Kira27 Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Hei, skal lage plommesyltetøy for første gang og lurer på endel ting... Har dere noen gode oppskrifter på plommesyltetøy (evt. andre ting man kan lage av plommer) ? Lurte også på dette med oppbevaring...står i oppskriften at man skal helle nykokt syltetøy over på glass, sette på lokk og oppbevare syltetøyet kjølig. Jeg tenkte å fryse ned syltetøyet, noen som har erfaring med det ? Skal jeg da bruke syltepulver eller frysepulver ?
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #2 Skrevet 29. august 2005 var nettopp en tråd på dette, let litt
Arkana Skrevet 29. august 2005 #3 Skrevet 29. august 2005 Det har ingenting å si hva slags tykningsmiddel du bruker. Du kan fint fryse syltetøy. Jeg har to oppskrifter på plommesyltetøy (begge med kanel), men som lages på litt forskjellige måter. Og så noen andre gode plommeoppskrifter. Plommesyltetøy med kanel I (ca 18 dl) 1,5 kg plommer 500 g sukker 1 ts sitronsyre ½ ts kanel Skyll og stein ut plommene. Skjær dem i båter. Legg alle ingrediensene i et kokekar og kok under omrøring til plommene er godt møre og har falt sammen. Rør av og til mens det koker. La det fortsette å koke i 3 minutter. Skum godt av og fyll på varme glass. Plommesyltetøy med kanel II 2 kg plommer 700 g sukker 2 dl vann saften av 1 sitron 3 kanelstenger 1 pose Jam syltepulver Kok opp vann, kanelstenger og sukker. Ha i delte, stenfrie plommer og la det koke til plommene er møre. Tilsett Jam Syltepulver og kok videre i 2 min. Hell på varme, rene glass. Legg på tette lokk. Enkel plommekake 150 g smør 135 g sukker 3 egg 1 dl melk 240 g hvetemel 2 ts bakepulver 450 g plommer 3 ss perlesukker Pisk smør og sukker lyst og luftig. Rør inn ett og ett egg. Tilsett melken vekselsvis med mel iblandet bakepulver. Hell røren i en smurt 24 cm springform. Del plommene og ta ut steinene. Dekk formen med halve plommer. Dryss over perlesukker. Stek kaken på nederste rille i stekeovnen ved 175 grader i 50-60 minutter. Kaken slipper kanten av formen når den er ferdig. Avkjøl kaken i formen eller server den lun med pisket kremfløte til. Plommeiskrem (6 pers.) 675 g røde plommer 5 dl melk 2,5 dl kremfløte 1 vaniljestang 6 eggeplommer 110 g sukker 2 ss vaniljekrempulver 3 dl kremfløte, ekstra Skjær et kryss i bunnen av plommene, legg i kokende vann, kok opp og avkjøl i kaldt vann. Flå dem og grovhakk fruktkjøttet. Varm melk, fløte og splittet vaniljestang. Ta ut vaniljestangen. Visp egg og sukker til eggedosis. Visp inn i melkeblandingen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Dekk med plastfolie og avkjøl. Rør plommene og ekstra fløte inn i blandingen. Hell i form og frys til nesten frossen. Pisk iskremen og frys igjen. Plomme- og sitronsaft (ca 3 liter) 1 liter utkjernede plommer 3 sitroner 600 g sukker 3 liter vann Skjær sitronene i skiver. Legg i en kjele med plommer og sukker og hell på vann. La koke opp. Rør godt. La småkoke ca 20 minutter. Klem frukten mot kanten av gryten så saften presses ut. Sil gjennom en sileduk, la renne av seg selv i 30 minutter. Hell på varme rene flasker. Oppbevares mørkt og kjølig.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #4 Skrevet 29. august 2005 Skal man ta bort skallet på plommene når de skal brukes til syltetøy ?
Arkana Skrevet 29. august 2005 #5 Skrevet 29. august 2005 Skal man ta bort skallet på plommene når de skal brukes til syltetøy ? ← Nei, det trenger du ikke.
Kira27 Skrevet 30. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2005 Takk for hjelpen Arkana Fikk laget MASSE plommesyltetøy i går kveld, og det ble faktisk veldig godt (smaker som bestemors kompott) :-D
ashera Skrevet 30. august 2005 #7 Skrevet 30. august 2005 (endret) Ser at trådstarter har laget syltetøy og at det ble vellykket. Kjempefint! Til andre lesere: Jeg gjør som Arkana (andre variant) når jeg lager plommesyltetøy, men erstatter gjerne litt av vannet med portvin, sherry e.l. Du kan også knuse et par steiner og la disse koke med, det gir en svak mandelaroma. Endret 30. august 2005 av hera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå