AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg klarte ikke å jobbe (har ptsd og har vært deprimert) og i desperasjon tenkte jeg å fullføre vgs ville gi meg en slags pause. Jeg klarte ikke møte opp på timer og for hver eksamen ble jeg sykemeldt. Det pågikk i 2 år og jeg bare stanget i veggen og pådro meg mer og mer gjeld hos Lånekassen. Så traff jeg virkelig veggen, som at jeg ikke var langt nok nede fra før av. Etter en mnd på krisesenteret i Oslo og en overdose, fant jeg ut at nå må jeg til psykolog og ta problemene mine på alvor. Jeg gikk ut av skolen, gikk på sosial stønad, begynte på DPS, og søkte om AAP. Ble enig med nav at jeg skulle prioritere helsa og gå til psykolog. Men så sta som jeg er, så ville jeg prøve å ta opp fag igjen. Det gikk rett vest, bodde en periode i bilen, hadde en operasjon, jeg klarte ikke møte opp på skolen en eneste time og igjen sykemelding på eksamen dagen. Jeg gikk tilbake til å prioriterte psykisk helse, fordi det var det eneste jeg klarte. Ble enig med nav at vi skulle vente med tilrettelagte tiltak og jobb utprøvning når jeg var ferdig med helse delen og når jeg var frisk nok til å kunne håndtere begge deler. Slik jeg har forstått det, så kan man få forlenget AAP om man har vært under medisinsk behandling som ikke kan kombineres med arbeidsrettede tiltak. Men nå sier min nye veileder nei....? Hun sier jeg ikke har rettighet på det fordi jeg gikk på skole. Prøver forklare at det gikk ikke, men slik er reglene sier hun... Anonymkode: 0c3de...a3e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg klarte ikke å jobbe (har ptsd og har vært deprimert) og i desperasjon tenkte jeg å fullføre vgs ville gi meg en slags pause. Jeg klarte ikke møte opp på timer og for hver eksamen ble jeg sykemeldt. Det pågikk i 2 år og jeg bare stanget i veggen og pådro meg mer og mer gjeld hos Lånekassen. Så traff jeg virkelig veggen, som at jeg ikke var langt nok nede fra før av. Etter en mnd på krisesenteret i Oslo og en overdose, fant jeg ut at nå må jeg til psykolog og ta problemene mine på alvor. Jeg gikk ut av skolen, gikk på sosial stønad, begynte på DPS, og søkte om AAP. Ble enig med nav at jeg skulle prioritere helsa og gå til psykolog. Men så sta som jeg er, så ville jeg prøve å ta opp fag igjen. Det gikk rett vest, bodde en periode i bilen, hadde en operasjon, jeg klarte ikke møte opp på skolen en eneste time og igjen sykemelding på eksamen dagen. Jeg gikk tilbake til å prioriterte psykisk helse, fordi det var det eneste jeg klarte. Ble enig med nav at vi skulle vente med tilrettelagte tiltak og jobb utprøvning når jeg var ferdig med helse delen og når jeg var frisk nok til å kunne håndtere begge deler. Slik jeg har forstått det, så kan man få forlenget AAP om man har vært under medisinsk behandling som ikke kan kombineres med arbeidsrettede tiltak. Men nå sier min nye veileder nei....? Hun sier jeg ikke har rettighet på det fordi jeg gikk på skole. Prøver forklare at det gikk ikke, men slik er reglene sier hun... Anonymkode: 0c3de...a3e Jeg fikk avslag (veilederen din må først søke) så kontaktet jeg advokat (mange som jobber med slike saker spesifikt bare å Google ) du har krav på fri rettshjelp når du har hatt liten inntekt. Advokat sende inn klage, jeg søkte og fikk sosialhjelp i mellomtiden. Klagen gikk gjennom og jeg har fått 1,5 forlenget enn vanlig min erfaring er at de gir avslag automatisk. Man må ha advokat på klagen Jeg hadde krav på forlengelse av aap, men fikk allså først avslag Anonymkode: a12aa...265
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Ikke i deg på dette. Jeg får forlenget nettopp pga jeg går på skole, så er bare tull at man ikke kan få. Jeg får forlenget for å fullføre tiltak jeg allerede er i, da det er et av krava. Hn første veilederen min ville ikke søke en gang, da hn mente jeg ikke hadde rett på forlengelse . Anonymkode: 1e6f2...8e9 1
Sheik Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Vet ikke hvordan det er i forhold til skole, men jeg fikk automatisk forlenget min AAP. Har hatt god kommunikasjon med veileder og har alltid med meg både fastlege og behander på møter med dem. De sa det ikke var noe problem å forlenge AAP, men så er jeg ennå under utredning og kommer meg ikke ut av depresjon selv med hjelp hos psykolog og kommunens tjenester i tillegg til medisiner. Ikke gi deg. Ta gjerne med fastlege eller psykolog som kan hjelpe deg. Håper du kommer deg ovenpå! ❤️
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Ingen har rett på det, dessverre. Det vurderes skjønnsmessig, og du må rett og slett ha flaks med saksbehandler. Det er imidlertid vanlig å få en forlengelse dersom du ikke er i jobb, ikke har søkt om uføretrygd, og er i aktivitet. Anonymkode: 12cc5...603 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Det er bullshit. Men det er det behandlere og lege som skal fortelle henne, ikke du. Anonymkode: 90097...631
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Det er ikke veilederen din på NAV som avgjør om du får forlengelse, det er NAY (NAV arbeid og ytelse) og de ser kun på dokumentasjon som ligger på deg i NAV systemet. Så du må ha en grundig dokumentasjon på at du ikke har kunne være i tiltak mens du fikk behandling, og hvis du var i tiltak eller skole i perioden du har hatt AAP må du få dokumentert at dette klarte du ikke å gjennomføre pga sykdom. Du vil kun få forlenget AAP - om du er i behandling som kan gjøre deg bedre, eller skal starte opp i en ny behandling. - eller du skal starte opp i et nytt arbeidsrettet tiltak - eller om du er under utdanning Anonymkode: 771c1...e36 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke i deg på dette. Jeg får forlenget nettopp pga jeg går på skole, så er bare tull at man ikke kan få. Jeg får forlenget for å fullføre tiltak jeg allerede er i, da det er et av krava. Hn første veilederen min ville ikke søke en gang, da hn mente jeg ikke hadde rett på forlengelse . Anonymkode: 1e6f2...8e9 Sheik skrev (11 timer siden): Vet ikke hvordan det er i forhold til skole, men jeg fikk automatisk forlenget min AAP. Har hatt god kommunikasjon med veileder og har alltid med meg både fastlege og behander på møter med dem. De sa det ikke var noe problem å forlenge AAP, men så er jeg ennå under utredning og kommer meg ikke ut av depresjon selv med hjelp hos psykolog og kommunens tjenester i tillegg til medisiner. Ikke gi deg. Ta gjerne med fastlege eller psykolog som kan hjelpe deg. Håper du kommer deg ovenpå! ❤️ Hvor lenge fikk dere forlenget AAP? Var det bestemt ut ifra deres situasjon? Anonymkode: 0c3de...a3e
Sheik Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge fikk dere forlenget AAP? Var det bestemt ut ifra deres situasjon? Anonymkode: 0c3de...a3e I første omgang har jeg fått forlenget til august. Har møte med NAV om en stund, så får høre mer da om hva som skjer videre. Tror det er forlenget bestemt ut fra min situasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå