Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

AAP tiden min har snart gått ut og nav veileder sier jeg må i et karens år. Jeg spurte hvilken type stønad jeg får, og fikk først svar at det er noe eget til AAP og at jeg vil få nesten like mye penger som på AAP. Spurte igjen i dag, men i dag sa hun at karens år betyr sosial stønad 😩 er satsen for sosial er 6250 kr i mnd. Er dette likt for alle, eller får folk forskjellig i sosial stønad? 

Skal også søke om ung ufør tillegget, men er nå redd for at jeg får det godkjent rett før jeg havner i karens år, også får jeg ikke sosial stønad den første perioden, fordi de sier jeg skal bruke opp de pengene jeg har først... noe jeg syntes er ganske urettferdig, fordi jeg skulle hatt de pengene fordelt over de 3 årene jeg har hatt på AAP ☹️ Jeg trodde ikke jeg hadde rettigheter på ung ufør, men har funnet ut at jeg har det like vell....

Min AAP går ut i høst og jeg har fått 19 000 kr i mnd, om det har noe å si på sosial stønaden. Er enslig og 30 år

Kan jeg søke om ufør mens jeg er på sosial stønad, om jeg fortsetter arbeids utprøvningen i sosial stønad tiden? Eller må jeg vente med alt og ikke gjøre noe i 1 år på karens år? 😩

Anonymkode: 2e684...2f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har husleie på 7000 kr som sikkert blir dekket av kommunen på karens året

Tvinger de meg til å selge bilen min for å leve på de pengene før jeg får sosial stønad? Bilen er kanskje verdt 30 000 kr.... 

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at man ikke får ung uføre tillegg mer når man går på aap, men kanskje det er for de som havner på aap i dag og at det ikke gjelder deg. 

Anonymkode: 5306b...dca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Boutgifter innenfor det som ansees som rimelig kommer i tillegg til livsopphold. Du blir nok bedt om å søke bostøtte, men det gir kun reduksjon av sosialstønad. 

Anonymkode: 60535...b87

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om bostøtte. Er ofte er krav fra nav at man søker om det for å få sosialhjelp. Kommunen dekker ikke husleien din.

Du må mest sannsynlig ikke selge bilen, men alle muligheter skal jo prøves først. 
satsen har økt fra 6250 til 6450 i noen kommuner hvertfall. 

Anonymkode: a77eb...41e

AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør tillegget er jo for de som er uføre. Ikke de som er på aap. Du kan ikke søke om uføretrygd før nav åpner for at du kan søke om det. Og ja, du må bruke oppsparte midler før du søker om sosialstønad.

Anonymkode: 60efb...bb3

• Liker 7
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det er urettferdig at penger du skulle brukt til å legge til rette for bedringsprosess mens du er syk må du nå bruke for å slippe sosialstønad. Skikkelig, skikkelig urettferdig. Hadde du hatt disse underveis kunne de medført en bedre levestandard som vel godt kunne bidratt til bedring for deg. 

Likevel er ikke dette noe du kan gjøre noe med. Jeg ville argumentert med at du fremdeles er syk, og at når karenstiden på 52 uker er gått så vil du igjen søke og få innvilget AAP, du er i en bedringsprosess og behandlingsprosess og denne hjelpes ikke av å måtte selge bilen eller flytte. Tvert i mot er den positive effekten av å ha disponibel bil noe som vil påvirke positivt med tanke på å komme i arbeid. Sosialstønad tar sikte på å gjøre mottaker selvhjulpen på sikt og det er viktig å bruke lovens ordklang som argumentasjon. 

Grunnen til at du ikke får AAP er fordi vi ikke har lover som omfatter mennesker som er langvarig syke (over 3 år) MED utsikt til bedring. Å gå 3 år på AAP 1 år med sosialstønad 3 år på AAP osv er nok ødeleggende for prosessen med å bli frisk nok til å delta i arbeidslivet. Det er usosialt og ikke produktivt. 

Ikke at du trenger å høre det: men gjør alt du kan for å bli frisk. Livet som frisk er noe helt annet å være fanget i NAV-mølla. Fanget i sykdom og klandret av Gud og hvermann. Håper du en gang slipper utryggheten av å ha NAV som "arbeidsgiver". ❤

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AAP tiden min har snart gått ut og nav veileder sier jeg må i et karens år. Jeg spurte hvilken type stønad jeg får, og fikk først svar at det er noe eget til AAP og at jeg vil få nesten like mye penger som på AAP. Spurte igjen i dag, men i dag sa hun at karens år betyr sosial stønad 😩 er satsen for sosial er 6250 kr i mnd. Er dette likt for alle, eller får folk forskjellig i sosial stønad? 

Skal også søke om ung ufør tillegget, men er nå redd for at jeg får det godkjent rett før jeg havner i karens år, også får jeg ikke sosial stønad den første perioden, fordi de sier jeg skal bruke opp de pengene jeg har først... noe jeg syntes er ganske urettferdig, fordi jeg skulle hatt de pengene fordelt over de 3 årene jeg har hatt på AAP ☹️ Jeg trodde ikke jeg hadde rettigheter på ung ufør, men har funnet ut at jeg har det like vell....

Min AAP går ut i høst og jeg har fått 19 000 kr i mnd, om det har noe å si på sosial stønaden. Er enslig og 30 år

Kan jeg søke om ufør mens jeg er på sosial stønad, om jeg fortsetter arbeids utprøvningen i sosial stønad tiden? Eller må jeg vente med alt og ikke gjøre noe i 1 år på karens år? 😩

Nå er det vanlig at man ikke får det tillegget på AAP, men at det utbetales som en stor etterbetaling etter man har fått innvilget uførepensjon med betingelsene for ung uføre. Mange opplever da å få en stor etterbetaling. :)

Sosialstønad er likt for alle. :) Det spiller ingen rolle hva du har fått før. Sosialstønad er så man slipper å bo på gaten og lete etter mat i søppelkassen. Det er ikke noe luksus, men det dekker det aller mest nødvendig. 

Om arbeidsutprøvingen fortsetter på sosialstønad, så må du diskutere det med saksbehandleren din om det er noe som er mulig. 

Anonymkode: 57e41...cc5

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporing.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Boutgifter innenfor det som ansees som rimelig kommer i tillegg til livsopphold. Du blir nok bedt om å søke bostøtte, men det gir kun reduksjon av sosialstønad. 

Anonymkode: 60535...b87

Reduksjon av sosial stønad? Om jeg blir trukket av sosial pengene for det jeg får i bostøtte (7000 kr) så får jeg jo ingenting i sosial stønad 🙄 så det kan vell ikke stemme.... kommunen jeg bor i kan gi ut opp til 10 000 i bostønad, så regner med at de kan dekke min på 7000 kr

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du må søke om bostøtte. Er ofte er krav fra nav at man søker om det for å få sosialhjelp. Kommunen dekker ikke husleien din.

Du må mest sannsynlig ikke selge bilen, men alle muligheter skal jo prøves først. 
satsen har økt fra 6250 til 6450 i noen kommuner hvertfall. 

Anonymkode: a77eb...41e

Slik jeg har forstått det så er bostøtte ordningen en del av kommunen? 

AnonymBruker
Skrevet
Rainstorm skrev (14 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Det er urettferdig at penger du skulle brukt til å legge til rette for bedringsprosess mens du er syk må du nå bruke for å slippe sosialstønad. Skikkelig, skikkelig urettferdig. Hadde du hatt disse underveis kunne de medført en bedre levestandard som vel godt kunne bidratt til bedring for deg. 

Likevel er ikke dette noe du kan gjøre noe med. Jeg ville argumentert med at du fremdeles er syk, og at når karenstiden på 52 uker er gått så vil du igjen søke og få innvilget AAP, du er i en bedringsprosess og behandlingsprosess og denne hjelpes ikke av å måtte selge bilen eller flytte. Tvert i mot er den positive effekten av å ha disponibel bil noe som vil påvirke positivt med tanke på å komme i arbeid. Sosialstønad tar sikte på å gjøre mottaker selvhjulpen på sikt og det er viktig å bruke lovens ordklang som argumentasjon. 

Grunnen til at du ikke får AAP er fordi vi ikke har lover som omfatter mennesker som er langvarig syke (over 3 år) MED utsikt til bedring. Å gå 3 år på AAP 1 år med sosialstønad 3 år på AAP osv er nok ødeleggende for prosessen med å bli frisk nok til å delta i arbeidslivet. Det er usosialt og ikke produktivt. 

Ikke at du trenger å høre det: men gjør alt du kan for å bli frisk. Livet som frisk er noe helt annet å være fanget i NAV-mølla. Fanget i sykdom og klandret av Gud og hvermann. Håper du en gang slipper utryggheten av å ha NAV som "arbeidsgiver". ❤

Takk for et godt svar ❤️ 

Jeg forstår det du sier om å bli frisk. Jeg ville sagt akkurat det samme som deg til andre på AAP! Men i min situasjon så kommer jeg til å bli noe ufør. Det vet også saksbehandleren min og jeg har legen i ryggen. Så planen er å søke uførtrygd. Men for å søke, så må jeg ha de rette dokumentene med i søknaden. Derfor må jeg prøves ut i jobb, sånn at vi vet hvilken % vi skal søke om. Jeg er nå klar for jobb utprøvning, men veilederen min sier det ikke er vits å begynne, fordi det er så kort tid igjen på min AAP 😞 Og da må jeg ut i sosial stønad i 1 år... 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Reduksjon av sosial stønad? Om jeg blir trukket av sosial pengene for det jeg får i bostøtte (7000 kr) så får jeg jo ingenting i sosial stønad 🙄 så det kan vell ikke stemme.... kommunen jeg bor i kan gi ut opp til 10 000 i bostønad, så regner med at de kan dekke min på 7000 kr

ts

Når husleie, innbo og strøm er betalt skal du ha igjen penger til livsopphold. De trekker fra bostøtte, og bostøtte kommer som regel fra husbanken. Livsoppholdssatser varierer fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 5306b...dca

• Liker 3
Gjest Laffatus
Skrevet

Du skal vell selge alt av verdier og bruke alt du eier først. Du mår sende inn kopi hva du har på konto  da du søker har du penger der er det avslag trur jeg.

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for et godt svar ❤️ 

Jeg forstår det du sier om å bli frisk. Jeg ville sagt akkurat det samme som deg til andre på AAP! Men i min situasjon så kommer jeg til å bli noe ufør. Det vet også saksbehandleren min og jeg har legen i ryggen. Så planen er å søke uførtrygd. Men for å søke, så må jeg ha de rette dokumentene med i søknaden. Derfor må jeg prøves ut i jobb, sånn at vi vet hvilken % vi skal søke om. Jeg er nå klar for jobb utprøvning, men veilederen min sier det ikke er vits å begynne, fordi det er så kort tid igjen på min AAP 😞 Og da må jeg ut i sosial stønad i 1 år... 

ts

Dersom det er slik at du på grunn av saksbehandling eller at du har vært for syk til å ikke gjøre arbeidsrettede tiltak eller avklaringstiltak i din 3-årsperiode på AAP, kan du søke om å få inntil 2 års utvidelse med bakgrunn i at du ikke har fått arbeidsavklaringen du har rett på. Disse årene har du kanskje fått utvidet med allerede? 

Det systemet der er helt tullete etter lovendringen i 2018. At din bedringsprosess skal settes på vent i 1 år, der du må være bekymret for økonomi og ha dårligere levestandard, noe som godt kan redusere restarbeidsevnen din mer. At det ikke er vits å begynne siden det er kort tid igjen på AAP er en tullete årsak, kan godt hende veilederen din på NAV er hyggelig osv, men det er et dårlig råd. 

Med tanke på koronasituasjonen forstår jeg det også slik at det er lagt til et halvt år på makstiden på 3 år på AAP, har du fått denne? 

Og du, grunnen til at jeg sier "gjør alt for å bli frisk" det er IKKE fordi jeg tror du ikke gjør det, men fordi det systemet er så slitsomt å være i at jeg ikke unner min verste fiende det. Det er gull at du har legen i ryggen med tanke på uføretrygd. 

En ting jeg kom til å tenke på: AAP er arbeidsavklaringsPENGER, jeg vet ikke om loven sier noe om at man ikke kan være i arbeidsrettede eller avklarende tiltak PÅ sosialstønad? 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde aap ble forlenget mens man søkte ufør?

Anonymkode: c7bc5...be5

AnonymBruker
Skrevet
Rainstorm skrev (41 minutter siden):

Dersom det er slik at du på grunn av saksbehandling eller at du har vært for syk til å ikke gjøre arbeidsrettede tiltak eller avklaringstiltak i din 3-årsperiode på AAP, kan du søke om å få inntil 2 års utvidelse med bakgrunn i at du ikke har fått arbeidsavklaringen du har rett på. Disse årene har du kanskje fått utvidet med allerede? 

Det systemet der er helt tullete etter lovendringen i 2018. At din bedringsprosess skal settes på vent i 1 år, der du må være bekymret for økonomi og ha dårligere levestandard, noe som godt kan redusere restarbeidsevnen din mer. At det ikke er vits å begynne siden det er kort tid igjen på AAP er en tullete årsak, kan godt hende veilederen din på NAV er hyggelig osv, men det er et dårlig råd. 

Med tanke på koronasituasjonen forstår jeg det også slik at det er lagt til et halvt år på makstiden på 3 år på AAP, har du fått denne? 

Og du, grunnen til at jeg sier "gjør alt for å bli frisk" det er IKKE fordi jeg tror du ikke gjør det, men fordi det systemet er så slitsomt å være i at jeg ikke unner min verste fiende det. Det er gull at du har legen i ryggen med tanke på uføretrygd. 

En ting jeg kom til å tenke på: AAP er arbeidsavklaringsPENGER, jeg vet ikke om loven sier noe om at man ikke kan være i arbeidsrettede eller avklarende tiltak PÅ sosialstønad? 

Jeg har fått forlenget AAP pga korona situasjonen fra nå i April til Oktober. Men jeg har ikke fått noe forlengelse med 2 år med den arbeidsavklaringen jeg har rett på... når søker man om forlengelse? Søker jeg i oktober eller kan jeg lage en plan med nav allerede nå, slik at jeg kan få en arbeidsavklaring? Og i det hele tatt starte på arbeidsavklaringen... 

Så dumt at hun veilederen min mener jeg ikke har krav på forlengelse og begrunner det med at det var fordi jeg prøvde skole... men jeg klarte jo ikke møte opp på den skolen en gang. Føler jeg blir straffet for å prøve... 

det siste du spør om er jeg veldig usikker på 😕 

ts

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått forlenget AAP pga korona situasjonen fra nå i April til Oktober. Men jeg har ikke fått noe forlengelse med 2 år med den arbeidsavklaringen jeg har rett på... når søker man om forlengelse? Søker jeg i oktober eller kan jeg lage en plan med nav allerede nå, slik at jeg kan få en arbeidsavklaring? Og i det hele tatt starte på arbeidsavklaringen... 

Så dumt at hun veilederen min mener jeg ikke har krav på forlengelse og begrunner det med at det var fordi jeg prøvde skole... men jeg klarte jo ikke møte opp på den skolen en gang. Føler jeg blir straffet for å prøve... 

det siste du spør om er jeg veldig usikker på 😕 

ts

Man må virkelig stå på for seg selv i NAV-systemet, og problemet er jo nettopp at man ikke har funksjonsevne til å gjøre nettopp det. 

Det er 6 mnd til oktober, og argumentet om at arbeidsrettede tiltak ikke kan gjennomføres innen den tid er bare tull. Det er en unnskyldning av veilederen, fordi det skaper mer problem for NAV. Et arbeidsrettet tiltak må man kanskje vente på, men da er det en mangel ved NAV og handler ikke om din mangel på deltakelse osv. 

Dessverre er det sånn at forlengelsene ofte ikke sendes før rett før vedtaket går ut (idiotisk system), noe som gjør det veldig usikkert, og belastende for dem det gjelder. I tillegg er ofte svartiden LANG. Men det er fullt mulig å sette seg inn i dette allerede nå. 

§11-12 i folketrygdloven sier: 

Sitat

§ 11-12.Varighet

Arbeidsavklaringspenger gis så lenge det er nødvendig for at medlemmet skal kunne gjennomføre fastsatt aktivitet med sikte på å komme i arbeid, se § 11-7, men likevel ikke lenger enn tre år.

Stønadsperioden kan forlenges i inntil to år dersom sykdom, skade eller lyte er hovedårsaken til at medlemmets arbeidsevne ikke er avklart mot arbeid eller uføretrygd, og

a) medlemmet først etter langvarig utredning har begynt med hensiktsmessig medisinsk behandling og/eller arbeidsrettet tiltak, eller
b) medlemmet har vært forhindret fra å kombinere medisinsk behandling og arbeidsrettet tiltak.

Stønadsperioden kan også forlenges i inntil to år dersom medlemmet deltar på et opplæringstiltak.

Du skriver at du prøvde skole men at du ikke klarte å møte opp på skolen, da trenger du legeerklæring eller erklæring fra en spesialist som argumenterer for at du grunnet sykdom, skade eller lyte ikke reelt sett har fått mulighet til å avklares mot arbeid eller uføretrygd. Dette synes jeg strengt tatt veilederen din burde tatt opp med deg. Her trengs tidsavgrensningen, og nå vet ikke jeg hvordan syk du er, men det må poengteres at helsen har vært så dårlig at det har vært umulig å møte opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde aap ble forlenget mens man søkte ufør?

Anonymkode: c7bc5...be5

Joda, men da må man først være ferdig avklart og få godkjent at man kan sende inn søknaden. I tillegg til dette må søknaden om uføretrygd være inne før utløpet av aap.

Det er ikke bare bare. Og man må være på selv.

Til TS. Hvis du har fått de ekstra 6 mnd pga korona og de gjelder frem til oktober så har du jo fortsatt tid til å bli ferdig avklart, eller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Joda, men da må man først være ferdig avklart og få godkjent at man kan sende inn søknaden. I tillegg til dette må søknaden om uføretrygd være inne før utløpet av aap.

Det er ikke bare bare. Og man må være på selv.

Til TS. Hvis du har fått de ekstra 6 mnd pga korona og de gjelder frem til oktober så har du jo fortsatt tid til å bli ferdig avklart, eller?

Nei, nav veileder sier de ikke har så mye tilbud nå pga korona restriksjoner.... og hun sier om jeg starter opp i noe arbeidsrettet tiltak, så må jeg fortsette med det selv om jeg går over på sosial stønad... jeg skjønner ikke hvorfor jeg da ikke bare får forlenget AAP 😩

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...