bare tenkte at man er vel kanskje litt ekstra bekymret for hvordan det går når man er syk :) Tror det er veldig givende å få kommet seg ut litt uansett!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tingen var liksom å komme seg fysisk ut :)  Men takk for tipset!

Haha, jeg lest motsatt :) Men da vet du hva du kan se på om det blir aktuelt senere.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å starte med et enkelt fag, ikke et helt årsstudium på en gang? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har fått slettet deler eller hele stipendet pga ufør, kan dette bli omgjort om du søker om stipend/lån innen 8 år. Står på Lånekassen sine sider. 
Om du ikke har fått noe slettet, kan du gjøre som ‘alle andre’. Men dette er noe du ikke kan få slettet pga ufør siden du allerede er det. 

Anonymkode: f441b...d19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om du har fått slettet deler eller hele stipendet pga ufør, kan dette bli omgjort om du søker om stipend/lån innen 8 år. Står på Lånekassen sine sider. 
Om du ikke har fått noe slettet, kan du gjøre som ‘alle andre’. Men dette er noe du ikke kan få slettet pga ufør siden du allerede er det. 

oi... ja, det måtte jo være en hake der. har faktisk søkt om det, og får svar til høsten. så der utgikk vel kanskje den ideen...

AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2021 at 9:27 AM, AnonymBruker said:

Hei!
Jeg er 30 og har vært ufør i et par år grunnet kroniske smerter i kroppen. Har mistet fullstendig kontakt med omverden bortsett fra godt forhold til mannen, hunden og noen venner jeg har. Savner så veldig å få til noe utenfor hjemmet og få noen nye impulser, men har prøvd å jobbe ulike steder de siste årene uten at det gikk. Har for dårlig helse, og har brukt en del tid på å akseptere dette. 

I natt drømte jeg at jeg studerte igjen. (Måtte avslutte studiene for noen år siden da jeg ble syk)

Det var en deilig drøm. Den handlet ikke så mye om å "komme seg et sted", for sykdommen min er veldig uforutsigbar, og det er ikke realistisk at jeg kan ha en normal jobb med det første. Drømmen handlet mer om å møte folk, lære noe, bruke meg selv litt og mestre noe. Så jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på et årsstudium.

Kjenner at jeg blir veldig nervøs av tanken, har jo prøvd så mye de siste årene uten at det gikk, men har samtidig flere dager i uka hvor jeg kunne gjort noe, og disse dagene blir sløst bort. 

Men jeg vil helst ikke bli sittende på et årsstudium med 19-åringer.
Her jeg bor står det mellom årsstudium i sosiologi og nordisk. Disse to tingene interesserer meg mest, da vi ikke har psykologi her. 

Har noen av dere tanker om dette? Er det mest veldig unge folk på slike studier, og er det ekstremt krevende?

Håper på svar, da jeg ser at søknadsfristen nærmer seg :)

Vil du studere på KBT Fagskole for erfaringskonsulenter? - KBT (kbtkompetanse.no) 

Anonymkode: 89042...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 11.57):

Ouch for alle studenter. Neida, jeg unner deg å komme deg ut litt og få nye impulser og fortsatt ha det stabilt økonomisk. Men studielån altså, huff... 

Anonymkode: 791af...cb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

aldri hørt om denne skolen før; ser veldig interessant ut!

er selv på vei mot ufør, men håper det blir midlertidig, bare noen få år, at helsen kan bedre seg. men er det kun i nav man får jobb med denne typen studie? kun 60 sp er et årsstudie?

Anonymkode: 1f821...656

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 7.14):

"Fagskole for erfaringskonsulenter innen psykisk helse- og rusarbeid er et yrkesrettet utdanningstilbud som gir både teoretisk og praktisk kompetanse med utgangspunkt i bruk av egenerfaring i å hjelpe og styrke andre"

Jeg sliter verken med rus eller psykisk sykdom. Synes det er trist at folk bare antar dette fordi jeg er ufør. Jeg skrev at jeg sliter med kroniske smerter i kroppen, altså fysisk sykdom på lik linje med et brukket bein...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er!! Motivasjon til å ville, er alltid det første og største steget!

Anonymkode: 4eb06...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 13.25):

Hei! Jeg er ikke TS, men hvor har du funnet den infoen? Lånekassen sa ingenting til meg om dette, de sa bare at min mulighet til inntekt ble vurdert individuelt om jeg skulle måtte søke om sletting igjen. Jeg er ufør fra før

Anonymkode: 1ee9d...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...