Gå til innhold

Kaffe og prøving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skal snart sette i gang med prøvingen, og er EKSTREMT glad i kaffe😆 Jeg har hørt at kaffe kan gjøre det vanskeligere å bli gravid? 🤔

Hvordan er dere andre prøveres forhold til kaffedrikking, har dere redusert inntaket eller fortsetter dere som vanlig? Jeg er litt usikker på hva jeg vil gjøre, men kommer så klart til å redusere drikkingen når jeg blir gravid! Lurer på å kjøpe koffeinfri kaffe mens jeg prøver også, men usikker på om det har noen hensikt? 

Anonymkode: 08962...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har løst kaffetørsten med å drikke fire halve kaffekopper om dagen - istedet for to fulle. Har også hørt om de som lager en 50/50 miks mellom koffeinfri og vanlig i samme kopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du planlegger å bli gravid burde du begynne å kutte i kaffedrikkingen. Som gravid bør du drikke to kopper (ca 2 dl) om dagen, maks. 

Anonymkode: 766cf...e14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dersom du planlegger å bli gravid burde du begynne å kutte i kaffedrikkingen. Som gravid bør du drikke to kopper (ca 2 dl) om dagen, maks. 

Anonymkode: 766cf...e14

Ja, det er sikkert lurt. Men det går fint å slutte når jeg blir gravid altså! Har vært gravid en periode tidligere, og da sluttet jeg tvert (eller hadde to små kopper om dagen) :) Jeg lurte mest på i perioden frem til det, som prøver (og det kan jo ta lang tid). Har hørt at koffein kan redusere fruktbarheten, og føre til at egget kommer seg saktere ned i egglederen eller noe? 

@selma89 Takk for tipset, det var smart! Har du gjort dette gjennom hele prøvingen? kanskje jeg skal kjøpe en pose med koffeinfri kaffe også, så kan jeg drikke noen kopper med vanlig kaffe i løpet av dagen, mens resten kan være koffeinfri🤔 Da er man i hvert fall på den sikre siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I prøveperioden drikker jeg en kaffe med koffein på morgenen. Alle andre kaffe jeg drikker utover dagen (0-2 kopper) er med koffeinfri. Har ikke lyktes med graviditet enda, så veit ikke om det har noe å si, men.. 😆

Anonymkode: f2def...015

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye koffein i perioden før graviditet øker risikoen for spontanabort så vidt jeg har lest. Jeg gikk derfor ned til 1-2 kopper om dagen da jeg begynte på folat. Før det kunne jeg lett drikke 7-10 kopper om dagen. Det var en grusom kutt, og jeg gjorde det til og med gradvis, men det verste var ned til maks 3 daglig, og det var hardt i en ukes tid. Etter det gikk det fint! Nå har jeg til og med uten kaffe! Gikk over til koffeinfri traktekaffe da, så da blir det ikke så stusselig!

Anonymkode: 4f22b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det påvirker forresten også sædkvalitet, så kan være lurt om partneren din også kutter ned :)

Anonymkode: c5c06...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verken jeg eller min partner kuttet ut kaffeforbruket før vi startet prøvingen.

Vi har 3 barn.

Vi begge drikker ca 2-3 kopper om dagen. Da jeg ble gravid reduserte jeg det til ca 1 kopp om dagen. 

Anonymkode: a7c04...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye koffein i perioden før graviditet øker risikoen for spontanabort så vidt jeg har lest. Jeg gikk derfor ned til 1-2 kopper om dagen da jeg begynte på folat. Før det kunne jeg lett drikke 7-10 kopper om dagen. Det var en grusom kutt, og jeg gjorde det til og med gradvis, men det verste var ned til maks 3 daglig, og det var hardt i en ukes tid. Etter det gikk det fint! Nå har jeg til og med uten kaffe! Gikk over til koffeinfri traktekaffe da, så da blir det ikke så stusselig!

TS her. Takk for svar alle sammen!😊 det uthevede her er som å lese om meg selv🙈 jeg kan også lett komme opp i dette antallet om jeg ikke behersker meg selv.

Jeg kommer til å redusere mengden koffein fremover mot prøvingen, slik dere også beskriver. Har kjøpt inn koffeinfri kaffe som jeg kommer til å kombinere med 2 kopper kaffe om dagen er tanken:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her. Takk for svar alle sammen!😊 det uthevede her er som å lese om meg selv🙈 jeg kan også lett komme opp i dette antallet om jeg ikke behersker meg selv.

Jeg kommer til å redusere mengden koffein fremover mot prøvingen, slik dere også beskriver. Har kjøpt inn koffeinfri kaffe som jeg kommer til å kombinere med 2 kopper kaffe om dagen er tanken:) 

Lykke til! 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 7.58):

Hei!

Jeg skal snart sette i gang med prøvingen, og er EKSTREMT glad i kaffe😆 Jeg har hørt at kaffe kan gjøre det vanskeligere å bli gravid? 🤔

Hvordan er dere andre prøveres forhold til kaffedrikking, har dere redusert inntaket eller fortsetter dere som vanlig? Jeg er litt usikker på hva jeg vil gjøre, men kommer så klart til å redusere drikkingen når jeg blir gravid! Lurer på å kjøpe koffeinfri kaffe mens jeg prøver også, men usikker på om det har noen hensikt? 

Jeg og mannen min prøvde å bli gravid i 5 år. Både prøvde vi selv og gjennom mange ivf forsøk. Det var først når jeg kuttet ut kaffe at jeg ble gravid 3 mnd senere

Anonymkode: b04fb...ed2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...