Gjest Svkio Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Her er saken: Jobber 100 prosent Snart 10 års ansiennitet Gravid januar, permisjon slutten av oktober Har alltid trådt til Brydd meg ekstra mye Jobbet gratis før og etter jobb Strukket meg langt for å hjelpe på jobb, og hjelpe kunder selv etter jobb Men sier dog ifra til sjef når noe er urettferdig, "outa" sjef på hykleri, dobbeltmoral og når noe ikke er greit som de andre ansatte ikke tør å si Jeg vurderer sterkt å kontakte media. Jeg får ikke bonus pga graviditet og permisjon som følge av baby 2 mnd det kalenderåret. Kjenner til en som hadde 3 mnd permisjon, fikk bonus. Kjenner til en som bare jobbet et halvt år, fikk bonus. Kjenner til en som har jobbet en tredjedel av de timene jeg jobber(mindre stillingsprosent), fikk bonus. Er jeg urettferdig? La oss si at de to mndene jeg var vekke det kalenderåret (2020) ikke hadde vært fra slutten av okt ut des, men midt inni et sted, mai elns, og det hadde vært fordi jeg hadde brukket en fot - da hadde jeg uten tvil fått ifølge det eksempel med han som tok permisjon i 3 mnd en gang midt i kalenderåret. Dette er bare fordi jeg er var gravid og fikk unge. Jeg sa ingenting om graviditeten før jeg var over halvveis, fordi jeg ikke ville at noen skulle tro jeg jobbet mindre av en eller annen merkelig grunn. Jeg stod på til siste slutt, høyt tempo, innsats og initiativ i et veldig travelt og hektisk yrke, nå spesielt under korona pandemien. Vi har aldri hatt et sånt år. Sa ja til alle ekstra skift og meldte meg alltid til å jobbe mer. Noen med perspektiv? Hva mener dere? Føler meg diskriminert fordi jeg er kvinne og må føde og være hjemme med barn rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Sjekk opp regelverket. Dersom det er en generell bonus har du krav på samme prosentandel av bonusen som delen av året du har jobbet. Litt annerledes om det er personlig, prestasjonsbasert bonus. Om du er fagorganisert kan du kontakte dem. Diskrimineringsombudet kan også gi vurdering av saken din. Gjør i alle fall det før du går til media. Anonymkode: 9f3e2...10b 7
gjest:) Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Første jeg ville gjort er å spørre om hvorfor du ikke fikk bonus. Send epost så du ev får svaret skriftlig. 8
Gjest Svkio Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk opp regelverket. Dersom det er en generell bonus har du krav på samme prosentandel av bonusen som delen av året du har jobbet. Litt annerledes om det er personlig, prestasjonsbasert bonus. Om du er fagorganisert kan du kontakte dem. Diskrimineringsombudet kan også gi vurdering av saken din. Gjør i alle fall det før du går til media. Anonymkode: 9f3e2...10b Helt ærlig... Det er ikke noe system på det... Sjefen kommer med mange forskjellige "krav" (som ikke følges opp eller henger på greip med tidligere opplegg), som byttes ut år for år og genererer en ulik sum år til år... Eks: Jobbet deltid likt som neste eks: 15 000,- jobbet deltid et år, 3 ganger i uken pluss av og til ekstra når det passet: 33 000, - Jobbett fulltid et år hvor det var bare 3 å dele bonusen med, stod på som juling: 10 000,- Jobbet fulltid et annet år, stod på som juling, men det var året hvor jeg tørre å si hva jeg mente til sjefen, påpekte: "åja, sist jeg gjorde dette, skulle svampen ligge beint og pertentlig sa du, jeg kunne ikke vite at du nå ville ha de rotete og bugnende" (dårlig eks) 25 000,- (år med 33k ikke sammenlignbart med de to andre) Er egentlig en frivillig bonus som sjefen gir, men som alltid har vært der. I år er det til og med en 1 mill ekstra å ta av tot: 3,5 mill i overskudd, så, som sagt, helt unikt år.
Gjest Svkio Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 gjest:) skrev (5 minutter siden): Første jeg ville gjort er å spørre om hvorfor du ikke fikk bonus. Send epost så du ev får svaret skriftlig. Jeg har tenkt på det, men er redd for å bli oppfatta som grisk og feig... Er flau, men kjenner at det er så urettferdig at jeg tror ikke jeg klarer å bare glemme det og godta at det ikke blir bonus, og så ikke si noen ting. Takk for tips.
Mnjah Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Likestillings- og diskrimineringsombudet kan du kontakte. 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 1 hour ago, Svkio said: Jeg har tenkt på det, men er redd for å bli oppfatta som grisk og feig... Er flau, men kjenner at det er så urettferdig at jeg tror ikke jeg klarer å bare glemme det og godta at det ikke blir bonus, og så ikke si noen ting. Takk for tips. Du kommer ihvertfall ingen vei uten å spørre først.. Anonymkode: 68248...c06 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Svkio skrev (2 timer siden): Jeg har tenkt på det, men er redd for å bli oppfatta som grisk og feig... Er flau, men kjenner at det er så urettferdig at jeg tror ikke jeg klarer å bare glemme det og godta at det ikke blir bonus, og så ikke si noen ting. Takk for tips. Det er ikke mindre flaut å ta det i media før du har sjekket saken grundig først. Høres rart ut om begrunnelsen er permisjon, hvis andre har fått det, men derfor trenger du en skriftlig forklaring. Be om begrunnelse og meld evt til fagforbund eller likestillingsombudet👍🏻 Anonymkode: c2f7b...79a 4
Gjest Svkio Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke mindre flaut å ta det i media før du har sjekket saken grundig først. Høres rart ut om begrunnelsen er permisjon, hvis andre har fått det, men derfor trenger du en skriftlig forklaring. Be om begrunnelse og meld evt til fagforbund eller likestillingsombudet👍🏻 Anonymkode: c2f7b...79a Hadde naturlig nok ikke gått ut med navn eller noe gjenkjennbart. Og så klart sagt i fra til sjef på en eller annen måte. Jeg har formulert meg upresist. Men det jeg virkelig lurer på, er hva dere andre LG-brukere mener om argumentene min - tar jeg feil? Er det riktig at jeg ikke får bonus eller burde jeg fått?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Jeg får ikke bonus siden jeg da ikke er fakturerbar mot kunde på så så mange prosent. Sånn er bare reglene. Har hele tiden før fått bonus siden jeg pleier å jobbe mot kunde Anonymkode: 38032...c3a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 31 minutter siden, Svkio said: Hadde naturlig nok ikke gått ut med navn eller noe gjenkjennbart. Og så klart sagt i fra til sjef på en eller annen måte. Jeg har formulert meg upresist. Men det jeg virkelig lurer på, er hva dere andre LG-brukere mener om argumentene min - tar jeg feil? Er det riktig at jeg ikke får bonus eller burde jeg fått? Det et umulig for oss å svare på. Du må snakke med sjefen og fagforeningen. Anonymkode: 3595d...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Høres urettferdig ut tatt i betraktning at andre som også har hatt permisjon/kun jobbet deler av året har fått bonus. Jeg ville spurt hvorfor du ikke fikk bonus, og sa tatt kampen derifra basert på svaret. Anonymkode: 66fe5...ce0 2
Gjest Svkio Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg får ikke bonus siden jeg da ikke er fakturerbar mot kunde på så så mange prosent. Sånn er bare reglene. Har hele tiden før fått bonus siden jeg pleier å jobbe mot kunde Anonymkode: 38032...c3a Hei, vet ikke om du leste HI godt nok, men der påpeker jeg at jeg har jobbet mer enn noen av de som får bonus, i samme jobben. Jeg har til og med mer ansvar enn noen av de.
Gjest Svkio Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres urettferdig ut tatt i betraktning at andre som også har hatt permisjon/kun jobbet deler av året har fått bonus. Jeg ville spurt hvorfor du ikke fikk bonus, og sa tatt kampen derifra basert på svaret. Anonymkode: 66fe5...ce0 Takk for svar, er redd for at det er jeg som er urimelig og trangsynt, men får ikke ro i sjela.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Du bør høre med sjefen. Det er tatt opp liknende problemstilling på fb-siden til DN kvinner. Ta et søk der. Dette er også typisk diskriminering av gravide, flere som har tatt opp dette. Anonymkode: b9054...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 1 hour ago, Svkio said: Hei, vet ikke om du leste HI godt nok, men der påpeker jeg at jeg har jobbet mer enn noen av de som får bonus, i samme jobben. Jeg har til og med mer ansvar enn noen av de. Sånne ting er jo subjektivt og selv om du føler du har jobbet mer så er det ikke sikkert arbeidsgiver har sett dette. For å komme noen vei her må du først spørre arbeidsgiver hvorfor du ikke fikk noe bonus, også ta det derfra. Anonymkode: 68248...c06 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Der jeg jobber har vi en bonusordning som er godt beskrevet i en personalhåndbok bl.a. Vår ordning er slik at vi får ihht til hvor mye vi har jobbet. Da sees det både på fast stillingsprosent og eventuelle permisjoner. Dersom vi er i fødselspermisjon med lønn, får vi like mye bonus som om vi hadde vært på jobb. Ulønnet permisjon gir fratrekk. 50% stilling = 50% bonus Ved ulønnet permisjon i 2 mnd (100% stilling) = 100% bonus *10/12 = 83,33 % bonus Ved lønnet permisjon i 2 mnd (100% stilling) = 100% bonus Anonymkode: 76cf5...d7a 2
anon321 Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Har du en arbeidsavtale som tilsier at du har krav på Bonus? Uten at jeg er en advokat, så mener jeg at sjefen/eieren står fritt til å gi eventuelle ikke kontraktsfestede goder etter egen bedømmelse. Dvs, at med mindre bonus er avtalt og nedfestet, så har det ikke noe å si at noen fikk bonus for 2 år siden når de hadde permisjon. Så kan jo du være ganske tydelig tilbake. Jeg ville jo sagt at om 100% innsats og gode resultater i 10 av 12 måneder ikke er godt nok, så ønsker ikke jeg å jobbe for dette selskapet lengre. I min jobb (riktig nok ekstremt stor arbeidsgiver) så er bonusavtalen tydelig og alle måter man kan ekskluderes eller inkluderes på er skrevet ned. F.eks Bonus kan først oppnås etter endt prøvetid. Bonus utbetales ikke til ansatte som er i oppsigelsestid Er man sykemeldt lengre enn X i en bonusperiode, så kan bonus avkortes tilsvarende. osv.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 Svkio skrev (3 timer siden): Hei, vet ikke om du leste HI godt nok, men der påpeker jeg at jeg har jobbet mer enn noen av de som får bonus, i samme jobben. Jeg har til og med mer ansvar enn noen av de. Å det jeg mener at det noen ganger går på kriterier for å få bonus. Om man ikke oppfyller de, uansett hvor mye man jobber så får man da ikke bonus. I mitt selskap ihvertfall Anonymkode: 38032...c3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå