Gå til innhold

Litt blod i sæden. Hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er i tidlig 40-årene år og har helt plutselig begynt å få litt blod i sæden sin.. 

Han mener at sæden hans "aldri har vært kritthvit", men mer mot hvitgul.. "konsentrert" mener han.. hva kan dette bety..? 

Han har siden lagt merke til ved senere situasjoner at han har fått annen farge på sæden, (tenker kanskje på fortsatt at han ser blod regner jeg med..) og at det er noe som ikke stemmer.. 

Det svir ikke når han tisser hvertfall.. Han tenker å avvente noen dager til, og hvis det ikke endrer seg så oppsøker han lege.. 

Kan dette være tegn på noe ufarlig som infeksjon? Eller? 

Anonymkode: 78fb7...7ba

AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

Testikkelkreft?

Anonymkode: 5eb1f...d01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe legen må vurdere. KG er ikke stedet for å vurdere slikt.

Han bør ta med en sædprøve til legen, noe du sikkert kan hjelpe til med.

Anonymkode: f8d2e...60a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prostatakreft?

Anonymkode: e3383...a14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller kanskje infeksjon 

AnonymBruker
Skrevet

Få nå kverlurende stabeisen din til lege..

Anonymkode: 1019e...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sæd er jo ikke kritthvit, men hvitgul-ish. Blod i sæden er dog ikke bra, bør oppsøke lege. 

Anonymkode: 93ea5...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Litt blod i sæd er veldig vanlig, og uten andre symptomer er det ikke noe man trenger å løpe til lege for. Legen finner ikke noe galt ved undersøkelser, men forklarer det gjerne med at et lite blodkar etter eller annet sted i gangsystemet (i prostataområdet) har sprukket/ blødd litt. Har det først blandet seg inn blod der sædvæsken lagres, kan det misfarge sæden i ukesvis etterpå. 

Anonymkode: 7dae2...b3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Testikkelkreft?

Anonymkode: 5eb1f...d01

Kommer ikke blod i sæden om man har testikkelkreft ..

Anonymkode: 3401d...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt blod i sæd er veldig vanlig, og uten andre symptomer er det ikke noe man trenger å løpe til lege for. Legen finner ikke noe galt ved undersøkelser, men forklarer det gjerne med at et lite blodkar etter eller annet sted i gangsystemet (i prostataområdet) har sprukket/ blødd litt. Har det først blandet seg inn blod der sædvæsken lagres, kan det misfarge sæden i ukesvis etterpå. 

Legger ved en kilde. 
https://nhi.no/sykdommer/mann/ulike-sykdommer/blod-i-saden-hematospermi/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min hadde blod i sæden. Vist seg at han hadde kreft i begge testiklene. Få mannen din til legen ikke ta noe sjanse på dette.

Anonymkode: d9b94...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Broren min hadde blod i sæden. Vist seg at han hadde kreft i begge testiklene. Få mannen din til legen ikke ta noe sjanse på dette.

Den kreften hadde han nok uavhengig av blod i sæden.  Det er bare «svømmerne» som kommer fra testiklene, all sædvæska kommer fra prostata og sædblærer inne i kroppen. Kreft i testiklene gir kuler/ klumper/harde områder på testiklene derfor oppfordres menn til å kjenne etter, akkurat som kvinner bør kjenne på brystene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Begge testiklene faktisk. Er det mulig?

Anonymkode: 8794d...a4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 14.04):

Begge testiklene faktisk. Er det mulig?

Anonymkode: 8794d...a4f

Han hadde vært hos legen 1- 2 år tidligere pga "problemer" i det område. Ble da avfeid. Pga blod i sæden tvang samboeren han til å gå til legen igjen. Så jeg har ikke noe grunnlag for å si at d er et symptom på kreft. Da hadde han fått ny fastlege. Han tok mer tak i det og det ble oppdaget kreft i begge. Broren min tror at han har hatt kreft siden første gang han var hos legen. Om det er årsaken til at han fikk i begge vet jeg ikke, men antar det har en sammenheng.

Mest sannsynlig er det noe ufarlig, men hvorfor ta sjansen? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 23.29):

Kjæresten min er i tidlig 40-årene år og har helt plutselig begynt å få litt blod i sæden sin.. 

Han mener at sæden hans "aldri har vært kritthvit", men mer mot hvitgul.. "konsentrert" mener han.. hva kan dette bety..? 

Han har siden lagt merke til ved senere situasjoner at han har fått annen farge på sæden, (tenker kanskje på fortsatt at han ser blod regner jeg med..) og at det er noe som ikke stemmer.. 

Det svir ikke når han tisser hvertfall.. Han tenker å avvente noen dager til, og hvis det ikke endrer seg så oppsøker han lege.. 

Sykdom, krev at han tar en tur med dette.

Anonymkode: 222ce...204

AnonymBruker
Skrevet
On 4/7/2021 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

Runker han så hardt at han river av seg forhuden?

Anonymkode: a0173...210

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være 
-urinveisinfeksjon
-nyreinfeksjon
-forstørret prostata
-blæresten eller nyresten
-kreft i nyre, urinblære eller prostata

Anonymkode: 222ce...204

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...