Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har trappet mye ned på ammingen. Ammer 1-2 ganger daglig. Baby spiser mye fast føde og får litt mme også.

Har en del kg og ta av, men har ikke gått inn for dette pga ammingen.

Har tidligere god erfaring med periodisk faste (selv om jeg ikke slanket meg). Hadde et mye bedre energinivå, hadde aldri den enorme sultfølelsen pga spiste mye og mett når jeg først spiste. Det passer godt i hverdagen min, og ble sjeldent "sugen" på noe. 

Nå er det helt ekstremt. Er sulten kl 06 om morgenen, spiser gjennom hele dagen og har et ekstremt søtsug omtrent hele dagen. 

Kan det være skadelig for baby om jeg går inn for periodisk faste? Altså ikke telle kalorier og være ekstem, men heller spise færre større måltider? Og droppe småspisingen. Vet jo at dette vil resultere i vektnedgang, for er nok for mange måltider og småspising som gjør at vekta ikke rikker seg🤷‍♀️

Anonymkode: 34cd3...8b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men ærlig talt, du sier jo selv at du spiser for mye, hvorfor skal du gå over til PERIODISK FASTE? Dropp småspisingen, gå turer. Ferdig snakka.

Anonymkode: 0df58...14e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ærlig talt, du sier jo selv at du spiser for mye, hvorfor skal du gå over til PERIODISK FASTE? Dropp småspisingen, gå turer. Ferdig snakka.

Fordi den livsstilen og kosthold fungerer for meg. Fungerer mye bedre på større måltider enn mange små. Holder meg mett lenger og får ikke lyst til å småspise osv da. Tenker å spise mellom 11-19, så syntes ikke det er ekstremt? Er jo bare frokost og kveldssnacksen/småspising som utgår, så det blir jo mye av det samme som du sier.☺ har hund, så går turer med hund og baby et par timer daglig allerde.

Men om det er skadelig for baby på noen måte dropper jeg det selvfølgelig, derfor jeg spør her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli mye tungmetaller i melken om du går ned i vekt mens du ammer 

Anonymkode: 68080...4f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi den livsstilen og kosthold fungerer for meg. Fungerer mye bedre på større måltider enn mange små. Holder meg mett lenger og får ikke lyst til å småspise osv da. Tenker å spise mellom 11-19, så syntes ikke det er ekstremt? Er jo bare frokost og kveldssnacksen/småspising som utgår, så det blir jo mye av det samme som du sier.☺ har hund, så går turer med hund og baby et par timer daglig allerde.

Men om det er skadelig for baby på noen måte dropper jeg det selvfølgelig, derfor jeg spør her. 

Om du «klarer» å la være å spise utenfor det tidsrommet så skal du vel «klare» å bare kutte ut drittmaten nå?

Giftstoffene i fettcellene transporteres ut i ungen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Om du «klarer» å la være å spise utenfor det tidsrommet så skal du vel «klare» å bare kutte ut drittmaten nå?

Giftstoffene i fettcellene transporteres ut i ungen.

For mange av oss føles det faktisk lettere å begrense spisevinduet enn de andre variablene :) Bør såklart ta tak i det andre også, men man må jo starte et sted.

Anonymkode: 7875c...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg til jeg kan begynne med periodisk faste igjen, trives så mye bedre med det spisemønsteret. Men babyen min er bare 1mnd så det er lenge til😄

Anonymkode: 7875c...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Men om jeg kutter bare småspising etc som folk foreslår her så vil kaloriintaket være det samme som ved periodisk faste. Handler det om å få jevnt inntak av kalorier eller totalt? :) såfall så bør jeg vel droppe alt frem til jeg slutter å amme? Tenkte kanskje det var innafor siden jeg ammer såpass lite. Har ikke gått ned noe særlig utenom de 12 "graviditetskiloene". Baby er 7 mnd. :)

Hva er såfall konsekvensene av tungmetaller? Er jo mange som raser ned i vekt etter fødsel pga kolikkbabyer eller bare begrense inntaket😂 jeg snakker absolutt ikke om å sulte meg, men gjerne ligge på rett under 2000 kcal med tanke på at jeg går mye turer også kan jeg ikke ligge for lavt👍

AnonymBruker
Skrevet

Hva er i såfall konsekvensene av tungmetaller? Google. Du kan vente 3-6 mnd med å gå ned i vekt.

Anonymkode: 10ce2...811

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk kvinneguiden til sånne spørsmål, spør helsesykepleier, fastlege eller noen andre med brukbar kunnskap. Tilogmed Google gir mer vettugt svar på det du lurer på. Man får ikke tungmetaller i melka av å slanke seg. Det kan derimot skilles ut gift/slaggstoffer.
https://snl.no/tungmetaller

Anonymkode: f1a13...4ee

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Så lenge kaloriubderskuddet er altfor stort går det fint. Om du spiser samme mengde mat mellom 12 og 19 eller 7 og 19 er helt irrelevant. Gjør det som passer deg! 

Fullamming brenner kalorier som fy, og det er helt normalt å gå ned i vekt mens man ammer. Om man bevisst må gå inn for kaloriunderskudd eller om det kommer av seg selv (fordi man ikke spiser opp kaloriene som forbrennes) har ingenting å si. Så lenge man forsøker å ikke rase ned i vekt, men har et moderat kaloriunderskudd går det fint. 

Periodisk faste er ikke skadelig. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke gått ned noe særlig utenom de 12 "graviditetskiloene".

Men er det så lite da? Jeg gikk kun ned 7 kg etter fødselen (gjennomsnittlig baby) og lå stabilt på den vekten til babyen var 3 mnd. Nå er babyen 8 mnd og jeg har fortsatt 2 kg igjen til startvekt, selv om jeg ikke spiser mer enn før graviditeten, snarere tvert i mot. 

Anonymkode: bc178...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt og veldig vanlig å gå ned i vekt når man ammer. Det er ikke farlig å gå ned en halv kilo i uken, noe du vil gjøre hvis du har et underskudd på ca 500 kalorier i døgnet. Man propper ikke babyen full av tungmetaller fordi om man går sakte ned i vekt. Så lenge du får i deg 1500 kalorier i døgnet går dette helt fint. 

https://ammehjelpen.no/slanking/

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Kosthold-for-ammende/3-tips-til-sunn-vektnedgang-etter-foedsel

Anonymkode: 2abec...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...