AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Hvorfor liker du å lage mat til andre? Hva motiverer deg i jobben? Hva tjener du? Hva liker du best og minst med jobben? Anonymkode: a72d9...240
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Jeg liker å lage mat. Anonymkode: 920cd...1e8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg liker å lage mat. Anonymkode: 920cd...1e8 Får du også forsyne deg av den maten du lager til andre? Anonymkode: a72d9...240
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Får du også forsyne deg av den maten du lager til andre? Anonymkode: a72d9...240 Tror de fleste som jobber i matbransjen får det. Dumt å lage mat til andre man ikke får smake på selv. Anonymkode: 1d868...d75 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror de fleste som jobber i matbransjen får det. Dumt å lage mat til andre man ikke får smake på selv. Anonymkode: 1d868...d75 Får du bare smake, eller kan du ta av en tallerken til deg selv? Anonymkode: a72d9...240
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får du bare smake, eller kan du ta av en tallerken til deg selv? Anonymkode: a72d9...240 Du kan nok ta en tallerken til deg selv. Du må jo ha lunsjpause som kokk. Men det er nok sjeldent du er like nøye med pyntinga og mengden. Det er jo tross alt til deg selv. Råvarer koster ikke all verdens for en arbeidsgiver. Jobber ikke i restaurantbransjen selv, men har jobbet i bakeribransjen. Anonymkode: 1d868...d75 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Gratis mat. lag noe som ikke er bra nok for sjefen også kan du spise det selv. Anonymkode: d5a47...c30 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Elsker å lage mat. Jobben er variert. Betaler matpenger og kan spise det som serveres til måltidene. Jobber ikke i restaurant, men i hæren. Lønna er ikke det som bør trekke deg til dette yrket. 416000 før tillegg. Tjente i fjor rett under 500000. Da jeg jobbet i privat sektor tjente jeg enda mindre, men jobbet langt mer og tillegg kunne man drømme om. Anonymkode: 3f8f7...fe9 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Elsker å lage mat. Jobben er variert. Betaler matpenger og kan spise det som serveres til måltidene. Jobber ikke i restaurant, men i hæren. Lønna er ikke det som bør trekke deg til dette yrket. 416000 før tillegg. Tjente i fjor rett under 500000. Da jeg jobbet i privat sektor tjente jeg enda mindre, men jobbet langt mer og tillegg kunne man drømme om. Anonymkode: 3f8f7...fe9 Det er bra til å være i restaurantbransjen. Har inntrykk av at lavinntektsyrker har flest fordeler i det offentlige, mens høyinntektsyrker har flest fordeler i det private. Anonymkode: 1d868...d75 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Er det mye rengjøring som følger med jobben? Anonymkode: a72d9...240
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Det er gøy, variert, og man får jobbe godt i et team. Ingen pauser, spiser man blir man dårlig, så blir ikke mer en det jeg må smake på. Masse rengjøring. Tjener dårlig, og jobber som en gal. Helt ødelagt i kroppen, og sliter med prolaps. Anbefaler ikke folk å bli kokk, selv om det er en jobb jeg virkelig elsker. Anonymkode: ca7bd...03b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Fikk ikke annen jobb. Ikke utdannet kokk, fikk ekstremt lite opplaering. Kan vel ikke kalle det opplaering I det hele tatt! Dette er dog i UK, paa ett hotel. Ekstreme lange vakter, gjerne ' split shifts', altsaa frokost og middag samme dag, med en liten pause i mellom. Og ja, minstelonn! Ingen goder, kan ikke spise mat jeg lager, eller mat fra restauranten. Dette blir sjekket daglig! Flaue posjoner aa lage, selge. Sparing paa alt! Mat utgaatt paa dato som vi maa bruke... Jeg har sluttet aa spise ute selv. Og mye mye reinhold. Anonymkode: 9bb14...c83
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er bra til å være i restaurantbransjen. Har inntrykk av at lavinntektsyrker har flest fordeler i det offentlige, mens høyinntektsyrker har flest fordeler i det private. Anonymkode: 1d868...d75 Som jeg skrev Jobber jeg ikke i restaurantbransjen men i hæren. Altså i staten Da jeg jobbet privat hadde jeg ca 320000, men ingen tillegg og langt mindre fri Anonymkode: 3f8f7...fe9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det mye rengjøring som følger med jobben? Anonymkode: a72d9...240 Å jobbe på et kjøkken er ingen jobb du holder deg ren i og det er mye som skal renholdes. Alt av utstyr skal jo vaskes og du skal jobbe på rene flater hele tiden. Mange steder har du også ansvar for å vaske egne arbeidsklær. Anonymkode: 3f8f7...fe9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som jeg skrev Jobber jeg ikke i restaurantbransjen men i hæren. Altså i staten Da jeg jobbet privat hadde jeg ca 320000, men ingen tillegg og langt mindre fri Anonymkode: 3f8f7...fe9 Fikk med meg det ja, misforsto deg ikke. Var bare en kommentar fra min side. Anonymkode: 1d868...d75
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Mange sier 20-40% av jobben er rengjøring. Men ikke alt "føles" som rengjøring. Kommer selvfølgelig ann på hvor man jobber da. Har jobbet på flere storkjøkken, gulvvask på større kjøkken er skumlegging, man skumlegger gulvet, venter 10-20 minutter, spyler over med vann. Man rengjør kjøkkenbenker absolutt hele tiden. Det er ofte kokkene som står for resten av daglig/ukentlig renhold, som vask av alle kontaktpunkter (innført lenge før koronaen), vasking og rydding av kjøleskap, vasking av kjeler, ovner, kniver og annet utstyr. Jeg jobber nå i produksjonsbedrift som ikke er underlagt de strenge vilkårene som ferskvareproduksjon har, hos oss er det satt av rundt 20% av arbeidstiden pr måned til renhold. Dett er fast og planlagt vask hvor produksjon stopper for effektiv vask. Så kommer all vask under produksjonen i tillegg. Er ikke kokk, men jobbet i restaurant/hotell i 15 år før jeg gikk over til produksjonsbedrifter innenfor mat. Anonymkode: 4441e...19b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det mye rengjøring som følger med jobben? Anonymkode: a72d9...240 Hygiene var et eget fag på kokkeskolen da jeg gikk der. Å matforgifte gjestene kan bli ganske alvorlig Anonymkode: 39110...898 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Jeg jobbet tidligere som hotellkokk, og du rengjør like mye som du lager mat. Benker, overflater, utstyr, osv skal rengjøres mellom hver oppgave, vi hadde også ukentlig vaskeplan på hyller, kjøler, skap, ovner. Gulvet ble vasket hver kveld. Kjøkkensjefen her var streng og nøye på det. Jeg likte yrket veldig godt, varierte oppgaver, alltid noe nytt å lære, og jeg er veldig glad i å lage mat, men jobber ikke lengre som det da jeg ble syk. Jeg har fagbrev og hadde ca 190kr + tillegg i time. Jeg jobbet mye helg og kvelder og måtte jobbe helligdager. Vi fikk ikke lov til å ta en tallerken til oss selv, men vi produserte personalmat som vi kunne spise av, men mat som var ment for gjester og buffet var ikke lov til å forsyne seg av, vi måtte så klart smake til ting og kvalitetssjekke produkter men da snakker vi smak og ikke spising. Også ble jeg grusomt lei av julemat lenge før julen allerede startet😅 Jeg liker yrket, men du må takle stress, kritikk, hektiske vakter, jobbe sene kvelder og helger, og gjester som har spesielle ønsker/behov (intoleranse, allergier, veganere) som ikke sier ifra før de har fått servert forretten! Dette er null problem å ta hensyn til, men si ifra et par dager på forhånd! Anonymkode: d1a63...332 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå