Gå til innhold

Pussing av pipe-mur


Mirella

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på om det går an å pusse pipe-muren på nytt,hvis den er malt fra før med maling....??

Eller må man "slipe"/fjerne malingen først....???

Så vidt jeg vet ,så vil ikke pussen feste seg på en malt overflate,men det finnes kanskje gode råd.....???? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvilken maling som er brukt, men det finnes primer som får ny puss til å sitte på nesten hva som helst.

Hei'di KZ er et vidundermiddel som fikser sånt (i allefall på løs puss).

Fjern løs maling på det stedet du skal pusse.

Bland ut KZ og vann (forhold er oppgitt på flasken)

Bruk en kost og stryk på over den flaten du skal pusse.

Sparkle eller puss og mal over.

For sikkerhets skyld ville jeg spurt i et byggvarehus og fortalt hva slags maling som er brukt. Er den vannbasert er det ikke noe problem i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det dreier seg ikke om en pipe som har løs murpuss fra før. Pipa er bare fire år gammel, men er pusset helt "flatt" og kjedelig.Så jeg kunne tenke meg litt sånn struktrurert puss med evt. mønster i.

må ærlig innrømme at jeg ikke skjønte helt hva du mente i innlegget ditt; men jeg forstod det slik at det va noe man først maler på muren, som skal gi feste for ny puss....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da skjønner jeg!

Du får kjøpt en type kombi-maling-puss for sånt. Den er også fra Hei'di og er et pulver i store spann som du blander med vann. og ruller eller koster på. Den finnes i hvitt, lys grått, murgrått og muligens en annen farge også.

Hvis pipa er malt med oljemaling kan du få problemer, men hvis malingen er vannbasert vil pussen sitte tror jeg. Du får sikkert et middel som fester pussen til pipa uansett, uten å skrape. Er litt usikker på om KZ er det rette, men du kan jo spørre i butikken.

Jeg trodde at du bare skulle reparere pipa der det hadde flasset av jeg skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...