AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Vanlige folk har ikke lenger råd til det som var en selvfølge før. Trenger vi en ny pandemi for å få økonomien på plass? Anonymkode: 85013...990 1
prt90 Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanlige folk har ikke lenger råd til det som var en selvfølge før. Trenger vi en ny pandemi for å få økonomien på plass? Anonymkode: 85013...990 Tror heller du skal håpe på høyere rente eller en innstramming i boliglånsforskriften. Begge deler er ganske sannsynlig og vil nok kunne dra boligprisene godt ned, eller i det minste dempe prisveksten kraftig. Pandemi reduserer bare renten og øker boligprisene 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Nå er det jo trendy å leie også, så det er jo en annen løsning på bolig problematikken. Anonymkode: 6eb64...b88
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Tror ikke det får prisene ned. Enten må loverket endres slik at det blir mindre lukrativt for bolighaier og kjøpe for å leie ut, eller må det bygges flere boliger. Gjerne en god kombo. Anonymkode: 6311c...574 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Pandemier gjør at folk får bedre råd. Så det vil ikke være løsningen. Det er bare to måter å få boligprisene til å synke. Enten mister 90% av norges befolkningen jobben sin og emigrerer i stor skala. Eller så må staten forby boligkreditt. Ingen får lenger lov til å låne til bolig. Bolig kan kun omsettes kontant. Begge deler er svært lite sannsynlig. Om renten skulle stige til kredittkortnivå vil heller ikke hjelpe. Totalsummen for kjøper blir det samme. Kort sagt er det større sjanse for at Norge blir invadert i en krig enn at boligprisene skal synke. Bolig er den sikreste investeringen du kan gjøre. Det er en bonus at den også er den mest lønnsomme. Kjøp bolig. Så mange som mulig. Anonymkode: de0dd...4f0
prt90 Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Begge deler er svært lite sannsynlig. Om renten skulle stige til kredittkortnivå vil heller ikke hjelpe. Totalsummen for kjøper blir det samme. Anonymkode: de0dd...4f0 Selvfølgelig vil høyere rente redusere boligprisene. Det er like sikkert som at ekstremt lav rente sendte dem til himmels. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 Dette viruset hjalp jo ikke... og hvordan skal du kjøpe bolig hvis du mister jobben? Anonymkode: 4c9ff...715 2
Cuntzilla Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 For du tenker at boligprisene har gått så mye ned under denne pandemien, eller? 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vanlige folk har ikke lenger råd til det som var en selvfølge før. Trenger vi en ny pandemi for å få økonomien på plass? Anonymkode: 85013...990 Jeg eide ikke før jeg var oppi 30 årene. Det er nordmenns holdninger som må endres. Og leiemarkedet som må reguleres. Om man luket ut alle de useriøse utleierne som bryter loven både på den ene og andre måten hadde det ikke vært så stress å leie. I mange land er det vanlig å leie. Helt vanlige barnefamilier leier. I Norge er det ofte familier med allerede økonomiske problemer eller der begge går på nav. Det må bli mer stuerent å eie, men det blir det ikke før man får regulert leiemarkedet bedre. Anonymkode: 0bc38...3e2 1
Jytte Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 (endret) Prisene er for høye, hadde ikke klart å komme meg inn på boligmarkedet i Oslo nå. I løpet av ti år har leiligheten min steget med ca. 130 %, har pusset opp i løpet av de årene pluss at alle badene er renovert. Når det er sagt har jeg leid i lange perioder, opptil åtte år på det lengste. Kjøpte min første bolig på åttitallet før prisene steg til himmels. Likevel ble jeg rammet av krakket i 87, og måtte søke gjeldsordning senere. Boligrentene lå på 16 %. Har eid en annen bolig, men kun en kort periode, gikk i null når jeg solgte. Leiemarkedet i Oslo har stive priser selv om det er flere boliger ute nå. Tror ikke jeg vil ha en ny runde med nedstengning. Det var dyrt å leie tidligere også, men var heldig med utleier og fikk bo stabilt helt til jeg selv valgte å flytte. Forstår at det kan føles håpløst, men finner man en ok utleier er det ikke så verst å leie. Man slipper unna mye ansvar, vedlikehold osv. Når det er sagt burde Oslo satse på flere utleieboliger der man er sikret en kontrakt med langtidsleie og til en pris som er overkommelig for de med lav inntekt. Endret 8. april 2021 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Jytte skrev (14 minutter siden): Prisene er for høye, hadde ikke klart å komme meg inn på boligmarkedet i Oslo nå. I løpet av ti år har leiligheten min steget med ca. 130 %, har pusset opp i løpet av de årene pluss at alle badene er renovert. Når det er sagt har jeg leid i lange perioder, opptil åtte år på det lengste. Kjøpte min første bolig på åttitallet før prisene steg til himmels. Likevel ble jeg rammet av krakket i 87, og måtte søke gjeldsordning senere. Boligrentene lå på 16 %. Har eid en annen bolig, men kun en kort periode, gikk i null når jeg solgte. Leiemarkedet i Oslo har stive priser selv om det er flere boliger ute nå. Tror ikke jeg vil ha en ny runde med nedstengning. Det var dyrt å leie tidligere også, men var heldig med utleier og fikk bo stabilt helt til jeg selv valgte å flytte. Forstår at det kan føles håpløst, men finner man en ok utleier er det ikke så verst å leie. Man slipper unna mye ansvar, vedlikehold osv. Når det er sagt burde Oslo satse på flere utleieboliger der man er sikret en kontrakt med langtidsleie og til en pris som er overkommelig for de med lav inntekt. Det er jo dette som er utfordringen i Norge. Siden de fleste tradisjonelt ikke har leid mesteparten eller hele livet slik det er i mange andre land, så er det heller ingen tradisjon for mer robuste ordninger for leietakere. I Tyskland og ellers på kontinentet er det gjerne slik at man kan leie med svært lang langsiktighet, og det finnes også type kontrakter som sikrer at man kan leie livet ut eller til man selv velger å flytte. Slike kontraktsmessige forhold kan man ikke påkreve i Norge. Anonymkode: 7e3ea...3f8 1
Jytte Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo dette som er utfordringen i Norge. Siden de fleste tradisjonelt ikke har leid mesteparten eller hele livet slik det er i mange andre land, så er det heller ingen tradisjon for mer robuste ordninger for leietakere. I Tyskland og ellers på kontinentet er det gjerne slik at man kan leie med svært lang langsiktighet, og det finnes også type kontrakter som sikrer at man kan leie livet ut eller til man selv velger å flytte. Slike kontraktsmessige forhold kan man ikke påkreve i Norge. Anonymkode: 7e3ea...3f8 I Norge har man liksom en tradisjon på å eie, men tidene forandrer seg. På tide at samfunnet også gjør det? Mennesker trenger forutsigbarhet. I mitt voksne liv har jeg bodd i leid bolig omtrent 50 prosent av tida, mye på grunn av boligkrakket og gjeldsordninga jeg måtte gjennom. Hadde ikke hatt noe i mot å leie hvis det var forutsigbart, men det er kanskje lett for meg å si når jeg kan selge og sitte igjen med økonomisk gevinst. Følte derimot ikke at det var annenrangs å leie, i alle fall ikke de åtte årene der jeg bodde lengst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå