AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #1 Skrevet 8. april 2021 Vi har en gutt som nylig ble 3 år og en baby på 6 mnd og hverdagen er vanskelig. Det er mye uprovosert «vold» fra storebrors side. Han kan finne på å gå å slå babyen mens hun feks ligger i lekegrinda. Han pleier også å ta hånda på hodet hennes og dytte hodet hennes bakover. Jeg vet aldri når han finner på å gjøre dette, så jeg kan aldri la de være i samme rom alene - selv om hun ligger i en stor lekegrind. Det er nesten umulig å ha henne på gulvet for da er hun veldig utsatt. Han slår, dytter og prøver å sette seg oppå henne. Hun får ikke lov å leke med noe på gulvet - ikke engang sine egne leker. Babyen har begynt å krype og dra seg bortover gulvet, og vil jo gjerne i retning storebror så jeg må passe på som en hauk når vi er på gulvet og rette på henne hvert 3. minutt. Vi har prøvd mye. Har prøvd å skape en god relasjon mellom dem på ulike måter. Jeg roser han alltid kjempemye når han er snill mot babyen. Vi prøver å gjøre ting sammen når de begge er blide og fornøyde, lese bok osv. Jeg har prøvd å få han til å hjelpe til litt med babyen. Har hundrevis av ganger prøvd å vise han hvordan han kan kose med babyen. Har hundrevis av ganger prøvd å møte han, spurt om han er sint pga babyen, osv. Har selvsagt ikke pushet dette for mye, slik at ikke alt skal handle om babyen. Ser at andre familier får dette til å funke greit. At de har samme aldersforskjell mellom barna uten videre problem. Anonymkode: 610c7...02c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #2 Skrevet 8. april 2021 Dette høres ut som noe mer enn "søskensjalusi". Hvis ikke dere klarer kontrollere oppførselen hans må dere kanskje ha hjelp. Han utgjør jo en fare for babyen. Anonymkode: 235a9...984 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #3 Skrevet 8. april 2021 Hva gjør dere når han slår? Anonymkode: 792fb...556
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #4 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør dere når han slår? Anonymkode: 792fb...556 I starten prøvde vi å møte han på sjalusien (dette gjør vi fortsatt). Vi tok hånda hans da han slo, spurte om han var lei seg pga baby og at vi skjønte det. Fortalte at vi ikke kan slå baby, bare kose på ryggen. At hvis vi er sinte må vi heller trampe i gulvet, osv. Har også tatt hånda hand og sagt veldig tydelig og strengt nei, at man ikke skal slå baby. Har også prøvd en periode og fjerne babyen slik at han hadde færre muligheter til å slå enn st det ikke skulle bli så mye «nei» rundt babyen. Storebror får mye egentid med oss foreldre og får generelt mye oppmerksomhet. Men det blir liksom aldri bra nok. Anonymkode: 610c7...02c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Dere har forsøkt å være diplomatiske og forståelsesfulle, kanskje dere må litt tydeligere til verks? Ha klare grenser for hva som er ok. Tydelig: "Nei, det er ikke lov til å slå baby!" Den forståelsesfulle samtalen kan komme etterpå, men det første signalet bør være "Hei, det er ikke greit!" Jeg ville også fjernet storebror i stedet for lillesøster fra situasjonen. Dersom han er sjalu, så lærer han jo bare at han kvitter seg med lillesøster når han slår. Lettvint det. Fokuset bør heller være at den som skal leke i stua, må ta hensyn til andre. Han får leke på rommet sitt dersom han velger å ikke følge dette... Anonymkode: 8f155...1f7 21
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 Han har heller ikke noe mandat til å bestemme over hva lillesøster skal leke med. Se fremover i tid. Ønsker dere at lillesøster skal gå på nåler rundt storebror når hun blir eldre? Sitt standarden allerede nå. Lillesøster får selvsagt lov til å leke på gulvet. Den som holder på med leken, har førsterett på den. Den andre må vente til leken er ledig. Ikke la storebror bosse dere rundt... Anonymkode: 8f155...1f7 6
Gjest O.G. Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en gutt som nylig ble 3 år og en baby på 6 mnd og hverdagen er vanskelig. Det er mye uprovosert «vold» fra storebrors side. Han kan finne på å gå å slå babyen mens hun feks ligger i lekegrinda. Han pleier også å ta hånda på hodet hennes og dytte hodet hennes bakover. Jeg vet aldri når han finner på å gjøre dette, så jeg kan aldri la de være i samme rom alene - selv om hun ligger i en stor lekegrind. Anonymkode: 610c7...02c Og dette tok du ikke hardt i da du oppdaget det første gang? Hallo, han kan jo knekke nakken på baby med dette. Han er 3 år for fanden, han forstår det er galt. Endret 8. april 2021 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Du må fjerne storebror fremfor lillesøster når han slår. Det må jo ikke bli et gode for han at hun forsvinner når han slår, da må han bli fjernet fra situasjonen. Hvis diplomati ikke fungerer så er det også på høy tid å finne strengestemmen, si nei det er ikke lov å slå, og ta han med til et annet rom. Anonymkode: 9f154...b74 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 O.G. skrev (2 minutter siden): Og dette tok du ikke hardt i da du oppdaget det første gang? Hallo, han kan jo knekke nakken på baby med dette. Han er 6 år for fanden, han vet det er galt. Han er tre år, står det i hovedinnlegget. Men ja, de har mye krefter i den alderen også. Anonymkode: 5b935...a67
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 O.G. skrev (3 minutter siden): Og dette tok du ikke hardt i da du oppdaget det første gang? Hallo, han kan jo knekke nakken på baby med dette. Han er 6 år for fanden, han vet det er galt. Han har nettopp blitt 3 Anonymkode: 9f1bf...489
Gjest O.G. Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er tre år, står det i hovedinnlegget. Men ja, de har mye krefter i den alderen også. Anonymkode: 5b935...a67 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har nettopp blitt 3 Anonymkode: 9f1bf...489 Jeg leste feil, det er korrigert i mitt innlegg.
Gjest O.G. Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Jeg blir aldeles med meg av tanken på denne babyen som pga tafatt mor allerede lever i redsel for vold.
GammelKaktus Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 O.G. skrev (Akkurat nå): Jeg blir aldeles med meg av tanken på denne babyen som pga tafatt mor allerede lever i redsel for vold. Kunne ikke vært mer enig. Hvis dere ikke evner å ordne dette selv så må dere nesten søke hjelp, dette kan jo gå galt. Du kan jo ikke alltid ha øynene på eldstemann, hva hvis han plutselig går på baby når du ikke følger med... En treåring er sterk.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har nettopp blitt 3 Anonymkode: 9f1bf...489 Hei. Jeg kommenterte tidligere, men har et par flere ting å legge til. Jeg skjønner godt at dette er vanskelig og sårt for dere, og at du kanskje har hatt litt dårlig samvittighet overfor storebror da han fikk søsken. Men samtidig så er det veldig viktig å sette en standard så tidlig wom mulig. Det er lov å være sjalu, sint, lei seg, men det er ikke greit å ta det ut over lillesøster. Jeg tenker at milde beskjeder "ikke slå, bare kose" og påfølgende demonstrasjon passer best for 1 åringer. Storebror er 3 år, og forstår godt at det er galt. Derfor er det også greit å være tydligere, og vise at oppførsel har konsekvenser. Fjern han fra situasjonen. Det blir uholdbart om du skal vokte over dem de neste årene, han vil alltid være sterkere enn lillesøster.. Det andre høres ut som at dere har kontroll på allerede (egentid og oppmerksomhet til storebror osv osv) det er mest denne håndhevingen av reglene jeg synes burde strammes opp litt. Hvordan ligger storebror an språklig? Anonymkode: 8f155...1f7 1
Gjest O.G. Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Kunne ikke vært mer enig. Hvis dere ikke evner å ordne dette selv så må dere nesten søke hjelp, dette kan jo gå galt. Du kan jo ikke alltid ha øynene på eldstemann, hva hvis han plutselig går på baby når du ikke følger med... En treåring er sterk. Treåringen er en ting, for meg er det manglende forståelse fra mor om at vold mot baby ikke skal aksepteres og at hun må være steinhard og fjerne treåringen fra baby umiddelbart og ikke omvendt fordi da lærer han seg at vold mot baby fungerer for å få det som han vil. Hallo, en voksen kvinne har ikke lov til å være så tafatt, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Neste gang han er slem mot babyen, holder du hånda hans godt fast og sier "nei" med din strengeste stemme. Gjenta neste gang han prøver seg. Tredje gangen er det timeout - vi bruker 2 minutter i en lekegrind uten leker som timeout. Gjenta og gjenta til han skjønner at å slå/dytte babyen er HELT uakseptabelt. Anonymkode: 49f6f...a68 1
GammelKaktus Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 O.G. skrev (4 minutter siden): Treåringen er en ting, for meg er det manglende forståelse fra mor om at vold mot baby ikke skal aksepteres og at hun må være steinhard og fjerne treåringen fra baby umiddelbart og ikke omvendt fordi da lærer han seg at vold mot baby fungerer for å få det som han vil. Hallo, en voksen kvinne har ikke lov til å være så tafatt, rett og slett. Derfor jeg tenker de må søke hjelp. Synes det er rart at ikke første reaksjon var å være steinhard å fjerne treåringen fra baby med en gang og sette i gang med konsekvenser. Men i dag så er det jo et enormt fokus på at alt skal være så himla pedagogisk. Å gnåle til et så lite barn om han er "sint pga baby" kommer man ingen vei med når han er såpass utagerende mot baby. Greit man skal forstå seg i hjel på de små men når de gjør noe som er uakseptabelt så må de nesten få beskjed om det så de skjønner at det ikke er greit. 2
Gjest O.G. Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Derfor jeg tenker de må søke hjelp. Synes det er rart at ikke første reaksjon var å være steinhard å fjerne treåringen fra baby med en gang og sette i gang med konsekvenser. Men i dag så er det jo et enormt fokus på at alt skal være så himla pedagogisk. Å gnåle til et så lite barn om han er "sint pga baby" kommer man ingen vei med når han er såpass utagerende mot baby. Greit man skal forstå seg i hjel på de små men når de gjør noe som er uakseptabelt så må de nesten få beskjed om det så de skjønner at det ikke er greit. Her har jo Ts belønt gutten hver gang han har vært voldelig mot babyen. Helt sjukt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Gi blaffen i pedagogikken og dill og dall. Jeg hadde nok kjefta skikkelig og bedt han gå på rommet sitt umiddelbart om jeg observerte den type vold du beskriver. Anonymkode: 792fb...556 4
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 (endret) Ok, her i denne tråden var det mye rart og uhensiktsmessig fra folk som ikke har barn selv og heller ingen kompetanse overhodet. Når det er sagt høres det ut som dette har tatt overhånd, og det kan være fint med profesjonell veiledning. Største barnet er fortsatt ganske liten, og jeg synes det høres ut som dere har gjort alt så riktig som dere kan til nå. Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen, og snakket med barnehagen. Er han slik der og i konfliktsituasjoner, eller ved sjalusi? Eller i helt andre settinger? Har han andre trekk/oppførsel i situasjoner de tenker bør sees nærmere på? Enten er jo dette innafor normalspekter, eller så kan det være en del av noe som eksempelvis BUP kan vurdere. Uansett så trenger dere veiledning tenker jeg - de vanlige tiltakene hjelper jo ikke. Jeg tror fort læringen i situasjonen blir ingenting om man bare kjører negative konsekvenser. Poenget her er jo å lære størstemann å vise empati/nøytral atferd - og redusere helt uoppfordret negativ. Det hadde vært noe annet om dette skjedde i konfliktsituasjon. Endret 8. april 2021 av Fnuggolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå