AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Hvordan gikk tiden med 2 små i starten om morgenene feks? Lurer på hvor lang perm far skal ha etter fødsel, her er den ulønnet (de 2 ukene) Vurdere at han bare tar noen dager for å ikke tape så mye penger, men er bekymret for hvordan morgenen blir mtp levering i bhage, amming og generelt nye rutiner. Formen min må selvfølgelig også tas hensyn til, men utifra at den er fin da. Med storesøster var far hjemme i flere uker, det satte jeg veldig pris på. Kjenner jeg gruer meg til å evt være alene mye raskere denne gangen. Innspill/erfaringer? Spør ikke alenemødre. All ære til dere😅 Anonymkode: b20e7...433
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Kan ikke far levere før jobb og hente etter en periode mens du og babyen finner rutinene deres? 😊 Eventuelt at far tar noen dager med permisjon, og fordeler det slik at at han starter en time senere på morgenen? Anonymkode: c1755...9c0 8
Christina82 Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Vi var så superheldig, fikk baby i desember, så far hadde to uker med lønn, så to ukers juleferie. Da han begynte å jobbe fant jeg hverdagen med en gang. Kom meg opp og leverte eldste. Det var ikke noe problem, og jeg kunne fint ha gjort det tidligere. ( bare ikke første uken pga smerter etter ks)
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 Far var hjemme i to uker med andremann (betalt). Når han begynte å jobbe igjen tok han alt morgenstell på eldste og levering i barnehage. Noe annet hadde vært uaktuelt. Han leverer fortsatt, men jeg og baby er nå oppe tidlig og vi deler på morgenstellet. Baby er 8 måneder. Han hentet også de første ukene. Jeg var i fin form etter fødselen. Hadde formen vært som etter første hadde han måttet være lengre hjemme. Anonymkode: 591c4...f52 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Hvordan var formen etter nr 1? Hvor gammel er storesøster? Kan mannen få tilpasset arbeidstiden litt så han kan levere på morgenen? Har du evt. noen som kan hjelpe i nærheten (besteforeldre)? Jeg var alene med 4 unger mellom 0 og 7 år i en uke da minste var 2 uker. Baby spiste annenhver time døgnet rundt og ble vekt kl 6 for litt pupp før de andre ble vekt og gjort klar. Ammet igjen før vi kom oss ut døra... Alt går når en må, men kan ikke si at jeg husker så mye fra den uken. Eldste rakk iallefall skolen 🙈 Tror til og med vi fikk med oss fotballtrening 😅 Da vi fikk nr 3 hadde far så mye ferie han måtte ta ut at han var hjemme i 6 uker, det var luksus! Anonymkode: 75239...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Jeg tenker det kommer veldig an på babyen og formen din. Her var far hjemme i tre uker, men han hadde fri etter turnusen. Han kunne ha dratt etter et par dager siden lillesøster sov veldig mye. Men hadde første barn og første fødsel og ammetrøbbel kommet som nr to, så hadde jeg virkelig vært takknemlig for at han var hjemme de ukene. Anonymkode: c884f...cce
Vera Vinge Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Det er jo veldig vanskelig å planlegge, da, siden du ikke vet hvordan formen din vil være. Jeg var f.eks. i dårligere form etter fødsel nr to enn nr en pga stort blodtap. Kunne nesten ikke bære babyen, og kunne ikke klart å ta meg av storebror i tillegg. Så jeg ville helt klart tenkt at far var hjemme de første to ukene. Men om ikke, kan han vel levere eldste barnet i bhg uansett om han drar på jobb? Far her leverte det eldre barnet også en stund etter de to første ukene, fordi jeg var så svimmel og dårlig.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan ikke far levere før jobb og hente etter en periode mens du og babyen finner rutinene deres? 😊 Eventuelt at far tar noen dager med permisjon, og fordeler det slik at at han starter en time senere på morgenen? Anonymkode: c1755...9c0 Kan man utsette de to ukene med perm ved å ta feks en time om morgenen etter den første uken over en lengre periode istedet for fulle dager? Trodde det måtte tas innen 14 dager ettet fødsel🤔 Anonymkode: b20e7...433
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan var formen etter nr 1? Hvor gammel er storesøster? Kan mannen få tilpasset arbeidstiden litt så han kan levere på morgenen? Har du evt. noen som kan hjelpe i nærheten (besteforeldre)? Jeg var alene med 4 unger mellom 0 og 7 år i en uke da minste var 2 uker. Baby spiste annenhver time døgnet rundt og ble vekt kl 6 for litt pupp før de andre ble vekt og gjort klar. Ammet igjen før vi kom oss ut døra... Alt går når en må, men kan ikke si at jeg husker så mye fra den uken. Eldste rakk iallefall skolen 🙈 Tror til og med vi fikk med oss fotballtrening 😅 Da vi fikk nr 3 hadde far så mye ferie han måtte ta ut at han var hjemme i 6 uker, det var luksus! Anonymkode: 75239...4e2 Storesøster er 3 år, og i verste trass🥴Formen var elendig etter nr 1, hadde mye sting nedentil etter revn og slet med amming såre bryster og betennelse... Far har ikke mulighet å jobbe inn noe dessverre. , han starter på jonn før barnehagen har åpent.. Ingen besteforeldre som kan hjelpe heller☹️ Anonymkode: b20e7...433
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Enkel sak det. Far tar den eldste på morgen og leverer i barnehagen. Slik løste vi det. Jeg hentet etterhvert som vi klm mer inne det og formen tillot det Anonymkode: e2fcf...aa3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #11 Skrevet 9. april 2021 Her var mannen bare hjemme de to ukene han hadde krav på. Men, han tar alt av levering i bhg. Nettene er så tunge at jeg blir helt kake de gangene jeg må stå opp med storebror, som ikke klarer ligge lenger enn til kl 6. Nå er babyen 8 uker, og det er fremdeles mannen som står opp med storebror de fleste dagene og leverer ibhg. De gangene jeg har stått opp, sitter mannen på hjemmekontor frem til han leverer ibhg. Anonymkode: 444b6...2c4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #12 Skrevet 9. april 2021 Var alene når jeg fikk nr 2. Alt går vis man er innstilt på det. Ikke sammenlign med hvordan første ukene var med nr 1, mye «enklere» med nr 2 da man har vært igjennom det før. Selvfølgelig vil du være trøtt, nye rutiner må innarbeides, men det klarer du. Anonymkode: 85d1e...add 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Her var far hjemme 14 dager. Var opptatt av at storebror skulle oppleve ting mest mulig normalt, så siden jeg var i veldig god form og barnehagen er rett rundt hjørnet, leverte og hentet jeg en del ganger alene i den perioden mens pappa og mini var hjemme (hun sov ofte på brystet hans da jeg komme hjem). Det var veldig fint for alle fire 💕 Anonymkode: d2df8...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Pappaen her begynner også på jobb før barnehagen åpner, så når han har dagvakt må jeg putte baby og storebror på 2,5 år i bilen og kjøre. Pappaen var hjemme 14 dager her, og så kom foreldrene mine og var her i ei uke etter det. Da hadde jeg kommet meg litt mer og fått litt mer rutine på ting, og det gikk greit. Hardt de dagene jeg hadde sovet dårlig, men da prøvde jeg heller å sove litt når vi kom hjem etter å ha levert. Slitsomt, men det går! Anonymkode: 51f7e...28b
Luckiness Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 Hva tenker far om denne planen? Regner med han er med på den? Jeg ville definitivt hatt far hjemme i 2 uker etter fødselen. Uavhengig av dårlig eller god form. Så lenge en har mulighet bør det prioriteres ro rundt den nyfødte. Ta det i den nyfødtes tempo. Bli kjent med babyen. Ikke stresse med amming fordi man må løpe ut døren, i bilen og kjøre tur/retur barnehage. Den tiden kommer gjerne uansett. Men en trenger ikke å be om at den kommer for tidlig. Husk også at det kan være krevende tid for far. Ikke gitt at han får gode netter selv om det gjerne er du som styrer med amming/mating. Hvis ikke far har rett på lønn så kanskje han heller kan ta ut ferie?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #16 Skrevet 10. april 2021 Jeg trengte ikke far hjemme de to ukene, så han tok ikke (ulønnet) permisjon da. Men tok alt morgenstellet og levering av storebror som da var 14mnd. Han leverte vel egentlig storebror gjennom hele permisjonen min, da det passet oss best. Så hentet jeg heller tidlig. Anonymkode: 20043...6aa
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #17 Skrevet 10. april 2021 Hvis formen din er normal etter fødselen, tror jeg det går veldig fint med at far bare tar noen dager. Her tok far torsdag+fredag(og helgen da). Så leverte jeg fra mandagen av (storesøster var da 2 år). Vi fikk fort en god rutine, vi hadde rolige morninger og storesøster var i barnehagen ca 0930 😊 Her starter også far før bhg åpner, så han kan ikke levere Anonymkode: bf80b...e87
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #18 Skrevet 10. april 2021 Reiste hjem 6 timer etter fødsel, hadde bursdagsfeiring for eldste dagen etter fødsel og far var i arbeid igjen med en gang jeg leverte og hentet i barnehagen som normalt. Anonymkode: 3cf8e...5f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå