Gå til innhold

Være snill mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest en artikkel om barn som forteller om hvor sinte foreldrene er, forskjellsbehandler søsken, roper / skriker og til og med har slått barna sine. 
alle mødre gjør så godt de kan, men mange mødre sliter nok med sine ting vil jeg tro. 
er så glad jeg selv er oppegående og har vært/ er ei god mamma for våre barn. Blir sjelden sint, og vi har en god tone. Barna er nå ungdommer, og enda kjøper jeg ikke halsdrops til han ene og ikke til han andre, har vært opptatt hele veien om at ting skal være likt. 
han ene fikk ny tlf i påska, han andre vet han får ny til sommeren. 
det er så viktig å være tilstede for barna, gi de følelsen av at vinder de begge.

ikke kritisere de, men skryte av de, heie på de og ha tro på de! 
mer så glad jeg har gitt barna mine det beste. De aller fleste gjør det, men etter artikkelen jeg las så skjønner jeg at det er mange mødre som kritiserer

Anonymkode: e889d...6d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal ikke behandles likt. De skal behandles etter behov. Tenk deg f.eks at den ene har vondt i halsen og den andre ikke. Da er det kun den ene som trenger halsdrops. Eller at den ene sliter ut to vinterjakker på én sesong. Da får den to jakker og den andre kun én. Da er det det som er rettferdig, uten at den andre får noe kompetansenssjon for det. Det er ikke meningen at alt skal deles 50/50, for mennesker har ulike behov og skal dermed behandles ulikt, men rettferdig. Jeg er derimot sikker på at du er en god mor hvor barna dine får sine behov dekket. Jeg er også i mot kjefting og kritisering som min eks desverre er stor fan av. Han mener vi skal forberede dem på verdenen.....

Anonymkode: 0457c...2bc

• Liker 8
Skrevet

Rart å starte en tråd om hvor god mor man er 🤔

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn skal ikke behandles likt. De skal behandles etter behov. Tenk deg f.eks at den ene har vondt i halsen og den andre ikke. Da er det kun den ene som trenger halsdrops. Eller at den ene sliter ut to vinterjakker på én sesong. Da får den to jakker og den andre kun én. Da er det det som er rettferdig, uten at den andre får noe kompetansenssjon for det. Det er ikke meningen at alt skal deles 50/50, for mennesker har ulike behov og skal dermed behandles ulikt, men rettferdig. Jeg er derimot sikker på at du er en god mor hvor barna dine får sine behov dekket. Jeg er også i mot kjefting og kritisering som min eks desverre er stor fan av. Han mener vi skal forberede dem på verdenen.....

Det er jeg enig i, men det å ruste noen til å tåle dårlige ting kommer ved å gi de trygghet. Mamge folk tror at man kan "mobbe" ungene tøffe av en eller annen grunn. 

Trygge mennesker står stødigere i stormen enn utrygge og det er et grunnlag de fikk i barndommen. 

Anonymkode: 9b815...62e

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (2 timer siden):

Rart å starte en tråd om hvor god mor man er 🤔

Jepp! Janteloven lenge leve ser jeg. Er lei alle negative trådene om hvor jævlig alt er, og folk med liten tro på seg selv. Jeg er stolt av meg selv, og føler mamma jobben er noe jeg har fått til veldig bra. Håper flere føler det samme og tør å gi seg selv kred

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har lest en artikkel om barn som forteller om hvor sinte foreldrene er, forskjellsbehandler søsken, roper / skriker og til og med har slått barna sine. 
alle mødre gjør så godt de kan, men mange mødre sliter nok med sine ting vil jeg tro. 
er så glad jeg selv er oppegående og har vært/ er ei god mamma for våre barn. Blir sjelden sint, og vi har en god tone. Barna er nå ungdommer, og enda kjøper jeg ikke halsdrops til han ene og ikke til han andre, har vært opptatt hele veien om at ting skal være likt. 
han ene fikk ny tlf i påska, han andre vet han får ny til sommeren. 
det er så viktig å være tilstede for barna, gi de følelsen av at vinder de begge.

ikke kritisere de, men skryte av de, heie på de og ha tro på de! 
mer så glad jeg har gitt barna mine det beste. De aller fleste gjør det, men etter artikkelen jeg las så skjønner jeg at det er mange mødre som kritiserer

For endel er disse tingene delvis/helt situasjonsbetinget.

Sett inn forutsetningene miste jobben/langvarig dårlig økonomi/utagerende søsken/kanskje voldelig partner osv osv - så hadde muligens tilogmed du fått kort lunte.

Forsvarer ikke omsorgssvikt, men dette var jo i kategorien lite reflektert. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et barn som godt kan lange ut med at jeg er en skikkelig slem og dårlig mor, og at jeg BARE er glad i lillesøster.

- Fordi eldstebarnet må gjøre lekser, mens toåringen slipper lekser.

- Og begge to får en kos hvis de ber om det, eller får sitte på fanget og se på TV når de har lyst, men det er stort sett toåringen som ber om det - eldstebarnet vil heller sitte i fred med ipaden sin og synes det er litt flaut med snik-klemmer.

- Og selv om jeg bruker flere timer hver dag på eldstebarnet - hjelper med lekser, snakker med, hjelper med hobbyer - så vil jeg ikke LEKE nok med eldstebarnet (sitte på gulvet og ha stemmen til en Legofigur..) så da er det URETTFERDIG hvis jeg bruker 5 minutter på å spille memo med lillesøster. 

- Er lillesøster syk og får være hjemme fra barnehagen, så mener eldstebarnet at det er urettferdig at det må på skolen. Skal en være hjemme så er jo det rettferdige at begge får være hjemme. 

- Og hvis vi er på shopping og eldstebarnet får 5 ting - og får velge selv - mens lillesøster får 1 ting til 10 kr, så kan du banne på at eldstebarnet synes at hun også skal få låne tingen til lillesøster, for den var jo OGSÅ fin. 

Selvfølgelig kan man ikke behandle barn prikklikt uavhengig av alder og behov. Selvfølgelig har et skolebarn både mer plikter og flere tillatelser enn en toåring - og det samme hvis den ene er 18 og den andre 12, eller andre aldersspenn - men det er ikke alltid barn skjønner det selv. 

Telefoner, halsdrops og slike eksempler over fungerer det også bare å "gi likt" dersom barna er tette i alder og faktisk setter pris på det begge to. Hvis du har en gutt på 3 år og ei jente på 12 år og du kjøper en plasttraktor til hver fordi det skal være LIKT, da har du bommet altså.

Nå snakket kanskje TS mest om hva barna føler etter at de er voksne, jeg håper jo at mine etterhvert som de kommer på "samme stadie i livet" vil skjønne at de faktisk behandles rettferdig og uten preferanser for den ene eller andre. Men frem til da kommer de til å måtte leve med veldig mange små urettferdigheter.

Anonymkode: 0a150...ac6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp! Janteloven lenge leve ser jeg. Er lei alle negative trådene om hvor jævlig alt er, og folk med liten tro på seg selv. Jeg er stolt av meg selv, og føler mamma jobben er noe jeg har fått til veldig bra. Håper flere føler det samme og tør å gi seg selv kred

Nei, dette handler ikke om janteloven. Jeg kan fint si at jeg er en god mor og kjenner veldig mange trygge og gode foreldre og familier. Heier på omgangskretsen min, støtter og trygger de som er usikre på seg selv i foreldrerollen og ber om råd når jeg selv trenger det. 

Tror folke reagerer mer på at dette var et ganske merkelig innlegg.  Satt igjen med «Jeg har lest en artikkel om at mange foreldre er dårlige, det er ikke jeg og det bør ikke du heller være» og da sliter jeg med å forstå hvor du vil med innlegget.

Men flott at er bevisst på å være en trygg og god mor for barne dine, jeg heier på deg!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper flere føler det samme og tør å gi seg selv kred

Jeg er svært fornøyd med jobben jeg har gjort som mor, og jeg er svært fornøyd med mine voksne barn! Men jeg har egentlig aldri følt noe behov for å opprette en tråd på KG  om det... 😉 Hvorfor liksom? Det opprettes vel tråder fordi en lurer på konkrete ting, eller fordi en ønsker å diskutere noe, ikke for å opplyse verden om noe...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pås skrev (29 minutter siden):

Jeg er svært fornøyd med jobben jeg har gjort som mor, og jeg er svært fornøyd med mine voksne barn! Men jeg har egentlig aldri følt noe behov for å opprette en tråd på KG  om det... 😉 Hvorfor liksom? Det opprettes vel tråder fordi en lurer på konkrete ting, eller fordi en ønsker å diskutere noe, ikke for å opplyse verden om noe...

Her inne opprettes det tråder i alle varianter. Mest tråder for å tømme seg for negativitet. Jeg har vært på KG i nesten et år nå, litt av og på og kjenner jeg blir nedtrykt av det. Det er nesten fy fy å opprette en positiv tråd, eller skryte av seg selv. Når jeg har lest div artikler skjønner jeg at det er mange barn som ikke får den oppveksten de burde ha, og da blir jeg ekstra glad for at jeg klarer å gi barna mine det beste. 
her på KG blir folk nesten krenket av at noen skriver om vellykkethet. 
nåde den som skriver de har god råd, for tenk på alle som ikke har det.. nåde den som skriver at de har konflikt med en venn, for tenk på alle de som ikke har venner! Nå må folk slutte å bli krenket for alt mulig. KG har blitt et tungt og dystert forum. Alt er negativt, diagnoser og psykiatri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her inne opprettes det tråder i alle varianter. Mest tråder for å tømme seg for negativitet. Jeg har vært på KG i nesten et år nå, litt av og på og kjenner jeg blir nedtrykt av det. Det er nesten fy fy å opprette en positiv tråd, eller skryte av seg selv. Når jeg har lest div artikler skjønner jeg at det er mange barn som ikke får den oppveksten de burde ha, og da blir jeg ekstra glad for at jeg klarer å gi barna mine det beste. 
nåde den som skriver de har god råd, for tenk på alle som ikke har det.. nåde den som skriver at de har konflikt med en venn, for tenk på alle de som ikke har venner! Nå må folk slutte å bli krenket for alt mulig. KG har blitt et tungt og dystert forum. Alt er negativt, diagnoser og psykiatri. 

For min del blir jeg ikke krenket over at du er fornøyd med jobben du gjør som mor. Flott, det 😊 Overskriften på tråden din kan forstås slik at bare man er snill mor så går alt bra. Ikke alle utfordringer ved barn kan løses så lett. Livet og mennesker er sammensatt. De fleste vil barna sine vel, men vi får utdelt ulik byrde i livets lotteri.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig enig med den første setningen din der! Jeg har to gutter med tre år mellom. Eldstemann er en real tøffing. Han tåler en trøkk, er kraftig bygget. Lang og kraftig og en enorm energi. Veldig uvøren og buser på uten å se seg for. minstemann er bitteliten av vekst, veldig sart og sårbar type. Og med bitteliten, så mener jeg bitteliten! Jeg har en som er over alt av percentilen og en som er under. Helt vanvittig forskjell på dem. De kan absolutt ikke behandles likt. Hadde jeg behandlet minsten som eldstemann trenger, så hadde jeg knekt han fullstendig. Kjefter ikke, skriker ikke eller noe. Men det er likevel stor forskjell i hvordan jeg håndterer dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser det samme som deg. Har vært her omtrent like lenge og er dessverre blitt en liten «avhengighet» som gjør at jeg er inne her og leser minst en gang om dagen, enda jeg vet at jeg bare blir sur og nedtrykt av det. Er virkelig nødt til å slutte med dette, det er ikke bra for meg. 😅

Anonymkode: 6a149...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...